Häst som bockar

Sv: Häst som bockar

Idag red jag honom igen, efter ett uppehåll på ca en månad. Vi skrittade bara och allt gick lugnt, så jag trodde att hans beteende hade gått över. Men på hemvägen, som vanligt, började det. På exakt samma ställe dessutom. Han bockade 2 ggr högt i luften så jag trodde jag skulle flyga av. Andra gången satte han av i sken ut på fältet. Lyckligtvis satt jag kvar :banana: Sen när jag fått ordning på honom bockade han en gång till och satte av i galopp, rätt mot en sten! Men jag fick stopp på honom och klatchade till honom med spöt några gånger, som ägaren sa att jag skulle göra. Då slutade det faktiskt...
Pratade med ägaren efter ridturen, och hon sa att han aldrig brukar göra så med henne och att hon skulle vara med nästa gång jag rider.
Så nog tror jag att hästen testar mig allt...
 
Sv: Häst som bockar

:D Idag hittade jag en asbra tråd som heter Ni som rider kallblod å grova hästar.
Där står verkligen alla svar som jag behöver just nu! :bump: :banana: :rofl: :)
 
Sv: Häst som bockar

Vart ligger den så att man kan ta sig en titt? :banana:
 
Sv: Häst som bockar

Skriv in trådens namn i sökfunktionen på Hästhantering, så kommer den upp! :banana:
 
Sv: Häst som bockar

HeJ!

Jag har märkt på min 8-åring att hon bockar när hon tappar balansen i galoppen.. Kan det vara något sådant? Min tjej är en mycket välbalanserad dam utan ryttare, och oftast med också, men NÄR hon tappar balansen bockar hon ofelbart. Om jag hamnar i framvikt är hon direkt på mej och talar om för mej att nu är jag i obalans, "håll i dej matte, nu bockar jag !!!"..

/ Lavinia, med mycket talande häst..
 
Sv: Häst som bockar

Lavinia skrev:
HeJ!

Jag har märkt på min 8-åring att hon bockar när hon tappar balansen i galoppen.. Kan det vara något sådant? Min tjej är en mycket välbalanserad dam utan ryttare, och oftast med också, men NÄR hon tappar balansen bockar hon ofelbart. Om jag hamnar i framvikt är hon direkt på mej och talar om för mej att nu är jag i obalans, "håll i dej matte, nu bockar jag !!!"..

/ Lavinia, med mycket talande häst..

Jag tror nog inte att det beror på det, för vi har inte galopperat på typ 2 månader :angel: Vi skrittar bara, på lång tygel. Men nåt lurt är det allt, för hästen bockar alltid på hemvägen på exakt samma ställe :(
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Men jag fick stopp på honom och klatchade till honom med spöt några gånger, som ägaren sa att jag skulle göra. Då slutade det faktiskt...

Man ska faktiskt inte slöå hästen när man har fått stopp på den.
De tar det som att man bestraffar dem för att de stannar.

Så du tänker på det till nästa gång.
 
Sv: Häst som bockar

Okej, jo det ska jag tänka på...

men när ska man bestraffa hästen då?? När han sätter av i full sken är det ju inte så lätt precis, för då är det ju som att säga till honom att fortsätta springa...

Och ägaren säger att man måste smälla till honom för att få honom att respektera en... Egentligen kanske det låter helt fel, men på nåt sätt måste man ju få hästen att veta att han gör fel... Men vad gör man?? :o
 
Sv: Häst som bockar

persika skrev:
Jag rider en 5-årig häst som bara är grundriden, inte speciellt utbildad. Han har den otroligt irriterande ovanan att bocka :(

När vi bara skrittar på långa tyglar gör han ingenting. Men när vi ska trava och galoppera och när jag försöker jobba honom i rätt form (jag sågar honom absolut INTE i munnen) så börjar han bocka. Och ibland bockar han till och med från stillastående. Först trodde jag att det kanske var en glädjeyttring eller berodde på bus och överskottsenergi, men nu börjar jag tvivla eftersom han gör så varje gång vi rider!

Nu börjar jag tänka att felet kanske ligger hos mig. Men jag fattar inte varför han gör så. Ställer jag för stora krav på honom? Trivs han inte med min hand? (Han är hård i munnen men jag försöker vara så mjuk som det bara går.) Är han bara lat eller motsträvig? Har han ont någonstans? Testar han mig? (Har ridit honom i två månader nu). Han har kastat av en annan ryttare men mig har han inte fått av… än…

Vad kan man göra åt detta? Är det nån som har nåt tips?


Jag har också en häst som är den bockiga typen. Min häst gör det när han vill rädda balansen och när någonting är jobbigt. När det är för balansen kan man inte göra så mycket mer än att försöka att inte komma i obalans. Men när det gäller att han tycker det är jobbigt måste man bli arg ! Man får dunka till me skänkeln och ryta till. För det är stora djur och man får inte bara hänga med på det de gör för då blir det en farlig sport. Men samtidigt menar inte jag att jag sitter "sparkar" i magen. För det gör jag absolut inte ! Men när han bråkar måste man säga ifrån på skarpen om de ska funka och att man inte bara sitter och nöter utan att man säger ifrån en gång.
 
Sv: Häst som bockar

Har en nybliven 5-åring som också bockar! Tror att det är dels trots och dels glädje. Bockar t.ex. alltid efter hinder om han fått på ett bra språng och fått ta i lite extra! :bump:

Ang. din häst: Låter som att det bara är trots eftersom han inte gör så med den andra ryttaren.

Viktigt i såna här lägen är att inte bli tveksam. Tror man att hästen har ont så får man ju naturligtvis kolla upp det. Hittar man nåt är det ju bra, men gör man inte det så bör man rida på som vanligt och inte bli velig och tafatt, utan bestämma sig för att det är hästen som har fel i detta läget.
Såna här problem går ju oftast över av sig själva om hästen upptäcker att det inte har någon effekt på dig att den bockar.

Det är du som ska vara stöd för unghästen, och leda den tillrätta när den gör "dumheter". Lycka till!
 
Sv: Häst som bockar

Det verkar som om det bara är på samma ställe som din häst bockar varje gång?

Bryt "mönstret"! Rid vägen åt andra hållet, eller strunta i just den sträckan (om du kan) och rid på andra ställen. Gör något oväntat, vänd upp-och-ned på hans vanor/ovanor :)
 
Sv: Häst som bockar

Tack för alla kloka svar! Jag hoppas att jag "snart" får rätsida på detta. Den som läst hela denna tråd har sett att jag undrade över om hästen hade ont någonstans, men efter mycket grubblande har jag insett att så förmodligen inte är fallet.
Ägaren är inte utsatt samma bocknings-problem som jag, men hon har stött på problem med andra saker, som t ex att hästen vägrar att stå still vid uppsittning. Det är en rätt ouppfostrad häst vi har att göra med helt enkelt, som inte alltid är så lätt att förstå sig på...! :angel:
Men vi får kämpa vidare...
 
Sv: Häst som bockar

håller med dig...
min bockar och stegrar en massa just nu och det har bara med att göra att han tycker det är jobbigt (under igång sättning)
Åkte av honom här om dagen:smirk: tecknad film jag åt vänster han åt höger.
bara upp igen och fortsätta där vi va. bråkar han blir det liten volt tills han lugnar ner sig eller så går jag på honom med skänkel och sen mycke beröm när han lugnat sig eller går på fram bra.
 
Sv: Häst som bockar

Har inte läst hela tråden men om häst och utrustning är genomkollad tror jag att det kan vara så att hästen blir uttråkad i ridningen. Red en unghäst tidigare som också började plötsligt började bocka, tills jag kom på att övningarna gjorde honom uttråkad. Lösningen på det hela var att hela tiden sysselsätta honom med nya övningar, alltid rida olika vägar så han inte kunde förutse vad som skulle hända osv. Samtidigt byggde jag upp hans styrka så att han orkade bära sig i form, och idag fungerar han utan minsta problem i ridningen. Roligt att se hur han för något år sen inte kunde travas en långsida utan att bocka, och hur han idag kan travas flera varv på fyrkantsspåret om det behövs utan att protestera.
 
Sv: Häst som bockar

ett stort bett som uppfattas som snällt kan på en del hästar bli mycket obehagligt när man spänner nosremmen. det kan bli svårt för hästen att ha munnen normalt stängd utan att bettet tar emot. kanske inte alls är problemet för er, men det är en enkel (och billig) sak att testa.
 
Sv: Häst som bockar

Jag låter mina odjur bocka av sig innan jag börja sammla ihop dom, oftast räcker några varv så dom får sparka av sig lite sen är det lugnt!
 
Sv: Häst som bockar

hur ligger sadeln då? kolla upp så hästen inte fått tex kissing spines.
den är inte halt? galling?
 
Sv: Häst som bockar

Jag rider en 5-årig häst som bara är grundriden, inte speciellt utbildad. Han har den otroligt irriterande ovanan att bocka :(

När vi bara skrittar på långa tyglar gör han ingenting. Men när vi ska trava och galoppera och när jag försöker jobba honom i rätt form (jag sågar honom absolut INTE i munnen) så börjar han bocka. Och ibland bockar han till och med från stillastående. Först trodde jag att det kanske var en glädjeyttring eller berodde på bus och överskottsenergi, men nu börjar jag tvivla eftersom han gör så varje gång vi rider!

Nu börjar jag tänka att felet kanske ligger hos mig. Men jag fattar inte varför han gör så. Ställer jag för stora krav på honom? Trivs han inte med min hand? (Han är hård i munnen men jag försöker vara så mjuk som det bara går.) Är han bara lat eller motsträvig? Har han ont någonstans? Testar han mig? (Har ridit honom i två månader nu). Han har kastat av en annan ryttare men mig har han inte fått av… än…

Vad kan man göra åt detta? Är det nån som har nåt tips?

Mitt svar på detta är kanske lite tråkigt, men jag kan inte låta bli att dra det ändå.

Ta hjälp av kunniga personer som kan se dig och hästen. Att ge råd utan att någonsin ha sett dig, hästen eller utrustningen är verkligen att gissa helt blint. Visserligen kan man diskutera rent allmänt hur situationer som denna kan lösas, men vill du verkligen ha hjälp i det här enskilda fallet bör du ta hjälp av kunniga människor som har möjlighet att se er tillsammans. Att en häst bockar kan beror på så otroligt många saker. Precis som många redan påpekat kan det bero på dåligt utpassad utrustning, smärtor hos hästen, en ovana som hästen lagt sig till med eller ett rent ryttarfel. Utan att se er tillsammans är det omöjligt att säga vad som är problemet och därmed vad som är lösningen.

Vill du verkligen utvecklas rekommenderar jag därför en bra tränare som kan hjälpa dig och hästen att komma närmare varandra.
 
Sv: Häst som bockar

Hej!

Min kompis hade en gammal travare som bockade jätte mycket!

Det kan dels bero på fel sadel, eller bett !

Hästen som hon red gillade inte alls sitt bett, och fick ett något mindre. Det stortrivdes han med ! Sen kanske det även har med en liten "Ovana" att göra! Går väll att träna bort?

Annars måste ju felet ligga i någonting... Möjligtvist något som han inte gillar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 879
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp