Häst vill inte gå framåt ensam

B

baljan

Hej! Har en ganska ung arab som det har blivit lite problem med. När man rider ut ihop med en annan häst så går det hur bra som helst men när man ska rida ut ensam så bara stannar hon och vägrar gå framåt. Oftast börjar hon också att backa rakt bakåt, ner i diket eller åt vilket håll som helst! När man driver framåt så stegrar hon eller sparkar bakut. Om man går ut och går med henne ensam så är det inte några problem, inte om man rider i paddocken heller (men då ser hon sin hästkompis). Får hålla på en bra stund innan hon ger sig. Ibland har jag provat att vänta ut henne och då har hon ibland suckat högt och börjat gå framåt men det tar snart stopp igen. Får snart hjälp av min tränare igen (har haft uppehåll över vintern) men tänkte höra om någon haft liknande problem eller har några råd...:confused:
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Rid först om du rider med sällskap.
Led hästen eller tömkör den ut en sväng dagligen- ensam.

Den testar. ställer till med en scen o ser om den får igenom sin vilja.
Varje gång den "vinner"= svårare nästa gång.
Ta igenom det snabbt. kör på en vecka i sträck så ska du se att det löser sig.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Sväng henne om det är stopp framåt. Gå en bit som uppvärmning, hoppa upp och be om framåt. Går hon inte då så sväng, då släpper "spärren" framåt. Sen kan ni snurra runt där tills hon inser att det är lättare att gå än att snurra.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Jag har haft ett sto som var exakt som ditt.
Det var ju inte alltid så roligt att stå 50 m från stallet och vänta ut henne,och sedan 20 m fram och sedan stopp.
Jag provade med att gå nån Km från stallet,men det spelade ingen roll det varsamma visa hela tiden.När jag provade med att få henne att gå i en liten cirkel när hon försökte stanna,då blev det bättre.Så fort hon stannade fick hon gå i cirkel,runt runt ,då tröttnade hon och gick vidare.Så höll jag på ett tag,sedan var det inga problem med det i alla fall.
När hon stannar så dra tygeln på den mjukaste sidan,så hårt att nosen nästan kommer mot knät,och driv henne runt på en liten volt.Att försöka driva med skänkel eller (sporrar) spö är meningslöst,då kan hon stegra sig och gå runt.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

När jag provade med att få henne att gå i en liten cirkel när hon försökte stanna,då blev det bättre.Så fort hon stannade fick hon gå i cirkel,runt runt ,då tröttnade hon och gick vidare.Så höll jag på ett tag,sedan var det inga problem med det i alla fall.

Så gjorde jag med med min pålle då han testade mig i början. Två val:

1. Gå runt i en cirkel = jobbigt efter ett tag
2. Gå framåt (eller dit NI ska)

Pållen valde det lättaste dvs gå framåt. Cirkeln bör komma direkt när hästen trilskas och upphöra direkt när hästen gör rätt. I början blev det många cirklar, nu gör vi det aldrig längre. Har aldrig behövt rida honom med spö.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Jag har ridit ett halvblod som höll på på samma sätt..jag löste det på samma sätt som andra skrivit, att lägga volt tills hon instället valde att gå åt det hållet jag ville..jag brukade även vända henne och rygga dit vi skulle istället..funkade oftsat bra
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Jaa, cirkeln har funkat jättebra! Fungerar även när hästen inte vill stå still vid tex uppsittning.

Men! Jag ryggade aldrig för att på så sätt få hästen dit jag ville då pållen ibland själv hade det som taktik att komma undan...:angel:

Nu, när vi befäst ledarskapet ryggar vi som en del av träningen.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Jag har varit med om något liknande med en envis arab, hästen vägrade gå en viss väg. Min lösning var att göra det jobbigt genom att galoppera fram och tillbaka på en väg som passade damen, tillslut så insåg damen att det var lika bra att gå dit jag ville. Första gången tog det ganska lång tid innan hon gav upp, sedan behövde jag bara upprepa detta ett par gånger till (det gick snabbare för varje gång). Senare började hästen bocka som protest när hon inte fick som hon ville, efter ett par avsittningar så började jag hålla i manen när jag kände att det var på gång, till slut ryckte jag bara lite i manen när jag kände att det var på gång så var faran över.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

min gör lika dant, stannar vägrar gå stegrar sig. Är livrädd när man rider ut ensam. Ska prova tömköra henne. Har tömkört unghingsten (-06) och han går fram överallt och är självsäker utan problem. Prova tömköra då måste den gå före själv utan att du riskerar skada dej på kuppen, lättare att reglera.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Personligen så tror jag att detta kommer att lösa sig när din häst har mognat, tycker inte att man ska ta strid med en unghäst i onödan.

Rid inte ut själv skulle jag säga utan när du gör ngt ensam med hästen, gör det från marken så att den känner sig trygg. Promenader vid hand, tömkör, rid ut utan sällskap av annan häst men med sällskap av en person till fots.

Tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket faktiskt, din häst reagerar ganska normalt för en ung häst.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Jag håller med dig och tycker också att man ska ta det lugnt med unghästar.
Min häst stannade också i början när hon var ung. Jag utgick från att hon var osäker på att gå själv utan ngn vid sidan om. jag rider ofta ensam. Jag hoppade av och gick vid sidan om ett tag och kunde sedan fortsätta att rida. Jag tog aldrig ngn strid om detta. Hon är nu sju år och det händer i stort sett aldrig att hon stannar.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Usch, jag känner verkligen igen mig. Jag tycker det svåraste är att avgöra om hästen testar eller inte. Oftast stannar min häst vid skogsbrynet där alla hästar i stallet brukar bli "tittiga". Då kan man känna hur stegen kortas och hela hästen blir mer på spänn. Då försöker jag att inte driva så bryskt utan jag har som fått experimentera mig fram och jag tror jag har hittat knapparna nu. Men om hästen vägrar pga trots (vilket man kan se i ansiktsuttrycket, de små :devil: ponnyerna... :p) så får man inte ge upp och vända och tänka "jaha, vi rider väl på banan då". Ibland har jag varit nära att göra det, om hästen stegrat sig eller bara ryggat och ryggat och ryggat. Om hästen inte går framåt får den rygga istället, tills den inte vill rygga mer, då drivs den genast framåt, och går den inte framåt så ryggar vi lite till. Har funkat för mig, berätta gärna om du kommer fram till vad som funkar för dig!
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Nja ni ska nog inte vara så säkra på att det går över av sig själv. Min häst är 11 år nu och försöker fortfarande vända och sticka hem när han är för långt bort från sina kompisar.
Jag har haft honom sedan han var tre år och har hela tiden ridit ut ensam och ibland med sällskap. Tills att han var fem så gjorde han försök att springa hem med jämna mellanrum men han har ALDRIG fått sin vilja igenom. Fram tills ifjor så har han gått sina rundor så snällt men sen en dag så började han igen?!?! Han reser sig, kastar sig och bockar! men bara en gång per runda sen har han testat och förlorat och provar inte förrän nästa gång.
Volt tipset är mycket bra:) Det är inte elakt bara obekvämt för hästen att bråka.
Min häst får sig ofta en påminnelse av spöt men det är för att han vet bättre än att testa sin gamla matte:smirk:
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Har haft samma problem med min häst, men det går mycket bättre nu. Har arbetat henne mycket från marken, allmänt med att stärka våran relation och att bygga upp hennes självförtroende. Gått mycket promenader, och tränat mycket på att kunna skicka fram henne så att hon gått först. Det handlar ju om att hästen ska känna sig trygg med dig som ledare trots att du sitter på ryggen och inte går framför den.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Nja ni ska nog inte vara så säkra på att det går över av sig själv. Min häst är 11 år nu och försöker fortfarande vända och sticka hem när han är för långt bort från sina kompisar.
Jag har haft honom sedan han var tre år och har hela tiden ridit ut ensam och ibland med sällskap. Tills att han var fem så gjorde han försök att springa hem med jämna mellanrum men han har ALDRIG fått sin vilja igenom. Fram tills ifjor så har han gått sina rundor så snällt men sen en dag så började han igen?!?! Han reser sig, kastar sig och bockar! men bara en gång per runda sen har han testat och förlorat och provar inte förrän nästa gång.
Volt tipset är mycket bra:) Det är inte elakt bara obekvämt för hästen att bråka.
Min häst får sig ofta en påminnelse av spöt men det är för att han vet bättre än att testa sin gamla matte:smirk:

Om det är mitt svar du kommenterar så tror jag inte att du förstår hur jag menar.
Om hästen inte går framåt pga att den är osäker så tycker inte jag att det är fel att leda den en bit. Jag ser inte det som en kamp som jag på ngt sätt har förlorat och min häst har vunnit. Jag har inte några strider med min lilla häst. Hon gör som jag ber henne i alla situationer. Men om det är ngt som skrämmer henne så kan hon känna sig tryggare om jag går vid sidan om. Jag har ridit henne i fyra år, ridit in henne själv, känner henne väl. Att hon skulle vänd och försöka springa hem finns inte i hennes medvetande. Hon har tvärvänt en gång när vi var på hemväg. Det var när vi mötte ett paraply. Hon flydde i vild panik. Men kom bara ca tre meter innan jag fick stopp på henne. Men då sprang hon allltså från hemmet.
Men detta är så jag gör med min häst. Det har passat oss. Jag är helt medveten om att det inte är en metod som passar alla. Jag tror inte heller på att använda sig av spö. Det använder jag bara när jag rider på ridbana för att ibland behöva förtydliga mina hjälper.
Om man ser hanteringen av sin häst som en ständig kamp så är man kanske lite fel på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Nu blev det lite fel här.
Jag svarade lite allmänt men du råkade vara den som svarade nåt åt "rätt håll" senast.
Sen såg jag att min sista mening blev lite fel. Jag vill förtydliga att han får sig en "klapp" av spöt dom gånger han försöker hiva av mig och vända .Jag sitter inte och bankar på min häst i tid och otid och söker inte anledningar att använda spöt.
En häst som är osäker ska givetvis lugnas och visas att det är helt okej att gå fram och det är besvärligare att gå hem men det är fortfarande en hel del som tycker att det är dödens läskigt fastän dom är äldre. Min vänder nog dock mest för att han hellre vill gå hem till kompisarna än att han tycker det är läskigt.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Att tömköra eller rygga vette katten om det är så lämpligt,i detta fall.Tömmköra är inte helt ofarligt,hade en bekant till mig som tömkörde en unghäst.Han fick en spark i magen så levern sprack,nu ligger han sex fot under marken.
En häst kan ha bra eller dålig dag den också,så det där med att man inte skall ge efter och låta hästen bestämma och den skulle bli vrång av den andledningen,det tror jag i alla fall inte på.
Det handlar om tid,man måste ta det lugnt och vänta ut hästen.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Blir man sparkad vid tömkörning så har man inte hållt rätt avstånd, rätt utrustning, rätt längd på tömmen samt rätt avstånd till hästen så är risken minimal.

En förutsättning innan man tömkör ute är förstås att hästen är tömkörd på inhägnat område först och förstår hjälperna.
 
Sv: Häst vill inte gå framåt ensam

Jag har tömkört en hel del hästar i mina da´r o alltid gått nära- tills jag köpte min då 2½åriga märr- med en enorm räckvidd med bakbenen.:eek:

Den gjorde dock bara så de första gångerna o sen efter 11 v. boxvila:angel:
går nära igen:cool:

Det är ju bättre att gå riktigt nära än på ett avstånd där den kan träffa med full kraft.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 332
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp