Häst riskerar att avlivas

Sv: Häst riskerar att avlivas

ja, vildhästar mår ju toppen:grin:

Uppäten av rovdjur, svält, frysa ihjäl vid stränga vintrar ståendes i snö som de inte kan ta sig fram i. Dö av törst i en sandöken låter inget vidare helelr i mina ögon.
Men de har säkert det skitbra innan de dör vid 3-5 års ålder eller så:idea:
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

*kl*

Jag som har häst hemma i stallet som varit utsatt för vanvård (och misshandel??) vet vad allt runt omkring innebär.
Det är inte bara att 'rädda en häst från avlivning',man måste veta att man både har tid,ork och råd med det hela.

Råd - Ja,först och främst kostar en häst pengar i vanliga former av uppstallning,men med en vanvårdad/misshandlad/vanskött häst (kalla det vad ni vill) så kan det medfölja mer kostnader i form av extra tid,extra hjälp av folk utifrån,sjukhusvistelser osv osv.
Just vad gäller sistnämnda,så bör man också tänka på om man har en back-upp och om någon kan tänka sig att ta sig an 'problemen' om det skulle dyka upp och också,om det inte finns någon som kan hjälpa en vid ev. problem,vad göra då?

Tid - Allting med en vanskött häst tar extra tid,i form av långsamma rörelser,lång tid för acklimatisering,lång tid att få upp hull,lång tid vid läkning,lång tid för förtroende ja om det ens kommer fullt ut. Och man ska också räkna med att en vanvårdad häst förmodligen för alltid är ens egna 'problem',betänk då semestrar,beten,installningar m.m till största delen är det väldigt svårt att ha en sådan häst inackorderad,de behöver en trygg punkt i vardagen för att inte falla tillbaka i 'dåtid'.

Ork - När det regnar som mest i höstmörkret kan man inte låta allt 'vara',man måste ut och följa sin rutin,man måste göra det på nyårsaftonskvällen,man måste ta itu ev. problem som dyker upp under resans gång oavsett om det regnar på tvären eller är solsken och en kall öl vid lägerelden hägrar,till 95% så dyker det alltid upp nya saker som man inte hade en aning om och man måste då vara flexibel och ta ett nytt andetag och 'börja om',sätta en grund och inte anklaga sig själv då man får lägga stora delar av annan tid åt sidan.

Och trots enorma uppoffringar är det inte ens säkert att hästen någonsin kommer att bli en säker och 'lätthanterad' häst som man kan ha en härligt trevlig avslappnar relation till,man kanske alltid får ha ett öga i nacken och vara beredd på bakslag,för bakslagen kommer,när man minst anar det,och tyvärr är det ju så,att hästar som redan råkat illa ut,de ska isåfall vid en ev. omplacering hamna hos erfarna människor som har både tid,ork och råd att ha denna typ av djur,men nånstans i ens egna "Florence Nightingale-känsla" så tar allt sånt här slut,man vill ha kul,man vill ha den där härliga avslappnade timmarna i stallet och man vill kunna spendera pengar på planerade tillfällen och saker.

Jag säger inte att dessa hästar kan ge enormt mkt tillbaka,men det ligger också mycket blod,svett och tårar bakom alla fungerande fd. vanvårdade hästar och att då 'ge bort' en sån här stackars krake är inte ett koncept som sållar bort agnarna från betet. Man ska helt klart veta vad man ger sig in på.

Och de som verkligen gjort det tidigare,med 'riktiga fall',de ger sig sällan i kast med ett nytt 'problem'.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst riskerar att avlivas

Angående att förmänskliga djuren, så hur mycket vi än försöker kommer vi alltid att göra det eftersom vi är just MÄNNISKOR.

Nu verkar du segla iväg lite. Att förmänskliga betyder att utgå från oss människor och våra behov. Jag förmänskligar absolut INTE hästen. Den blir behandlad som en häst, med hästars behov i första rummet. Våra hundar blir inte behandlade som våra hästar, utan som hundar. Med det bästa för arten HUND för ögonen. Deras behov.


Hästarna kommer aldrig att få det absolut bäst hos oss människor de skulle såklart må bäst och få vara mest häst genom att leva med bara andra hästar i det vilda.

Många av våra hästar hade aldrig klarat att leva i det vilda, så det där är en väldigt dum jämförelse. Många av de hästar som finns idag hade ö h t inte funnits om vi inte domesticerat rasen.

Det verkar som du har missuppfattat hela begreppet "förmänskliga". Att äga en häst är inte att förmänskliga den. Att se till människans behov och applicera de behoven på hästen - DET är att förmänskliga hästen. Att domesticera den är inte per definition samma som att förmänskliga den.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Nu verkar du segla iväg lite. Att förmänskliga betyder att utgå från oss människor och våra behov. Jag förmänskligar absolut INTE hästen. Den blir behandlad som en häst, med hästars behov i första rummet. Våra hundar blir inte behandlade som våra hästar, utan som hundar. Med det bästa för arten HUND för ögonen. Deras behov.




Många av våra hästar hade aldrig klarat att leva i det vilda, så det där är en väldigt dum jämförelse. Många av de hästar som finns idag hade ö h t inte funnits om vi inte domesticerat rasen.

Det verkar som du har missuppfattat hela begreppet "förmänskliga". Att äga en häst är inte att förmänskliga den. Att se till människans behov och applicera de behoven på hästen - DET är att förmänskliga hästen. Att domesticera den är inte per definition samma som att förmänskliga den.

Tack för ett bra svar!
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

ja, vildhästar mår ju toppen:grin:

Uppäten av rovdjur, svält, frysa ihjäl vid stränga vintrar ståendes i snö som de inte kan ta sig fram i. Dö av törst i en sandöken låter inget vidare helelr i mina ögon.
Men de har säkert det skitbra innan de dör vid 3-5 års ålder eller så:idea:

Ja men som sagt en död häst lider ju inte!
Eller?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Du ser inte skillnaden? Det är en ångestfylld, plågsam och naturlig död att bli jagad och uppäten av rovdjur. Att bli slaktad med bult medan man äter ur en havrehink och inte märker vad som är på gång anser jag nog vara mycket bättre alternativ än att bli ångestfullt jagad till man stupar.

Vad tycker du verkar vara det bästa sättet att dö? Är allt bättre för att det är naturligt?

En död häst lider inte men du tycker att det är bättre att den lider på vägen mot döden? (lidandet kan också bestå i att bli vanvårdad ett par år innan döden kommer som en befriare)
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Håller med dig!

Och sen undrar jag av vem, när, vart och hur gjordes den undersökning på hur många av STC reggade hästar som du säger inte finns i sverige, utan är försvunna?

På STC sidan finns ett arbete om Alternativ användning av travhästar. I inledningen står det

Citat:
I Sverige finns idag ca 225 000 hästar. Av dessa är ca 68 000 travare, varav 60 000 är
varmblod och 8 000 är kallblod (SOU 2000:109). Enligt Svenska Hästavelsförbundet
föds 13 000-14 000 hästar per år i landet och eftersom antalet hästar anses vara
tämligen stabilt skulle det innebära att ungefär lika många hästar per år dör. Enligt en
undersökning gjord av Skoglund (2000) slaktas eller avlivas ca 8 400 hästar per år i
Sverige. Enligt dessa siffror saknas alltså ca 5 000 hästar i statistiken.

Kan det vara källan månne?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Men exporterade hästar är inte inräknade? Å andra sidan importeras ju en del också.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Men exporterade hästar avreggas, förutsatt att de inte exporteras på oriktig väg typ slakt transport till Italien, importerade hästar reggas in och finns i rullorna.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Sant. Med "antalet hästar anses vara tämligen stabilt" kanske menas att antalet som importeras resp. exporteras går på ett ut.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Du ser inte skillnaden? Det är en ångestfylld, plågsam och naturlig död att bli jagad och uppäten av rovdjur. Att bli slaktad med bult medan man äter ur en havrehink och inte märker vad som är på gång anser jag nog vara mycket bättre alternativ än att bli ångestfullt jagad till man stupar.

Vad tycker du verkar vara det bästa sättet att dö? Är allt bättre för att det är naturligt?

En död häst lider inte men du tycker att det är bättre att den lider på vägen mot döden? (lidandet kan också bestå i att bli vanvårdad ett par år innan döden kommer som en befriare)

Jag var otydlig med "en död häst lider ju inte" det var menat ironiskt eftersom de flesta i tråden verkar ha det tankesättet och det är just DET som jag tycker är helt befängt!

Frågan om att dö och är allt bättre för att det är naturligt, svaret är: nej jag tror inte ALLT är bättre för att det är naturligt men i fallet en vildhäst som plågas till döds av ett rovdjur eller liknande tycker jag är okej - det är naturens gång. Sen skulle jag inte låta ett djur lida i skogen om jag hittade det skadat och tänka att det är naturens gång.
Dubbelmoral? Ja kalla det vad ni vill det är så jag tycker. :)

Men att döda ett djur för att det kanske (eller förmodligen) får det dåligt tycker JAG är oetiskt och det är det enda jag vill ha sagt!
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Vilka är patetiska? Och vart någonstans har någon kritiserat travare som häst?

Jag tillhör den skaran som tycker polisen gör rätt som inte ger bort hästen. Och om du menar att det är patetiskt att folk inte betalar mer för pensionerade travare, då undrar jag hur du tänker?
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Scenariot du skriver är ju ett som är mycket troligt om polisen i fråga skulle skänka bort hästen! För gissa hur många som skulle vilja ha den bara för att det magiska ordet *gratis* sägs! Att det sedan kostar att hålla hästen, det har gratisälskarna ju helt glömt bort!

Och dessutom är ju på slakttransport till Italien ett annat scenario som hästen med stor chans skulle få uppleva...
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag är helt övertygad om att många hästar hade haft det bättre i hästhimlen än hos de ägare de har nu. Varför? Jag har sett hästarna. Och även om ägarna själva anser att de räddat hästen till ett bättre liv, är det bara ur askan i elden.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

KL
Utifrån vad som skrivs är ju hästen varken fullt frisk eller helt lätt att hantera och ingen verkar visa ett seriöst intresse för att köpa den. Då är väl ändå avlivning det bästa alternativet för just den hästen.

Jag är inte för att avliva fullt friska individer, men det får heller inte gå till överdrift åt andra hållet. Att alla hästar ska räddas oavsett pris och rehabiliteringstid. Vissa går tyvärr inte att rädda och en häst som varit riktigt illa behandlad kanske aldrig får tillbaka tilliten och livsglädjen.

Äger själv en ponny som inte haft det helt lätt i sitt liv och det märks, OFTA, trots att vi alltid gör vårt bästa för att hantera honom på ett bra sätt. Det är stor skillnad mellan honom och de andra två hästarna som jag har en helt annan koll på vad de varit med om. Visst handlar det om hästarnas personlighet också, men den ena av mina hästar skulle lätt kunna bli omöjlig, rent farlig att hantera vid vanvård.
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Varför skulle en häst som kommer från travträning inte kunna vara fullt frisk? :confused:

De jag vet om som sålts dom ridhästar har varit fullt friska men har nått gränsen för sin kapacitet inom grenen trav.

Dels har jag varit inblandad i travträning, dels har jag sett ridtränade travare. Och jag vill nog faktiskt säga att majoriteten som går till ridsporten har något fysiskt problem.

De som fortfarande håller ihop går till andra banor (än den högpresterande jag har i min närhet) och kan springa in lite pengar längre upp i landet. Därifrån de sedan säljs som ridhästar när det tar stopp också där.

Eller så åker de söderöver ner mot Malta, där de får springa lite till, till det tar stopp.

Nej, inte alla. Men majoriteten av de jag ser och har sett har haft fysiska problem som inte gör dem till särskilt billiga att hålla - om man inte helt frankt väljer att blunda för att hästen inte är frisk (vilket tycks vara vanligt)
 
Sv: Häst riskerar att avlivas

Jag vill inte uttala mig om det är majoriteten eller bara en hyffsat stor andel men i pricip anser jag att du har rätt.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter När Anton Rosenblads vän gick bort byggde han om en av sina vagnar för att kunna köra kistan till begravningen med hjälp av sina...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett sto utanför tyska Hamburg har skadats så allvarligt i underlivet att hon fick avlivas. Polisen är säker på att det är en människa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp