Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Samma skit ävn i Italien...

Hela Europa o även på anläggningar i sydamerika.
Såg ett program från Malta, där många av våra pensionerade travare bor- i lägenheter:rofl:. De tittade ut från andra våningen.
Markbristen är total.

så de flesta svenska hästarna har det riktigt bra- i jämförelse.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

lås in ägaren utan sina vänner i 23.5 h om dagen djur plågare borde inte ha en hamster
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

lås in ägaren utan sina vänner i 23.5 h om dagen djur plågare borde inte ha en hamster

Fast de ser ju sina kompisar på andra sidan stallgången, genom två uppsättningar galler...
När man tänker på det är det väl som att sitta i fängelse. Undrar vad hästarnas brott var...:crazy:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Har bara en komentar: kvalificerat djurplågeri! :eek:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Min ena står inne hela tiden nu men det pga. boxvila ordinerad av hovslageren... :smirk: (inte så ovanligt för henne, hon är fbl och lyckas alltid få små skavanker...) De övriga går ute från ca. 06.30 till 16.00 nu på "vintern" och så länge det bara går på sommaren (om de inte går på bete...) och två pållar går på lösdrift (förutom nu när de går in i varsin utebox vid halv tio, de ska föla vilken dag som helst...)

Vet att två av mina skulle dött om de behövde vara inne 23 timmar om dygnet... Hade för några år sedan med den ena till strömsholm, där fick de inte komma utmer än de två ridpassen. Min stackars älskling slutade då äta, hängde vid fönstret, och bara stegrade när man försökte borsta :crazy: Tur att kursen bara var tre dagar...

Men många av hästarne på Täby Galopp står ju inne förutom när de rids eller går lite på skrittmaskinen... Och får de väl komma ut är hagen inte mycket större än två boxar och fylld med...sand.

En av mina står nu inne som sällskap till den med boxvila, och han älskar det :) Då får han komma ut på en liten promenad på morgonen, tre timmar på eftermiddagen i hagen plus bli riden 60-90 minuter, något som verkar falla honom i smaken nu när det ändå bara är ruskväder :cool: Kanske ska tillägga att både han och den med boxvila har fri tillgång på hö och ensilage, eftersom de inte är sånna som blir ballonger då :angel: så de har att pyssla med hela dagen
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Till alla:

Vad tycker ni om det här då? Om vi har en 10 årig häst från till exempel tyskland som aldrig har fått vara ute i hage, förutom i lösdrift som föl. När den kommer till Sverige och man släpper ut den i hage så totalt hatar den det. Den springer längst staketen, blir svettig och orolig och vill bara in. Detta beror inte på att den inte förstår, är rädd eller liknande utan bara att den inte tycker om att vara ute i hage.

Ska man då tvinga den vara ute x antal timmar om dagen för att det är naturligt för hästar att gå ute, och då ska den minsann gå i hage annars är det synd om den? Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?

Är en vanesak för hästen. Köpte en imp från Holland som aldrig gått ute i hagen. I början tyckte hon det var pest och pina, stod vid grinden och gnäggade och ville in:crazy: Men började med knappt 1 timme ute och sedan ökade jag på. Kunde till slut gå ute från 8 till 14, sedan började hon vandra vid staketet och gnägga till alla som gick förbi (och ja, hon fick mat även ute i hagen!). Efter nått år sådär så började hon uppskatta hagen mer och mer och droh alltid en repa runt hagen när hon kom ut. Nu känns hon mer lycklig och nöjd över att få vara ute varje dag, och i dagsläget kan hon gå ute till nästan 17 innan hon vill in:) Har fått stor fin hage med gräs som hon bara älskar!!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

KL

I höstars köpte jag ett 13 årigtfullblodssto från ett större stall där hon gått som avelssto några år. Nu har hon börjat släppa en in på livet, bott in sig lite och jag har börjat ge henne lite "frihet under ansvar" :angel:.

Jag har en liten flock på 4 ston och dom får "gå" lösa från hagen, gissa vem som är sist in:D. Hon springer runt och hoppar och bockar på gården och drar ibland en repa längs vägen eller i sommarhagen, helt överlycklig:love:. Det är härligt att se.

Det är verkligen synd om hästar som inte får gå i hagar värda namnet:cry:.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Usch va hemskt! :mad: Jag som får dåligt samvete om jag är tvungen att ta in mina hästar tidigare än vanligt :crazy:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

herregud.. det är ju helt emot en hästs naturliga liv. En häst i vilt tillstånd rör sig och äter 18 timmar per dygn, och då är det ju inte mer än djurplågeri att ställa hästen i en box i 23 timmar!!
En häst mår ju mkt bättre av att vara ute så mycket som möjligt...

Jag tycker du borde anmäla dem, det är ju inte ens tillåten hästhållning.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

jag får inte ha ute min häst för vetrinären, på grund av rasp men hon får därimot 2 långa promenader om dagen , hon kommer inte få gå ut där hon står nu förens i april, jag själv tycker att hon ska vara ute men måste ju lyssna på vet,
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

VAD ska TS anmäla då? Det är inte olagligt att ha hästar på stall.

Nej, det är inte olagligt att ha hästar på stall, men jag kan inte tänka mig att det är rätt hästhållning att ha en häst i boxen 23 timmar per dygn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 988
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp