Bukefalos 28 år!

Häst föll av transport

(Piteå Tidningen) En död häst har anträffats mitt på vägen mellan Kusmark och Ersmark, strax norr om Skellefteå. När polisen utrett ärendet visade det sig att hästen har ramlat eller hoppat av en hästtransport via sidodörren och dött i fallet. Orsaken till olyckan är i nuläget okänd. Publicerad 9 januari 2012...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst föll av transport

Men herregud! "Anträffats" - de får det nästan att låta som om föraren inte har märkt att hästen ramlat ut ens!
 
Sv: Häst föll av transport

Vilket stämmer.

Tragisk händelse. Tycker synd om flickan som ägde ponnyn.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst föll av transport

Vilket stämmer.

Tragisk händelse. Tycker synd om flickan som ägde ponnyn.

Men... hur i hela friden går det till? Föraren måste ju se i backspegeln att det är nåt med sidodörren där ponnyn ramlat ut??

Kan inte ens föreställa mig vad ägaren går igenom nu, fruktansvärt tragiskt! :(
 
Sv: Häst föll av transport

Hur kan man inte märka att en häst bryter upp sidodörren? Måste ju både höras och kännas när man kör + att man väl borde se det i sidospeglarna. När jag jag åker med hästsläp med häst i kollar jag sidospeglarna regelbundet, trots att det inte är jag som kör (har inte kort för släp än). Tycker det hela är mycket märkligt... man känner ju tom om hästen trampar runt lite i släpet, hur kan man inte känna om hästen ramlar ut? Det ska ju ändå en hel del våld till för hästen att dels ska ta sig över frambomnen och sen dessutom bryta upp sidodörren + klämma sig ut genom den (så vida det inte är en liten minishettis som lyckas ta sig ut i bästa ninja-stil..)
 
Sv: Häst föll av transport

Vet du att det är en ponny?

Undrar för att jag känner en häst som bor i de trakterna.
 
Sv: Häst föll av transport

I en tidning står det att det var en fullstor vuxen häst, men det är ju lite olika beroende på vem som skriver förstås... kan vara allt från en ponny till ett stort halvblod egentligen.

Jag känner flera hästar i de trakterna (och på båda håll längs vägen så att säga), så det är ju inte utan att man blir lite orolig...

Duvan: känner du till dem eller står det mer om vad som har hänt någonstans? tänkte eftersom du visste att de inte märkte något förrän de kom fram...
 
Sv: Häst föll av transport

Hur kan man inte märka att en häst bryter upp sidodörren? Måste ju både höras och kännas när man kör + att man väl borde se det i sidospeglarna. När jag jag åker med hästsläp med häst i kollar jag sidospeglarna regelbundet, trots att det inte är jag som kör (har inte kort för släp än). Tycker det hela är mycket märkligt... man känner ju tom om hästen trampar runt lite i släpet, hur kan man inte känna om hästen ramlar ut? Det ska ju ändå en hel del våld till för hästen att dels ska ta sig över frambomnen och sen dessutom bryta upp sidodörren + klämma sig ut genom den (så vida det inte är en liten minishettis som lyckas ta sig ut i bästa ninja-stil..)

Nu handlar det om en ponny, tror det var en C-D ponny..
Detta är tjejens egna ord:

Hon var oroligt i tansporten hela vägen, men gick som bara runt. Sen blev det tyst. När vi kom fram till kdrf var inegn ponny kvar i transporten och sidodörren stog på gavel och det var massa hår på bommen.

Det hände. Kommer till platsen och ser min ponny ligga på vägen...död.
Orkar inte berätta mer, tårarna strömmar.
 
Sv: Häst föll av transport

Om ägaren säger hon om hästen är det inte valacken jag känner. Tack för att du svarade, nu försvann klumpen i magen.
 
Sv: Häst föll av transport

Tycker det är märkligt att man inte känner att en C-D ponny (som ändå är en rätt stor och tung häst) tar sig förbi bommen (över/under/igenom) och sen ut genom sidodörren.

En häst som tar sig förbi en bom i transporten och dessutom lyckats pressa sig ut genom sidodörren för ett visst oväsen, troligen en hel del mer än en häst som trampar runt i transporten.

Tycker det är helt ofattbart hur man inte kan märka något. Använder föraren inte sidospeglarna? Är radion i bilen på så satans högt att man inte hör en jota av vad som pågår bakom en?

Om man kör en häst som är väldigt orolig i transporten hade jag blivit orolig om den gick från att trampa runt/sparka osv till att bli dödstyst helt plötsligt. Det föll dem aldrig in att det kanske hade hänt något om hästen plötsligt blev stentyst och lugn och man inte hörde minsta lilla ljud eller gung i transporten resten av resan? Jag hade blivit väldigt nervös...
 
Sv: Häst föll av transport

Tycker det är märkligt att man inte känner att en C-D ponny (som ändå är en rätt stor och tung häst) tar sig förbi bommen (över/under/igenom) och sen ut genom sidodörren.

En häst som tar sig förbi en bom i transporten och dessutom lyckats pressa sig ut genom sidodörren för ett visst oväsen, troligen en hel del mer än en häst som trampar runt i transporten.

Tycker det är helt ofattbart hur man inte kan märka något. Använder föraren inte sidospeglarna? Är radion i bilen på så satans högt att man inte hör en jota av vad som pågår bakom en?

Om man kör en häst som är väldigt orolig i transporten hade jag blivit orolig om den gick från att trampa runt/sparka osv till att bli dödstyst helt plötsligt. Det föll dem aldrig in att det kanske hade hänt något om hästen plötsligt blev stentyst och lugn och man inte hörde minsta lilla ljud eller gung i transporten resten av resan? Jag hade blivit väldigt nervös...

Det värsta är ändå att tjejen skrev att hennes moder körde bakom och att hon inte ens såg att hästen åkte ut...
DET skrämmer mig ännu mer....

Och att hästen blev tyst, fick jag förklarat för mig att det "brukade" hon bli...
Och att hon trodde att ponnyn stod och luktade lite på väggarna, därav tystnaden..

Men jag håller med dig till fullo..
Det är väldigt märkligt att man inte märker något.
Antingen så är man inte uppmärksam eller så har man kört väldigt fort med stereon på högsta volym och med skygglappar för ögonen !
 
Sv: Häst föll av transport

Jag håller med. När vi var på väg hem med en häst på 160 som hoppade över krubban i lastbilen och var på väg in i sadelkammaren
så kändes det som att hela lastbilen skulle välta omkull på E4an. Vi fick tvärnita på motorvägen och ringa brandkår och så vidare och
få poliseskort i 5 km/h av motorvägen. :crazy:

Jag ska köpa kamera att ha i transporten, garanterat!
 
Sv: Häst föll av transport

Det värsta är ändå att tjejen skrev att hennes moder körde bakom och att hon inte ens såg att hästen åkte ut...
DET skrämmer mig ännu mer....

Men va?! :eek: Alltså nä... Känner för att örfila både föraren och morsan. Hur kan man ha så dålig koll när man kör att man inte märker när en fullvuxen C/D ponny trillar ur en transport?! Fan helt ofattbart... Synd om dottern som har såna föräldrar (iaf morsan, vet inte om det var pappan som körde).
 
Sv: Häst föll av transport

Med den snö-rök som blir längs vägarna "här uppe" är det dock inte helt lätt att se nåt när man ligger bakom någon och kör... fast nog borde man reagera på att det ligger något stort på vägen, även om man i sin vildaste fantasi inte kan tänka sig att det är ponnyn som ska stå i transporten... :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Polisen uppger att en personbil på fredagskvällen krockade med en häst. Olyckan inträffade på E22 strax norr om...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Barometern) Tidigt på lördagmorgon blev en häst påkörd av en okänd person vid Löttorp på norra Öland. Olyckan inträffade strax innan...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp