Bukefalos 28 år!

Hänsyn vid Allergier ?

exotic

Trådstartare
Ja hur mycket hänsyn tar du vid allergier.
Tex om någon nära dig blivit hundallergisk, knallar du hem till den ändå med din hund?
Tycker du det finns vissa outtalade regler man följer eller måste allt bokstavligt talas om.
Hur bemöter du sånt och hur har du själv blivit bemött?
 
Skulle aldrig ta med hunden hem till någon som var allergisk. Det är inte bara ohyfsat utan rentav elakt.
Kommer någon allergisk hem till oss (ja alltså, någon annan än vi som bor här och råkar vara allergiska mot våra djur :D) försöker jag dammsuga extra noga och ha igång luftrenaren. Djuren får hålla sig i sitt rum också.
 
Att gå hem till ngn som är allergisk med en hund låter extremt märkligt tycker jag. I folks hem ska man definitivt ta hänsyn. Vill man tex ta med djur hem till folk så får man fråga först.

Försöker tänka till lite och visa hänsyn tex har jag en kollega som är extremt parfymallergisk så jag undviker parfym på jobbet.
 
Tar givetvis all hänsyn utefter vad jag vet om allergin.
Är själv parfymallergiker och det retar gallfeber på mig hur många som fullständigt skiter i lite hänsyn här. Jag har fått bla lämna min arbetsplats vid ett tillfälle pga av en stinkande arbetskamrat som gett mig huvudvärk och jag har väldigt ofta fått gått ur köer, bytt sittplats mm pga någon parymmarinerad människa.
 
Tar hänsyn så gott det går. Är det dock så att någon är allergisk som är på bussen som jag kliver på med min hund så kliver jag inte av. Jag har ju också betalat för min biljett och sitter långt bak precis som anvisningarna säger.
Skulle dock aldrig ta med mig min hund hem till någon som är allergisk. Antingen får hunden vara hemma, i bilen eller så får jag avstå.
 
Min systerson var allergisk mot djur som liten och skulle inte komma på tanken att ta med hunden ditt utan det var nytvättade kläder och rena lakan på bil sitsen.
Nu har han inte lika allvarlig allergi längre men när han var liten så kunde det bli sjukhuset nästa om någon lät sin hund komma fram ute till han.

En mycket god vän klarar av att åka i min bil om hon tagit allergi piller men håller hon på att bli förkyld känner hon av om jag åkt i bilen utan lakan på sitsen trots rena kläder.
 
Ja hur mycket hänsyn tar du vid allergier.
Tex om någon nära dig blivit hundallergisk, knallar du hem till den ändå med din hund?
Tycker du det finns vissa outtalade regler man följer eller måste allt bokstavligt talas om.
Hur bemöter du sånt och hur har du själv blivit bemött?

Jag tar inte med hunden hem till någon som knte uttrycket att de vill att jag tar med den.
Kommer folk på middag frågar jag alltid efter allergier och jag använder sparsamt med parfym om jag ska jobba.
 
Jag är noga med att visa hänsyn till allergiker.

Jag har en kollega som bara skiter i att två på jobbet är rejält allergiska. Eller inte förstår/orkar lösa det så gott det går.

Den har hund och kan ha luddiga tröjor på jobbet som helt klart varit i närkontakt med vovven. Idag satt en av allergikerna och nös och blev riktigt röd i ögonen. Detta påpekar kollegan och säger typ usch då är du allergisk idag din stackare, vad kan det bero på?

Ja hund tillexempel... blev svaret.

Men det sjunker liksom inte in. De har jobbat ihop i många år så det är knappast någon överraskning.

Vi får nog ta ett arbetsmiljösnack. Inte skall de väl bara behöva acceptera att ibland vara sjuka på jobb för att kollegan inte ens försöker minimera hundhåret.
 
Eftersom jag själv har allergier vet jag hur jobbigt det kan vara och ser därför till att visa hänsyn mot andra jag vet är allergiska/inte tål något. Till exempel om jag ska baka till kollegorna ser jag till att göra något alla kan äta (det gör tyvärr inte alla mina kollegor så jag blir utan ibland). Jag har inga djur så den situationen som nämns i trådstarten uppstår inte i min krets.

En hänsyn som jag önskar folk kunde ta, inte bara för allergikers skull utan allmänt, är att rökare hemskt gärna får stå still när de röker! Då kan vi som inte vill andas in röken gå en omväg runt personen. Om man t ex möts eller går efter en person som röker är det mycket svårare att komma undan röken.
 
Ja hur mycket hänsyn tar du vid allergier.
Tex om någon nära dig blivit hundallergisk, knallar du hem till den ändå med din hund?
Tycker du det finns vissa outtalade regler man följer eller måste allt bokstavligt talas om.
Hur bemöter du sånt och hur har du själv blivit bemött?

Jag tycker alltid man kollar av om det är ok att ta med sig hund eller komma i hästkläder oavsett om folk är allergiska eller ej.

Är någon jag bjuder hem allergisk mot något ätbart försöker jag så klart tillreda något som funkar för dem med.

Jag har inga allergier annat än kontaktallergi och för viss penicillin. Och då kan jag ju själv styra över om jag ska använda vissa produkter eller ej. Dvs ingen annan brukar störa.
 
Jag visar den hänsyn jag kan visa när det gäller allergiker. Oavsett om det gäller pälsdjursallergi eller mat. Kommer ju aldrig vara fri från kattpäls, skulle jag ha hund och vara borta en längre stund skulle jag letat efter hundvakt för att kunna besöka. Gällande allergi mot mat kan jag alltid byta ut diverse produkter mot andra :)
 
Givetvis fixar jag mat som gäster kan äta och tar inte med hundarna dit de inte är välkomna, dit hör väl allergiker och även min mamma när min allergiska bror är där samtidigt.

Undviker för mycket päls på kläderna i den mån det går. Äter dock nötter...
 
Skulle aldrig ta med mig hund till någon som jag vet är allergisk, och skulle fråga oavsett allergi eller ej om det är ok innan jag tar med husdjur någonstans.

I den mån vänner och släktingar är allergiska mot olika livsmedel, tar jag hänsyn till det om jag t.ex. bjuder hem dem på middag eller fika (förutsätter förstås att jag vet om allergin).

Dock händer det absolut att jag går och handlar på väg hem från stallet, och jag använder parfym (dock sparsamt, blir själv illamående av "för mycket" doft) och parfymerade hårvårdsprodukter etc. Och jag äter nötter, även ibland ute bland folk (nötter är min "nödmat"!).

Har lite svårt att se hur någon som har hund (eller katt eller whatever) skall kunna ta hänsyn till hundallergiska kollegor, till exempel. Hundallergenet sitter ju liksom överallt om man dagligen umgås med hundar, och det är kanske lite mycket begärt att hundägare skall allergisanera sig innan de går till jobbet...?

Är själv pollenallergisk, och det är ju ingen allergi som människor i min närhet kan ta hänsyn till eller ej, då det inte är påverkbart hur mycket pollen som finns i luften.
 
Är det mycket begärt att man har rena kläder med sig till jobbet och byta om med när man har allergiska arbetskamrater? Hästfolk jobbar ju inte i sina hästkläder , varför kan inte hundfolk göra lika?
Jag skulle kunna tänka mig att göra så om jag blev ombedd, däremot skulle jag inte göra det spontant, bara på vetskapen att någon är allergisk. Folk är ju olika mycket allergiska också - vissa reagerar bara man varit i närheten av något med päls, medan andra inte har några problem med hundägare, bara med själva hundarna. Jag förutsätter att de som på några sätt behöver "specialarrangemang" på arbetsplatsen pga att de är allergiska talar om det.
 
Är det mycket begärt att man har rena kläder med sig till jobbet och byta om med när man har allergiska arbetskamrater? Hästfolk jobbar ju inte i sina hästkläder , varför kan inte hundfolk göra lika?
Jag har hela och rena kläder på jobbet, men jag har både katt och hund hemma så det är ofrånkomligt att mina kläder är kontaminerade av allergener. Jag kommer inte att ha en separat garderob på jobbet och lämna in på kemtvätt utan mina kläder tvättas hemma , jag har dem på mig när jag åker till och från jobbet och även de gånger jag duschar på jobbet före jag börjar och tar på mig rentvättade kläder som ombyte så är risken stor att även de bär på allergener. Jag kommer garanterat inte göra mig av med mina djur pga en kollega. Är man så allergisk får man söka sig en annan typ av arbetsplats.
 
Så här tänker jag...

Om jag vet att en person är allergisk så försöker jag så klart ta hänsyn till detta så långt det går.

Jag tar ju inte med mig ett husdjur till nån som jag vet är allergisk, och jag bjuder ju inte på mat som jag vet att någon är alergisk mot.
Om någon i min omgivning är superallergisk mot tex nötter eller skaldjur äter jag inte det när den personen är med osv..

Men jag går glatt och handlar iförd ev hästkläder eller för all del mina vanliga kläder som är fulla med kattallergener.
Jag använder parfym och jag har precis som Mia_R svårt att se att jag skulle ha en extra uppsättning jobbkäder liggandes på jobbet som aldrig fick komma i kontakt med ev husdjur. (OM en kollega är SÅ allergisk att hen inte kan vistas på arbetsplatsen om vi inte har kläder helt fria från vad det nu är hen är allergisk mot så förutsätter jag att arbetsgivaren tillahandahåller arbetskläder och tillser att de tvättas)
 
Det är lite svårt när man har pälsdjur hemma och ens kläder som är nytvättade hinner ändå suga åt sig lite päls :cautious: Min katts päls fäster sig dessutom hur lätt som helst, men är inte lika lätt att få bort. Så i affärer, köer osv så kommer jag troligen att ha kattpäls på mig. En kompis som besökte mig i några dagar var kattallergiker och då försökte vi ta hänsyn genom att städa innan hon kom, sitta ute mycket (var sommar) och att hon fick ett sovrum som var absolut kattfritt. Annars städar vi innan brorsan (som är lite kattallergisk) hälsar på, märktes faktiskt hur det hjälpte då vi en gång inte hann och då fick han röda ögon efter ett tag.

Parfym har jag inte lika ofta på mig men jag gillar att dofta gott. Tar givetvis hänsyn (om jag kommer ihåg det :o) om jag ska besöka en allergikers hem eller någon fest där jag vet en allergiker kommer också. Men tyvärr inte i affärer eller i köer och sånt, det känns som en mera kort stund. Men jag sprejar mig inte så hårt heller :grin:
 
Jag tar överhuvudtaget inte med mina hundar hem till någon utan att fråga om det är okej först, allergi eller inte.

Ska jag umgås med någon som jag vet har allergi visar jag såklart hänsyn, tänker på vad jag äter/bjuder på. Skulle någon ha allergi mot parfym skulle jag skippa det osv. Jag förväntar mig ju att folk inte röker inomhus hos mig tex, även om jag inte är allergisk. Man får visa hänsyn helt enkelt.

Däremot tänker jag mig inte för rent generellt i samhället. Jag kan springa in på affären i hästkläder. Jag använder parfym (men stinker inte). Jag äter nötter och skaldjur osv. Jag kan inte undvika allt som folk kan vara allergiska mot här i världen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 037
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
Svar
8
· Visningar
671
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 236
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 383
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp