Bukefalos 28 år!

Hänsyn vid Allergier ?

Är det mycket begärt att man har rena kläder med sig till jobbet och byta om med när man har allergiska arbetskamrater? Hästfolk jobbar ju inte i sina hästkläder , varför kan inte hundfolk göra lika?

Därför att det är omöjligt. Så fort kläder kommer in i mitt hem hamnar det hundhår på dem. Det finns inte ett rum i denna lägenhet som är fritt från hundhår. Det spelar alltså ingen roll att jag tar kläderna direkt från tvättstugan till klädkammaren. Det kommer hamna hundhår på dem ändå. Och då är hundarna inte i klädkammaren, men jag går in dit i vanliga kläder och drar då med mig håret. Det är inte mycket hundhår på mina snyggare kläder, men visst finns det ett och annat där. Jag har heller inte lust att fara runt med dammsugaren två gånger om dagen för att en kollega råkar vara allergisk. Det har jag helt enkelt inte tid med.

Ska jag få till hundhårsfria kläder så behöver jag alltså packa in alla mina kläder i klädpåsar direkt i tvättstugan eller bygga om till tättslutande garderober. Känns som orimliga krav.

Sedan tillkommer problemet med omklädning. Det är inte alltid det finns omklädningsrum eller någonstans att förvara kläder och väskor.

Jag kan ta viss hänsyn till allergiker och går ändå i slappkläder hemma samt har speciella hundträningskläder, men det finns gränser för hur mycket jag tänker krångla till mitt liv.
 
Hej!

Jag hade aldrig tagit med mig pälsdjur hem till allergiker. Jag är själv allergiker och kan ha riktigt jobbigt med starkt parfymerade personer och folk med luktstarka blommor. När jag är förkyld har jag sjukt jobbigt med nötter, så kan ibland få byta plats/kliva av bussen när andra äter mellanmål.

Jag försöker laga mat efter allergier och preferenser och erbjuder mig alltid att ta med egen mat när jag går hem till andra (så det slipper försöka göra nåt jag tål).

Men jag går och handlar mat i stallkläder, mataffären är på väg hem och det är lite för långt för att orka gå fram och tillbaka. Jag brukar inte stanna länge i affären, dock, mest in, handla och ut igen. Avskyr att handla!

/Lavinia
 
Hemma hos någon annan gäller deras regler, kan jag inte acceptera saker som att min hund inte är välkommen så får jag låta bli att åka dit inte försöka tvinga igenom min vilja. Hemma hos mig gäller mina regler, om man av någon anledning inte vill ha min hund i närheten får vi ses någon annan stans. På allmänna platser gäller hänsyn, där vi alla hjälps åt att göra livet lättare för varandra inom rimliga gränser. Mina kläder har hund på sig. Min hund är i bilen jag själv åker i, hans saker tvättas i samma maskin som mina, osv. Att allergisanera mig innan jag ger mig ut är orimligt.

Jag är själv allergisk mot en hel del (däribland djur), jag uppskattar om folk tänker på det när jag är hemma hos dem eller ute bland okänt folk, men får jag problem så är det jag som har problem. De som inte är sjuka ska inte behöva leva som om de vore det... (Skillnad på platser där man måste vara, som skola/arbetsplats, men då är det något man får ta upp.) Hemma hos mig gäller mina allergiregler stenhårt dock, den som tar med sig tex nötter eller katt hem till mig åker ut.
 
Ja hur mycket hänsyn tar du vid allergier.
Tex om någon nära dig blivit hundallergisk, knallar du hem till den ändå med din hund?
Tycker du det finns vissa outtalade regler man följer eller måste allt bokstavligt talas om.
Hur bemöter du sånt och hur har du själv blivit bemött?

Jag skulle aldrig åka hem till någon som har pälsdjursallergi och ta med hunden, det tycker jag är respektlöst. Men väljer de att komma hem till mig där de vet att det finns hund och katt så är det deras val och de är medvetna om riskerna.
Jag som däremot är allergisk mot skaldjur och jordnötter förväntar mig inte att folk utesluter den typen av mat för min skull. Vet jag att det t ex ska bjudas på smörgåstårta med räkor vid något kalas, då kan jag välja att undvika att vara i rummet alt komma en annan dag . Nu har jag en underbar släkt som ändå väljer andra alternativ för min skull men som sagt det är inget jag förväntar mig eller kräver. Tycker inte folk ska "lida" för min allergi.
 
Är det mycket begärt att man har rena kläder med sig till jobbet och byta om med när man har allergiska arbetskamrater? Hästfolk jobbar ju inte i sina hästkläder , varför kan inte hundfolk göra lika?
För att man inte bor i stallet?
Hur ska man kunna ha speciella hundkläder när hunden bor hemma?
Jag använder inte mina jobbkläder hemma, byter om till slapparkläder så fort jag kommer hem, men kläderna förvaras ju hemma och hemma finns hundhår och katthår. Det är en omöjlig ekvation helt enkelt.
 
För mig är det självklart att man tar nänsyn. Tidigare rökte jag och var väldigt noga med att stå utom lukthåll för folk. Jag har hästar och ser till att inte ha hästkläder på jobbet. Min gräns går vid min bil, den luktar häst och vill man åka med mig får man tåla det.
Lagar jag mat kollar jag upp så ingen är allergisk mot något jag tänkt göra.

Själv är jag allergisk mot parfym och åker därför inte kollektivt så ofta längre. Värst är det på morgnarna med alla nyduschade parfymterrorister som ger mig andnöd och svullna ögon. Likadant med apelsiner/mandariner och annat som luktar väldigt starkt. Det händer att jag får byta tunnelbanevagn för att folk nödvändigtvis måste skala en mandarin där.
 
Själv är jag allergisk mot parfym och åker därför inte kollektivt så ofta längre. Värst är det på morgnarna med alla nyduschade parfymterrorister som ger mig andnöd och svullna ögon. Likadant med apelsiner/mandariner och annat som luktar väldigt starkt. Det händer att jag får byta tunnelbanevagn för att folk nödvändigtvis måste skala en mandarin där.
Jag förstår självklart att det är jobbigt, men anser du att alla skall avstå från parfym och parfymerade produkter för att en del av befolkningen är allergisk? Eller skall alla låta bli att äta apelsin (eller föralldel nötter, choklad, jordgubbar, skaldjur etc) på allmän plats bara för att några kan vara allergiska? Var går gränsen?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Var går gränsen?
Har varit med om en person som slet en Snickers ur medpassagerarens hand och slängde ut den på perrongen. Efteråt förklarade hon att det var att för hennes son var allergisk mot jordnötter.
Hur skulle Snickers-ätaren kunna veta det? Han ville bara ha något att tugga på efter en lång arbetsdag, men det blev någon slags övergrepp och inget sött till den godissugne mannen.
Idiotiskt. Nog för att allergier kan vara allvarliga och besvärliga, men det finns gränser åt alla håll.
 
Byter inte om och tar inte med mig katterna när jag ska hem till någon ;). Brukar dock alltid vara nog med att informera att jag har två stycken när jag bjuder hem folk (middag, fest eller annat) så att ev. folk som är allergiska har möjlighet att ta en allergitablett eller tacka nej.

Bär inte parfym annat en något enstaka tillfälle men ser till att dosera försiktigt för att just allergiker inte ska bli besvärade. Skulle aldrig falla mig in att äta t.ex. jordnötter i allmänna, stängda utrymmen såsom bussar eller tåg eftersom det kan orsaka allvarliga reaktioner väldigt fort.
 
Fast nötallergi kan vara tufft. Jag skulle inte ta illa upp om det föregicks av en tillsägelse eller efteråt en ursäkt och kompensation för utgiften. Lite överdrivet låter det väl dock.

Numer får man ju aldrig äta jordnötter på flyget, alltid är det nån av de 200 som har allvarliga allergier...

Jag visar stor hänsyn, men ansvaret för allergin och dess konsekvenser tar jag aldrig på mig. Bara för att någon berättat för mig för länge sedan om sin allergi, är det inte nödvändigtvis något jag minns om man spontanbjuder på mat eller middag.
 
Har varit med om en person som slet en Snickers ur medpassagerarens hand och slängde ut den på perrongen. Efteråt förklarade hon att det var att för hennes son var allergisk mot jordnötter.
Hur skulle Snickers-ätaren kunna veta det? Han ville bara ha något att tugga på efter en lång arbetsdag, men det blev någon slags övergrepp och inget sött till den godissugne mannen.
Idiotiskt. Nog för att allergier kan vara allvarliga och besvärliga, men det finns gränser åt alla håll.
Nötallergi kan vara direkt livshotande dock. Det är luftburet. Har en vän som fått lämna bio tex flera gånger för att hon börjat bli sjuk. Mannens snickers kunde ha inneburit en tripp till akuten. Men hon kunde ju skött det bättre och förklarat läget.
 
Men hon kunde ju skött det bättre och förklarat läget.

Det är just det jag menar. Han hade inte ens öppnat den än, bara plockat upp den ur sin väska. Hon kunde helt enkelt bett honom äta den senare, när de inte var i närheten. Då hade det inte varit något snack om saken, men att bara slita åt sig godisbiten sådär och dessutom springa bort till dörren och kasta ut den..
Tyckte rätt synd om sonen i situationen med, han såg minst sagt obekväm ut med hela situationen (en kille på kanske 15 år)
 
Det är just det jag menar. Han hade inte ens öppnat den än, bara plockat upp den ur sin väska. Hon kunde helt enkelt bett honom äta den senare, när de inte var i närheten. Då hade det inte varit något snack om saken, men att bara slita åt sig godisbiten sådär och dessutom springa bort till dörren och kasta ut den..
Tyckte rätt synd om sonen i situationen med, han såg minst sagt obekväm ut med hela situationen (en kille på kanske 15 år)
Ja då hade hon ju kunnat be honom lägga ner den igen. Vore en annan sak om den var öppnad, då blir det lite akutläge.
 
Förstår allvaret i nötallergi, men kan inte riktigt tycka att jag har ansvaret att aldrig äta nötter eller något som innehåller nötter när det finns folk i närheten. Har ofta hänt att jag suttit på tåget hem och ätit en påse nötter eller nötmix för att döva den värsta hungern innan jag kommer hem och får mat i mig. Skulle någon be mig att inte göra det, så skulle jag förstås låta bli, men jag låter inte självmant bli för att det kanske finns någon i närheten som är allergisk.

På dotterns skola råder strikt nötförbud, och det respekterar vi förstås, liksom på andra platser där sådant är uttalat.
 
Jag förstår självklart att det är jobbigt, men anser du att alla skall avstå från parfym och parfymerade produkter för att en del av befolkningen är allergisk? Eller skall alla låta bli att äta apelsin (eller föralldel nötter, choklad, jordgubbar, skaldjur etc) på allmän plats bara för att några kan vara allergiska? Var går gränsen?

Jag tycker att man ska tänka på hur mycket parfym man har på sig, det är inte charmigt när man stinker. Det är stor skillnad på att dofta lite lätt och att ha på sig så mycket parfym att det luktar många meter omkring en.

Jag tycker att man kan låta bli att äta över huvud taget när man är instängd i en buss eller tunnelbana, resorna är sällan så långa att man förgås av hunger under dem. Utomhus är något helt annat, då kommer jag som blir sjuk undan och lukterna försvinner snabbt.
 
Är själv lite smått nöt allergiker, och det är otroligt få som förstår att en påse nötter på föreläsning som de sitter och mumsar på = 2h av kliande hals och röda ögon för mig. Även om man påpekat det några gånger.
Min egen pappa har till och med svårt för det även med 2 nöt allergiker i familjen...

har en hel hög med mat allergier också, vilket kan vara svårt att hålla koll på. Men ändå så är allätare delen av släkten mästare på att prega i allt som jag inte tål i en enda maträtt, de kommer iofs ihåg att min pappa var laktos intolerant för 10år sedan och att min syster är vegetarian, men att jag varit allergisk mot morot och kiwi sen jag var 4 år har aldrig fastnat -_-..

brukar skicka in listan på allergier innan vi ska dit men ändå så får man ursäkta sig och förklara att man inte kan äta ngt av det som serverats.

Försöker att alltid fråga efter allergier då jag bjuder på ngt, och försöker hålla mina kläder fria från päls då jag ska t ex åka buss, jobba eller vara på föreläsningar.
 
Och om ni vill äta på buss och känner er smarta som skippar nötter ^_^ citrus frukter är också ngt som är hemskt obehagligt. doften ger en enorm huvudvärk..

Och sen för att hålla mina kläder hår fria, kläd roller.
Hjälper mycket och man kan ha en liggande i hallen och på jobbet för att ta det man missat hemma
 
Jag har inga problem med att avstå från det jag vill ha (om det nu är nötter eller apelsin eller något annat) om en allergiker ber mig om det. Men därifrån till att jag alltid skulle avhålla mig från potentiella allergener för att andra kanske skulle kunna vara allergiska, det är för mig ett betydligt större steg som jag inte helt självklart är beredd att ta.
 
Är det mycket begärt att man har rena kläder med sig till jobbet och byta om med när man har allergiska arbetskamrater? Hästfolk jobbar ju inte i sina hästkläder , varför kan inte hundfolk göra lika?

Det skulle aldrig falla mig in! Jag bor hemma och har hund hemma, men jag bor inte i stallet. Ska jag undvika att äta nötter vid fredagsmyset hemma, bara för att någon på jobbet är allergisk?

Nej, toleransen måste ju sträcka sig till vad som sker PÅ jobbet, inte vad som sker hemma.

Det finns någon slags djurhat som sprider ut sig mer och mer, som att man skulle behöva be om ursäkt för att man råkar ha djur hemma. Ska jag ha dåligt samvete för att hund är ett av mina fritidsintressen, och inte guldfiskar? Och då borde jag rimligtvis ha två bilar också, en där hundarna får åka med och en som är ständigt allergi-sanerad? Så att jag inte råkar få några hundhår på mina rena kläder när jag tar mig till jobbet?
Och vem skulle betala för den dubbla uppsättningen kläder, om pälsdjursägare helt plötsligt inte får ha på sig sina vanliga kläder på jobbet? Rimligtvis borde ju allergikern få stå för den kostnaden isåfall.

Och, jag är faktiskt hund och kattallergiker själv. Hundallergin är mindre allvarlig och den håller jag i schack med daglig medicinering. Kattallergin är värre och den klarar jag inte ens trots daglig medicin. Trots det skulle jag aldrig hacka på mina jobbarkompisar för att de skulle ha katthår på tröjan.
 
Det skulle aldrig falla mig in! Jag bor hemma och har hund hemma, men jag bor inte i stallet. Ska jag undvika att äta nötter vid fredagsmyset hemma, bara för att någon på jobbet är allergisk?

Nej, toleransen måste ju sträcka sig till vad som sker PÅ jobbet, inte vad som sker hemma.

Det finns någon slags djurhat som sprider ut sig mer och mer, som att man skulle behöva be om ursäkt för att man råkar ha djur hemma. Ska jag ha dåligt samvete för att hund är ett av mina fritidsintressen, och inte guldfiskar? Och då borde jag rimligtvis ha två bilar också, en där hundarna får åka med och en som är ständigt allergi-sanerad? Så att jag inte råkar få några hundhår på mina rena kläder när jag tar mig till jobbet?
Och vem skulle betala för den dubbla uppsättningen kläder, om pälsdjursägare helt plötsligt inte får ha på sig sina vanliga kläder på jobbet? Rimligtvis borde ju allergikern få stå för den kostnaden isåfall.

Och, jag är faktiskt hund och kattallergiker själv. Hundallergin är mindre allvarlig och den håller jag i schack med daglig medicinering. Kattallergin är värre och den klarar jag inte ens trots daglig medicin. Trots det skulle jag aldrig hacka på mina jobbarkompisar för att de skulle ha katthår på tröjan.
Men så svårt är det inte att hålla sig hårfri på jobb. T ex ha inte jobb kläder då man sitter i soffan med hunden/katten i knäet. Krama inte katten precis innan du ska iväg till jobbet.
ha inte hunden i framsätet i bilen så du slipper sitta i håret.
Låt inte katten ligga i rentvätten osv.
dvs helt vanliga saker för att hålla kläder rena.
Jag jobbar i butik t ex, de byxor som jag har i butiken har jag aldrig på mig när jag bara är hemma och dräller. Bara då jag är iväg och ska vara ngt så när presentabel.
Vi har både katt och hund som fäller otroligt mycket, men jag har inga problem med att gå med tvätten från maskin till torkställning till garderob utan att de blir håriga.
jag kör ofta hunden i bilen och har hästens saker där då vi är iväg.
Men det är i bagageutrymmet, = jag blir inte full av hår av att köra till jobbet.
Visst är mina kläder inte kliniskt rena men jag får i alla fall inte mina kollegor eller kunder att svullna upp och ger dem andnöd bara av att vara i närheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 116
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 964
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 437
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp