Häst som inte vill fast

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett litet problem, kanske ni kan ge lite tips?

Har ett varmblod på 3 år, sto. Hon har alltid varit lite svårfångad vissa perioder men man har tillslut fått fast henne.har väl tagit ca 15 min högst. Den andra delen av perioden kommer hon så snällt fram till en.

Men nu har självaste :devil: flygit in i henne...
Märkte i måndags att hon inte rikigt ville komma fast men jag fick till slut fast henne.Men jag svor mycket före.Tisdagen ville hon inte alls komma fast, lockar med bröd eller morötter (vilket har funkat annars) hon bara vänder rumpan till.Alltså detta är extremt. fick inte ens komma nära. Gav min andra häst godiset för att göra henne lite svartsjuk.Hon reagera inte ens.
I tisdags bestämde jag att jag skulle ignorera henne totalt.Vilket blir att hon får stå några dagar.
Igår, onsdags var jag dit och skulle ge min andra häst lite godis för att se vad hon gör. hon bryr sig inte ens!:eek:
Ska dit ikväll igen för att se vad hon säger om jag kommer igen.
Om inte detta funkerar får jag göra en hage till henne skillt...

Har ni några andra ideer man kan göra?
Ledarskap tränar vi och hon lyssnar på mig, i vanliga fall kommer hon ju fast det tar sin tid detta är extremt som jag sa tidigare.

JAg vet inte vad jag ska göra!!!!:crazy:
 
Sv: Häst som inte vill fast

ta emd ett spann och häll i kraftfoder eller nåt, skramla med den. Min förra häst var likadan, men det gick när man hade nåt som lät,antingen spann eller ett prassligt papper eller nåt.

Gå dit många gånger per dag om du kan, ta med godis. Då lär hon sig att det inte alltid betyder jobb och blir "lurad".
 
Sv: Häst som inte vill fast

testat att bara vara i hagen, allstå bara sitta mitt i hagen och vänta..även ifall de tar hur lång tid som helst och sen när hästen kommer fram kanske ge den nåt godis och gosa lite och sen gå därifrån.

och sen hålla på så kanske några dagar så inte hästen förknippar dej med att gå in varje gång.
 
Sv: Häst som inte vill fast

det är det jag försöker med nu, bara gå in ge godis å sen ut men hon vill inte.
Tyvärr måste jag ha fast henne åtminstånde på sön för att göra något med henne , ska ha tränare på måndag till henne... det kalffa sä bra....
 
Sv: Häst som inte vill fast

går den på lösdrift eller står den inne på nätterna?
för idåfall om man verkligen måste göra något så kanske man kan komma på morgonen innan hästen gått ut..om de är kris..
 
Sv: Häst som inte vill fast

Hej
Har varit med om samma. Löste det med att använda mig av join-up.
Har gjort det i rundcorall innan.
Om hon gick iväg i hagen när jag kom så gick jag efter henne o föste/shasade iväg henne. Hon kunde springa runt några varv och jag fortsatte gå efter henne och lät henne inte stanna på en gång. När hon sen visade antydan till att stanna så slutade jag fösa, stannade, vände sidan till o gick sen stillsamt fram till henne. Om hon då gick iväg igen så fortsatte jag med min procedur, hon fick stanna när jag tillät det.
Jag gjorde detta under en period vid behov men efter någon gång så slutade hon gå iväg.

Jag har också märkt att hon kan vara lite motvillig om hon fått gjort ngt jobb som hon tycker är jobbigt dagen innan. Så nu försöker jag sluta varje ridpass med något hon gillar, t ex skrittas av i skogen.

Vet inte om detta kan vara något för dig, men för mig har det funkat.
Om hon ngn gång visar att hon tänker gå iväg idag, så brukar jag stanna o vända sidan till, då stannar hon också oftast o sen kan jag gå fram. Och är hon på busen och sticker iväg med de andra så gör jag join-up.

Hoppas det löser sig för dig. :)
 
Sv: Häst som inte vill fast

Jag läser med intresse det du skriver. Jag hade liknande problem med min häst för många år sedan.
En vis hästkännare rådde mig att inte ge upp. Gå efter tills din häst stannar och accepterar att ta på sig grimma. Gå ett par meter i hagen och släpp den sedan. Gör detta tills du märker att hästen står still och VILL bli hämtad i hagen, kommer med självmant.
En annan sak man kan fundera över är varför hästen inte vill komma. Kan det bero på att den behöver vara HÄST ett tag och få semester, den kanske har ont någonstans och förknippar ditt hämtande med obehag. Tål att funderas över.

Lycka till!
 
Sv: Häst som inte vill fast

roligt med så många svar!:)
Hon har nyligen haft en minisemester på några dagar så jag skulle inte tro att det är det.Kan heller inte ha flera veckor semester då blir hon galen att ha att göra med.Hon måste få stimulera sig.

Jag får väl börja rida på morgonen innan hon går ut....

Var dit idag, hade lite brödbitar med och gick till min andra häst, nu kom hon fram till mig, bakom ryggen med en viss osäkerhet.
JAg satt en brödbit bakom ryggen hon tog den hastigt, små nervöst.Sen när hon fått den gick jag, tittade inte ens på henne.
ska fara dit ikväll å göra samma sak. bara klappa om henne sen gå om hon kommer så nära.
mera tips!:)
 
Sv: Häst som inte vill fast

Hej
Har varit med om samma. Löste det med att använda mig av join-up.
Har gjort det i rundcorall innan.
Om hon gick iväg i hagen när jag kom så gick jag efter henne o föste/shasade iväg henne. Hon kunde springa runt några varv och jag fortsatte gå efter henne och lät henne inte stanna på en gång. När hon sen visade antydan till att stanna så slutade jag fösa, stannade, vände sidan till o gick sen stillsamt fram till henne. Om hon då gick iväg igen så fortsatte jag med min procedur, hon fick stanna när jag tillät det.
Jag gjorde detta under en period vid behov men efter någon gång så slutade hon gå iväg.

Jag har också märkt att hon kan vara lite motvillig om hon fått gjort ngt jobb som hon tycker är jobbigt dagen innan. Så nu försöker jag sluta varje ridpass med något hon gillar, t ex skrittas av i skogen.

Vet inte om detta kan vara något för dig, men för mig har det funkat.
Om hon ngn gång visar att hon tänker gå iväg idag, så brukar jag stanna o vända sidan till, då stannar hon också oftast o sen kan jag gå fram. Och är hon på busen och sticker iväg med de andra så gör jag join-up.

Hoppas det löser sig för dig. :)

Precis såhär jobbade jag med min förra häst, som kunde vara helt hopplös i hagen. Inte så att han vände rumpan till eller gick iväg varje gång, men då och då kunde han snällt stå vid grinden när jag kom, och så fort jag skulle fånga honom så satte han av i galopp längst ner till andra hörnet av hagen (stooooor hage). Då gick hela vägen dit ner och när jag kom så pass nära att han inte börjat springa iväg så föste jag iväg honom och lät honom springa/skritta tills jag bestämde att det var okej att stanna.
Kan tillägga att tramset med att galoppera iväg när jag kom in i hagen försvann rätt snabbt när han insåg hur jobbigt det blev då :devil:

Så, till TS, jag tycker att du ska prova join up, det är verkligen effektivt. Åtminstone för mig ;)
 
Sv: Häst som inte vill fast

jag har ett gammalt tjurigt sto som ibland vägrade att bli tagen, hon väntar dock tills jag ska sätta på henne grimman, jag fick då rådet att gå efter henne tills hon stannade, då vände jag sidan till och gick min väg då lufsade hon efter, men om jag tittade henne i ögonen gick det inte alls. nu kommer hon när jag ropar. men ett tips är att inte titta på hästen utan gå fram mot hästen och titta åt ett annat håll. lycka till.
 
Sv: Häst som inte vill fast

Mitt förra sto var så när hon brunstade.

Nåt du kan göra är att gå mot henne (se till att hon ser dig).
När du ser att hon sett dig så vänd och gå åt andra hållet.
Undvik att titta direkt på henne, du ska bara ha koll på var hon är någonstans och vart hennes uppmärksamhet är. Gå sedan mot henne igen och upprepa samma sak igen.
Tänk på att inte gå allt för upprätt och att rikta blicken lite neråt.
Gå lite som att du är deppad om du förstår hur jag menar. Det gör dig mindre och inte lika "hotande". Meningen är att du ska få henne att titta på dig och att väcka hennes nyfikenhet.

Hästar är nyfikna djur och dem allra flesta kan till slut inte låta bli att gå fram och kolla vad matte sysslar med. Märker du att hon närmar sig, stanna och låt henne komma fram. Antagligen kommer hon nosa lite och antingen följer hon efter dig sedan eller så går hon iväg. Står hon kvar, klia henne lite och gå sen iväg.

Gör om det några dagar så kan du säkert fånga henne utan problem sedan

Låt det ta den tid det tar och fortsätt bara om hon går iväg.
Lättast är om hon är själv i hagen men det är inga problem att ha andra hästar där. Det är bra dock om du inte har en gigantisk hage.
Ett begränsat utrymme underlättar för dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 592
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 116
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp