Bukefalos 28 år!

Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Till alla:

Vad tycker ni om det här då? Om vi har en 10 årig häst från till exempel tyskland som aldrig har fått vara ute i hage, förutom i lösdrift som föl. När den kommer till Sverige och man släpper ut den i hage så totalt hatar den det. Den springer längst staketen, blir svettig och orolig och vill bara in. Detta beror inte på att den inte förstår, är rädd eller liknande utan bara att den inte tycker om att vara ute i hage.

Ska man då tvinga den vara ute x antal timmar om dagen för att det är naturligt för hästar att gå ute, och då ska den minsann gå i hage annars är det synd om den? Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?


Den hästen har glömt hur det är att vara häst och behöver lära sig det igen. självklart mår den bättre av det i längden än av att stå inne. Hästar har stort rörelsebehov.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är bara och inse att vi alla har olika syn på bra hästhantering...Detta är fullt lagligt och därför anser iaf jag att man bör tänka..Sköt ditt och skit i andra

Själv vill jag inte ha min häst på detta vis men de är jag=)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Personligen tycker jag det är ganska svårt, för att inte säga fel att skita i lagligt djurplågeri, men det kanske bara är jag.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Till alla:

Vad tycker ni om det här då? Om vi har en 10 årig häst från till exempel tyskland som aldrig har fått vara ute i hage, förutom i lösdrift som föl. När den kommer till Sverige och man släpper ut den i hage så totalt hatar den det. Den springer längst staketen, blir svettig och orolig och vill bara in. Detta beror inte på att den inte förstår, är rädd eller liknande utan bara att den inte tycker om att vara ute i hage.

Ska man då tvinga den vara ute x antal timmar om dagen för att det är naturligt för hästar att gå ute, och då ska den minsann gå i hage annars är det synd om den? Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?

Och det är alla hemska människors fel att hästarna blir såna. Fy fan. Låt hästarna gå ute från början så blir den inte sån. Tror inte dom hatar att gå ute utan om hästen inte har varit ute på några år tro fan att det är konstig sen när den kommer ut. Blir så arg på såna männsikor! Helt klart djurplågeri såna borde inte få ha häst!:mad:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Ja men då får amn blunda.. vi alla gör ju de vi tycker är bäst..

En i ett stall kanske vill ha massa täcken på sin häst vintertid och även ett tjockt halstäcke pluss magtäcke pluss benskydd..
En annan släpper ut sin häst utan täcke och benskydd.
2 människor som har HELT olika syn på vad bra hantering av hästar äroch endå kan de stå i samma stall.och de är tackvare för de har inställingen sköt ditt och skit i andra..

För ska dessa 2 hästägare hålla på och tala om för varandra hur idiotiskt den andre tar hand om häste och hur synd det är om den häst som inge täcke har eller tvärtom den som får ha täcke.Så kommer de bara bli 3:e världskriget i stallet och en mycket otrevlig stämning!


Man MÅSTE inse att folk ser olika på de här med hästhantering annars ska man inte stå inhyrd utan ha ett eget stall där man sköter sig själv och slipper ha andra att irritera sig på.

Så länge de är enligt dig laglig vanvård så är de bara te å blunda inte din häst du kan inge göra..
Släpp ut din häst istället och känn att din häst iaf får leva så som du vill att en häst ska få leva!


Jag håller med du jag tycker de är idiotiskt att inte släppa ut djur.. de du kan göra är att kämpa fram en lag som säger att alla hästar ska ha tillgång till viss stor hagen ett ex antal timmar om dagen.

Börja på rätt sida av änden men att häva ur sig till personen ifrån att den är en djurplågar är fel väg att gå!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Usch, Inget tillövers för dom som inte låter sina hästar vara ute av så dumma anledningar. Så arg jag blir.!:devil:
Börjar fundera på hon ägaren borde få ha häst. Stackars pålle. :cry:

Jag tyckte synd om min häst och hade jätte dåligt samvete när han var skadad och hade boxvila i 2 dagar. Usch, och det var ändå bara 2 dagar. Sen fick han gå i en boxhage i 3 dagar men han var iaf ute. Han är annars van att gå ute 06.00-20.00, Han skulle inte palla att stå inne hela dagarna...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Har inte läst hela tråden, svarar bara på första inlägget...

Det är väl inte så j***a konstigt om hästarna skadar sig om dom aldrig får komma ut!!!!!!!!!!!:devil:

Och det där att hästarna skadar sig om dom går i flock:eek:... alllvarligt, hur dumma är folk egentligen?:confused:

Jag har haft som mest 10 hästar hemma i hagen och det har alltid flyttat in och ur hästar, men aldrig haft mer skador än små bett här och var... Fast å andra sidan har jag ju hästar som är vana att vara hästar och att umgås med andra varelser...:angel:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag ser inte varför täcken och benskydd på i hagen skulle vara jämförbart med att inte låta sin häst gå ut överhuvudtaget, särskilt inte som vissa hästar av olika anledningar behöver täckas vissa årstider och i vissa väder. Däremot finns det INGEN som kan säga att hästar inte har behovet av att röra sig fritt i en hage, för det har de, varenda en.

Vem har snackat om att stå inhyrd? Hästmänniskor träffar man på dagligen, både i det verkliga livet och på internet, och råkar någon av dem tycka att t.ex. det här med box 24/7 är en bra idé är jag inte främmande för att ta en diskussion med den personen. Oavsett vilket spår i hästhållningen man väljer får man vara beredd på att försvara den eftersom den KAN ifrågasättas, precis som allt annat.
Hur skulle det se ut om ingen någonsin kritiserade en annan persons hästhållning eller skötsel? Jag riskerar gärna en konflikt och att bli hatad, så länge minsta lilla chans finns att någon kan börja höja sin hästs livskvalitet. Vill inte ens tänka på vilken usel hästägare jag och många fler varit idag om folk inte kommit med synpunkter på det man en gång gjort i övertygelsen om att det var det enda rätta.

Ska man då också blunda för folk som rider rollkür? De som ger sin häst på tok för lite eller för mycket foder? De som inte är främmande för att plocka fram piskan och banka vett i sin häst? JAG tänker i alla fall inte göra det, och jag hoppas verkligen det finns fler som reagerar för annars är det verkligen inte konstigt att det aldrig händer något.
Jag tar allt ansvar jag kan över min egen häst, men det innebär inte att jag tänker stå tyst vid sidan om när andra människor medvetet som omedvetet plågar sina.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jaaa... för den håller ju sig säkert mycket friskare i en box.

Vad sägs om en kampanj där vi kidnappar alla som har hästar i box 23/7 och stänger in dom i en lada med små burar? :idea: Vi kan gå ut med dom i koppel en gång om dagen.

Mycket bra ide´, jag är på:bump:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Reagerar ni som svarat i tråden lika starkt på alla katter som 24h/dygn är instängda i en liten lägenhet? Eller på kaniner, marsvin och hamstrar m.fl djur som heller aldrig får "komma" ut. Är det bara hästar ni tycker ska få gå ut?

För att detta är ett hästforum?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Nä jag håller inte med...

Men hästen kanske ska stå inne av olika anledningar de vet ju inte du??
Samma asak med att de har nog täcke av en anledning på sin häst

Alltså du har ju din åsikt och andra har sina..Går så bra att gämföra täcke å att inte släppa ut sina hästar för grundtanken jag vill förmedla är att vi alla gör olika saker..
De finns de som har täcke å sina hästar med 2 dm päls som igentligen inte alls behöver täcke..
Men ägaren VILL ha täcke på sin häst kasnke för att de inte orkar borsta en lerig häst?


Och de som rider rollkur får också göra de... de finns studier som visar att det inte är så farligt att rida rollkur som många vill framstå de som..
Många elitrytatre rider så både på tävlingar och hemma..De är alltså ingen som anmärker dvs de är inte olaglit..
Sedan har man sina olika åsikter.. vissa rider inte så andra gör de...
Jag förespråkar inte rollkur men predikar inte heller för den som gör de att de är fel.


Andra rider med spö andra inte..

Vissa hävdar att de är djurplågeri att rida bomlöst andra inte.
OAVSÄTT vad de handlar om kommer de alltid att finnas olika åsikter..
och så länge de inte är olaligt så får man rida hästar i rollkur man får skita å släppa ut sin häst man får sätta på 10 täcken på sin häst man får banta en häst eller ge den för mkt mat!
Man får klippa bort känselhåret på dom man får ha bomlös sadel osv.

Och nej man har inte rätt att kritisera andra anser jag..

För de är som sagt personliga åsikter.. och inga lagar.
Vad ger dig rätten att säga till en i ditt stall att hon eller han rider fel och att du själv rider bättre?

och vad ger dig rätt att tala om för en i ditt stall hur fel den gör som har för mkt täcke enligt dig?
och vad ger dig rätt att tala om för en i ditt stall att hon ite ska ha benskydd i hagen för du inte tycker man ska ha de?

Likaväl som vad ger folk i ditt stall för rätt att tala om för dig att de tycker att du har sdin häst ute för länge och att du har skydd till din häst när du rider för de tycker inte dom man ska ha!

De skapar ju bara en massa bråk och tjaffs:crazy:
För inte vill du rida ut med en eller prata med en som hela tiden talar om för dig hur fel du gör och ska göra som hon/han tycker??




Bara för du tycker de är fel att inte släppa ut en häst finns de dom som tycker du är djurplågare som istället släpper ut din häst och i deras ögon risketera din häst liv.

Ska hon anmäla dig för hon tycker du gör fel och ska du anmäla henne för du tycker hon gör fel??

De är ju bara fjålligt..

Ingen gör enligt lagen fel...

Om någon gör något olagligt som att ge hästen för lite mat kan du inge göra förrens hästen är så pass mager att den klassas som vanvårdad..

Helt sjukt att behöav vänta tills hsäaten blir mager

Denna bild är på min förra häst den klassas INTE enligt veterinären på detta djursjukhus som vanvårdad..Hon sa att de finns tävlingshästar som ser ut så här:eek:
Blobas


För MIG är detta vanvård solklart... han såg ut såhär när han kom hem från sin fodervärd.

Och i en tvist är de en veterinärs utlåtande som är avgörande och inte min!
Alltså lades min anmälan ner mot fodervärden eftersom enligt veterinären och polisen var min häst vid detta tillfälle fullt frisk:crazy:


Alltså kan de stå en häst som ser ut så här och du kan tycka att ägaren är totalt slut i huvudet och anmäler men de kommer inte hända nått eftersom hästen anses vara normal i hullet.:crazy:


Världen är dum jag vet men så här den funkar.



jag håller med dig i allt vad du säger de ÄR för jävligt att vissa hästar inte få gå ut och de ÄR förjäkligt att folk kan få rida rollkur utan att någon ingriper.
MEN de är INTE olagligt och så länge de inte är de tycker iaf jag att man ingen rätt har att lägga sig i hur andra hanterar eller rider sina hästar..
Och de är en viss skillnad i om du är inhyrd eller inte..
Står du inhyrd ska du tampas med 10 andra villjor kanske och 10 andra åsikter om hur hästar ska skötas..
4st vill ha in hästen före de är mörkt för de tycker synd om hästarna som ska behöva stå ute i mörker.
Och 6st vill att de ska stå ute rill 20 och tycker dessa 4 personer är fjåliga vadå hästar dör väl inte av lite märkr osv.

Står du själv är det bara din åsikt och ingen som lägger sig i!


När jag står inhyrd så skiter jag helt i andra och sköter mitt enbart..
Lägger man sig i blir de ett jävla liv och en massa bråk..
Jag har häst för att jag efter jobbet vill komma ut och koppla av och inte mötas av ett jäkla jiddrande hönshus.
Där alla är som bomber och granater och skäller och ska hävda att just deras åsikt är den neda rätta och anmäler varandra för vanvård hit och dit.:crazy:

Det låter kanske hårt och elakt de jag skriver men man måste lära sig skillnad på lagligt och olagligt och personliga åsikter.

Man ska akta sig för att kritisera andra genom personliga åsikter


Utan kämpa för en lagändring ist, stå för din åsikt och vill du skapa förändring kämpa för att göra om lagen samla in namn i en prtestlista för att inte ha ut sin häst ute!

Jag skriver gärna på den listan.. alla häsatr har rätt till att vara ute enligt mig och får vi fram en lag som stödjer våran åsikt kommer vi åt de som inte släppr ut sina hästar..
Men inte via personangrepp=(
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Usch vad jobbigt. Jag tycker våra hagara är för tråkiga och tycker det är jobbigt att behöva ta in ganska tidigt under vintermånaderna men våra hagar är iaf så stora att hästarna får plats att sträcka ut i en rejäl galopp och busa omkring med kompisarna. Vad är det för liv för en häst att leva i en box?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Samtidigt måste man väl få framföra sin åsikt?
Det finns ju bra sätt och dåliga sätt att säga saker på.
Klart att jag inte vill höra att jag behandlar min häst fel, men om någon påpekar att man kan göra på ett annat sätt så får jag ju lyssna på vad denne säger. Om jag sen tycker att han har rätt eller fel spelar väl mindre roll, men nog fan vill jag veta om alternativ nr 2, och höra för och nackdelar med det. Eller t.om. få höra nackdelar med det jag själv gör, kanske jag inte visste om dem? T.ex. med att stå inne.. tänk så har jag aldrig reflekterat över att hästar är byggda för ständig rörelse och att de faktiskt tar kroppslig skada av att stå still så mycket. Om någon berättar för mig hur det står till, och kan förklara hur och varför, på ett bra sätt, så kanske det ändrar min syn på det hela.

Jag tycker INTE att vi ska sköta vårt och skita i allt annat.
Men ska man påpeka något får man göra det på rätt sätt, och om personen i fråga ändå inte håller med, så får man respektera det.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Reagerar ni som svarat i tråden lika starkt på alla katter som 24h/dygn är instängda i en liten lägenhet? Eller på kaniner, marsvin och hamstrar m.fl djur som heller aldrig får "komma" ut. Är det bara hästar ni tycker ska få gå ut?

Ja det gör jag. Inte just katter, då en lägenhet generellt sett är så stor i förhållande till en katts lilla kropp att den kan skutta omkring och leka lite hur som helst. Visst, det skulle vara ännu bättre om den fick lite frisk luft och se lite nya vyer, men det är inte alls samma sak som att stänga in en häst i en ruta som är så liten att den bara kan cirkulera i en liten liten cirkel för att försöka stimulera sitt rörelsebehov. Det är ju stäppdjur för sjutton gubbar.

Hamstrar och kaniner som folk bara har i sina små små inomhusburar borde tas bort tycker jag. Det är inte rätt mot ett djur att hålla den vid liv under såna förhållanden. Ut och skutta varje dag ska de! Våra tre kaniner hade utomhusbur, rasthage som de gick i varje dag ca 08-21 plus att de fick hoppa lösa på tomten några dagar i veckan. De var jätteglada (men inte särskilt tama:D)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är i alla fall solklart djurplågeri i mina ögon, jag kommer aldrig förstå mig på folk som motiverar ingen/knapp utevistelse med att det är en dyr tävlingshäst som inte får skada sig. Eller att de i alla fall får motion under ryttare. Vidrigt är vad det är. :crazy:

Jag tycker att innekatter på många sätt har det bättre än utekatter, undantaget om de hålls i små lägenheter. I övrigt reagerar jag lika starkt på smådjur, fåglar osv. som aldrig får komma utanför sin bur.

Och där var din argumentation inte alls vacklande?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är klart att man måste lyssna på personen i fråga, men jag kan inte tycka att det är rätt att tvinga en häst till ett sånt liv. Jag försöker iaf göra så mkt som möjligt för att låta mina hästar ha det bra, men finns det ingen möjlighet att ha dem i hage får man försöka lösa det på andra sätt, tex gå ut och promenera några ggr per dag, rasta av lite i paddocken osv. Men jag kan inte tycka att det är ok att hästen står i en box 23 timmar per dygn och blir mer och mer apatisk. Så länge kan inte ett kringströvande djur behöva stå stilla.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Antagligen. Kan tänka mig att man tagit stor hänsyn till alla stackars stall och ridskolor i innerstäderna som skulle tvingas flytta då, för något sådant kan man ju verkligen inte gå med på för djurens bästa.
Nej ridskolehästar får ju aldrig någon daglig stimulans varken fysisk eller psykisk. Den enda rätta vägen är att ha dem i en stor hage. Det är därför vi har tamhästar.

Ja, jag är ju emot allt från slaktdjursuppfödning till djurförsök, så jag vet vad du menar. Men man kan ju inte dra upp alla hemskheter som gäller djur bara för att man engagerar sig i en fråga, då blir det aldrig något gjort. Skulle en bra lag om utevistelse tillkomma har det i alla fall gått ett steg i rätt riktning.

Men hallå eller. Om du föddes, fick göra det du trivs allra bäst med och sen dö kvikt skulle det vara ett plågsamt och meningslöst liv då?
Köttkorna har det inte dåligt. I 99% av fallen har de nog det betydligt bättre än hästarna. Även de hästar du har runt om kring dig.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Ja men då får amn blunda.. vi alla gör ju de vi tycker är bäst..
Det är en praktisk inställning... för dig! Stoppa huvudet i sanden och strunta i hur hästen har det. Tur att inte alla är lika fega och sätter sin egen bekvämlighet först:
De skapar ju bara en massa bråk och tjaffs


Och nej man har inte rätt att kritisera andra anser jag..
Jo det har man! Och det ska man göra, när det är uppenbart att så behövs.

Är du lagkunnig? Det måste du ju vara, eftersom det är själva förutsättningen för ditt resonemang.
Annars är det så, att det finns det som klart är lagligt och det finns det som lika klart är olagligt. Men däremellan finns en stor gråzon, då utslag i en domstol kan gå åt vilket håll som helst beroende på.

Så sluta se dig som en lagexpert och ställ upp för hästarna (och övriga djur) när så behövs! Det finns inget i lagen(!) som förbjuder dig att diskutera hästhållning med vem som helst!

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är stor skillnad på en häst och ett marsvin.. Och nu handlar tråden om hästar och inte om varken marsvin eller katter.
Jag förstår inte vad du vill få ut av ditt inlägg ?

Att folk i allmänhet inte vet vad de pratar om. De har fått en åsikt som baseras på hörsägen och okunskap. Ändå vill alla skapa regler och lagar baserat på antaganden och förutfattade meningar.

Sen är det "så himla synd om alla stackars hästar i träning" medans alla andras halta, omusklade, understimulerade, felskötta hästar mår så bra för de får leva "naturligt".
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp