Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

Dels har jag varit inblandad i travträning, dels har jag sett ridtränade travare. Och jag vill nog faktiskt säga att majoriteten som går till ridsporten har något fysiskt problem.

De som fortfarande håller ihop går till andra banor (än den högpresterande jag har i min närhet) och kan springa in lite pengar längre upp i landet. Därifrån de sedan säljs som ridhästar när det tar stopp också där.

Eller så åker de söderöver ner mot Malta, där de får springa lite till, till det tar stopp.

Nej, inte alla. Men majoriteten av de jag ser och har sett har haft fysiska problem som inte gör dem till särskilt billiga att hålla - om man inte helt frankt väljer att blunda för att hästen inte är frisk (vilket tycks vara vanligt)

Jag kanske missuppfattade ditt "med handen på hjärtat hur många friska hästar kommer från travet" (fritt citerat med reservation)
För det är inte min erfarenhet.

Å andra sidan om vi pratar större tränare, så är det väl så att de inte skulle vara så stora om de inte kunde ta tillvara på kapaciteten och det är väl ganska sällan hästar kommer från dessa och har så mycket mer att ge, utan har nått den nivå de har kapacitet för.

Sen är ju trav en elitgren och det sliter naturligtvis, så efter en längre karriär finns det ofta slitage, därmed inte sagt att de inte klarar livet som hobbyhäst.

Kan ju även vara så att travet inte riktigt är insatta i att dessa hästar används till mer än att "lulla runt i skogen med en snäll tjej" vilket de flesta hästar borde hålla för och sen när det börjar ridas på och tränas så går hästens gamla skador upp eller nya skador kommer pga av att hästen inte har rätt tränad muskulatur och orkar bära upp sig i ridmomenten?

Men hursomhelst så säljer ingen i min krets sjuka och trasiga hästar i den utsträckningen som jag tolkade ditt inlägg, utan då snälla, lugna hästar som inte kan mer.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Travhästar som är friska och fortfarande kan hamna på pengar har alltid sulkyrelaterade hem att komma till, om än i andra änder av världen/landet. Det är när de är slut på banan som ridhästkarriären börjar. Och som du säger; många underskattar nog hur mycket det sliter att harva runt som ridhäst...
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Travhästar som är friska och fortfarande kan hamna på pengar har alltid sulkyrelaterade hem att komma till, om än i andra änder av världen/landet. Det är när de är slut på banan som ridhästkarriären börjar. Och som du säger; många underskattar nog hur mycket det sliter att harva runt som ridhäst...

Export Malta är inget som är populärt bland travfolket om man säger så, utan mer hos pengakåtaägare.
Akdrig hört någon glatt säga att hästen gått till Malta, utan mer med sorg.. :crazy:

Sen finns det även medelmåttor och en mättad marknad inom travet och det är inte lätt att sälja en häst som inte har poäng.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Några av er har skrivit en enkelbiljett till Italien eller som här över export Malta och vad menar ni med detta? Jag har ju en aning men är ju inte helt säker (och hoppas att jag har fel) ;-)
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Några av er har skrivit en enkelbiljett till Italien eller som här över export Malta och vad menar ni med detta? Jag har ju en aning men är ju inte helt säker (och hoppas att jag har fel) ;-)

Slakt transport till italien
Export till malta som har sämre konkurrens och högre åldersgräns.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Men att döda ett djur för att det kanske (eller förmodligen) får det dåligt tycker JAG är oetiskt och det är det enda jag vill ha sagt!

Så det du vill ha sagt är att det är klart bättre att hästen hamnar i elände, okunskap och rundvandring, transport söder ut, hästhandlare, klåpare och ungar som sätter bettet bak och fram, rider 34 högervarv och tar bort all havre i stället för att skona den från sånt och avliva.

Så bra.

Lägg gärna ut annons nånstans så man vet vart och vem man inte skall skicka hästar till :mad:

AM
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter När Anton Rosenblads vän gick bort byggde han om en av sina vagnar för att kunna köra kistan till begravningen med hjälp av sina...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp