Bukefalos 28 år!

J*vla hund

Sv: J*vla hund

KL (Har inte läst hela tråden)

Jag funderar mest på hur hunden mår som gormar och skriker, uppenbarligen så måste den ju vara väldigt osäker och därmed bör den definitivt INTE sättas i en sits där den känner att den måste ta ansvar.

Jag har inga problem med att en hund travar längs med staketet och skäller lite lugnt för att säga "husse/matte, det går någon här!". Men när den visar hela garnityret och tar i från magen när den skäller tänker jag bara "stackars hund som inte har ägare som kan lära den att vara lugn".

Jag skulle aldrig skrika eller gapa åt någon annans hund innanför ett staket. Däremot så visar jag med mitt kroppsspråk att den får problem om den kommer fram. Så dom stannar där dom är och lugnar sig rätt snabbt. Vid något enstaka tillfälle har jag stannat när hunden har gormat som värst, satt mina hundar ner så dom är lugna och sen har vi bara tittat på gaphalsen. Då brukar dom snabbt fatta att dom inte kan skrämma iväg oss och lunkar bort med låg kroppshållning.

Vad gäller mina egna så är enda gången dom låter om någon knackar på dörren. Då skäller dom ett par ggr tills jag går fram och ska öppna. Då backar den lapske och mallen vill ut genom nyckelhålet och hälsa.
Går det någon utanför balkongen (bor på nedersta våningen) så säger dom inte ett knyst, tittar knappt.
 
Sv: J*vla hund

Jag bor liksom du TS på landet med några hundra m till grannarna. Häromkring finns mycket hundar, samtliga vaktar sin tomt och larmar/vaktar om någon går förbi, människa eller hund. Inget konstigt i det, hundar skäller, det hör till.

Jag bryr mig inte det minsta om skällande hundar på folks tomter, sålänge det finns ett säkert staket som håller hundarna inne, skulle aldrig gorma åt någon annans hund, som du skriver vet man aldrig vad just den hunden har för historia. Många hundraser är avlade för att larma eller vakta sin gård, ser inget konstigt i att detta tillämpas idag heller sålänge hunden ej far illa av ett ev för stort ansvar.

Våra hundar skäller inte på det som hör till vanligheterna, ex postbilen eller grannen men larmar om någon främmande/skum person eller hotfull hund går förbi tomten. Jag går alltid ut till dem och bekräftar att jag sett och ger dem en godbit som tack.

De står således inte och gormar såvida det inte är någon väldigt skum typ, de blir förföljda och utskällda, däremot har det för några månader sedan varit inbrott i grannskapet, alla som inte hade hund hade fått inbrott. Man hittade sedan en karta i tjuvarnas bil där det var förprickat vilka som hade hund.
 
Sv: J*vla hund

Jag måste ha en underlig hund....
Hon gormar och skäller inte för något. Jo..När husse kommer hem kan hon larma, men inte skulle jag tillåta henne gaffla åt alla som passerar på vägen:crazy:
Om jag räknar en vanlig dag, passerar vi 6-7 hundar på vår promenad,och bara 2 kan ev skälla. (båda gråhundar )


* Jenny *
 
Sv: J*vla hund

Jag måste ha en underlig hund....
Hon gormar och skäller inte för något. Jo..När husse kommer hem kan hon larma, men inte skulle jag tillåta henne gaffla åt alla som passerar på vägen:crazy:
Om jag räknar en vanlig dag, passerar vi 6-7 hundar på vår promenad,och bara 2 kan ev skälla. (båda gråhundar )


* Jenny *

Det är så himla olika vilken typ av hund man har. Vi har tre hundar. Den ena har jag ALDRIG hört skälla i hela hans liv, tror inte att han kan skälla. Den andra har skällt en gång, då hade vi en missbrukare på tomten. Den tredje skäller när det är allvar och larmar då rejält vilket hon även är avlad för att göra, inget konstigt i det.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 452
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
797
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp