Bukefalos 28 år!

J*vla hund

Myzan87

Trådstartare
Jag bor ute på landet i ett eget hus utmed en stor väg där folk går titt som tätt. Grannarna bor några hundra meter ifrån mej och dom har jag bra kontakt med.

Min hund blir osäker när hon möter andra hundar och springer gärna fram för att hälsa. Men hon låter så farlig på vägen dit och det ser kanske ut som hon ska attackera fast när hon är 2meter ifrån stannar hon och kryper nästan fram :confused: Vi går nu på hundkurs för att få hjälp med vårat problem (och efter 3gånger har vi gjort stora framsteg när det kommer till att gå i koppel och möta andra hundar)

I alla fall, jag har staket runt min tomt så hunden inte ska komma ut. Hästar, barn, motorcyklar, bilar osv kan köra förbi utan att hon säger ett pip men så fort det kommer en hund låter hon sådär farlig bakom sin sida av staketet. Idag så kom det en kvinna med sina två hundar och gick förbi staketet när min hund rusar ut och skäller hej vilt. Varpå hon svär och säger 'jävla hund' upprepade gånger. Men jag menar, hon hade väl bara kunnat gå över på andra sidan om hon nu hade sådana problem med att hålla sina egna hundar? Och sen vet hon inte heller varför min hund är som hon är. Här ute är det vanligt att hundarna vaktar gården/huset. Jag själv begär inte att en hund ska vara tyst bara för att jag har problem med min egen hund när jag går förbi. Det enda är att den ska hålla sig på rätt sida staketet. Och min höll sig på rätt sida.

Inte nog med det, någon hund har upprepade gånger satt sig på min lilla gräsplätt som ligger mellan min uppfart och en intilliggande hage :( Lagom kul att försöka hålla den fin om en hund lägger fina högar där ständigt.

Blir så ledsen på vissa hundägare för utan att ta reda på fakta först så klankar de ner på en direkt
 
Sv: J*vla hund

Fast jag hade nog blivit irriterad om en annan hund rusat fram och skällt argt, även om det är ett staket emellan. Visst förstår jag att hunden är i en träningsfas, men då kanske du inte ska utsätta din hund för den utmaningen ensam, innan den är klar.

Ordvalet var väl kanske inte perfekt, och om hunden skiter överallt är det ju inte trevligt.
 
Sv: J*vla hund

Jag tycker att jag och Ilo stöter på hundgårdar, balkonger och dylikt lite nu och då varje promenad då det är hundar som skäller och vaktar. Ser det som ett träningstillfället för min hund istället för att börja ropa på någon annan hund. :)

Så länge hunden inte kommer åt oss så är jag lugn och kan i lugn och ro träna min hund på att hantera sådan situation, så ser ingen annledningen att börja skrika på den andra hunden och då bekräfta för min hund att "ojojoj här ropar och skäller matte, bäst jag gör detsamma!!"
 
Sv: J*vla hund

Hade mina rusat fram o skällt ut alla som gått förbi hade de inte fått vara ute på egen hand. Tycker det är otrevligt mot passerande o stressande för hunden.
Vi har några ouppfostrade skälldjur i kvarteret, tycker det är otrevligt men skriker inte. Mina hundar bryr sig inte o jag brukar bara passera o berömma dem.
 
Sv: J*vla hund

Hade mina rusat fram o skällt ut alla som gått förbi hade de inte fått vara ute på egen hand. Tycker det är otrevligt mot passerande o stressande för hunden.
Vi har några ouppfostrade skälldjur i kvarteret, tycker det är otrevligt men skriker inte. Mina hundar bryr sig inte o jag brukar bara passera o berömma dem.

:bow: Så tänker jag också
 
Sv: J*vla hund

Jag brukar inte reagera särskilt mycket. Om möjlighet finns kanske jag byter sida på vägen liksom. Min egen hund kan ibland vakta tomten och gapa lite, men jag går alltid ut och säger åt henne att vara tyst/tar in henne. Jag tycker du ska släppa denna händelse och se det som att hon själv har problem. För egen del skulle jag inte tänka det som att det var något ni tränade på, utan helt enkelt att hunden vaktar sin tomt, inget konstigt med det. Okej att man blir irriterad om hunden skulle stå och gapa timmavis, men så uppfattade inte jag det nu? Och ja, jag blir också förbannad när någon kallar min hund för jävla hund.
 
Sv: J*vla hund

Jag kan, om jag har en dålig dag, vara en som skulle kunna säga något mindre lämpligt om en hunds beteende.

Jag kan tycka att det är väldigt irriterande med hundar som kommer och skäller ut en när man är ute och går! Egentligen är det inget att bry sig om men har man en dålig dag vilket den kvinnan kanske hade, så slänger man ibland ur sig sånt! Skit i det! Men tycker det är bra att du jobbar med hunden, detta kanske släpper med tiden också!
 
Senast ändrad:
Sv: J*vla hund

Fast att vrålskälla när folk går förbi tycker inte jag är att vakta sin tomt. Det är för mig en dålig ursäkt för en ouppfostrad hund.
Min ena är en vakthund men inte tusan får han leva rövare för det. Han iaktar o är tyst, kommer ngn in på uppfarten, alt knackar på dörren skäller han ett par gånger för att larma. Det är en bra vakthund för mig.
 
Sv: J*vla hund

Fast att vrålskälla när folk går förbi tycker inte jag är att vakta sin tomt. Det är för mig en dålig ursäkt för en ouppfostrad hund.
Min ena är en vakthund men inte tusan får han leva rövare för det. Han iaktar o är tyst, kommer ngn in på uppfarten, alt knackar på dörren skäller han ett par gånger för att larma. Det är en bra vakthund för mig.
 
Sv: J*vla hund

Fast jag hade nog blivit irriterad om en annan hund rusat fram och skällt argt, även om det är ett staket emellan. Visst förstår jag att hunden är i en träningsfas, men då kanske du inte ska utsätta din hund för den utmaningen ensam, innan den är klar.

Ordvalet var väl kanske inte perfekt, och om hunden skiter överallt är det ju inte trevligt.
em-pirre Hon var inte ensam utan jag var i närheten men jag vill inte behöva ha henne kopplad när det finns ett staket som är uppsatt enbart för att hålla henne på "plats"

MissourisTopsanna Jo, det är så jag tänker varje gång jag går förbi någon som har en hund som skäller. Ett bra tillfälle att öva på kontakten mellan hund och människa. Jag har förståelse för om hunden kommer åt en men en hund bakom ett bra staket gör det inte.

Bison Nu är det inte alla utan enbart när hundar kommer förbi. Får hon hälsa på dom genom staketet lugnar hon sig direkt och slutar skälla.

Ravishing Givetvis är det inte okej om de står och skäller timmavis och då får man ta och göra något åt det. Man blir irriterad på ordvalet eftersom min hund aldrig gjorde något på hennes hundar förutom att skälla. Hade hundarna blivit bitna eller skadade så hade jag stått för kalaset (om det var min som skadat deras eller var orsak till att det blev en olycka) men nu blev de lite oroliga för att matte blev orolig och började skälla.

*Gotlandsrusset* Antagligen hade hon det. Men det tar ändå lite i hjärtat eftersom de inte vet vilken go hund hon är egentligen. Och det är först nu det finns utrymme i ekonomin till att gå extra kurser som allmän lydnad, miljöträning och ta privatlektioner. Så vi jobbar helt klart på att det ska försvinna :)
 
Sv: J*vla hund

Jag menade alla hundar.
Skulla aldrig, aldrig låta mina hundar gå fram o hälsa på okända hundar genom staket, inte annars heller för den delen. Skulle ngn stanna med sin hund o försöka hälsa på mina skulle jag ryta till ordentligt, så gör man inte!
Målet för mig är att mina hundar ska ignorera andra, önskar att alla hade samma mål så man slipper att folk släpper fram sina utan att fråga :devil:
Finns ingen annledning att de ska lära sig att man måste hälsa på kreti o pleti. De har sina väl utvalda hundvänner som det träffar under kontrollerade former.
 
Sv: J*vla hund

Jag har samma regler som Bison. MEN, jag kräver inte av alla djurägare att ha samma regler på sina djur som jag har på mina. SÅ LÄNGE, inte deras hundar kommer åt oss eller släpps fram till oss. Vill någon annan ha en hund som drar i kopplet och skäller åt andra så lider inte jag av detta, utan lär min hund att acceptera det. Släpper dock någon fram hunden till min hund utan att fråga om det är okej så blir jag sur.
 
Sv: J*vla hund

Jag förstår hennes reaktion.
Jag kan också kläcka ur mej något elakt om jag blir överraskad av en hund som låter elak.
Kanske inte skriker, men i alla fall säga något högt:crazy:
Jag är ju rädd om min hund, och hur i all världen ska jag veta att den inte tar sig ut och hoppar på oss?
Däremot väljer jag nog en annan promenadväg nästa gång. ;)

* Jenny *
 
Sv: J*vla hund

Min är bra uppfostrad och skäller när nån går nära, hon sitter och iakttar och säger till om de kommer upp till staketet. Bättre att hon varnar mig genom ett par skall, däremot stormskäller hon inte.
 
Sv: J*vla hund

Jag har inga problem med att hundar skäller och har sig bakom ett staket som jag passerar.
Det är tvärtom ett ypperligt tillfälle för mig att träna min hund hur han ska bete sig då.

Om jag känner mig trygg med att staketet håller hunden inne, så är det upp till ägaren hur deras hund ska "få" bete sig.

Vår tomt ligger mot skogen med en brant utanför, så det är väldigt sällan (har aldrig sett någon) som någon passerar nära. Men jag hade nog uppskattat om min hund skällde någon gång. Han har knappt upptäckt att han har den förmågan.
 
Senast ändrad:
Sv: J*vla hund

Jag har inga problem med att hundar skäller och har sig bakom ett staket som jag passerar.
Det är tvärtom ett ypperligt tillfälle för mig att träna min hund hur han ska bete sig då.

Det är stor skillnad på att "bara" skälla och skälla samtidigt som hunden ser aggresiv ut o gör utfall, som TS hund gör.Ett vanligt staket hindrar knappt annat än väldigt små hundar om så är, alla andra kan faktiskt som regel ta sig över, om eller inte vet knappast fotgängaren utanför. Dålig stil tycker jag att ha det som TS har det o liknande.
 
Sv: J*vla hund

Precis! Håller helt med det du skrivit.

Ett litet tillägg vill jag också göra.
Skulle min hund skälla på någon som går utanför tomten blir jag inte arg om den person skriker på min hund. Min hund får helt enkelt skylla sig själv då, för mer än ett skall till varning vill inte jag ha. Helst vill jag inte ha något skall alls då jag inte anser det nödvändigt att varna för folk som enbart passerar på utsidan.
 
Sv: J*vla hund

Det är stor skillnad på att "bara" skälla och skälla samtidigt som hunden ser aggresiv ut o gör utfall, som TS hund gör.Ett vanligt staket hindrar knappt annat än väldigt små hundar om så är, alla andra kan faktiskt som regel ta sig över, om eller inte vet knappast fotgängaren utanför. Dålig stil tycker jag att ha det som TS har det o liknande.

Men vad är det som är dålig stil? TS har staket runt tomten som hunden de facto inte verkar kunna hoppa över och hon var dessutom i närheten.

Gud bevare mig för alla dessa perfekta hundägare. Jag undrar var ni finns i vardagen, för jag har då sällan träffat på er. En överväldigande majoritet av alla hundar jag stöter på skäller när någon går förbi. Här i byn gör alla det, utan undantag. Våra hundar är väluppfostrade i övrigt men visst skäller de när någon passerar precis invid tomten. Vi har inte prioriterat att träna bort detta eftersom vi bor i ett mycket lugnt område där det kanske passerar en person i timmen. Det räcker med att jag kallar på dem så slutar de.
 
Sv: J*vla hund

Vi har problem med andra hundar - så enkelt är det. Hon låser sig och att ropa/kalla/ryta/fånga går inte. Jag ÄR medveten om problemet med andra hundar och det är en sak vi får hjälp med att träna på. Hundar som hon träffar ofta har hon inget problem med. Däremot nya okända hundar.

Hon är feg när hon möter nya hundar om hon inte står bakom staketet. Hon kryper fram till dom de sista metrarna. Och skäller den andra hunden till då går hon själv iväg en liten bit. En hund här i området är här bara över sommaren och det tar lite tid innan min hund kopplar att det är han som har kommit tillbaka.

Dessutom fick hon ingen bra start i livet. Så att komma dit vi är idag har tagit oss ett tag. Idag kan hon åtminstone fungera som en normal hund och koppla av för det mesta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 548
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 033
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp