Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag ser inget fel i att avliva en häst som ingen vill ha, bara synd om den att bara gå och ingen tar hand om den.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag ser inget fel i att avliva en häst som ingen vill ha, bara synd om den att bara gå och ingen tar hand om den.

Håller med om det. Att skänka bort en häst skulle jag inte göra såvida jag inte kände personen väl i fråga för hästens välbefinnande. Hoppas någon vill ha den så att den kan få ett bra liv innan avlivning, annars så är avlivning ett bra alternativ för en "oönskad" häst!
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Lite nyfiken på vad för pris de begär för den... Med tanke på att det är en travare kan de ju inte begära alls mycket om de vill bli av med den.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Ja det är vore ju tragiskt om hästen avlivas pga att de begär ett överpris.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Detta finns att läsa på polisens hemsida.. Synd att de inte gör det lite lättare för sig. :( Det kan säkert funnets intressenter som dragit sig ur för att det blev krångligt.. Skriva brev?? Vi lever på 2000-talet kan man ju tycka... :confused:

Polismyndigheten i Västernorrlands län försäljer en häst
En varmblodigt travare, född 2001, vallack. Hästen innehar hästpass

Anbud lämnas skriftligen ställd till Polismyndigheten i Västernorrlands län, Ånge närpolisområde, senast den 19 mars 2010, ref nr AA 653-7464-09.

Polismyndigheten förbehåller sig fri prövningsrätt av samtliga ingivna anbud och rätt att förkasta samtliga anbud. Av de anbud som kan komma i fråga för antagande, antas det som polismyndigheten med beaktande av samtliga omständigheter finner lämpligast.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Om han inte bodde så långt bort hade jag hämtat honom direkt!
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Saxat från ST (är f.ö rätt imoponerad att jag lyckats missa den här artikeln, läser ju den tidningen i princip varje dag :confused: )

– Vad slutsumman hamnar på har jag ingen aning om, men det handlar om tusentals kronor. Det är en stor summa. Hästpass, värdering, uppstallning och veterinärbesiktning har kostat en hel del, säger Iva Strand.

Tror tyvärr inte det är många som vill lägga "tusentals" kronor på ett (tidigare vanvårdat) varmblod, så det snällaste mot hästen skulle nog vara avlivning.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Så de menar att köparen ska stå för alla utgifter som redan varit.. Då lär de inte få någon som vill köpa hästen.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Vi har starthästar som kostat flera hundratusen kronor, travarna är ej billiga, men en avlagd travare kan man få till slaktpris ca. 6000 kr. Anna
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Så de menar att köparen ska stå för alla utgifter som redan varit.. Då lär de inte få någon som vill köpa hästen.

Ja någon kommer få stå för kalaset, pengar som försvinner i värde sas. Tråkigt att polisen inte verkar tycka det är bättre att förlora de pengarna i en "god gärning" och sälja för bara några tusenlappar, hellre än att avliva och förlora alla pengarna OCH en del av värdet i den "goda gärning" de redan gjort! =/
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Hej
Jag håller INTE med er!
Det är hemskt att avliva en häst bara för att "ingen vill ha den" eller att den är "oönskad". Som tur är finns det underbara människor som bryr sig om djur och kan ta hand om dem. ÄVEN OM DET ÄR EN TRAVARE DET HANDLAR OM. Precis som om de inte är levande varelser! Vad händer med världen!?


Hur kan man säga att en travare är dåligare än en annan häst just bara för att det är en travare!? Ni som tycker detta är verkligen PATETISKA.

Ingen som håller med!?!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Hej
Jag håller INTE med er!
Det är hemskt att avliva en häst bara för att "ingen vill ha den" eller att den är "oönskad". Som tur är finns det underbara människor som bryr sig om djur och kan ta hand om dem. ÄVEN OM DET ÄR EN TRAVARE DET HANDLAR OM. Precis som om de inte är levande varelser! Vad händer med världen!?


Hur kan man säga att en travare är dåligare än en annan häst just bara för att det är en travare!? Ni som tycker detta är verkligen PATETISKA.

Ingen som håller med!?!!!!!!!!!!!!!

Du kan ju läsa alla svar innan du vräker ur dig en massa..


Är du en av de underbara människorna som bryr sig om djur, så tycker jag du ska hämta den direkt. Eller vart är dom där människorna nu då när denna häst behöver ett hem.

Så dax att hämta, annars är ju inte du en av dom.. :grin: eller...
 
Senast ändrad:
Sv: Häst riskerar att avlivas

Skulle de inte kunna lämna den till Svenska hästars värn?
Verkar naivt att tro att pållen skulle inbringa stora pengar och liv är liv.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag tryckte på svara på Zillax89. Vadå tycker du kanske att det är rätt att avliva en häst när man kan skänka bort den. Jag tycker man är rätt självisk om man avlivar en häst bara för att få slaktpengarna istället för att kolla upp om det är någon som villa ha den och ge den ett bra hem.

Det är verkligen inte mitt problem att du inte tycker att jag är en djurmänniska.
De hade ju inte ens hft på tal att skänka bort den. Detta är vad jag tycker...
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Tycker den här disskusionen har varit uppe ett antal gånger redan...

1. En död häst lider inte
2. Skänks hästen bort är risken stor att den hamnar "var som helst" och slutar som vandringpokal (vilket tyvärr många travare gör, för att dom är så billiga)

Ingen i den här tråden vet i vilket skick den här hästen är i. I artikeln (i Sundsvalls Tidning) stod det om en andra häst som stått på samma ställe. Den hade varit i så dåligt skick, så den fick avlivas. Kan ju bara fantisera om hur denna här mår/ har mått. Den lär ju knappast vara i toppskick.
Att den då ska skänkas bort till första bästa som vill ta sig an den ("bara för att den inte ska slaktas") skulle vara en av dom värsta mardrömmar jag skulle kunna ha som travar-/hästägare/djurälskare. DET om nåt skulle vara egoistiskt. Mot hästen. Dom enda som skulle lida av att denna hästen får sluta sina dagar är alla "djurälskare" som tycker att ett djur ska leva vidare, till vilket pris som helst, så länge den åtminstonde lever. Som tur är, är det inte dessa polisen ska ta hänsyn till, utan hästens eget välmående (som sagt, den lider inte av att dö. Snabbt och smärtfritt...)
Så, jag hoppas verkligen denna häst avlivas, den verkar ha lidit nog i sitt liv...

Och slutligen... Jag hoppas verkligen du är vegetarian, annars stinker det dubbelmoral lång väg :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Häst riskerar att avlivas

du vet uppenbarligen inte vart många av de hästarna som "skänkes" bort hamnar?!?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Vadå tycker du kanske att det är rätt att avliva en häst när man kan skänka bort den. Jag tycker man är rätt självisk om man avlivar en häst bara för att få slaktpengarna istället för att kolla upp om det är någon som villa ha den och ge den ett bra hem.

Lycka till med att hitta det bra hemmet. Före detta travare går det 13 av på dussinet och de flesta som skänks bort/ säljs för en låg penning går vanligen ett av två öden till mötes.
1. De får en enkelbiljett till Italien :cry:.
2. Någon lite flicka har övertalat mamma och pappa att köpa en häst. Föräldrarna kan inget om hästar och har lite halvtaskig ekonomi så hästen måste vara billig men tösen har ju gått på ridskola i 1 år och kan ju det här med hästar så självklart ska ungen ha en häst. När barnet blir rädd för hästen så skänks/säljs den vidare antingen till altrernativ 1 eller så köper en ny okunnig pank människa hästen :crazy:.

Jag tycker det är en välgärning att avliva hästen i detta läge och är ledsen att inte fler tar sitt ansvar och förhindrar denna typ av systematiskt djurplågeri.
För övrigt kan du börja avsky mig direkt. Jag ska slakta mitt överskott på tuppar och tänker inte försöka sälja dem just av ovanstående anledning (de är inte intressanta ur avelssynpunkt) så jag lever dessutom som jag lär.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

kl

Håller med er som tycker att en död häst lider inte.
Självklart ska de inte skänka bort hästen och lika självklart kommer de inte få igen de pengar som den har kostat att ha i förvar.
Det är vare sig omoraliskt, oetiskt eller elakt att slakta en häst som har farit illa och nu inte går att sälja. Det är att ta ansvar och något som fler borde göra. Det viktigaste är inte att hästar får leva in absurdum utan att de har ett bra och värdigt hästliv när de lever oavsett hur långt deras liv blir.

Det finns massor med sjuka, skadade, vanskötta, felridna, missförstådda hästar där ute som antagligen skulle må bättre någon annan stans. Denna andra stans kan faktiskt vara i Trappalanda.

Jag lägger absolut ingen värdering i rasen på denna häst, det är ovesäntlig. Denna häst kanske är i så dåligt skick att den aldrig kommer kunna ridas/köras och kanske kommer att behöva behandlas "special" i resten av sitt liv med tanke på den tidigare vanvården tex specialhovvård, extra foder mm.
Jag har svårt att se vem som vill lägga dessa tusenlappar/månad på en sällskapshäst/hagprydnad, OCH är det verkligen ett bra hästliv??!!

Nu vet jag inte om detta är situationen för denna häst, utan jag målar bara upp ett troligt senario.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunde vi lösa gåtan med ledinflammationer så skulle en stor börda lätta från de kollektiva hästägaraxlarna. Ledinflammation, eller...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kunde vi lösa gåtan med ledinflammationer så skulle en stor börda lätta från de kollektiva hästägaraxlarna. Ledinflammation, eller...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp