Bukefalos 28 år!

"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Nu var ju denna tråd om just hälsohets. Då förstår jag inte varför man ögonblickligen listar upp hur många gånger i veckan man tränar.

Återigen för att försvara @Voeux (inte för att jag egentligen tror att det behövs). Det är ju ett konkret svar på frågan i huvudinlägget (som inte ens nämner ordet "hälsohets"): "Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?".
 
Återigen för att försvara @Voeux (inte för att jag egentligen tror att det behövs). Det är ju ett konkret svar på frågan i huvudinlägget (som inte ens nämner ordet "hälsohets"): "Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?".
Frågan ställdes inte så väldigt konkret egentligen utan snarast exemplifierade jag två diametrala förhållningssätt. Men ja, tydligen blev det otydligt att det var förhållningssättet jag var intresserad av snarare än att folk skulle redogöra för sina faktiska tränings och utfodringsrutiner.
 
Jag tror inte jag missförstår alls? Det låter som att det är en självklarhet att man borde träna för då kommer man att bli piggare, långsiktigt. Varför det nu ens är viktigt att ta upp i tråd som ifrågasätter just hälsotrenden.

"Att man blir piggare är väl för många en mer långsiktig utdelning, alltså att god kondition och styrka gör att man orkar mer. Men det är ju en bit dit för många och att finna nya rutiner, hitta tid för träning i en stressig vardag, kunna bortse från press och negativa tankar kring kroppen och träningen, och dessutom börja träna när man kanske inte gör det sedan innan gör en ju allt annat än pigg. "
"Men att bra kost och rörelse på ett generellt plan ger positiva hälsoeffekter är ett faktum, det är ingen religion. " Jag tycker det är väldigt likt "men alla vet ju att det är ohälsosamt att vara tjock".

Nej, nej. Hennes inlägg är ett svar på min kommentar där jag skriver ...

Jag tror visserligen att forskning kan visa att träning, allt annat lika, ger upphov till fysiska effekter som gör att man blir piggare och tänker bättre. Men då har man isolerat företeelsen och bortser från andra saker, t.ex. att många människor faktiskt tycker att det är dödstråkigt, att de mår psykiskt dåligt av att ha krav på sig att träna, osv. - dvs. faktorer som slår ut de positiva effekter som forskningen annars kan belägga.

@Voeux svarar mig genom att lägga till att det sådana hälsofördelar som forskningen (vilket inte nödvändigtvis är samma sak som verkligheten eftersom den undersöker en isolerad företeelse) sällan infinner sig direkt, utan är en mer långsiktig utdelning av träning.

Kontentan av @Voeux inlägg: För den som mår psykiskt dåligt av att ha krav på sig att träna, upplever sig dränerade både fysiskt och psykiskt av träning så blir det ett väldigt långt lidande innan eventuella hälsofördelar inträder - om det inte till och med är så att de negativa effekterna faktiskt väger över.
 
Om det är en religion så är det den bästa av dåliga idéer.
Men fortfarande en dålig idé, att göra något till en religion och dogma är bara dåligt och då menar jag inte träning utan att göra den till en religion.
Allt ska anpassa till individen och inte någon skam till de som inte tränar eller kan. men om det är en religion så blir det ett tvång. Och under tvång är den skadlig. inget har blivit bättre av mer religion.
 
För 40 år sedan sa "alla" ta en alvedon och vila så mår du bättre sen.
För 20 år sedan sa "alla" sluta röka så mår du bättre sen.
Idag säger "alla" motionera mera så mår du bättre sen.
Välj till vilket problem du vill...

Självklart raljerar jag, men det är en sanning i detta, och det är att det blir ett mantra (välj vad som är trendigt, ät sallad, gå till gym bla bla) till alla bekymmer och det gillar jag INTE!

Självklart (igen) är det bra att leva hälsosamt dvs äta mat före godis, promenera eller cykla om man kan istället för bil. Men det vet ju alla redan!!

Jag håller med TS, det är bara ångestskapande och ger folk psykisk ohälsa istället, för ärligt - efter 100% arbetsdag, barn fått mat, disk o städ, kanske en häst/hund, läggdax barn osv - vem i h-vete orkar åka på gym i veckorna?!

Nä jag slår ett slag för vardagsmotionen och satsa på att MÅ bra!
Sen är det olika från person till person vad som får en att MÅ bra, men se till att DET händer istället.
 
Frågan ställdes inte så väldigt konkret egentligen utan snarast exemplifierade jag två diametrala förhållningssätt. Men ja, tydligen blev det otydligt att det var förhållningssättet jag var intresserad av snarare än att folk skulle redogöra för sina faktiska tränings och utfodringsrutiner.

Fast jo, nog ställdes frågan väldigt konkret. :) Åtminstone så är det mycket tydligt att det var den frågan som @Voeux uppfattade att du var intresserad av att få svar på.
 
För 40 år sedan sa "alla" ta en alvedon och vila så mår du bättre sen.
För 20 år sedan sa "alla" sluta röka så mår du bättre sen.
Idag säger "alla" motionera mera så mår du bättre sen.
Välj till vilket problem du vill...

Självklart raljerar jag, men det är en sanning i detta, och det är att det blir ett mantra (välj vad som är trendigt, ät sallad, gå till gym bla bla) till alla bekymmer och det gillar jag INTE!

Självklart (igen) är det bra att leva hälsosamt dvs äta mat före godis, promenera eller cykla om man kan istället för bil. Men det vet ju alla redan!!

Jag håller med TS, det är bara ångestskapande och ger folk psykisk ohälsa istället, för ärligt - efter 100% arbetsdag, barn fått mat, disk o städ, kanske en häst/hund, läggdax barn osv - vem i h-vete orkar åka på gym i veckorna?!

Nä jag slår ett slag för vardagsmotionen och satsa på att MÅ bra!
Sen är det olika från person till person vad som får en att MÅ bra, men se till att DET händer istället.
Kan bara hålla med dig.
 
Fast jo, nog ställdes frågan väldigt konkret. :) Åtminstone så är det mycket tydligt att det var den frågan som @Voeux uppfattade att du var intresserad av att få svar på.
Så för att få fram rätt fråga borde jag istället ha skrivit "Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni eller följer ni den?" ?
 
I somras började jag träna, med ett program jag har fått av fysioterapeut (anledningen är höftledsartros.) Och jag känner mig så NORMAL och med i matchen när jag säger Nu ska jag gå och träna.

Vad gäller ätande har jag ballat ur helt senaste halvåret. Jag har ätit precis allt jag varit minsta sugen på. Detta måste jag sluta med, inte minst pga artrosen behöver jag ner i vikt. Men jag har också känt under den här tiden hur SKÖNT det varit att äta utan att tänka på begränsningar. Först nu har jag insett att jag hela mitt vuxna liv tänkt på kontroll på vad jag äter. Antingen ”uff, detta borde jag inte äta” eller ”vad duktig jag är som avstår det där”. Det är ju helt stört!
 
Frågan ställdes inte så väldigt konkret egentligen utan snarast exemplifierade jag två diametrala förhållningssätt. Men ja, tydligen blev det otydligt att det var förhållningssättet jag var intresserad av snarare än att folk skulle redogöra för sina faktiska tränings och utfodringsrutiner.
Jag tror att min tolkning av TS, samt delar av mitt efterföljande svar, beror på hälsohetsen och hur den påverkar mig. Det är ju väldigt ironiskt, och något jag ska gå iväg och reflektera lite över nu tror jag.
 
Såhär känner jag när folk börjar pratar hälsa och träning:

C317B0FC-F7A8-489B-BD55-F70A29A0D06A.jpeg
 
Jag tror att min tolkning av TS, samt delar av mitt efterföljande svar, beror på hälsohetsen och hur den påverkar mig. Det är ju väldigt ironiskt, och något jag ska gå iväg och reflektera lite över nu tror jag.
Jag tror att det är jättevettigt också att fundera på hur man själv påverkar andra. Hur pratar jag om kropp, hälsa och träning och vad får det för effekter på människor runtomkring mig? Att man liksom reflekterar över sin roll i vad man för vidare.
 
Människor kommer alltid att känna sig pressade och negativa när andra vill att de ska göra saker på ett sätt de inte vill oavsett vad det är. Ska folk förändras så måste de tro att det är deras idé. Jag tränar själv mycket och har inga som helst problem med hets kring att man ska ta sig till gymmet eller springa en runda. Däremot så har jag stora problem med miljömupparnas hets att man borde cykla istället för att åka bil, delvis för att jag tycker cykla är urtrist. Få saker i livet är måsten men alla val har konsekvenser vare sig man gillar det eller inte. Hur vida folk ofta pratar om det eller inte förändrar ingenting kring det annat än att man kanske tänker på det oftare.

Alla "religioner" speglar samhället de utövas av så att det blir eftertraktat att vara hälsosam i ett samhälle där det är svårt är ingeting nytt. Sen finns det så klart grenar och tolkningar som är mindre nyttiga men så är det ju också alltid. Man får välja någonting man tycker om och känns rimligt oavsett om det är kroppsbyggning eller skogspromenader. Träningsfanatikerna bränner åtminstone inte folk på bål, eller bokstavligen stenar folk som inte är hälsosamma på rätt sätt så sett till religionsutövning är det en trevlig motsvarighet till religion.
 
Senast ändrad:
Jag är bekymrad över att det finns en hälso/träningshets som tar religiösa proportioner. Det är inte sunt.

För egen del anser jag att mitt regelbundna intag av champagne är hälsofrämjande :angel: men att det oftare borde kombineras med hårdare fysisk aktivitet pga ond kropp som inte kommer att bli bättre med åren. Utöver det kämpar jag för att inte komma in i en aktiv ätstörning igen så hälsotrender hoppar jag över. Den gång jag senast testade en trend blev jag totalt dum i huvudet (LCHF) så det gör jag inte om (min hjärna måste ha kolhydrater för att fungera!). Jag äter och dricker det jag känner mig bra av. Om det ibland inte är sådant som strikt är nyttigt eller sådant kroppen rent fysiskt behöver är en annan femma.
 
För 40 år sedan sa "alla" ta en alvedon och vila så mår du bättre sen.
För 20 år sedan sa "alla" sluta röka så mår du bättre sen.
Idag säger "alla" motionera mera så mår du bättre sen.
Välj till vilket problem du vill...

Självklart raljerar jag, men det är en sanning i detta, och det är att det blir ett mantra (välj vad som är trendigt, ät sallad, gå till gym bla bla) till alla bekymmer och det gillar jag INTE!

Självklart (igen) är det bra att leva hälsosamt dvs äta mat före godis, promenera eller cykla om man kan istället för bil. Men det vet ju alla redan!!

Jag håller med TS, det är bara ångestskapande och ger folk psykisk ohälsa istället, för ärligt - efter 100% arbetsdag, barn fått mat, disk o städ, kanske en häst/hund, läggdax barn osv - vem i h-vete orkar åka på gym i veckorna?!

Väldigt många? Varför skulle man inte orka, förutsatt att man är frisk.
 
Det är inte så mycket jag som pekar ut det som en hälsoreligion som som forskningen. Att hålla på och aktivt "jobba med sin hälsa" blir per automatik att vara en del av hälsoreligionen. Man kan ju inte säga att man inte är religiös men att man tror på gud och ber flera gånger i veckan?

Jag tycker det blir lite extremt att kalla det för religion bara för att man har ett intresse av träning.
Jag är i stallet i princip varje dag, ofta flera timmar. Det blir knappast en religon för det även om det finns vissa som kallar det en sekt.
Det är en hobby och ett intresse. Varför kan inte kost och träning vara ett intresse? Det behöver inte bli extremt och nitiskt alls.
 
Jag tycker det blir lite extremt att kalla det för religion bara för att man har ett intresse av träning.

Fast det är skillnad på intresse och trendhets. Jag förstår precis vad TS menar, medan du i ett tidigare inlägg redan påpekat att du missat att företeelsen existerar. Hälsohets och träningshets ska inte likställas med att man t ex har maratonlöpning som hobby. Det är inte (nödvändigtvis) samma sak.
 
Så för att få fram rätt fråga borde jag istället ha skrivit "Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni eller följer ni den?" ?

Ja, om det var den frågan du vill ha svar på. Fast jag uppfattar den följande diskussionen som att du vill diskutera något vidare - den hälsohets som kommer i kölvattnet av hälsotrenden.
 
Jag tror att det är jättevettigt också att fundera på hur man själv påverkar andra. Hur pratar jag om kropp, hälsa och träning och vad får det för effekter på människor runtomkring mig? Att man liksom reflekterar över sin roll i vad man för vidare.
Jamen verkligen! Det tycker jag nästan är det bästa och viktigaste man kan göra som individ för att bidra till att minska hälsohetsen. Jag reflekterar jättemycket över det och anstränger mig verkligen för att inte ha en negativ påverkan. Oftast löser jag det genom att helt enkelt inte prata om kropp, hälsa och träning alls förutom när det specifikt efterfrågas, och då väger jag verkligen mina ord.

Jag minns förresten fortfarande hur dum jag kände mig när jag för något år sedan skrev ett inlägg här där jag sa att jag störde mig på att min mage var så uppsvälld och du i princip sa åt mig att gå och kamma mig. Jag insåg inte alls den fulla innebörden av mitt inlägg utan var helt inne i min egen lilla bubbla. Det är precis sådana "kom ner på jorden"-kommentarer som behövs och det är sådant jag försökt göra mer av de senaste åren - samtidigt som jag nu tänker ännu fler varv innan jag själv skriver något som har med kropp/kost/hälsa att göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp