Häst hö till kanin?

Sv: Häst hö till kanin?

Man bör ju skilja på silage och inplastat hö också. Jag skulle inte ge blött silage till kaninerna (tror inte ens de skulle äta det), men torrt inplastat hö är ju en annan sak. Sen ska man ju alltid vara väldans försiktig vid foderbyte, men det gäller ju allt foder. :)

Jag har fått lära mig att (förhållandevis) torrt inplastat hö heter hösilage, blötare inplastat är ensilage och hö heter endast lufttorkat gräs/hö.

Eftersom plasten leder till en jäsningsprocess torde det inte finnas något inplastat som inte är någon form av silage. Men det torde vara så ja, desto torrare, desto mildare mot magen.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Jag har fått lära mig att (förhållandevis) torrt inplastat hö heter hösilage, blötare inplastat är ensilage och hö heter endast lufttorkat gräs/hö.

Eftersom plasten leder till en jäsningsprocess torde det inte finnas något inplastat som inte är någon form av silage. Men det torde vara så ja, desto torrare, desto mildare mot magen.


Det handlar om halten torrsubstans. Inplastat gräs kan fortfarande räknas som hö, trots att det är inplastat, eftersom vätskehalten i det är så pass låg. Egentligen finns det väl inget som heter hösilage, antingen är det ensilage eller hö (jag kommer inte ihåg exakt var ts-gränsen går för att räknas som det ena eller det andra). Men jag är med på ditt resonemang. :)
 
Sv: Häst hö till kanin?

Tänk om alla burdjur hade fått så stora ytor att röra sig på :bow: Det blir säkert jättebra! Tänk bara på att ha nättak så att de inte blir attackerade av fåglar.

Tack!:o
Nättak hade jag tänkt mig, vi ska även göra en kulle med rör i så att det blir ställen att gömma sig i och gräva runt i.

kl

Tack alla för era inlägg, lärorikt!
 
Sv: Häst hö till kanin?

Det blir ju inte mildare mot magen bara för det är torrt. Gräs tex har ju en ts halt på ca 20%. Många glömmer det. Att tex hästar oftast får lösa magar av ensilage beror till stor del på att de får en för liten giva.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Det handlar om halten torrsubstans. Inplastat gräs kan fortfarande räknas som hö, trots att det är inplastat, eftersom vätskehalten i det är så pass låg. Egentligen finns det väl inget som heter hösilage, antingen är det ensilage eller hö (jag kommer inte ihåg exakt var ts-gränsen går för att räknas som det ena eller det andra). Men jag är med på ditt resonemang. :)

Okej, då har jag fattat fel då...
 
Senast ändrad:
Sv: Häst hö till kanin?

Det blir ju inte mildare mot magen bara för det är torrt. Gräs tex har ju en ts halt på ca 20%. Många glömmer det. Att tex hästar oftast får lösa magar av ensilage beror till stor del på att de får en för liten giva.

Torrare=mer fibrer och därmed magsnällare eller något hade jag gissat på. Varför talar man om "kosilage (ofta mkt blött) och hästsilage (ofta högre torrsubstans) då överhuvudtaget? Jag tycker mig ha hört att hästar har känsligare magar och man därför hellre fodrar med det torrare.

Eh, oftast får lösa magar av silage? Det är väl några få undantag som inte verkar må så bra på det skulle jag vilja påstå.

Nåväl, jag har i alla fall hört att det skulle vara för kraftigt för kaniner men det kanske varierar. Själv skulle jag nog inte våga på grund av botulismrisken.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Koensilage är mer ett myntat utryck i folkmun. Många tror ju att bönder har superblött ensilage till sina kor, villket dom alls inte har. Skulle dom ha så blött ensilage som många tycks tro skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart. Bönder vill knappast stå och fodra med vatten. Torrare ensilage ger mer tuggtid än blötare, samt är mer lätthanterligt och mer ekonomiskt. Kor behöver inte ha tuggtid som häst. Sen är det vanligt att bönder tar 2-3 skördar där första kan vara ganska blöt. Hästflk tar i regel bara 1 skörd.

Nej, det är mycket vanligt med lösa magar och ensilage och häst. Så vanligt att Slu t.om gjorde en studie om det om varför. När dom studerade detta närmare så visade det sig i de flesta fall bero på för liten giva, när givan justrerades så försvann problemena. Sedan handlar det om hygiensik kvalitee med.
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Nu har det varit snötäckt (djup snö) länge och jag tror att hararna behöver hjälp. De kretsar kring huset och jag har lagt ut hö och...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: animalasia
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp