Bukefalos 28 år!

Sv: H-gjord

nu ser det kanske värre ut eftersom din häst har så mkt päls.. men jag tycker stropparna är väldigt smala! och även plattan under är smal. har svårt att förstå hur den kan fördela trycket särskilt bra??? :confused:

om alternativet är att gjorden ligger och skaver mot armbågen eller sadeln glider upp på halsen så är det ju klart att hästen rör sig bättre. men jag är väldigt tveksam till att den är bekvämare än en bred gjord som ligger där den ska.

tycker konceptet är bra, om den hade haft bredare och större platta under. måste bli ett väldigt tryck under bröstkorgen.
 
Sv: H-gjord

På min häst låg varken den gamla gjorden emot och skavde, och sadeln gled inte fram heller. Ändå trivs han bättre med H-gjorden.
Vid den andra hästen som den provades på låg sadeln still trots att hon är bukig. Hon har provat mängder med olika gjordar och ingen har fungerat såhär bra.

Det blir inget stort tryck vid mittplattan. Man behöver inte spänna den hårt heller, för den ger önskad effekt i alla fall. Sen är det ingen resår, så man kan inte spänna den alltför hårt heller.
Jag kan mäta de olika delarna imorgon, kanske hinner ta en bild också.
 
Sv: H-gjord

Mitt ( eller hästens) problem är just att alla gjordar glider ner i "gropen " mellan magen och armhålan. Ser ut som bild 2 i ditt exempel.
Men dessutom är hon väldigt känslig , och jag har hört att det kan bli tryck som är obehagligt av den bakre gjorden , och remmarna ser verkligen smala ut,men jag förstår när jag ser den att pga fördelningen av trycket kommer man inte att behöva dra åt så hårt.
Den sadel du har , är den speciellt riggad för denna typ av gjord, eller bör det fungera lika bra med vilken sadel som helst?
Har du köpt gjorden från utlandet eller hittat någon svensk återförsäljare??
Etima
 
Sv: H-gjord

På min häst låg varken den gamla gjorden emot och skavde, och sadeln gled inte fram heller. Ändå trivs han bättre med H-gjorden.
.
Kan inte låta bli att fråga: Om inte den vanliga gjorden skavde och sadeln inte gled fram,varför H-gjord?
Kan tänka mig att sadeln i bakre delen blir mera stabil i sidled,stämmer det?
Etima
 
Sv: H-gjord

Som jag skrev i inlägg 10: Nu vid den här årstiden glider inte min sadel fram, men på sommaren när han går på bete måste sadeln anpassas ca 1 gång i månaden för att inte glida fram, just pga att att han både får större mage och breddar sig över ryggen. Så fort sadeln inte ligger perfekt börjar den glida fram. Och med tanke på att jag har ca 12 mil enkel väg till sadelmakaren så vore det skönt om jag slapp det. Med H-gjorden kanske det räcker med 1-2 ändringar, sparar jag mycket pengar på...
Sedan så beställde jag andra saker samtidigt, så jag kände att de lika gärna kunde skicka med en gjord också då jag har velat prova en sån. Med tanke på hur mycket annat jag köper till min häst tänkte jag att jag lika gärna kunde köpa något som faktiskt kan ha någon nytta förutom att bara vara snyggt ;)

H-gjorden kan användas till vilken typ av sadel som helst. Min H-gjord används till min dressyrsadel, som är ett annat märke än Wow och det funkar jättebra. Finns att beställa både till långa stroppar och korta stroppar. Tror att den långa gjorden är dyrare, men jag är inte säker.
Dock så bör sadelns främre stropp vara fäst i ortspetsen för att gjorden ska ligga bra.

För min del har sadeln inte blivit mer stabil i sidled, med min vanliga gjord glider den inte heller. Utan jag har märkt skillnad på hur hästen rör sig i galoppen och att svettavtrycken har blivit jämnare.
 
Sv: H-gjord

Här kommer bilder på H-gjorden och en vanlig dressyrgjord.
Stroppar bredd 6,5-7 cm hela vägen
Mittplatta bredd 11 cm
Mittplatta längd 31,5-32 cm

Den andra gjorden är 9,5-10 cm bred.

IMG_3634.jpg


IMG_3636.jpg
 
Sv: H-gjord

Den ser gedigen och välgjord ut. Jag får nog satsa på en sådan för med min lilla dam är det nu så att hon inte accepterar någon form av traditionell sadelgjord, det finns inget aktuellt skav, men antagligen har gjordarna som legat för långt fram irriterat henne och gjort henne öm så till den grad, att det låser sig även innan jag dragit åt gjorden, hon går med pyttesteg och frambenen så tätt att de nästan går i kors:eek:, också när jag leder henne.
Gissa om jag får dåligt samvete:cry:
När jag rider barbacka rör hon sig som vanligt.
Om du enligt reglerna inte får tala om vad den kostar och var du köpt den skulle jag vara tacksam för ett PM!
/Etima
 
Sv: H-gjord

Puttar upp! Så om jag förstod det hela rätt så måste den främre sadelgjordsstroppen vara fäst i ortspetsen för att det ska funka?
 
Har testat en hemmagjord variant på ett par olika sadlar och tycker att det funkar bäst om den främre stroppen är fäst i ortspetsen. Men även om stroppen är fäst lite längre bak funkar det ändå enormt mycket bättre med h-gjorden än med alla andra gjordar jag har provat!
 
@Totti Ja, främre stroppen bör vara fäst i ortspetsen.
Jag har en jättefin H-gjort som bor längst bak i garderoben sen jag köpte en Wintecgjord i stället. :grin: Både jag och hästen gillar den mycket bättre faktiskt. Visserligen höll H-gjorden sadeln relativt stilla men jag behövde dra den betydligt hårdare än vad hästen uppskattade med en oelastisk gjord för att det inte skulle glida jag tyckte den bakre gjorden kom i vägen för skänkeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
569
Senast: Silje
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp