Häst som bockar

P

persika

Jag rider en 5-årig häst som bara är grundriden, inte speciellt utbildad. Han har den otroligt irriterande ovanan att bocka :(

När vi bara skrittar på långa tyglar gör han ingenting. Men när vi ska trava och galoppera och när jag försöker jobba honom i rätt form (jag sågar honom absolut INTE i munnen) så börjar han bocka. Och ibland bockar han till och med från stillastående. Först trodde jag att det kanske var en glädjeyttring eller berodde på bus och överskottsenergi, men nu börjar jag tvivla eftersom han gör så varje gång vi rider!

Nu börjar jag tänka att felet kanske ligger hos mig. Men jag fattar inte varför han gör så. Ställer jag för stora krav på honom? Trivs han inte med min hand? (Han är hård i munnen men jag försöker vara så mjuk som det bara går.) Är han bara lat eller motsträvig? Har han ont någonstans? Testar han mig? (Har ridit honom i två månader nu). Han har kastat av en annan ryttare men mig har han inte fått av… än…

Vad kan man göra åt detta? Är det nån som har nåt tips?
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Jag rider en 5-årig häst som bara är grundriden, inte speciellt utbildad. Han har den otroligt irriterande ovanan att bocka :(

När vi bara skrittar på långa tyglar gör han ingenting. Men när vi ska trava och galoppera och när jag försöker jobba honom i rätt form (jag sågar honom absolut INTE i munnen) så börjar han bocka. Och ibland bockar han till och med från stillastående. Först trodde jag att det kanske var en glädjeyttring eller berodde på bus och överskottsenergi, men nu börjar jag tvivla eftersom han gör så varje gång vi rider!

Nu börjar jag tänka att felet kanske ligger hos mig. Men jag fattar inte varför han gör så. Ställer jag för stora krav på honom? Trivs han inte med min hand? (Han är hård i munnen men jag försöker vara så mjuk som det bara går.) Är han bara lat eller motsträvig? Har han ont någonstans? Testar han mig? (Har ridit honom i två månader nu). Han har kastat av en annan ryttare men mig har han inte fått av… än…

Vad kan man göra åt detta? Är det nån som har nåt tips?


Jag hade samma problem när jag red en ridskolehäst i ca 1½ år, ingen ville rida henne just för att hon bockade. Visserligen "bara" i galoppen, men hon var för övrigt svårriden också. Det viktiga är ju att ta tag i problemet så fort som möjligt precis som du gjort, är det du eller någon annan som äger hästen? Vad jag gjorde var att driva på hästen framåt när bockningarna kom, riktigt pusha på och hon lyckades dessutom aldrig att få av mig :D andra flög som vantar :smirk: detta var ju inte min häst så jag kunde ju inte riktigt veta vad som låg bakom, men en sak som slår mig varje gång någon nämner en häst som protesterar varje gång man börjar "kräva" lite mer är smärta. Antingen av illa tillpassad utrustning, kanske ligger sadeln och trycker på något olämpligt ställe eller är det bettet som stör (eftersom han är hård i munnen, något som ingen 5-åring borde vara). Annan smärta skulle kunna sitta i rygg eller nacke, eftersom han börjar bocka då du försöker rida honom i form. Tror inte att han fortfarande skulle testa dig, hästar ger upp väldigt lätt när något för dom inte går längre :d att han är lat eller motsträvig tror jag inte heller, en femåring borde vara full av energi enligt mitt tycke iaf.

Men det kan ju finnas massor av anledningar, kanske dåliga minnen från tidigare ryttare, osäkerhet osv. Ta reda så mycket som möjligt om hans bakgrund, när problemen började, om han har ont fysiskt eller om utrustningen ligger fel!
 
Sv: Häst som bockar

Tack för svaret! :) Det är en annan som äger hästen, jag är bara medryttare. Jag ska nu kolla upp utrustningen lite extra. Bettet är ett odelat tränsbett med fasta ringar. Vet inte om det är ”snällt” eller skarpt mot hästens mun… Är det bättre med ett annat bett kanske? Om inte problemen slutar får vi nog undersöka lite närmare om han har ont någonstans… :(
 
Sv: Häst som bockar

Fem åring som är hård i munnen -det låter tråkigt! :crazy:

kanske är det så att du spänner dig i handen och du därmed upplever att han spänner emot?

en del hästar trivs inte på rakt bett, det kan bli mycket i handen och de "hänger sig". Prova kanske ett ledat, typ 3 delat och se om det blir bättre? 3 delat är ett oerhört o komplicerat bett, så att prova skadar inte!
 
Sv: Häst som bockar

Det är inte bara jag som upplever att hästen är hård i munnen - hästens ägare gör också det. Men jo, ibland kan det nog hända att jag spänner jag mig lite... :angel:

Skulle gärna prova ett tredelat, det är bara det att jag vet inte om det finns i hästens storlek - han är en ardenner. Ska börja att prova med det tvådelade.
 
Sv: Häst som bockar

Jag vet inte... Jag tkr att han har en rätt så "normal" munstorlek, men det tvådelade bettet är jättestort ;)
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Jag vet inte... Jag tkr att han har en rätt så "normal" munstorlek, men det tvådelade bettet är jättestort ;)

storleken är ju jätteviktig att det ska passa hästens mun så kolla upp det. du kan aldrig få en riktig bild av hur hästen funkar på ett visst bett, om storleken inte är rätt samtidigt.
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Hur kollar man storleken då?

bettets längd mäter du mellan bettringarna (i cm)

GENERELLT sett ska bettet inte sticka ut på sidorna om hästens mun annat än MAX nån halv cm. annars är det för långt och nyper hästen i munnen som resultat. särskilt med tvådelat kan det bli nötknäppar effekt i gommen.

Höjden på hur du spänner bettet i hästens mun påverkar ju också. kolla vart tänderna ligger i hans mun, så bettet inte ligger an mot tänderna.
 
Sv: Häst som bockar

mackan skrev:
bettets längd mäter du mellan bettringarna (i cm)

GENERELLT sett ska bettet inte sticka ut på sidorna om hästens mun annat än MAX nån halv cm. annars är det för långt och nyper hästen i munnen som resultat. särskilt med tvådelat kan det bli nötknäppar effekt i gommen.

Höjden på hur du spänner bettet i hästens mun påverkar ju också. kolla vart tänderna ligger i hans mun, så bettet inte ligger an mot tänderna.

Okej. Det bett hästen har just nu är ett odelat tränsbett med fasta ringar, som ska göra att det inte nyper hästen i munnen.
 
Sv: Häst som bockar

Just det, men längden är ändå jätteviktig för att det ska fungera och ligga rätt.
 
Sv: Häst som bockar

Kolla framför allt sadeln också om du ändå är igång och tittar på utrustningen. Vad säger hästens ägare om problemet då? Vänta inte för länge bara med att kolla om hästen har ont lr inte, tycker definitivt att det låter som det :crazy: . Hoppas det går bra!
 
Sv: Häst som bockar

Exakt vad ska man kolla på sadeln? Den ska stoppas om snart kom jag på :idea: !
 
Sv: Häst som bockar

Jag har inte läst hela tråden men har han ont nånstanns? såg att ni började spåna på det..
En annan grej kan vara att han blir sysslolös. Jag har ridit många bockhästar som helt enkelt vill ha stimulans och något att syssla med. kan vara ex en volt..
 
Sv: Häst som bockar

Jag är knappast världsbäst på just sadlar eftersom jag skulle föredra bomfritt, men lägg sadeln på hästens rygg i rätt läge utan något under, så ska det ju bildas en jämn och fin tunnel för ryggrad. Bossorna är också bra att tänka på nu när de ska stoppas om. Kolla om det blir märken kvar efter sadeln, vissa punkter, och vart de ligger. Om sadeln inte passar så trycker den oftast på en viss punkt och under en tid uppstår ju ett litet märke där, har han haft skav någon gång?
 
Sv: Häst som bockar

Har en unghäst på 4 år som gör samma sak. Tror att dom har ngn slags av trotsålder eller ngt i den åldern för hon stegrar sej, bockar och sparkar bakut. Ofta sparkar och bockar hon bara i galoppen men det kan även hända i skritt och trav. Stegra sej gör hon bara i skritten eller rättare sagt hon stannar och vägrar att gå och när jag skänklar henne stegrar hon sej. JOBBIG OVANA! Tror det går över om man har mkt tålamod. Brukar dra upp huvudet lite segt när hon bock ar så slutar hon efter ett tag. Ha det bra och jag hoppas det löser sej!
 
Sv: Häst som bockar

Min tränare berättade för mig att man allti skulle ha ordentligt md framåtbjudning när man rider unghäst, för att då skulle dom inte bocka lika mycket. Man ska försöka att få dom vilja jobba.
Men ja har aldrig haft det här problemet så ja vet inte om det funkar. Men det skadar ju inte att testa. Lycka till!
 
Sv: Häst som bockar

Tack för svaren. Nej, hästen har inte fått några skavsår vad jag vet.

Jag hoppas verkligen att han bara är trotsig och inte har ont någonstans!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 447
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp