Bukefalos 28 år!

Hänsyn vid Allergier ?

Varför tror många att visa hänsyn innebär överdrift? Har själv djur och vänner även säkringar med mer eller mindre kraftig allergi och det har aldrig inneburit problem med så enkla åtgärder som att ta på sig rena kläder det sista jag gör innan jag går och rent lakan på sätet i bilen, bilen=både häst och hund hår i och inte lite.

Har den med allergi förkylning på g eller nedsatt på annat sätt kan vi skippa kramar.
 
Varför tror många att visa hänsyn innebär överdrift? Har själv djur och vänner även säkringar med mer eller mindre kraftig allergi och det har aldrig inneburit problem med så enkla åtgärder som att ta på sig rena kläder det sista jag gör innan jag går och rent lakan på sätet i bilen, bilen=både häst och hund hår i och inte lite.

Har den med allergi förkylning på g eller nedsatt på annat sätt kan vi skippa kramar.

Kan inte säga att jag tror att det innebär överdrifter att ta hänsyn vid allergier, men läser man den här tråden så tycks många kräva det. Jag har fått veta att jag bör ha ett ombyte kläder med till jobbet som är hundhårsfria, då jag har hund hemma, och att jag inte bör äta apelsiner, nötter mm på allmän plats. Och inte bör jag använda parfym heller... För mig känns allt detta som överdrifter.

Jag har också flera vänner, arbetskamrater och släktingar som är allergiska, och det brukar gå bra med normalt rena kläder, inte ta med hunden hem till folk och att fråga vad som gäller beträffande matallergi om jag bjuder folk på middag.
 
Nu verkar det vara några som tror att bara för att man inte har päls på kläderna = inga djurallergener. :confused:

Helt fel, hårstråna du ser är inte själva problemet utan det du inte ser! Att hålla sina kläder fria från katt- och hundhår är inte allt för svårt, men som i mitt fall där jag bor och lever med mina djur så är allt, allt, allt i mitt hem, inklusive nytvättade kläder om än i mindre grad, kontaminerade med allergener. Om jag hänger min tvätt ute och byter om ute direkt efter duschen, lite väl kallt så här års och med risk för trafikolyckor av lite olika orsaker, så är jag minst kontaminerad, men så fort jag går inomhus, tar på mig en jacka, sätter mig i min bil så kommer jag få allergener på mig i varierande grad.

Jag byter oftast om hemma för att slippa en massa hår på mina kläder som jag ska ha i morgon på jobbet, men det är som sagt inte vad man ser som är det svåra för en allergiker.
 
Jag skulle inte ta med min hög med hundar till en allergiker, det säger ju sig självt tycker jag. Undantaget är väl min envise bror som typ inte vill att jag kommer om inte mina hundar följer med.
Däremot skulle det vara svårt att ta hem en väldigt allergisk person hit. Jag kan städa och trixa men hur jag än gör finns det 3 hundar här hemma som hänger runt, är i alla rum, soffor, säng etc.

Angående mat brukar det lösas med kommunikation tänker jag, antingen kommer jag ihåg att fråga eller så säger den personen till. Där skiljer jag inte så mycket på allergi el. att någon bara råkar vara kräsen; serverar helst mat som alla gillar så det ordnar sig!

Parfym använder jag inte, mest för att jag själv får ont i halsen av parfymlukt. Byter om det sista jag gör innan jag åker till jobbet, och har inte hundarna i framsätet typ, men det är det jag gör i princip. Åker extremt sällan kollektivt men visst äter jag i offentligheten ibland. En frukt eller så. Det känns orimligt att inte göra det.
 
Hänsyn till allergiker?
Både ja och nej.
Skulle naturligtvis aldrig ta med mina djur hem till ngn med djurallergi.
Har naturligtvis rena kläder på mig när jag blir hembjuden till någon.
Å andra sidan bjuder jag hm folk på en middag så gör jag inga speciella arrangemang om någon vid dörren säger att han/hon är allergisk.
Det som står på bordet står där.

Jag är jag, dvs mitt sätt att leva omfattar djur i så stor omfattning att det skulle inte vara jag om jag avstod från dem.
Min hund är alltid med, i bilen, i traktorn och i båten.
 
Nu har vi varit ganska förskonade från allergier i vår familj, det är lite matallergier och en person som är måttligt allergisk mot pälsdjur. Vi har haft katt och häst, varav det sistnämnda givetvis då är enklast att avhjälpa, den bor utomhus och ytterst sällan ens i närheten av huset (har tyvärr ingen möjlighet att ha häst hemma, så har alltid stått inackorderad hos andra). Är uppväxt i ett extremt pedantiskt hem, hästkläder har varit strängeligen förbjudna inomhus, så det har inte ens märkts av att vi har haft häst. Katten är ju i så fall knivigare, men som sagt, det är ytterst pedant hemma hos mina föräldrar, en allergisk kompis till ett av mina syskon var helt chockad över hur lite hen märkte av att vi hade katt när hen var hemma hos oss. Jag försöker hålla bilen ren från hästhår, och åker ytterst motvilligt i den i hästkläderna om jag verkligen blir tvungen. Tvättar händerna i stallet precis innan jag går därifrån, helt enkelt för att jag själv har lite lätt... bacillskräck.

Jag skulle aldrig ta med mig ett djur hem till någon som är allergisk, men kommer det en person hem till mig (och mitt eventuella pälsdjur) så är det djuret som i första hand bor där, inte gästen. Helt krasst.

Matallergier har vi ju då blivit tvungna att ta hänsyn till, och det är lite speciellt eftersom det är fisk och skaldjur det är fråga om, en sån grej som smörgåstårta kan ställa till det rejält. Likadant har vi en nötallergiker i släkten. Om det bjuds på något allergikern inte kan äta finns det självfallet ett annat alternativ till hen, både mat- och dessertmässigt.
 
Jag har pälsdjursallergiker av varierande grad i släkten, de vet att jag har djur. Vi visar ömsesidig respekt för detta. Träffade kusinen i matbutiken för ett par dagar sedan, jag hade gosat med hundar innan, vilket jag genast upplyste kusinen om så vi stod och pratade på lite avstånd vilket är ok för henne.

Jag kan inte leva mitt liv utifrån att en främling ev är allergisk, men jag försöker att vara "ren" när jag är på jobbet eller ute bland folk, om någon är allergisk så är det dennes ansvar att upplysa om det. Gick en kurs och i gruppen var det en kvinna vars reaktion på att jag hade hästar: "då har du väl sådana där lockiga allergivänliga hästar" för hon var ju allergisk. Ehh.. nä. :banghead::banghead::banghead: Detta följdes utav en utläggning om hur hemskt det var att folk med pälsdjur hemma rörde sig fritt i samhället så att hennes liv begränsades. Jag tjurade till litegrann och berättade hur JOBBIGT det hade varit att gå i samma klass i nio år med en som var hyper allergisk mot pälsdjur och hur SKÖNT det var när jag började på ridgymnasium och kunde ha på mig vad jag ville och slippa ta ansvar för någon ANNANS välbefinnande. :devil: Vetskapen om att jag hade pälsdjur hindrade inte kvinnan att sätta sig bredvid mig, jag fick påminna henne ett par gånger. Det var en till på kursen som var allergisk mot typ allt, men hon upplyste lugnt om detta och höll sig på ett för henne lagom avstånd, vi blev väldigt bra vänner, trots mina djur. :)
 
Jag måste dagligen ta hänsyn till allergiker, då min son är pälsdjursallergiker, och dottern går på en förskola där personal och barn är allergiska mot pälsdjur, parfym och födoämnen. Det inskränker på mitt hästande, då det blir ju inte så ofta. Jag får sanera bilen efter att jag har åkt till stallet och ser fram emot att hästen ska flytta så jag har 10 minuter med cykel för att komma dit.

Jag har varit den som haft hund, katt, hästar hemma... Men alltid försökt att sanera mig innan jag har träffat syrran som är pälsdjursallergisk.

Hänsyn till andra är viktigt, men den gäller från dem oxå. En allegiker åker inte hem till någon med djur och kräver att de ska sanera sig.
Då får man träffas på neutral mark. Det skulle se ut om jag tvingade mina föräldrar att ta bort sina djur för att vi skulle kunna hälsa på hos dem. Nej vi åker till deras ort, bor på hotell eller tältar, umgås på neutral mark och åker sedan hem till oss igen.
 
Normal hänsyn visas självklart, men inget överdrivet.

De flesta pälsdjursallergiker klarar av att man har normalt rentvättade kläder på sig, även om man har pälsdjur hemma. Om båda dessutom vet att den ena av dem är allergisk och den andra har djur så behöver de ju kanske inte kramas eller sitta väldigt nära varandra. Dottern har en klasskompis vars bror är extremt allergisk och pappan ännu värre tror jag. Men det har ändå inte varit något problem när dottern varit där. Jag har pratat med dem om hur noga det måste vara och "normalt rentvättade kläder" duger gott enligt dem.

Det händer att jag handlar iklädd stallkläder. Det är om jag har varit iväg på något jobb eller evenemang och handlar på väg hem. Vi bor en bit ut på landet och av både ekonomiska och miljöskäl, lite tidsskäl också kanske, skulle det kännas väldigt onödigt att åka hem och byta kläder och sen köra tillbaka för att handla.
 
Förutom mina egna allergier (som alltid, bortsett från en hel del restauranger, respekterats men ibland har mänskliga faktorn ställt till det) frågar jag alltid om det är något speciellt jag ska tänka på om jag t.e.x bjuder på mat/fika.
Aldrig att jag skulle ta med hund, eller åka i stallkläder, till någon som inte uttryckligen sagt att det är ok. Att ens tänka tanken på att ta med hund och bara förvänta sig att det skulle vara ok övergår mitt förstånd.
Skulle någon ta med en oinbjuden hund till mig skulle varken hund eller person få komma in.
En inbjuden hund som jag litar på ärdäremot är MER än välkommen, så länge den kan ta det lugnt.
Jag bor trångt och det kan onekligen bli ett hinder för stora hundar - även om jag haft både GD och stor schäfer hemma, och det funkade.
 
Jag tycker inte man tar med sig hundar hem till andra människor öht om hunden inte är inviterad!! Riktigt fräckt.

Skulle bli riktigt arg om någon tog med sin hund hit utan att fråga (och frågar de så hade jag sagt nej!). Gäller även andra djur såklart men folk brukar inte dra med sig katter och hästar runt på besök.....

Spelar ingen roll om någon är allergisk, så gör man helt enkelt inte.
 
Jag förstår självklart att det är jobbigt, men anser du att alla skall avstå från parfym och parfymerade produkter för att en del av befolkningen är allergisk? Eller skall alla låta bli att äta apelsin (eller föralldel nötter, choklad, jordgubbar, skaldjur etc) på allmän plats bara för att några kan vara allergiska? Var går gränsen?

Om man reagerar på starka dofter så är det sällan en ALLERGI, utan en sensorisk överkänslighet. För detta finns ingen medicin som man kan ta.

Så ja, man ska tänka sig för hur mycket parfym och parfymerade produkter man vräker på sig eftersom vi doftöverkänsliga är utlämnade åt er som använder dofter.

Jag åker inte kollektivtrafik längre eftersom jag får total andnöd av starka dofter och det är inte så kul att svimma ihop på morgonbussen pga alla nyparfymerade medresenärer... :meh: Eftersom det går en buss i timmen på vischan där jag bor, så funkar det inte att vänta och ta nästa buss heller.

Jag arbetar ihop med pälsallergiker och det skulle aldrig falla mig in att komma med kläderna fulla med hund-, katt- eller hästpäls av hänsyn till min kollega. Jag tejprollar mig det sista jag gör innan jag åker till jobbet och jag får ofta beröm av min kollega för att jag inte orsakar henne allergiska besvär.

Andelen personer i Sverige som besväras av doftöverkänslighet ökar stadigt, och jag kan tycka att det är på sin plats att att tänka på att visa lite hänsyn. Ska man skala en mandarin eller apelsin på offentlig plats kan man ju kolla med den som står närmast om det är OK. Det är ju inte farligt att tilltala folk :p.

/Lizzie
 
Som varande allergiker med en hoper överkänsligheter dessutom så tar jag normal hänsyn och förväntar mig detsamma tillbaka, men nej, jag har inga allergisanerade kläder som jag tar på mig när jag ska ut bland folk och nej, jag avstår inte heller att äta saker som främlingar eventuellt kanske kan reagera mot och nej, jag avstår inte deo eller en skvätt parfym om jag vill dofta lite extra gott nån gång och det är heller inget jag förväntar mig att folk ska avstå ifrån "bara för att".
 
tycker att det är ok att t ex äta nötter/citrus eller annat starkt allergi framkallande på offentlig välventilerad plats så som; ute, affär, större väntsal och liknande. men sitter man på buss/flyg/lektion osv så är det väldigt trevligt om man kan vänta med att äta. om man inte vill ställa sig upp och fråga rätt ut om det är ok att äta XXX. är man väldigt allergisk och t ex ska flyga så ber man ju personalen meddela passagerarna. men sitter man 1h på bussen där många hoppar på/ av så är det lite jobbigare att be folk att undvika vissa födoämnen. sitter man på bussen och ngn 10 rader bak äter nötter så känner man snabbt av det. och nöt "doften" sitter kvar länge efter att nöt ätaren stigit av.
 
Puttar upp tråden eftersom jag läste något som till och med jag som nötallergiker och nöthypokondriker reagerade på. Det finns tydligen folk som begär att taxfreen på flygplatser stoppar försäljning av nötter inför deras flight (alltså stoppar all försäljning, inte bara till deras flight). Där någonstans, eller ja, tidigare, tycker jag att det går en gräns för vad man kan kräva. http://notallergi.se/notlistan/flygbolag/ (längst ner på sidan).
 
Skulle jag vara hyperallergisk så skulle jag nog medföra en
51B0gRhUoML._SL500_AA300_1.jpg
 
Puttar upp tråden eftersom jag läste något som till och med jag som nötallergiker och nöthypokondriker reagerade på. Det finns tydligen folk som begär att taxfreen på flygplatser stoppar försäljning av nötter inför deras flight (alltså stoppar all försäljning, inte bara till deras flight). Där någonstans, eller ja, tidigare, tycker jag att det går en gräns för vad man kan kräva. http://notallergi.se/notlistan/flygbolag/ (längst ner på sidan).

Ja, det är att begära det omöjliga, tycker jag. Men ser att de flygplatser som nämns är ganska små, så där är det kanske hanterbart - att göra t.ex. en större flygplats som Arlanda "nötfri" för att en allergiker skall resa måste ju vara mission impossible.

Även om jag förstår allergikernas problematik, så måste det även vara hur svårt som helst för ett flygbolag att garantera nötfria flighter. Även om det inte förekommer nötter i mat o snacks ombord, kan ju andra passagerare ha med sig nötter ändå, eller ha ätit nötter precis innan de går på planet eller liknande.

Jag inser att det är livsfarligt för vissa allergiker att komma i kontakt med det de är allergiska mot, men det finns ändå någonstans en gräns för vad man kan begära av sin omgivning.
 
@Roheryn
, är man så otroligt allergisk måste man ju ha medicin med sig som kan stoppa ett akutanfall. Är man sjukare än så kanske flyga inte är så lämpligt.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Att som hyper-allegriker sätta sin tilltro till att över 100 personer i ett flygplan förstår att ta hänsyn , den risken skulle jag inte våga ta utan vidare.
Som jag förstår räcker det väl att de som satt i kärran festat på jordnötter och spillt så kan det vara klippt om allergikern råkar få den stolen.

Så en 1/2 mask är ett fungerande alternativ, då med ett kolfilter som tar i stort sett det mesta.

Hörde talas om ett gäng frihoppare som skulle åka med ryanair. Bolaget ville ta ut extra för skärmarna, grabbarna vägrade. satte på sig skärmarna och skulle kliva ombord.
Då ångrade sig personalen och gick runt med ett par säckar, samlade ihop skärmarna och lade dem framme i cok-pitt i stället. Utom synhåll för de övriga passagerarna..;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 037
Senast: Oknytt
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 221
Senast: Fetaost
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 717
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp