Bukefalos 28 år!

Häst som sliter sig

1

123A

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska hantera detta. Det är när vi är påväg hem som han sliter sig (men bara när han har mycket energi) som vid väderomslag och liknande. Han tar helt enkelt bara satts och kastar sig med all sin kraft åt ett håll och jag har helt enkelt ingen chans att hålla i honom. Så jag skulle tacksamt ta emot lite tips på hur jag ska göra. Och framför allt hur jag ska lyckas hålla honom. Är nämligen en trafikerad 90 väg som vi måste passera.
 
Sv: Häst som sliter sig

svårt att svara på utan att se och uppleva dig, hästen och situationen. men jag vräker ur mig en hög med förslag ändå.

ett långt, tungt grimskaft, ca 5 meter så du får lite hävstång och sen placera dig i vinkel så du får kraft.

om du har möjlighet följ med honom i kastet och be honom sedan stanna eller sakta ner.

se till att hästen ger efter för tryck i grimman åt alla håll.

Och börja bromsa honom långt innan det händer. Lär dig läsa av kroppspråket, gör små korrigeringar genom små ryckningar i grimskaftet eller liknande, halter osv.

Vid höjd energinivå vänd och gå åt andra hållet igen.

Lägg in ett kommando för halt och träna på det massor tills det sitter som berget. Inte säkert att det fungerar i en situation där han blir rädd men man vet adlrig.

repgrimma blir lite mer konkret. I värsta fall kapson och kedja men inget jag skulle använda mig av. Men om situationen gått för långt så måste man bli starkare. Om hjälpen inte går igenom så är det ingen hjälp utan bara brus.

Inte bett, du vill inte slita sönder hästen i munnen när den sliter sig.

träna på inkallning, så du kan få hästen att komma tillbaka när han sliter sig.
 
Sv: Häst som sliter sig

Kedja över näsan och ta tag. Men nu lär jag väl få på pälsen av dom som ska prata hästen till rätta, men en dumhet är en dumhet och ska inte förekomma..
 
Sv: Häst som sliter sig

Kedja under hakan eller över näsan, Longerlina och håll i!

Varför leder du inte hästen med träns? antar att du inte gör d.
 
Sv: Häst som sliter sig

Kedja över näsan och ta tag. Men nu lär jag väl få på pälsen av dom som ska prata hästen till rätta, men en dumhet är en dumhet och ska inte förekomma..

Jag tänker inte ge dig på pälsen för jag håller med. Nu framkommer det i och för sig inte vilken utrustning ts har i dessa situationer men hellre ett kedjegrimskaft alt. träns under en period än att hästen blir påkörd i 90 knyck.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 315
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp