Häst som bockar

Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Tack för svaren. Nej, hästen har inte fått några skavsår vad jag vet.

Jag hoppas verkligen att han bara är trotsig och inte har ont någonstans!

Om han bara är trostig så fortsätt att pusha på honom framåt ordentligt när han bockar. Har han några märken från sadeln efter ridningen? Det behöver inte vara skav men om sadeln ligger fel så kan den ju ligga och trycka på en viss punkt och då gör det ont :( annars skulle jag kolla upp om han har ont i nacken eller ryggen, trots att sadeln kollas så behöver det ju inte vara det utanbara ryggont eller nackont eller liknande. Hoppas att det går fram för er och att det löser sig!
 
Sv: Häst som bockar

min pappa har ardenner och han köpte nyligen tredelade bett med fasta ringar och det fanns i "ardennerstorlek"....tror att dom har 14,5 cm...
 
Sv: Häst som bockar

apocalypsze skrev:
Om han bara är trostig så fortsätt att pusha på honom framåt ordentligt när han bockar. Har han några märken från sadeln efter ridningen? Det behöver inte vara skav men om sadeln ligger fel så kan den ju ligga och trycka på en viss punkt och då gör det ont :( annars skulle jag kolla upp om han har ont i nacken eller ryggen, trots att sadeln kollas så behöver det ju inte vara det utanbara ryggont eller nackont eller liknande. Hoppas att det går fram för er och att det löser sig!

Jag har inte sett att han har några märken efter sadeln iaf.
Hur kollar man upp om hästen har ont då? Kan man känna efter själv eller måste man ha en sån där veterinär/kiloprakor eller vad det heter?
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Jag har inte sett att han har några märken efter sadeln iaf.
Hur kollar man upp om hästen har ont då? Kan man känna efter själv eller måste man ha en sån där veterinär/kiloprakor eller vad det heter?

Om du inte är van vid att klämma och känna efter skador osv måste du ta ut en kiropraktor som får känna efter, det kan också hända att man måste åka in till ett djursjukhus och rönka om det inte är något som känns genom en hand. Prata med ägaren om detta, visst det kan bli dyrt, men å andra sidan kommer det bli ännu dyrare att tillslut stå där med en sönderbockad häst :(
 
Sv: Häst som bockar

apocalypsze skrev:
Om du inte är van vid att klämma och känna efter skador osv måste du ta ut en kiropraktor som får känna efter, det kan också hända att man måste åka in till ett djursjukhus och rönka om det inte är något som känns genom en hand. Prata med ägaren om detta, visst det kan bli dyrt, men å andra sidan kommer det bli ännu dyrare att tillslut stå där med en sönderbockad häst :(

aa, jag får nog prata med ägaren först. så får vi kolla igenom honom. ska fråga om hon har samma problem med bockningarna...
 
Sv: Häst som bockar

Idag kollade jag om han har ont i ryggen o nacken genom att trycka o dra med fingrarna, men fick ingen reaktion. Trots det blir det bara värre o värre, han bockar högre och mer "aggressivt"! jag har ridit honom tre ggr denna vecka och noterat några saker:

* Han tkr inte om att bli sadlad och är ovillig till att tränsas, höjer huvudet. När vi kom tillbaka till stallet efter ridturen försökte han klia av tränset såg det ut som :(
* Han bockar alltid på hemvägen, och oftast samma sträcka :(
* Bockar när han ser andra hästar på håll, blir oftast väldigt uppspelt.
* Idag verkade han väldigt uppspelt/orolig när vi red, nosborrarna rördes hela tiden! Han brukade även stanna och se sig om ibland.
* Stannade och försökte bita mig i foten när jag satt i sadeln :(

Vad tror ni att det kan vara för orsak? :confused:
 
Sv: Häst som bockar

Jag skulle absolut kolla med en veterinär eller klinik för att se om det finns nåt. Vi har en 5 åring i stallet som inte höll på så mycket som din ens och han har pålagringar i knäleden! Konstaterades efter flera besök hos vet. Framtid o prognos osäker.
 
Sv: Häst som bockar

Korven skrev:
Jag skulle absolut kolla med en veterinär eller klinik för att se om det finns nåt. Vi har en 5 åring i stallet som inte höll på så mycket som din ens och han har pålagringar i knäleden! Konstaterades efter flera besök hos vet. Framtid o prognos osäker.

Ajdå stackars häst :( Vad menas med pålagringar i knäleden?
 
Sv: Häst som bockar

Vad har ägaren sagt då? Något är ju helt klart fel. :crazy:
 
Sv: Häst som bockar

Det behöver väl inte alltid vara något fel om hästen bockar?
Min gamla pålle bockar han med om han får tillfälle i galoppen :)

Mvh
 
Sv: Häst som bockar

Nej, det behöver inte vara något fel för att en häst bockar någon enstaka gång, oftast beror det enbart på glädje, överskottsenergi eller bara ouppfostrad. Men så som hon beskriver tycker jag att det låter som om något helt uppenbart är fel, tryck från sadeln, ont i ryggen etc.
 
Sv: Häst som bockar

Om en unghäst reagerar mer på sadling osv. så är det läge att backa tillbaka- något är fel. Vill den varken sadlas eller tränsas låter det jättetrist..

Fråga ägaren hur ni ska göra för att komma vidare. Men hästen ska ju faktiskt uppskatta att komma ut och jobba!
 
Sv: Häst som bockar

apocalypsze skrev:
Vad har ägaren sagt då? Något är ju helt klart fel. :crazy:

Ägaren säger att jag ska vänta med att rida ut tills hon är med. Som om det skulle hjälpa :angel: Jag tkr inte att hon tar det på allvar. Dessutom lär det aldrig bli av eftersom hon inte har tid så ofta. Hästen får väl tillsvidare gå och skrota i hagen :(
 
Sv: Häst som bockar

Flera har kommenterat bettet och sadeln, vilket ju är viktiga saker. En sak till som är lika viktigt är att kolla tänderna.

Ofta kan en equiterapeut kolla igenom hela hästen och ser då om både sadel och/eller bett är fel. Eller om det är något med tänderna eller något annat på hästens kropp.
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Ägaren säger att jag ska vänta med att rida ut tills hon är med. Som om det skulle hjälpa :angel: Jag tkr inte att hon tar det på allvar. Dessutom lär det aldrig bli av eftersom hon inte har tid så ofta. Hästen får väl tillsvidare gå och skrota i hagen :(

I så fall finns det väl inte så mycket att göra, det är ju trots allt hennes häst. Har hon någonsin kollat tänder/rygg/nacke osv på hästen? Om du inte vet, så fråga. Det kanske kan ge henne en tankeställare om att något faktiskt är fel..? Rider hon hästen?
 
Sv: Häst som bockar

Ja, hon rider hästen ibland, inte så ofta pga småbarn. Jag tror inte att hon har några problem med bockningarna... Det är det som gör det hela så frustrerande! Jag har ridit hästen i drygt 3 månader men i början bockade han inte!
 
Sv: Häst som bockar

Det kan ju vara så att hästen har överskottsenergi, och den tar ut det genom att bocka/bråka..
Med tanke på att den tydligen inte rids så spec ofta...

Det låter ju inte så på din beskrivning, men det skulle kunan vara detta som utlöste det hela från början..
Att det sedan har blivit som nån ond cirkel, hästen kanske får ont/får träningsverk av bockandet (och inte förstår det själv :p ) och då upplever den det som obehag och vill inte bli riden..
 
Sv: Häst som bockar

Tack för alla hjälpsamma svar :) :bump:

Jag rider inte hästen tillsvidare pga bockningarna (det kan bli ödesdigert för alla parter om nåt skulle hända :S), och dessutom är det så halt och kallt just nu... :angel:

Nja, jag tror ej att det är överskottsenergi, för hästen är så aggressiv när han bockar. Jag tror mer att han har ont någonstans. Jag har inte haft kontakt med såhär unga hästar förut, men nåt säger mig att så motsträvig som denna häst är tyder ju på att nåt är galet. Borde nog ta ett litet snack med ägaren om det, om hon vill lyssna på det örat...
 
Sv: Häst som bockar

För 4-5 år sedan bockade pållen nästan varenda gång man galopperade, men det tog vi rätt snabbt reda på, att det var dressyrsadeln han reds i som orsakade ryggont och att det var därför han bockade!

Vi skickade iväg sadeln för all framtid, jobbade honom från marken i sex månader, beställde en Hector + nu en bomfri att växla imellan = vips så var det en ny häst som idag bara bockar någon enstaka gång när vi tar en bus-galopp i skogen!:angel: :D
Men när jag känner att den där enstaka bocken kommer så försöker jag korta honom lite och få upp huvudet!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 148
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 452
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp