Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

Varför skulle en häst som kommer från travträning inte kunna vara fullt frisk? :confused:

De jag vet om som sålts dom ridhästar har varit fullt friska men har nått gränsen för sin kapacitet inom grenen trav.
Men jag har allt sett ett antal där det visade sig att hästen var för sliten/skadag för att kunna användas som ridhäst.
Billiga hästar som blev dyra.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Häst riskerar att avlivas

Om det finns fler halvdana hästar än vad det finns seriösa ägare till så är väl knappast avlivning av överskottet "i onödan"!
PL
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Har jag ens antytt det???
Men nog är det en hel del som fått skador innen de nått sin kapacitetsgräns.
PL
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Har jag ens antytt det???
Men nog är det en hel del som fått skador innen de nått sin kapacitetsgräns.
PL

Fast nu var ju mitt inlägg ett svar på lovisaelionoras inlägg om att det tydligen var väldigt ovanligt att det kom friska hästar från travet?
Så jag antog du hävdade att hon hade rätt...

Naturligtvis finns det skadade och slitna travare och det är ju synd om de säljs som ridhästar till folk som inte bryr sig om att kolla upp den saken innan köp, då blir det en dyr läxa.
Men jag vet ingen som sålt en skadad häst, utan de som sålts har varit friska, snälla och trevliga hästar utan kapacitet eller som nått gränsen för kapaciteten.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

A
ngående 10000:- hästen. Den har minst 95% chans att få ett bra liv medans den bortskänkta "travaren" har ca 5% chans till det bra livet. Det är med andra ord en avsevärd skillnad i sannolikhet att något ska gå fel i de två fallen.
Din egen hemlagade statistik?
PL
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Min egen helt hemmagjorda statestik. Trodde det framgick av inlägget och ber om ursäkt för att det inte blev tydligare. Faktum är dock att en dyr häst har större möjligheter till ett bra liv än en som skänks bort.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Håller med dig!

Och sen undrar jag av vem, när, vart och hur gjordes den undersökning på hur många av STC reggade hästar som du säger inte finns i sverige, utan är försvunna?

Ja alltså en någon slags djurorganisation med hjälp av jordbruksverket, gjorde en inventering och kunde konstatera att väldigt många hästar fanns i registren men fanns inte att finna i Sverige. Och visst kan många av dessa hästar hamnat hos någon som ridhäst, och som inte brytt sig att regga om den. Men det är inte hela sanningen, för det handlar om väldigt många hästar och antalet minns jag inte nu tyvärr.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Ja alltså en någon slags djurorganisation med hjälp av jordbruksverket, gjorde en inventering och kunde konstatera att väldigt många hästar fanns i registren men fanns inte att finna i Sverige. Och visst kan många av dessa hästar hamnat hos någon som ridhäst, och som inte brytt sig att regga om den. Men det är inte hela sanningen, för det handlar om väldigt många hästar och antalet minns jag inte nu tyvärr.

Jo jag har hört om det tidigare, men var mest intresserad av hur detta kollats upp? Är det lite på en höft vad man tror eller?
Jag har aldrig blivit tillfrågad om de hästar jag står som ägare på hos STC och aldrig hört att någon annan blivit det heller?
Så därför tycker jag det låter väldigt konstigt?
Vem har lixom letat och vart har de letat? :confused:

Jag vet inte heller om slakteri eller veterinär anmäler till STC att de tagit bort en individ, det är väl upp till ägaren att skicka in numera passet och tidigare skulle man göra en anmälan om att hästen var död.

Sen är jag fullständigt medveten om att många rest till italien på slakt, men det finns väl inga register på det heller och eftersom ingen verkar ha letat känns siffrorna lite sådär trovärdiga, utan att lägga någon poäng i hur stora siffror vi pratar om.


Jag är verkligen jätte nyfiken på hur man kom fram till siffrorna helt enkelt :)
Har man tex räknat de hästar som inte startar, är i träning och inte verkar i avel och sen höftat lite på dem och ansett dem vara försvunna?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Nej det tror jag inte, men kommunerna har ju haft en del i detta genom olika kontroller som har utförts. Men sen finns det ju stallar som aldrig får besök, och här kan det säkert rymmas några fast det är här jag tror att man beräknat felmarginalen. När man besökt våra stall har man frågat vilka typer av hästar som huserar hos oss, och det kan nog vara en sådan väg man använt sig av när man gjort en inventering men helt säker är jag ju inte.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag har en idé.
Varför inte åka till något fattigt land i Afrika och avliva en massa barn där eftersom de ändå med all sannolikhet kommer få ett hemskt liv med plågsamma sjukdomar utan möjlighet till medicin och till slut förmodligen dör av svält.
Jag menar det är ju inget värdigt liv?
Då kan vi lika gärna döda dem enligt många personers resonemang i den här tråden.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Utan att säga något om avlivning vs. inte: Det är ju dock knappast så att alla som får hästar gratis per automatik inte har ekonomisk möjlighet att betala för dem.

Självklart, det skrev jag inte heller. Jag skrev just om de som inte kan betala för inköpet. Kan man inte ens hosta upp de fåtal tusenlappar det rör sig om när det är en gammal travare så lär man inte kunna sköta om hästen med veterinärvård osv heller.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Snälla du väx upp. Sluta förmänskliga djuren.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Det absolut värsta man kan göra för ett djur är att förmänskliga det. Det är som att säga att det inte duger med djur, det ska vara människor för att förtjäna respekt.

Ett djur är ett djur - vi föder upp många arter BARA för att kunna avliva och äta upp dem. Att slakta en häst som är svårplacerad är snarast en välgärning, när man tittar på alternativen.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Nej det tror jag inte, men kommunerna har ju haft en del i detta genom olika kontroller som har utförts. Men sen finns det ju stallar som aldrig får besök, och här kan det säkert rymmas några fast det är här jag tror att man beräknat felmarginalen. När man besökt våra stall har man frågat vilka typer av hästar som huserar hos oss, och det kan nog vara en sådan väg man använt sig av när man gjort en inventering men helt säker är jag ju inte.

Ok.

Jag gjorde en tråd på trav för att se om vi kan få klarhet :)

Såg att jag var reggad som ägare på ett sto som gick bort 2001, jag ringde då STC och anmälde hennes bortgång, men den är inte reggad.
Dock har jag inte heller fått pass till henne.

Så det kan ju vara så enkelt att de räknat de hästar som står som levande men inte har pass?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag råkade se att ett fullblod som jag haft inte stod som avlidet hos Galoppförbundet (och han har varit död i snart 20år), när jag ringde dem ville de ha en skriftlig anmälan, de tog inte sådana uppgifter per telefon. Kanske är samma sak för STC?


För övrigt vill jag bara tillägga i debatten att jag inte förstår de som så hysteriskt försvarar rätten till liv bara för att djuret är en häst.
Den dagen vi bestämde oss för att ha hästen som husdjur (gäller alla domesticerade djur), så övertog vi också ansvaret för djurets väl och ve.
Detta kan innebära att även fatta beslut om avlivning. Var är skillnaden mellan att avliva husdjuret häst och avliva husdjuren ko eller gris?

Sedan när djuret är dött är det ju faktiskt bara ett stycke kött. Själva essensen av djuret (det som gjorde det till vad det var) är ju faktiskt borta då.
Ja, jag äter hästkött. Ja, jag har lämnat häst till slakt. Nej, nuvarande hästar kommer ej gå till slakt och det endast av den anledningen att den ena har livstidskarens pga narkos och jag har ingen lust att upprätta foderjournaler etc för endast ett djur.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Snälla du väx upp. Sluta förmänskliga djuren.

Får jag fråga varför du säger åt mig att "växa upp" efter att jag gjort en ironisk liknelse från hästar till människor?

Min mening var endast att öppna några ögon då jag inte tycker att argumentet "den får förmodligen ett dåligt hem hos okunnigt människor" är rätt till att avliva hästar.
Vad jag vet är det inte speciellt omoget att ha en åsikt? Och om det nu var så att du tyckte att det jag skrev verkligen var otroligt omoget, så tyckte antagligen inte jag det eftersom jag skrev det och då borde du kanske respektera det och förklara på ett vettigt sätt varför du inte tycker så?

Kanske är det du som borde växa upp och ge ett vettigare svar än "väx upp"...

Angående att förmänskliga djuren, så hur mycket vi än försöker kommer vi alltid att göra det eftersom vi är just MÄNNISKOR.
Hästarna kommer aldrig att få det absolut bäst hos oss människor de skulle såklart må bäst och få vara mest häst genom att leva med bara andra hästar i det vilda. Men nu fungerar det inte i dagens samhälle så det går ju inte. Men om NI nu inte ska ha dubbelmoral som det också snackats mycket om i tråden borde ni inte stödja det här med att hästar förmänskligas genom att själva äga hästar. Och hur många av er har inte hästar ändå?

Kanske inte ska klaga på att folk har dubbelmoral när faktiskt alla har det vare sig de tror det eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter När Anton Rosenblads vän gick bort byggde han om en av sina vagnar för att kunna köra kistan till begravningen med hjälp av sina...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp