Bukefalos 28 år!

"Gurkmeja kan bota cancer"-idioti?

Hur? Allvarligt, hur kan folk vara så dumma?! Jag fattar att den som är sjuk vill tro, även om tvivlet gnager - desperation är fullt förståeligt. Men hur kan ickedesperata människor med att påstå sådana här saker!? Uppenbarligen fullt fungerande, till den nivå att hen kan driva ett företag... Det är ju knappast ondska (i det här fallet i alla fall), utan ren dumhet. Men jag får inte ihop det! :arghh:

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-26/juicebar-gurkmeja-kan-bota-cancer-jag-vet-det-jag-har-bevis

Precis så dumma är människor.
Och precis så smarta.

När jag skriver "smarta", syftar jag på marknadsföringen.
Det är jättesmart (och hemskt, på riktigt!) med den propaganda som delas och skrivs där läkarna är avlönade av läkemedelsindustri och anses få personlig vinning av att rekommendera "normal" behandling mot cancer och där man beskriver en konspirationsteori om att läkare och andra "mörkar" de fantastiska effekterna av olika kostvarianter, kosttillskott och så vidare....

Skrämmande på riktigt.

Och så använder man känslomässigt slående reklam och anekdotiska händelser (som möjligen inte heller är sanna, det vet jag inte) och talar om hur fantastiskt det är, och påvisar nackdelarna med "normal" cancerbehandling (hjälper inte alltid, har ganska jobbiga biverkningar och detta är ju väldigt sant) samt, som sagt, beskriver en konspirationsteori.

I Sverige är det ju ganska "inne" att ifrågasätta traditionella auktoriteter dit jag i det här läget räknar läkarna. Det är "inne" att klaga på sjukvården, påvisa när sjukvården gjort fel. Listan kan göras lång (och det är helt rätt, förstås, att sjukvården ska granskas och ibland görs det fel eftersom det är människor som jobbar utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter i stället för en maskin som utgår från objektiva ovedersägliga fakta) och då blir den här typen av marknadsföring lätt att sjösätta och lätt att få gehör för.
 
I Sverige är det ju ganska "inne" att ifrågasätta traditionella auktoriteter dit jag i det här läget räknar läkarna. Det är "inne" att klaga på sjukvården, påvisa när sjukvården gjort fel. Listan kan göras lång (och det är helt rätt, förstås, att sjukvården ska granskas och ibland görs det fel eftersom det är människor som jobbar utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter i stället för en maskin som utgår från objektiva ovedersägliga fakta) och då blir den här typen av marknadsföring lätt att sjösätta och lätt att få gehör för.

Jag vet inte om jag tror att det är just inne att klaga på vården. Faktum är ju att rätt mycket i vården verkar gå på kryckor idag. Människor upplever det som väldigt svårt att få hjälp.

Men - vad jag tror är relativt nytt är att förväntningarna på vården har ökat, i många fall till det orealistiska. Vi är så bortskämda med att kunna styra allt och ha kontroll att vi inte accepterar att en hel del tllstånd är svåra att diagnosticera och att behandlingar inte alltid hjälper. Allt går faktiskt inte att göra något åt och väldigt lite är den quickfix vi vill ha.

Med det här följer att en del (alldeles för många, för många = fler än 0) vänder sig till kvackarna. För kvackarna lovar frikostigt det som vården inte kan - lindring, bot och mirakel.

När vi nu tillgång till så mycket information och kunskap som vi faktiskt har så är det bedrövligt att folk tror på de här medicinmännen. Man får vara bra faktaresistent för att göra det.
 
När vi nu tillgång till så mycket information och kunskap som vi faktiskt har så är det bedrövligt att folk tror på de här medicinmännen. Man får vara bra faktarestistent för att göra det.

Det är just det som jag tycker är så obegripligt... Det är ju folk som är någorlunda normalfungerande, åtminstone - och mer än så krävs inte för att fatta att det är helt vansinniga påståenden. :(
 
Det är just det som jag tycker är så obegripligt... Det är ju folk som är någorlunda normalfungerande, åtminstone - och mer än så krävs inte för att fatta att det är helt vansinniga påståenden. :(
Ibland känner jag "förbjud internet". Vem som helst kan googla vad som helst. I stället för att lita på att doktorn agerar utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet så tror man hellre på hundratals anekdoter på nätet.
 
Dr Mosley mfl har gjort ett flertal dokumentärer för BBC om mat och tillskott, hur de påverkar/inte påverkar kroppen. Nu senast handlade det om mirakelmat typ gojibär, kokosfett och chiafrön, som jämfördes med (billigare) matvaror som jordgubbar, rapsolja och linfrö. Upptaget av C-vitamin och andra hälsofördelar var likvärdigt. Alla dokumentärerna på SVT-play förut men jag vet inte om de är kvar, annars kommer det säkert på repris.

Jag tror på maslows behovskala... vi har alla våra fysiska behov uppfyllda och nu söker vi ständigt självförverkligande, söker efter något där vi får vara magiska utvalda varelser. Det fantastiska i evolutionen, cellens uppbyggnad, hela den fascinerade mänskliga samhällsstrukturen... räcker liksom inte. Det SKA vara magi och övernaturlighet.
 
Det fantastiska i evolutionen, cellens uppbyggnad, hela den fascinerade mänskliga samhällsstrukturen... räcker liksom inte. Det SKA vara magi och övernaturlighet.

Jag tror snarare att man måste runda allt det där du räknar upp för att landa i övernaturligheten. Fakta är för svåra att förstå så man springer helt enkelt en genväg förbi dem. Det gör att jag alltid blir gravt irriterad när bukefolk som tror på gurkmeja, andar eller vadsomhelst anser att det är de som står för den högre kunskapen.
 
Jag tror snarare att man måste runda allt det där du räknar upp för att landa i övernaturligheten. Fakta är för svåra att förstå så man springer helt enkelt en genväg förbi dem. Det gör att jag alltid blir gravt irriterad när bukefolk som tror på gurkmeja, andar eller vadsomhelst anser att det är de som står för den högre kunskapen.


Bekvämt är det ju. Neurobiologi är för folk som inte sett ljuset. Kristallhealing är framtiden.

Jag är helt ok med vissa tillskott (ger djävulsklo till hästen ex), men förstår inte oviljan till vetenskapliga tester. Är det undersökt och vi vet vilka substanser som påverkar kroppen så kan ju dessa substanser antingen syntetiseras eller iaf kontrolleras bättre. Det är ett problem med alla örttillskott - att du inte vet exakt hur mkt av det verksamma ämnet som finns i det du köper. Att hitta ämnet och definiera den fysiska påverkan, gör det enklare att ta fram och att administrera rätt dos. Win-win liksom.

Sedan att folk häver ur sig att typ chia/gurkmeja/nypon/goji är räddningen från alla sjukdomar... det är ju inget annat än absurt lurendrejeri.
 
Ja, speciellt att andas :up: Fast när man dör av tungmetallförgiftning har man säkert inga andra sjukdomar iaf :)
Vadå "tungmetall", vet du inte hur fort silver försvinner? Gå "på lokal" eller valfritt nöjesetablissemang eller på en oplanerad shoppingrunda så är problemet löst med "för mycket silver". :up:
Går nog också bra att uppsöka "alternativvården" också. :angel:
 
Precis så dumma är människor.
Och precis så smarta.

När jag skriver "smarta", syftar jag på marknadsföringen.
Det är jättesmart (och hemskt, på riktigt!) med den propaganda som delas och skrivs där läkarna är avlönade av läkemedelsindustri och anses få personlig vinning av att rekommendera "normal" behandling mot cancer och där man beskriver en konspirationsteori om att läkare och andra "mörkar" de fantastiska effekterna av olika kostvarianter, kosttillskott och så vidare....

Skrämmande på riktigt.

Och så använder man känslomässigt slående reklam och anekdotiska händelser (som möjligen inte heller är sanna, det vet jag inte) och talar om hur fantastiskt det är, och påvisar nackdelarna med "normal" cancerbehandling (hjälper inte alltid, har ganska jobbiga biverkningar och detta är ju väldigt sant) samt, som sagt, beskriver en konspirationsteori.

I Sverige är det ju ganska "inne" att ifrågasätta traditionella auktoriteter dit jag i det här läget räknar läkarna. Det är "inne" att klaga på sjukvården, påvisa när sjukvården gjort fel. Listan kan göras lång (och det är helt rätt, förstås, att sjukvården ska granskas och ibland görs det fel eftersom det är människor som jobbar utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter i stället för en maskin som utgår från objektiva ovedersägliga fakta) och då blir den här typen av marknadsföring lätt att sjösätta och lätt att få gehör för.
Det här har också slående likheter med vad vissa hästägare väljer att proppa i hästarna och då är det inte längre en prisfråga även om nudlar veckan runt och näst intill bil och bostadslös blir resultatet. Med mördande reklam kommer man hur långt som helst och jag har bekanta som köper det ena "undertillskottet" före och det andra efter samt kör hästarna kors och tvärs till naprapater, hästkvackare av alla slag och resultatet, tja själva tror dom att hästarna blir friskare men jag ser en helt annan sida för dom är inte mer ridbara idag än när dom köptes och är samma skogsmullar.

Jag har gett bra hö, lite betfor på vintern och lite havre, saltsten och Riksmineral till kor, mina hästar har inte ens varit förkylda under alla 30+ -år och pigga och friska in i det sista och fått tas bort pga. ålderdom.
Det en av bekantingens hästar kostat under 15 år har samtliga mina kostat under hela mitt hästliv.
 
Det här var ju ännu obehagligare!
:arghh::cry::mad:
Ja faktiskt.

"Problemet med cellgiftsbehandling är att det är så giftigt att patienten ofta stryker med. Inte så konstigt då cellgifter bokstavligen härstammar från ett kemiskt stridsmedelsom användes i första världskriget. Detta har hänt alldeles för många. Många i min närhet eller vänners anhöriga har dött och då inte av sin cancer utan av sin behandling med cellgifter. I flera fall är det konstaterat att det faktiskt var cellgiftet som var orsaken, i andra fall har sjukvårdspersonalen verbalt sagt så men ändå skrivit cancer som dödsorsak, men i de flesta fall får man inte någon bekräftelse på att det faktiskt var cellgiftet som tog livet av patienten."

Många i min närhet eller vänners anhöriga ... :banghead:
 
Jag vet inte om jag tror att det är just inne att klaga på vården. Faktum är ju att rätt mycket i vården verkar gå på kryckor idag. Människor upplever det som väldigt svårt att få hjälp.

Men - vad jag tror är relativt nytt är att förväntningarna på vården har ökat, i många fall till det orealistiska. Vi är så bortskämda med att kunna styra allt och ha kontroll att vi inte accepterar att en hel del tllstånd är svåra att diagnosticera och att behandlingar inte alltid hjälper. Allt går faktiskt inte att göra något åt och väldigt lite är den quickfix vi vill ha.

Med det här följer att en del (alldeles för många, för många = fler än 0) vänder sig till kvackarna. För kvackarna lovar frikostigt det som vården inte kan - lindring, bot och mirakel.

När vi nu tillgång till så mycket information och kunskap som vi faktiskt har så är det bedrövligt att folk tror på de här medicinmännen. Man får vara bra faktaresistent för att göra det.

Bra analys.
Men visst är det "inne" att klaga också (och ibland med rätta, säger inget annat!).
 
Ja faktiskt.

"Problemet med cellgiftsbehandling är att det är så giftigt att patienten ofta stryker med. Inte så konstigt då cellgifter bokstavligen härstammar från ett kemiskt stridsmedelsom användes i första världskriget. Detta har hänt alldeles för många. Många i min närhet eller vänners anhöriga har dött och då inte av sin cancer utan av sin behandling med cellgifter. I flera fall är det konstaterat att det faktiskt var cellgiftet som var orsaken, i andra fall har sjukvårdspersonalen verbalt sagt så men ändå skrivit cancer som dödsorsak, men i de flesta fall får man inte någon bekräftelse på att det faktiskt var cellgiftet som tog livet av patienten."

Många i min närhet eller vänners anhöriga ... :banghead:

Precis.
Man pekar ordentligt på problemen med gängse behandling mot cancer, och fortfarande på känslomässigt laddade sätt.
Det är ganska skrämmande att sådan propaganda sprids som en löpeld.

Nej, jag tycker inte (heller) att cytostatika är något oproblematisk undermedel. Vid vissa cancersjukdomar är cytostatika skillnaden mellan bot och säker död, andra gånger har behandlingarna sämre effekt och visst finns det människor som dör av behandlingen. Men de som dör av behandlingen är väldigt få. Och antalet människor som får bot (titta på exempelvis testikelcancer; drabbar unga män och har med Cisplatin en bot av ca 95% av alla upptäckta fall, utan cisplatin var prognosen väldigt mycket sämre om man inte hittade cancern extremt tidigt) av olika cytostatika, och antalet människor som får betydligt längre liv , och antalet människor som får symtomlindring, överstiger många gånger de få människor som faktiskt får svåra biverkningar.

Att fritt kunna sprida sitt budskap att cytostatika är bara skadligt och farligt, är ganska läskigt faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp