Bukefalos 28 år!

Häst föll av transport

(Piteå Tidningen) En död häst har anträffats mitt på vägen mellan Kusmark och Ersmark, strax norr om Skellefteå. När polisen utrett ärendet visade det sig att hästen har ramlat eller hoppat av en hästtransport via sidodörren och dött i fallet. Orsaken till olyckan är i nuläget okänd. Publicerad 9 januari 2012...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst föll av transport

Men usch vad tragiskt! Stackars tjej.


Kanske hästen blev lugn när det inte var så långt kvar?
 
Sv: Häst föll av transport

Om man ligger så nära att man inte ser ett skit så är det läge att öka avståndet tills man kan se något, om man så ska köra 500 meter efter, det gäller alla situationer, med eller utan hästsläp.

Vi kan ju leka med tanken att det varit en älg som sprungit ut mellan hennes bil och hästsläpet, hade inte varit mycket kvar efter det...

Att envisas med att ligga nära trots att man inte ens kan se en stor häst som ligger mitt på vägen är bara idiotiskt.
 
Sv: Häst föll av transport

Ja jag tänkte mest på att det kanske inte är så konstigt att hon missade att den ramlade ut, just för att hon inte låg precis bakom. Hon borde verkligen ha sett den längs vägen, men som sagt kanske inte reflekterat över att det var ponnyn. Svårt att veta.

Oavsett vad så tycker jag nog att bilens förare är den som verkligen brustit mest i uppmärksamheten - hur missar man att sidodörren är öppen, och att transporten är stilla och lättare än när de åkte? Även en ponny i finkan känns i bilen.
 
Sv: Häst föll av transport

Kan ju vara så att dörren förmodligen inte stått vidöppen under färd, att den går igen utan att stängas liksom pga hastigheten, hoppas ni förstår vad jag menar.. då syns det inte? En dörr står ju inte rakt ut trots att den är öppen under färd.
 
Sv: Häst föll av transport

Eller hur, räcker med att släpet lutar några få grader (och det gör det, för inga vägar är helt jämna) så åker dörren igen. Och att föraren bakom inte såg är heller inte konstigt. Ponera att det är mörkt/snöigt/allmän dålig sikt. Ponnyn tar sig ut ur släpet och trillar ner i diket vid sidan av vägen. Svårt skadad kravlar den sig upp och dör på vägen. Tror knappast ni självutnämnda experter hade sett det heller. Tycker synd om alla inblandade!
 
Sv: Häst föll av transport

Precis, dörren blåser ju igen av vinddraget, så kanske det inte syntes förrän dom stannade att dörren var öppen.
 
Sv: Häst föll av transport

Kanske mamman just som du skriver låg så långt bakom pga snörök att hon inte såg att ponnyn trillade ut och ner i diket? Allt är ju faktiskt inte svar eller vitt och har man inte legat bakom ett släp där ponnyn trillat ut, så kanske man heller inte vet hur lätt/svårt det är att missa när det väl händer?
 
Sv: Häst föll av transport

Precis, tycker det är osmakligt hur tex inhale skriver att de borde sett och vilken jävla mamma tjejen har osv.
 
Sv: Häst föll av transport

Ja, jag tycker att hon borde ha uppmärksammat att något hände. Om det är så att hennes sikt blivit fördunklad pga snörök har hon legat för nära, har hon haft tillräckligt med avstånd för att inte påverkas av eventuell snörök är det rätt rimligt att anta om hon varit uppmärksam hade hon lagt märke till att det är något som händer längre fram. När man kör i mörker är det extra viktigt att vara uppmärksam på vägkanten då vilda djur av naturliga orsaker inte syns lika bra på natten, men visst, det är många som sätter sig till rätta inne i kupén och bara glider med.

Dock är jag fortfarande intresserad av hur det kommer sig att föraren som körde hästsläpet inte märkte att hästen trillade ur...
 
Sv: Häst föll av transport

Jag vet inte hur mkt snö det är i norrland just nu men kan det vara så att hästen helt enkelt hoppade ut i diket?
Med snörök, och så mamman som kör lite till vänster om transporten för att kunna se ngt och en ponny som hoppar ut ner i diket är det möjligt att mamman inte såg något.



Om man ligger så nära att man inte ser ett skit så är det läge att öka avståndet tills man kan se något, om man så ska köra 500 meter efter, det gäller alla situationer, med eller utan hästsläp.

Vi kan ju leka med tanken att det varit en älg som sprungit ut mellan hennes bil och hästsläpet, hade inte varit mycket kvar efter det...

Att envisas med att ligga nära trots att man inte ens kan se en stor häst som ligger mitt på vägen är bara idiotiskt.
 
Sv: Häst föll av transport

Det däremot ställer jag mig frågande till, HUR kunde de inte känna skillnaden i vikt!?!
Kanske det gungade till ordentligt just när hästen hoppade ut och när det väl slutade gunga så kändes inte skillnaden?

Snörök kan förklara att de inte såg att dörren öppnades, dörren kanske trycktes igen av vinddraget.


Chauffören kan ha varit mkt koncentrerad på underlaget och körningen och inte ha kollat bakåt så mkt.

Oavsett vad så tycker jag nog att bilens förare är den som verkligen brustit mest i uppmärksamheten - hur missar man att sidodörren är öppen, och att transporten är stilla och lättare än när de åkte? Även en ponny i finkan känns i bilen.
 
Sv: Häst föll av transport

Vad är det för folk som kör vidare fast hästen lever faen o inte ens anar oråd när det blir tyst.



när en ponny på 400 kg far omkring så känns det garanterat på köregenskaperna även om man har en tung bil.

usch o fy...
 
Sv: Häst föll av transport

Har en b-ponny som hoppat över bommen en gång som 2-åring och jag lovar att det märktes, hela släpet wobblade till. Efter detta installerade vi en kamera vilken för mig som förare känns lite extra skönt när man har koll. Det var 2-år sedan det hände och han har åkt släp väldigt många ggr sedan dess och skött sig men kameran kommer alltid finnas med vid transportering.

En oerhörd tragisk händelse för alla inblandade!
 
Sv: Häst föll av transport

På vissa ställen i norrland är det skarp lutning på marken ner från vägen, har hästen hoppat ut och rullat ner så syns den inte.
Mamman skulle jag gissa har legat till vänster på körbanan för att undvika snörök, spårning och för att kunna se vägen och mötande trafik.
Det kan tom vara så att mamman låg för långt bakom för att kunna se, tex har blivit omkörd av en annan bilist och att det varit mörkt ute.
Det blir ljust sent på dagarna och mörkt tidigt på kvällarna i norrland, det är lätt att glömma att väder, vägunderlag och ljus inte ser ut som det gör där man själv är.


När man kör i mörker är det extra viktigt att vara uppmärksam på vägkanten då vilda djur av naturliga orsaker inte syns lika bra på natten, men visst, det är många som sätter sig till rätta inne i kupén och bara glider med.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst föll av transport

Jag tycker snarare det är vidrigt av folk som skriver illa om familjen och deras ponny i denna tråden.Ingen av oss var med, så vi kan inta anta någonting!

För mig är det självklart att ingen gör fel med vilje! Mörker, snörök, fokus på mötande trafik etc. Det finns många faktorer som spelar in på varför de inte såg.

Hoppas flickan får bästa möjliga hjälp iaf.

/peplis vars häst hoppade över bommen på ett gammalt Trane och frambenet stack ut genom den lilla rutan där framme. Det såg jag dock i backspegeln & allt gick bra, men olyckor händer.
 
Sv: Häst föll av transport

*kl*

Mitt trane märks stor skillnad med lastat å olastat släp, men när jag körde min kompis häst med min bil å hennes TYNGRE boogiesläp så kändes det mycket lättare!!! Är man inte van vid släpet man kör så märker man nog inte så mycket skillnad om det är boogie + att har man en bra å stark bil så kan jag verkligen tänka mig att det inte märks.

Sen HANDEN PÅ HJÄRTAT... alla som "åker bakom", man har inte 110% koll på ALLT. Mamman kan ha tittat i vänster backspegel tex å kört lite till vänster JUST när ponnyn trillade ut, vi vet inte heller om hästen "flög/voltade" rakt ner i diket. Är det då mörkt + snörök (kanske snöade till å med) så är det säkert sjukt lätt att missa.

Skönt för vissa här inne att de är sådana superförare med superkoll osv osv....

För oss andra som kan erkänna misstag och att man inte har 110% koll HELA tiden är det kanske lättare att känna för denna familj och alla inblandade....

edit: min häst mer eller mindre kastar sig och "lever rövare" i transporten så fort jag svänger vänster (kan åka snigelfart, spelar ingen roll), i övrigt står hon som ett ljus, ska jag då stanna å kolla i släpet varje gång jag har svängt åt vänster och anta att hon har hoppat ut genom framdörren? B-)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Polisen uppger att en personbil på fredagskvällen krockade med en häst. Olyckan inträffade på E22 strax norr om...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Barometern) Tidigt på lördagmorgon blev en häst påkörd av en okänd person vid Löttorp på norra Öland. Olyckan inträffade strax innan...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp