Bukefalos 28 år!

Hänsyn vid Allergier ?

Låta bli nötter på ett flygplan borde inte vara så svårt. Tycker jag då. Eller bussen, tunnelbanan, bion osv. Men en hel flygplats etc blir ju lite svårt för att inte säga omöjligt.
 
Låta bli nötter på ett flygplan borde inte vara så svårt. Tycker jag då. Eller bussen, tunnelbanan, bion osv. Men en hel flygplats etc blir ju lite svårt för att inte säga omöjligt.

Nej, det är klart att det inte är svårt - om jag VET OM att det finns någon i min närhet som inte tål att jag äter nötter, så låter jag självklart bli den gången. Men jag har lite svårt att tycka att ALLA ALLTID skall agera som om det fanns en nötallergiker i närheten. Det skulle ju i princip innebära totalförbud för nötter i hela samhället, och så långt är i alla fall jag inte beredd att gå...
 
Nej, det är klart att det inte är svårt - om jag VET OM att det finns någon i min närhet som inte tål att jag äter nötter, så låter jag självklart bli den gången. Men jag har lite svårt att tycka att ALLA ALLTID skall agera som om det fanns en nötallergiker i närheten. Det skulle ju i princip innebära totalförbud för nötter i hela samhället, och så långt är i alla fall jag inte beredd att gå...

I hela samhället?
 
Låta bli nötter på ett flygplan borde inte vara så svårt. Tycker jag då. Eller bussen, tunnelbanan, bion osv. Men en hel flygplats etc blir ju lite svårt för att inte säga omöjligt.
Nej det är inte så svårt, Men frågan hänger ju exempelvis på den fransman eller den italienare som satt i flygplanet på dess väg till den svenska flyghamn allergikern planerar att åka från.

1 tioårig grabb köper jordnötter och lägger den öppnad påsen i sin rygga. Denna hamnar på bagagehyllan och tömmer sitt innehåll där.
När sedan näste resande drar ut sin tynga väska krossas nötterna och dras ner över den som sitter under, då kan det vara klipp,
 
Nej, det är klart att det inte är svårt - om jag VET OM att det finns någon i min närhet som inte tål att jag äter nötter, så låter jag självklart bli den gången. Men jag har lite svårt att tycka att ALLA ALLTID skall agera som om det fanns en nötallergiker i närheten. Det skulle ju i princip innebära totalförbud för nötter i hela samhället, och så långt är i alla fall jag inte beredd att gå...

Tycker inte att det är en så stor uppoffring att låta bli att äta nötter i instängda offentliga utrymmen. Utomhus eller luftiga lokaler är en sak, men så instängt som tåg, buss eller stängda lokaler är fett respektlöst i mitt tycke. Hur svårt kan det vara att vänta tills man är framme ed bussen/tåget eller gå ut utomhus för att inte riskera att förstöra någons dag fullständigt?
 
I övrigt tycker jag att tonen i denna tråd är rätt orimlig. Eftersom man inte kan eliminera allergener fullständigt om man lever med djur så vägrar man göra det man kan för att försöka undvika dem om man har en allergisk kollega. Så svårt kan det inte vara att byta om till tvättade kläder strax innan man går hemifrån, inte gosa med djuren det sista man gör i jobbkläder etc?

Personligen lever jag med en pälsallergiker och om jag umgåtts med djur väljer jag ofta att kasta kläderna i tvätten direkt istället för att sätta mig i soffan med dem, men annars är djurägare välkomna som de är och emellanåt djur med även om vi då försöker att hålla oss på balkongen lite om det är möjligt. Men det går ju att städa efteråt om det behövs.
 
Tycker @Mammas uttrycker sig väldigt vettigt! :bow:

Jag har djur. Hemma hos mig är det i princip omöjligt att få till en allergenfri miljö, men kommer allergiker så städar jag givetvis ett extra varv innan samt informerar så folk har möjlighet att ta medicin innan.
Jag byter om till slapparkläder hemma och kör med klädvårdsrulle på kläderna innan jag går ut i offentligheten.

Jag tillhör de där gräsligt jobbiga nötallergikerna ;) (plus massa annat jag inte tål...) Som är luftburet allergisk och lätt får anafylaxi (allergisk chock) av att en person i min närhet äter nötter. Jag är dessutom synskadad, vilket är ett problem då jag inte ser att personen framför mig på bussen äter nötter och det inte nödvändigtvis luktar något...
För min del innebär det inte att sitta med kliande ögon och rinnig näsa, utan en säker tripp till akuten förenat med livsfara, trots att jag har akutmediciner med mig överallt.

Så ja, jag uppskattar de som låter bli att äta nötter på instängda offentliga utrymmen i stil med kollektivtrafik eller föreläsningssal. :)
I öppna utrymmen som köpcenter eller utomhus är det enkelt att komma undan och jag kräver absolut inte att hela samhället ska allergisaneras.
Sen finns det absolut en rätt stor dos hysteri kring allergier och överkänsligheter. Men värt att nämna efter att ha läst tråden tycker jag dock är att nötallergi inte riktigt kan jämställas med överkänslighet mot tex citrus eller parfym. Självklart bör man visa hänsyn även där då folk kan må väldigt dåligt av det, men det är endast i extremfall som detta är direkt livshotande på samma sätt som luftburen nötallergi ofta kan vara.
 
Läste den här artikeln idag

Skilj på allergi och hysteri

Den är mycket intressant även om jag gärna skulle se en replik. Men det kanske inte är så svartvitt ändå?
Intressant artikel. Wickman är skicklig, även om jag hade satt större tilltro till artikeln med en annan författare...
Jag håller med om att många nog är överdrivet försiktiga med sina allergier och överkänsligheter. Problemet är när det går ut över de som faktiskt är så allergiska, när man tänker att alla överdriver..
Vad artikeln inte nämnde rörande studien med "säkerhetsavstånd" är ju att det flyger omkring mycket mer allergener från tex de krossade nötterna i botten av påsen, än från de hela oavsett hur mycket man "vispar runt" i skålen. Så nej, det finns de som reagerar ordentligt på att det finns nötter längre än en meter bort. Tyvärr.

//Idahoe, som fick allergisk chock efter att ha vistats en kortare tid i ett rum, där köket (rummet bredvid, med mestadels stängd dörr emellan) hade en tårta med hackad mandel på ståendes på köksbänken (vilket jag inte visste om, så ingen placebo-effekt där...)
 
När jag var barn på 50-60talet så pratades det nästan aldrig om allergier, jag tror jag var den enda i skolan. När pappa fiskat fin öring så skulle den ju ätas hemma och då sa mamma , nu får *** gå ut. :D Ja så mycket hänsyn var det. I skolan fick jag specialmat efter att jag blivit sjuk och pappa ordnat läkarintyg, men det var inte bara att be om det. Men jag har upplevt genom åren att de allra flesta människor tagit mycket hänsyn även om jag inte alltid fått mat som jag kunnat äta på fina middagar. 5 potatisar på Uppsala slott t.ex. när jag sagt till om fisk.
Numera är ju var och varannan allergisk.
 
För mig är nog största problemet att det där med t ex jordnötter på kollektiva färdmedel inte är något jag har en tanke på. Inte för att det är ofta. Senast jag kan dra mig till minnes att jag åt nötter bland folk var när jag satt på ett rejält försenat tåg på väg ner till Malmö för ett par år sedan och mannen mittemot gick och köpte en kall öl och lite jordnötter och jag kände att det där nog var den bästa idén jag någonsin sett. :D Sedan känner jag folk som får rejäla reaktioner bara av att det finns citrusfrukter respektive kiwi i samma rum och jag ser folk skriva om luftburen allergi även vad gäller ägg och fisk. Det händer att jag köper med mig sushi när jag ska åka tåg...

Jag får erkänna att det även fortsättningsvis kommer att krävas att folk säger till för att jag ska avstå från allt allergiframkallande i miljöer där det kan ställa till problem. Framför allt för att jag som sagt inte tänker på det men även för att det blir en rätt stor begränsning trots att det är väldigt sällan det finns ett reellt behov. Om det däremot behövs har jag inget problem med att anpassa mig; jag har avstått från parfym och, som redan nämnts, citrusfrukter och kiwi p g a allergiska arbetskamrater.
 
Läste den här artikeln idag

Skilj på allergi och hysteri

Den är mycket intressant även om jag gärna skulle se en replik. Men det kanske inte är så svartvitt ändå?

Ja, jätteintressant! Jag betvivlar i och för sig inte att det finns en och annan nöt- eller jordnötsallergiker som verkligen blir jättesjuk av att någon annan äter nötter, men de flesta är nog ändå "normalt" allergiska, dvs de tål inte att själva få i sig det de är allergiska mot.
 
För mig är nog största problemet att det där med t ex jordnötter på kollektiva färdmedel inte är något jag har en tanke på. Inte för att det är ofta. Senast jag kan dra mig till minnes att jag åt nötter bland folk var när jag satt på ett rejält försenat tåg på väg ner till Malmö för ett par år sedan och mannen mittemot gick och köpte en kall öl och lite jordnötter och jag kände att det där nog var den bästa idén jag någonsin sett. :D Sedan känner jag folk som får rejäla reaktioner bara av att det finns citrusfrukter respektive kiwi i samma rum och jag ser folk skriva om luftburen allergi även vad gäller ägg och fisk. Det händer att jag köper med mig sushi när jag ska åka tåg...

Jag får erkänna att det även fortsättningsvis kommer att krävas att folk säger till för att jag ska avstå från allt allergiframkallande i miljöer där det kan ställa till problem. Framför allt för att jag som sagt inte tänker på det men även för att det blir en rätt stor begränsning trots att det är väldigt sällan det finns ett reellt behov. Om det däremot behövs har jag inget problem med att anpassa mig; jag har avstått från parfym och, som redan nämnts, citrusfrukter och kiwi p g a allergiska arbetskamrater.

Instämmer, för mig är det likadant - det jag vet om har jag inga problem att anpassa mig till, det jag inte vet eller tänker på blir svårare. Även jag köper ibland sushi inför tågresor (då SJ's mat lämnar en del övrigt att önska...), och har jag inte lyckats få i mig eller med mig något annat ätbart, är nötter ofta min "nödmat" så det har jag också ätit på en och annan tågresa...
 
I övrigt tycker jag att tonen i denna tråd är rätt orimlig. Eftersom man inte kan eliminera allergener fullständigt om man lever med djur så vägrar man göra det man kan för att försöka undvika dem om man har en allergisk kollega. Så svårt kan det inte vara att byta om till tvättade kläder strax innan man går hemifrån, inte gosa med djuren det sista man gör i jobbkläder etc?

Personligen lever jag med en pälsallergiker och om jag umgåtts med djur väljer jag ofta att kasta kläderna i tvätten direkt istället för att sätta mig i soffan med dem, men annars är djurägare välkomna som de är och emellanåt djur med även om vi då försöker att hålla oss på balkongen lite om det är möjligt. Men det går ju att städa efteråt om det behövs.
Jag tycker det är orimligt att begära av andra att de ska ha separata garderober och inte få klappa sin hund/katt/fågel/guldfisk what so ever om man är så överkänslig att det inte räcker med rena kläder om man vistas i samma lokaler. Jag hånglar inte upp mina kolleger och jag gnuggar inte heller in mig med hunden/katterna innan jag går då jag inte vill ha päls på arbetskläderna, men det är som sagt var inte pälsen i sig folk inte tål och jag gör mig inte av med mina djur för en kollegas skull. Det är orimligt!
 
Jag tycker det är orimligt att begära av andra att de ska ha separata garderober och inte få klappa sin hund/katt/fågel/guldfisk what so ever om man är så överkänslig att det inte räcker med rena kläder om man vistas i samma lokaler. Jag hånglar inte upp mina kolleger och jag gnuggar inte heller in mig med hunden/katterna innan jag går då jag inte vill ha päls på arbetskläderna, men det är som sagt var inte pälsen i sig folk inte tål och jag gör mig inte av med mina djur för en kollegas skull. Det är orimligt!

Du exemplifierade precis mina första två meningar, bra jobbat! :up:

För övrigt, hur läser du? Är verkligen att inte tokgosa med djuren i jobbkläder precis innan du går hemifrån samma sak som att göra sig av med djuren?

Och ja, att begära att någon ska göra sig av med djuren är orimligt. Att vägra göra minsta lilla för att underlätta för någon att må bra är precis lika orimligt.

För kom igen, du menar att det är PRECIS lika mycket allergener i din garderob med rena kläder som det är på de kläder där du precis tokgosade med ditt djur? Bullshit säger jag.

Att det inte är pälsen folk är allergiska mot gör inte att allergenerna inte fastnar på kläderna om du stryker kläderna mot djuret.

Men det är ju ditt liv, du bestämmer ju själv hur respektfull du vill vara mot folk. Men sluta bygga halmgubbar av mina inlägg.
 
Du exemplifierade precis mina första två meningar, bra jobbat! :up:

För övrigt, hur läser du? Är verkligen att inte tokgosa med djuren i jobbkläder precis innan du går hemifrån samma sak som att göra sig av med djuren?

Och ja, att begära att någon ska göra sig av med djuren är orimligt. Att vägra göra minsta lilla för att underlätta för någon att må bra är precis lika orimligt.

För kom igen, du menar att det är PRECIS lika mycket allergener i din garderob med rena kläder som det är på de kläder där du precis tokgosade med ditt djur? Bullshit säger jag.

Att det inte är pälsen folk är allergiska mot gör inte att allergenerna inte fastnar på kläderna om du stryker kläderna mot djuret.

Men det är ju ditt liv, du bestämmer ju själv hur respektfull du vill vara mot folk. Men sluta bygga halmgubbar av mina inlägg.
Jag föreslår att du läser hela tråden innan du börjar anklaga folk kors och tvärs hej vilt. Jag har svarat tidigare och jag svarade även nu, du drar upp saker som är orimliga och jag är i min fulla rätt att dra upp saker som är lika orimliga på andra änden av skalan. Bra jobbat, hörredu! :grin: :up:

Vill du låna tändstickor till dina halmgubbar? :idea: ;)
 
Jag föreslår att du läser hela tråden innan du börjar anklaga folk kors och tvärs hej vilt. Jag har svarat tidigare och jag svarade även nu, du drar upp saker som är orimliga och jag är i min fulla rätt att dra upp saker som är lika orimliga på andra änden av skalan. Bra jobbat, hörredu! :grin: :up:

Vill du låna tändstickor till dina halmgubbar? :idea: ;)

Jag har läst hela tråden.

Jag skriver att det är orimligt att diskussionen hamnar i att folk är upprörda för att de inte får ha djur om någon omber dem att typ visa normal respekt. Min poäng var att det går att visa normal hänsyn, utan att bli rabiat och whinea över att man inte ska få ha husdjur. Du svarar med att skriva att det är orimligt att du ska behöva göra dig av med dina djur. :banghead:

Vad är det som är orimligt, att byta om innan man åker till jobbet? Tvätta sina kläder? Inte gosa med sitt husdjur det sista man gör innan jobbet, i jobbkläder? Jag är ledsen, ser inte det orimliga i det.
 
Skulle aldrig tänka tanken att ta med mig hunden till någon utan fråga först oavsett allergi eller ej. I övrig så har jag inte speciella kläder men jag provar att vara hyfsat hundhårsfri på jobbet även om de är lite svårt, hade någon varit extremt allergisk hade jag faktiskt fått byta om på jobbet. I övrig tänker jag på dofter, jag undviker att ha exempelvis sprayddeo de dagar då vår hyper allergiska "städtant" jobbar. Hon blir som tur är inte sjuk eller får andnöd men hon får fruktansvärd hosta vid minsta lilla av stark lukt (hon skulle aldrig själv klaga eller säga till men gör det av respekt när jag vet hur jobbigt hon har det) och undviker ofta helt parfymer om jag inte ska gå på någon speciell tillställning (hatar själv "parfymtanter" i exempelvis mataffärerna trots att jag inte har allergi).

Bjuder jag någon på middag så förväntar jag mig att jag får veta om eventuella allergier så att jag kan anpassa maten osv.

Det är för mig självklart att respektera alla människor och har ingen förståelse för att folk anser sig ha rätt att medvetet göra andra sjuka bara för att man inte är beredd att anpassa sig.
 
Funderade just på det här för ett tag sedan.
Jag skulle aldrig ta med djuren hem till någon utan att fråga, oavsett allergi eller ej.

Vet jag om allergin så avstår jag från att äta tex nötter i
deras närhet, ha rentvättade kläder och så vidare. Varnar om jag ska skjutsa någon.

Däremot har det faktiskt hänt att jag åkt kollektivtrafik i stallkläder, likaså hoppat in på Ica. Varför? Jo, jag extrajobbar med lektioner och så ibland och har inga ombytesmöjligheter då och ibland måste man handla direkt på vägen.

På jobbet (tågdepå) sitter en lapp som ombeder oss att avstå från all parfym inklusive i bland annat tvättmedel på grund av personers allergi. Känner till en av de allergiska/känsliga. Han fick problem med det och mycket annat efter en svår sjukdom där de fick operera bort hela/delar av något organ. Tar inte parfym på mig till jobbet. Svårare med schampoo tex. Men då han jobbar som reparatör och jag på kontoret springer vi inte på varann. Gjorde vi det kunde jag väl ropa och varna om håret var nytvättat.

Jag tycker nog inte att man kan begära att ca 200 personer har helt oparfymerad after shave, schampoo, tvål, tvättmedel etc. Däremot är det ju lätt för alla att skippa att duscha sig i sin parfym eller ha så mycket after shave att de fortfarande stinker när de når jobbet.
 
Jag är själv inte allergisk, men ser inte att det skulle vara något större problem att hålla arbetskläder ifrån husdjuren. Man vill ju ändå vara "hel och ren" när man går till jobbet, vilket för mig innebär att vara nyduschad och att allt utom byxor, skor och jacka alltid är nytvättat. Ett par skor, en jacka och ett par byxor är lätt att lägga undan i en garderob det första man gör när man kommer hem. Det finns ju såklart fortfarande allergener både på mig och mina kläder när jag går hemifrån, men inte lika mycket. Att vara helt fri från allergener skulle däremot vara svårt utan att duscha och tvätta jobbkläderna på jobbet, vilket känns lite väl omständigt för att vara rimligt.

När det gäller nötter och citrusfrukter kan jag tycka att det vore helt okej om det blev förbjudet att man åt dem på tex bussar och flygplan, så länge man kan ha med sig oöppnade jordnötspåsar och citrusfrukter med skalet på. För mig är det jämförbart med att det är förbjudet att röka på vissa ställen, man får ha cigaretter med sig men inte röka. Så länge det är lika tydligt skyltat/utmärkt som det är för rökning så att man vet och kan anpassa sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 038
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
Svar
12
· Visningar
741
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 244
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 390
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp