Bukefalos 28 år!

Häst föll av transport

(Piteå Tidningen) En död häst har anträffats mitt på vägen mellan Kusmark och Ersmark, strax norr om Skellefteå. När polisen utrett ärendet visade det sig att hästen har ramlat eller hoppat av en hästtransport via sidodörren och dött i fallet. Orsaken till olyckan är i nuläget okänd. Publicerad 9 januari 2012...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst föll av transport

KL!

Jag tycker att vissa här inne borde förstå att misstag sker, ingen är perfekt. Inte ens ni.

Ha lite respekt för de drabbade, tror ni inte de mår tillräckligt dåligt som det är? Att spela upp olika scenarion när man inte har en aning är väl rätt onödigt, det var en tragisk olycka helt enkelt.
 
Sv: Häst föll av transport

.. och inte var det pappan som körde bilen som drog transporten heller, så som många inkl jag själv antagit av bara farten. Jag tycker för övrigt ponnyn på bilderna ser ut att vara av C/D-storlek snarare än B.

Jag har själv funderat fram och tillbaka, dragit förhastade slutsatser och gjort antaganden. Jag funderade mycket på det här medan jag mockade i dag, och kom till en del insikter.

För att vara lite hobbypsykolog så tror jag att det är så här: En sån här tragisk olycka chockar en när man hör/läser om den. Man tror helt enkelt inte att det kan hända, och för att - på ett undermedvetet plan - slippa inse att det lika gärna kan hända vem som helst med maximal otur där allt händer exakt samtidigt , så försöker man hitta anledningar till varför det hände. Att ponnyn var orolig, de borde ha hört, de borde ha kännt och sett. De borde ha haft en annan transport, de borde inte ha kört alls osv. Samma sak med att jag har kamera, jag stannar alltid och kollar, jag gör si och så. Det enda som är kvar att fundera på är väl hur det är med säkerheten på just den transportmodellen. Hur kan det hända, och vad kommer tillverkaren av vagnen göra för att undvika att det finns en risk att något liknande händer igen?

Kanske är det bara trams, och ännu en försvarsmekanism från min sida - eller så har jag trots allt en vettig poäng. Jag har i alla fall skrivit samma sak till tjejen som äger ponnyn, och hoppas att det kan vara till någon sorts stöd när hon en dag har smält allt och slutat ta på sig skulden för vad som hände.
 
Sv: Häst föll av transport

Men va?! :eek: Alltså nä... Känner för att örfila både föraren och morsan. Hur kan man ha så dålig koll när man kör att man inte märker när en fullvuxen C/D ponny trillar ur en transport?! Fan helt ofattbart... Synd om dottern som har såna föräldrar (iaf morsan, vet inte om det var pappan som körde).
Då kan jag ju säga att jag ägde den ponnyn. Och att ni ALLA kan kontakta mig med frågor istället för att hitta på egna historier. Vi trodde mamma hade kört bakom men hon hade kört en annan väg. När hon hoppade ut for dörren igen efteråt. Synd om mig pga mina föräldrar? Nej det är sånna som hittar på sina egna historier som stör mig. Vi kände inget när hon for ut, det kan jag säga nu direkt. När vi kom till ridhuset var det bara en tom transport.

Jag mår sjukt illa över att mina ponny dog men det blir inte bättre när jag ser sånt här direkt, fråga mig hellre!
 
Sv: Häst föll av transport

Sidodörren stängdes igen efteråt eller dom satt som fast, vet ej hur man ska förklara. Mamma körde aldrig bakom, vi missförstog varandra.
 
Sv: Häst föll av transport

Vi kände inget, satt bredvid föraren. Dom har en transport som gör det extra bra för hästen att åka. Den ''skumpar'' inte lika mycket som andra.
 
Sv: Häst föll av transport

Vem har sagt att hon levde om så himla mycket? hon går väll, hittar balansen. Osv. Jag ägde den ponnyn. Vi kände inget, du kanske tror vi borde göra det. Men det märktes ingenting.
 
Sv: Häst föll av transport

Till nedanstående kommentarer:
Tycker ni ska skärpa er, ALLIHOP! Jag råkar vara nära vän med tjejen som faktiskt förlorade sin bästavän. Hon hade planerat en framtid med den ponnyn, hon & Ballerina var som gjorda för varandra fast dom bara fick drygt 2 månader tillsammans.

Ursäkta, spelar det någon roll om de kännde att Ballerina föll eller inte? Hon dog av fallet och hade inte gått att rädda hur som helst. Hur tror ni det känndes när hon kom till ridklubben och inte hade sin ponny kvar i finkan? När hon vände tillbaka och hittade henne död på vägen? Det är antagligen nog jobbigt utan att äckliga små typer ska sitta och spekulera i vems fel det är eller inte!

"Sen är jag inte så naiv att jag tror att mamman var med helt hundra- sålänge detta mobilsnackande gör att de betér sig som rattfulla." Föraren som INTE var hennes mamma är typ den underbaraste person jag nånsin träffat, hon skjustade dem på tävlingar för att hon har en transport med fronturlastning, vilket behövdes, tycker ni ska skämmas som ens säger något sånt! Blir toltalt äcklad och så galet förbannad.

Hon är 13 år, har förlorat hela sin värld på ett fruktansvärt sätt och ni skriver sånt där. Det var en OLYCKA, ingensfel och både förare, ägare och närstående är helt förstörda.
 
Sv: Häst föll av transport

Beklagar verkligen det som hänt dig och önskar att du sluppit läsa elaka kommentarer om både chaufför och dina föräldrar.
 
Sv: Häst föll av transport

Vi hade en boogie, och stark bil eller vad man nu ska säga. Vi missförstod varandra, min mamam åkte aldrig bakom. Hon körde en helt annan väg. (det är jag som ägde den ponnyn som dog i olyckan) Otroligt tragiskt när folk drar förhatsade slutsatser som om dom tror det ska hjälpa. Säger inte att du gjorde det men.
 
Sv: Häst föll av transport

Till nedanstående kommentarer:
Tycker ni ska skärpa er, ALLIHOP! Jag råkar vara nära vän med tjejen som faktiskt förlorade sin bästavän. Hon hade planerat en framtid med den ponnyn, hon & Ballerina var som gjorda för varandra fast dom bara fick drygt 2 månader tillsammans.

Ursäkta, spelar det någon roll om de kännde att Ballerina föll eller inte? Hon dog av fallet och hade inte gått att rädda hur som helst. Hur tror ni det känndes när hon kom till ridklubben och inte hade sin ponny kvar i finkan? När hon vände tillbaka och hittade henne död på vägen? Det är antagligen nog jobbigt utan att äckliga små typer ska sitta och spekulera i vems fel det är eller inte!

"Sen är jag inte så naiv att jag tror att mamman var med helt hundra- sålänge detta mobilsnackande gör att de betér sig som rattfulla." Föraren som INTE var hennes mamma är typ den underbaraste person jag nånsin träffat, hon skjustade dem på tävlingar för att hon har en transport med fronturlastning, vilket behövdes, tycker ni ska skämmas som ens säger något sånt! Blir toltalt äcklad och så galet förbannad.

Hon är 13 år, har förlorat hela sin värld på ett fruktansvärt sätt och ni skriver sånt där. Det var en OLYCKA, ingensfel och både förare, ägare och närstående är helt förstörda.
 
Sv: Häst föll av transport

Jag satt bredvid den som körde och märkte inget. (Jag är hon som ägde ponnyn som dog i olyckan)
 
Sv: Häst föll av transport

Den vettigaste kommentaren hittils, mamma körde inte ens samma väg så ja...
 
Sv: Häst föll av transport

Inte för att det ändrar på att det är fel att skriva elakheter om folk...

Jag tror du misstolkar inlägget lite.

Den som skrev det uppfattade jag mer som att den menade att mamman körde bakom och pratade i mobilen och därför missade att hästen hoppade ur. Inte att mamman körde transportekipaget.
(Så var inte fallet, mamman körde inte bakom utan tog en annan väg).

Kan bara hålla med om att det egentligen inte spelade någon som helst roll i detta fall då hästen antagligen inte gått att rädda Oavsett om det hade upptäckts att den hoppat ur eller ej.



"Sen är jag inte så naiv att jag tror att mamman var med helt hundra- sålänge detta mobilsnackande gör att de betér sig som rattfulla." Föraren som INTE var hennes mamma är typ den underbaraste person jag nånsin träffat, hon skjustade dem på tävlingar för att hon har en transport med fronturlastning, vilket behövdes, tycker ni ska skämmas som ens säger något sånt! Blir toltalt äcklad och så galet förbannad.
 
Sv: Häst föll av transport

Och vem har sagt att det ens dundrade till? När jag skrev det där var jag i total chock. Hon rör sig som alltid lite smått, sen kan hon sluta. Vägen till ridhuset tar 5min. Mamma körde aldrig bakom, det var ett missförstånd. Hon körde en annan väg, vi körde norra vägen och hon körde södra. (Det är jag som ägde ponnyn som dog i olyckan)
 
Sv: Häst föll av transport

Vet ej om jag redan svarat på detta men nu svarar jag väll igen isåfall. Det är jag som äger ponnyn som dog i olyckan. Vi hade en boogie släp, som gör det extra bekvämt för hästen att åka för det ska motverka gupp och sådan om jag inte minns fel. Hur som helst, dörren var på höger sida. Den som körde bakom oss kom till platsen några sekunder efter och då var hon redan död. Vi fick även veta att om dom blöder ur öronen har dom förmodligen fått en smäll i huvudet och dött av det. Och vi såg ej exakt men vi tror hon blödde ur öronen så antingen fick hon en så rejäl smäll att hon dog eller så bröt hon nacken. / Det är jag som ägde ponnyn som dog i olyckan
 
Sv: Häst föll av transport

Det var min ponny som föll ut och dog i olyckan.
Ni får säga vad ni vill men vi kände inget. Hon for ut på vägen. Min mamma körde aldrig bakom det var ett missförstånd. Vi körde den norra vägen och mamma den södra vägen.
Kort förklarat på det jag ser det diskuteras mest om.

Så istället för att gissa vad som hände eller dra förhatsade slutsater är det bättre att fråga mig.
 
Sv: Häst föll av transport

*kl

Man märker när hästen fiser, så man borde märka när hästen håller på att krångla sig ur släpet! Bra fjädring eller inte.

Kamera är hur som helst en väldigt, väldigt bra investering!
 
Sv: Häst föll av transport

Detta måste varit en fruktansvärd upplevelse för dig och jag beklagar verkligen!!! En liten tröst kanske att veta att det gick fort för henne.

*Kram*
 
Sv: Häst föll av transport

Tycker så synd om dig..! jag kan inte ens föreställa mig känslan..... hade jag varit du så hade jag stängt ner internet, du ska inte behöva ta hand om alla andras åsikter, ta hand om dig själv, se till att ha dina närmaste nära dig istället.

*styrkekram*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Polisen uppger att en personbil på fredagskvällen krockade med en häst. Olyckan inträffade på E22 strax norr om...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Barometern) Tidigt på lördagmorgon blev en häst påkörd av en okänd person vid Löttorp på norra Öland. Olyckan inträffade strax innan...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp