Bukefalos 28 år!

Häst föll av transport

(Piteå Tidningen) En död häst har anträffats mitt på vägen mellan Kusmark och Ersmark, strax norr om Skellefteå. När polisen utrett ärendet visade det sig att hästen har ramlat eller hoppat av en hästtransport via sidodörren och dött i fallet. Orsaken till olyckan är i nuläget okänd. Publicerad 9 januari 2012...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst föll av transport

*KL*

Det här hur det känns och inte känns är väääldigt beroende på bil osv.

Jag har bara kört enkelaxlat. Och panikstannat på motorvägen för jag var säker på hästen gått över bommen eller liknande. Hela ekipaget krängde utan bara f*n. Där inne stod en fastbunden häst med spetsade öron och tyckte 'är vi framme nu? =)'. Hon stod och på något vis 'gungade' fram och tillbaka, och lyckades på det viset inte bara få det att låta som en elefant galopperade därinne, utan även få hela ekipaget att kränga kraftigt.

En annan gång började folk blinka i backspegeln åt mig. Fattade inte varför, allt var lugnt 'därbak' och kändes inte ens ett omtramp. När jag stannat och gick bak så stod hästen med huvudet ut genom lilla luckan bak. Hade tagit sig lös och vänt sig om - utan det märkts ett dugg i bilen/övrigt.

Vissa gånger känner man minsta omtramp, andra inte ens om de stökar.. Så vanskligt döma hur någon annan känt eller inte känt vad som hände därbak om man inte åkt med!

Sen, oavsett hur dte känts/inte känts så olyckor kan ske på sekunder, och framförallt så blir inte ponnyn mer levande av att folk hackar på någon av de inblandade. De kommer mest troligt ha ångest och extremkoll varenda gång de åker ens en meter med häst i släp framöver.. Så risken en likadan olycka ska hända just dem är minimal..
 
Sv: Häst föll av transport

*kl*

Jag har kört ett sånt där UME-släp där hästarna åker baklänges. Det är ett stort och rejält släp, släpet blir ju automatiskt större eftersom hästarna måste få plats för huvudet när de står baklänges. Sen är UME-släpet utrustad med boggie som inte går av för hackor. När jag körde det stod en häst på 1.70 i manken där inne och han var känd för att leva om i transporten. Visst kunde jag höra enstaka dunsar, men inte desto mer, och släpet låg stabilt på vägen.

Jag kan förstå att varken chaufför eller medresenärer kände eller märke något när ponnyn krånglade sig ur transporten.

Vi kan väl alla enas om att det var en salig blandning av tillfälligheter som gjorde att denna tragiska olycka hände. Jag tycker för övrigt att det är intressant att läsa hur perfekta människor är på buke.

Jag hoppas tjejen kan finna nöjet i stallet igen och hittar en ny ponny inom kort att älska lika mycket som denna lilla Ballerina!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Polisen uppger att en personbil på fredagskvällen krockade med en häst. Olyckan inträffade på E22 strax norr om...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Barometern) Tidigt på lördagmorgon blev en häst påkörd av en okänd person vid Löttorp på norra Öland. Olyckan inträffade strax innan...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp