Häst hö till kanin?

Hannapirat

Trådstartare
Kan man ge bal-hö för häst till kaniner, eller ska dom ha något speciellt hö?
(Jag menar INTE inplastat hö.)
Tacksam för svar!
 
Sv: Häst hö till kanin?

Vi får ta hästhö till vår kanin av en vän och det verkar fungera utan några som helst problem! ;) Skall man köpa hö på djuraffärerna skall man ju vara miljonär, en liten påse som inte kan innehålla många liter löst packad för ungefär femtiolappen, :eek: nu får vi en stor IKEA-väska hårdpackat hö gratis, bara att hämta. Samma sak med halmen! ;) Tror nog att du kan ge kaniner hästfoder utan problem! :)
 
Sv: Häst hö till kanin?

Jag ger mina marsvin hö avsett för häst och de lever och är glada :)
 
Sv: Häst hö till kanin?

Jag ger alltid mina samma hö som ges till hästar odyl och de mår som bäst på den typen av hö.
Jag har gett från djuraffär och granngården tidigare, men det har inte hållt samma kvalitet och jag har då blivit tvungen att öka på pelletsmängden för att hålla de i hull.
På det höet som ges nu, behövs i princip inte pellets alls. :)
 
Sv: Häst hö till kanin?

Självklart, det är samma hö (fast oftast bättre kvalitet på det balade).

Inplastat=silage? Kan man ge men svårt att göra av med i tid.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Jag tar hö från min pålle & ger till min kanin :)
 
Sv: Häst hö till kanin?

Min kanin äter samma hösilage som hästarna, knaprar direkt från balen. Går utmärkt!
 
Sv: Häst hö till kanin?

Som alla redan svarat; det går så bra så. :)

(Mina föredrar dock inplastat, alltså "torrt hösilage". Dock gnäller vissa delar av familjen på att det luktar lite märkligt. :p)
 
Sv: Häst hö till kanin?

Det går jättebra att ge kaninerna hästhö :D
Jag skulle dock akta mig för att ge kaniner ensilage, dom KAN bli väldigt sjuka av det och tillomed dö.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Att köpa t ex en småbal från närmaste stall är nog både billigare och nyttigare för kaninen än de där små strålösa påsarna som de säljer på Ica för dyra pengar. Även hösilage går utmärkt men är som sagt svårt att lagra.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Åh tack alla för era svar!

Det är så att jag äntligen ska bli med kaniner igen efter ca 20år.
Jag fick en kanin när jag var 6år och fick ta hand om den helt ensam, ni kan ju förstå hur bra den kaninen mådde:( Så den här gången vill jag att allt ska bli bra! Jag ska få två dvärgvädurs systrar på två år, dom är "gratis på blocket" om ni förstår vad jag menar...

Tänkte passa på att klämma in en till fråga; Visst kan "inne kaniner" bli "ute kaniner" om dom börjar gå ute på sommaren och har en bra bur att värma sig i?

Jag tänkte bygga en vinterbur och den ska stå i en box i laggårn, boxen har en lucka ut till en inhägnad stor gräsyta, typ hönsgårds liknande.

Det ska bli jätte spännande!
 
Sv: Häst hö till kanin?

Jag tänkte bygga en vinterbur och den ska stå i en box i laggårn, boxen har en lucka ut till en inhägnad stor gräsyta, typ hönsgårds liknande.

Det ska bli jätte spännande!

Tänk om alla burdjur hade fått så stora ytor att röra sig på :bow: Det blir säkert jättebra! Tänk bara på att ha nättak så att de inte blir attackerade av fåglar.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Det kan ligga döda djur i, vilket händer med hö också. I silaget jäser det dock och kan orsaka bolutism (tror jag den heter).
 
Sv: Häst hö till kanin?

Aha - så silaget är farligt för kaniner av samma orsak som det vara farligt för hästar? Jag funderade på om kaninerna var särskilt känsliga eller något... Tack för svar :)!
 
Sv: Häst hö till kanin?

Aha - så silaget är farligt för kaniner av samma orsak som det vara farligt för hästar? Jag funderade på om kaninerna var särskilt känsliga eller något... Tack för svar :)!

Tja, kaninerna är ju mycket mindre och dessutom känsligare, så förmodligen blir de sjukare av giftet? Hästar kan man ju botulismvaccinera vilket jag itne tror är möjligt med kaniner?

Dessutom, hur reagerar kaniners magar på de mjölksyrabakterier som finns i silage? Kaniner har ju känslig mage och det finns ju till och med känsliga hästar som inte fungerar bra på silage...
 
Sv: Häst hö till kanin?

Vad jag vet kan man inte vaccinera kaniner mot botulism nej.

Jag har aldrig använt silage till kaninerna själv men har följt en liknande diskussion på ett kaninforum. Där misstänktes också att det kunde vara för "starkt" för kaninmagarna men det finns flera uppfödare som ger det och det går bra.
 
Sv: Häst hö till kanin?

Man bör ju skilja på silage och inplastat hö också. Jag skulle inte ge blött silage till kaninerna (tror inte ens de skulle äta det), men torrt inplastat hö är ju en annan sak. Sen ska man ju alltid vara väldans försiktig vid foderbyte, men det gäller ju allt foder. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Nu har det varit snötäckt (djup snö) länge och jag tror att hararna behöver hjälp. De kretsar kring huset och jag har lagt ut hö och...
Svar
3
· Visningar
552
Senast: animalasia
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp