CallMeAce

Trådstartare
hörde att det är lätt att bryta nosryggen på hästen med hackamore o det känns som det eftersom det känns starkt...?

tänkte köpa det till min häst o red med ett lånat dag, gick väldigt bra :)

MEN om ja tänker köpa hackamore-"bett" var hittar man då ett hackamore-träns? :confused: har letat runt men hittar inget ställe som säljer det?

vad är dina erfarenheter av detta "bettet"?
 
Rent praktiskt skulle det väl gå om du tar i j*vligt hårt.

Men risken är liten, ett ponnyhack borde det ju vara i stort sett omöjligt med.
 
Bara ett tillägg. Du använder ett vanligt träns men tar bort nosgrimman.
Annars är det kanske ett sidepull du vill ha? Såg ett för billig peng hos Hööks.
 
Om du får möjlighet så titta på ett hästkranium någon gång. Nosryggen är mkt tunn... :crazy:

Mvh Huntress
 
Har du ett vanligt hack (med korta skänklar) och sätter det rätt kan du itne bryta nosryggen på hästen. Då kan du lika gärna bryta underkäken på hästen med ett vanligt bett.

Sen om man köper ett med långa skänklar och sätter det alldeles för långt ned, visst då går det...


Har ridit på hacket mycket och gör det emellanåt fortfarande. Det som är lite "risken" med det är att det funkar som ett stångbett. M.a.o sitter man och hållr hela tiden i en tygel (kanske för att ge stöd eller för att be om ställning eller vad det nu kan vara) så kommer man få en häst som går och lägger huvudet på sned.


Jag gillar det, bra variation t.ex. när man rider ut.
 
Jag har aldrig någonsin hört om någon häst som fått nosryggen bruten av ett hackamore! När har detta hänt? Någon som kan berätta för mig om någon specifik händelse??
 
Har "hört om det" länge, men faktiskt aldrig varit med om någon specifik händelse. Jag har bara tittat på hästkranium och tycker att nosryggen är mkt tunnare än jag någonsin skulle kunnat gissa! Kan hända att det bara är hörsägen med avbrutna nosryggar...? :confused:

Så jag har inget emot hackamore, bara man vet vad man gör och har utrustning som passar! :)
 
ja har heller aldrig hört talas om någon häst som just fått nosryggen avbruten, bara att det kan hända, ungefär.
o som du säger, på ett kranium, nosryggen ser inte jättestabil ut.
 
vad menar du med ponnyhackamore då?
ja har ju "stor" häst, tror itne han kan ha ponnystorlek, eller är d nån annan benämning som ja inte känner till?
 
näe...inte sidepull ja menar...har jag redan.

det var bara det att till ett hackamore känns det som man behöver kortare sidstycken, det finns ju speciella träns till hack. tror ja, om ja inte minns fel :confused:

det ska väl sitta högre upp....än ett vanligt bett...?

har också sett det på hööks :) men vill ha med läder intill nosryggen....
 
då tar du en storlek mindre på tränset :idea:.
byt ut pannbandet mot ett du har om hästen inte kan ha pannbandet på det mindre tränset.
 
åhå...bra idé, men....käkremmen kan ju bli för liten då :(
fast...vad gör alla andra med hackamore..något måste ju finnas.... :d
 
Såhär ser ett sk "ponny" hackamore ut. Kortare skänklar och med bredare nosdel.
2122.jpg
 
börjes bett...
aha...ja trodde det var hackamore med korta o långa skänklar det hette :)

vet inte....kanske ska köpa sidepull...tycker inte om det där med att man itne riktigt kan ställa hästen med det...eller ta ledande tygeltag....men...man kan ju ha det som ett komplement...kostar ju inte så mycket ändå...

hm...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 882
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 083
Senast: Bri
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 377
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp