Bukefalos 28 år!

KasperTim

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ligger rätt, men jag hoppas det..

"du kan inte ha dyra schabrak som matchar med lindor på en travare" .. "du får inte använda bucas på en avdankad åsna".."du kan ju inte använda senskydd på en travare om du inte hoppar" "gud va ful han är i dessa färger" "varför har du häst om du inte galopperar på honom?" osv..

sådana saker hör jag varje dag..
Vi har flyttat till ett nytt stall. Jag trivs inte alls, men hästen trivs superbra!

Jag tycker om att "spöka" ut min häst i alla möjliga färger då han är svart, men de flesta andra verkar inte tycka det.. Jag blir sårad av dessa kommnetarer och påhopp hela tiden. Dom beskyller både mig och hästen för skador på andras hästar och saker, jag är ordningsam, trevlig och tar hellre skit än ger. jag hjälper till osv, jag vill att allt ska fungera bra, men ändå varje morgon så ligger alla mina saker utspridda utanför min hästs box, i sadelkammaren är mina träns på golvet och sadeln hänger snett och bakåfram.. vad ska jag göra? jag vill inte byta stall igen då jag tyckte att det var sista platsen då hästen är 17 år och har flyttat klart. Vad ska jag göra? andra som har samma problem eller har haft?
 
Sv: Häst

Men usch! Vad är det egentligen för barnungar till människor som finns i ditt stall? Hur folk kan bete sig.. :mad:
Jag förstår verkligen hur det sårar dig att de behandlar dig på det här viset.
Jag kan egentligen bara ge dig råd att tala med stallägaren och bita ifrån ordentligt till de moralhandikappade människorna. Annars verkar det inte finnas mer alternativ än att flytta. Det skulle troligen vara skönare för både dig och hästen i slutändan.

Lycka till!
 
Sv: Häst

jag ska snacka med stallägaren idag och se vad som kan göras...Om inget annat så får jag väl riva i åt dom...det är vuxna människor detta handlar om alltså folk mellan 20-30 år -.-'
 
Sv: Häst

Usch vad tråkiga kommentarer!

Om du inte trivs i stallet finns det en risk att du kommer börja undvika att åka dit. Inte för att du inte tycker om din häst, utan just för att stämningen är så dålig. Inte ovanligt tyvärr.
Så som jag ser det finns det väl egentligen två alternativ;
Antingen flytta igen, jag tror inte hästen lider av det i längden. Och vaddå, 17 år ingen ålder på en häst :p
Annars får du försöka säga till stallfolket att lägga ner, så slipper du förhoppningsvis höra den typen av kommentarer igen. Problemet är att det, beroende på vilken typ av människor det är, kan ge en ännu sämre stämning..

Stå på dig, och vilken utrustning och färg du vill till din häst! Det är inte deras ensak om du har senskydd eller ej. Fåniga människor..
 
Sv: Häst

Gå till stallägaren på direkten, eller den som har ansvar för det hela sas och tala om vad som händer och hur det påverkar dig.

Fattar inte hur folk kan bete sig på det viset. Vet hut säger jag bara!

Det där med att vissa anser att man inte kan ha dyr utrustning på "en billig travare" känner jag igen, även om jag inte varit med om det själv, än. Fattar inte hur folk resonerar. En "billig travare" är ju lika mycket häst som ett svindyrt toppstammat halvblod, och varför travare inte förtjänar lika bra och fin utrustning som t.ex. ett halvblod kan jag inte för mitt liv förstå.

Låter som du står i ett stall med tjejer i 15-års åldern...
 
Sv: Häst

Jag har varit med om nästan samma sak då inte många tyckte att jag hadde valt rätt häst (övervuxen ponny med ett fux temprament).

Men så sa min dressyr tränare till mej att andra skall inte brysig så länge du tycker om din häst och är villig att jobba med den, vilket i dressyren inte var det lätaste.

Det räkte faktisk med det tänket och att jag sa till dom andra att jag tycker om min häst som hon är så var det inte lika givande för dom att påpeka och undra varför jag valde att köpa och ha kvarhenne.

Kram
 
Sv: Häst

Usch, så kan du inte ha det! Jag satt i samma sits i höstas, hade stått i mitt dåvarande stall sen 2005, och jag räknade med att det var för gott när vi flyttade dit, min ponny var 18 då. Men det gick helt enkelt inte, eftersom den andra inackorderingen mobbade mig, brände upp mitt hö, kastade mina saker, slängde ut allt som var mitt ur den gemensamma sadelkammaren med motiveringen att hennes kompis skulle få plats med sina saker när hon flyttade dit med sin häst (utan att fråga stallägaren först), och att jag fick väl ha mina saker hemma eller i bilen. Vi hade fått plats alla tre, men det var bara de andra två som räknades där. :grin:

Dessutom skulle det hela tiden klagas på min ridning, jag red antingen för lite eller för mycket, borstade på fel sätt, hade fel utrustning, fel häst, ringde fel veterinär, hade fel hovslagare, allt var verkligen FEL.

Nu var min häst 23 när vi flyttade i höstas, och jag tror inte hon har märkt av flytten på något negativt sätt alls. Snarare tvärtom. Hellre en flytt till ett trevlig ställe och få ha en glad matte, än stå kvar på det gamla stället med olycklig matte, så resonerade jag.

Jag hade flyttat därifrån. Nu. Risken finns att stallägaren inget kan göra. Så var det i mitt fall. Han sa till, men det hjälpte inte alls, det blev bara sju gånger värre.
 
Sv: Häst

Usch och fy, vad tråkigt!

Ingen av de andra i stallet har troligen en häst som tjänat över 1 miljon och som varit 2:a i Derbyt. Han har ju, till skillnad från de flesta andra i stallet, tjänat in till sina fina schabrak.

Nu förutsätter jag att hästen är den som är ditt nick :) Och att det är dig som det stod om i Ronden, som hittade din gamla passhäst och fick köpa honom? En stor eloge till dig som ger en riktig liten kämpe en fin pension efter väl utfört arbete. Flytta till ett stall där ni trivs båda två, det är ni båda värda!
 
Sv: Häst

Fy vad elaka folk är ibland....är det snobbar eller?
Varför kan man inte ha dyra saker till en travare :confused:...du får ha vilka grejer du vill och det ska dom "skita" i rent ut sagt...vill du ha oranga lindor och ett lila schabrak så är det din ensak inte deras......

Jag själv har en ridtravare och tack och lov så är det ingen som bryr sig om jag sätter på buccastäcke eller något annat dyrt märkesaker på min häst....

Jag hoppas att det blir bättre för dig och dom lägger ner klankandet på din häst och dina saker...
 
Sv: Häst

Usch, vad trist :(

Har själv en ridtravare och har tack och lov inte hört nå negativt än, snarare tvärtom :D Jag har alltid förberett mig på att få försvara mitt val av häst när vi mött nya människor men fått lägga ner det varje gång :)
Fast jag är nog lite härdad då min förra häst var en grov fjording :)

En svart häst passar ju i princip i alla färger :)
 
Sv: Häst

Det är lättare att ändra på sig själv än på andra, försök lära dig att strunta i det. Många som gillar att tråka andra slutar när de märker att de inte får någon reaktion på sitt trams.
 
Sv: Häst

Om det du säger stämmer, dvs du får utstå såna idiotkommentarer om din häst och dom medvetet slänger dina saker på golvet när du inte är där för att :devil:-as med dig, skulle jag i dina skor flytta GENAST, skitsamma om hästen är 17 år.

Jag skulle alltså inte ens bry mig om att försöka få ordning på det hela. Människor som är såna där fullständigt intelligensbefriade idioter, som dessutom är barnsligt elaka och gillar att trycka ner andra för att må bra själva, ska man inte ha i sitt liv överhuvudtaget. BORT FRÅN DOM. NU.

Lycka till med att hitta ny stallplats. :banana:
 
Sv: Häst

Har stallägaren också häst i stallet? Fråga om hon vill ha kvar dig som kund? I så fall får hon ta itu med idioterna .
 
Sv: Häst

:eek::eek::eek:

Vad står det för idioter i det där stallet!!! Sätt ner foten och visa vart skåpet ska stå. Så där får man inte bete sig.

Jag har bara haft (ägt) ridtravare och aldrig blivit dåligt bemött pga det. Lånade ett halvblod ett tag och folk pratade mer ned värderande om den hästen än om varmblodet.

Jag anser att man köper häst efter vad man vill använda den till och rasen spelar ingen roll. Bara man får det man vill ha! Stå på dig! Ingen ska döma dig och din häst bara för att det är en "avdankad travare". Dom är lika underbara som vilken annan häst som helst.
 
Sv: Häst

vart bor du då? du måste få hjälp att antingen vräka halva stallet eller hitta ett nytt stall, INTE OK UPPFÖRANDE!!!
 
Sv: Häst

Jag tror hästarna känner om matte trivs eller inte också. Antingen så skäller du ut de faktiskt riktigt ouppfostrade och uppenbarligen okunniga personerna i stallet och ser till att de slutar. Eller så flyttar du igen. Så där ska ingen av er behöva ha det. Jag förstår att du inte vill flytta för mycket. Men om du vantrivs så och det är så stökigt i stallet kan jag tänka mig att det kan påverka hästen med.

Jag har en gammal skitponny av korsningspåbrå. Han har ingen gång och är inte direkt vacker. Det är en häst som inte är värd många kronor. Han har iaf Amerigosadel, Tixerandgjord, Rambo/Bucas,Rhino/Amigo/Eskadron-täcken och maaassor med schabrak och lindor i matchande set från olika märken. INGEN säger något nedvärderande om det eller om honom.
Det är så det ska vara. Man ska få vara glad och stolt över sin ögonsten oavsett vad det är för ngt. För mig är han värd massor! För de flesta andra ingenting. Men de låter mig iaf tycka att han är fin, fantastisk och allt det där.
Att någon talar om för mig att han har svårt för dressyr, markbundet steg etc gör inget. Det är sanningar. Men skulle någon säga nedvärderande saker som att han inte är värd sina prylar, en gammal åsna, ful i saker eller slarva runt med mina grejer hade jag gått i taket.

Om din häst dessutom sprungit in så mkt pengar kan du meddela att det gör inte de flesta travare. Tvärt om väldigt få!
Så din har ju presterat fasen så mkt bättre och coolare än mitt "fina" dressyrhalvblod. Jag tycker din häst är ballare än min på så sätt.
 
Sv: Häst

Det där är jag också utsatt för. Hur i hela h... jag kan välja en sådan märr. Men jag vill ha en sådan häst ( en som är lite upp och ner i humöret ). Jag anser mig utvecklas bättre med en individ som inte är förutsägbar. Men varje dag får jag försvara mitt hästval. Tack och lov ser mina tränare vilken fantastisk häst som gömmer sig bakom fuxmärrshumöret.
 
Sv: Häst

ja min häst är kasper tim :) jag lånade ut honom på foder åt tjejen som hade honom som passhäst när han var riktigt travare för jag lära avsluta mina studier osv, jag har pratat med stallägaren och frågat om hon kunde tänka sig att hjälpa mig med dessa kommentarer osv svaret jag fick kom som en chock! " ja vad ska jag göra, du har valt en ras som man får nervärdera då det inte är en ridhäst!" så nu ska jag packa mina saker och gå, jag får ställa honom hos min gamla medryttarhäst, som tur i oturen får en box ledig idag! DÄR KOMMER JAG ATT TRIVAS!! usch, när jag träffade stallägaren första gången verkade hon super trevlig och verkligen påvisade att om det fanns minsta problem så skulle det meddelas direkt till henne, men tydligen så var mobbningen mot mig och min häst inget "problem".. Jag blir så arg, frustrerad och ledsen över sånt här! varför ska det vara så svårt att vara snäll och trevlig? hade jag öppnat käften och sagt något om deras uppiffade halvblod så har dom väl slängt ut mig med huvudet före, men jag säger inget för att dom är fina på sitt sätt, men jag kan inte rida dom, alldeles för stora steg så jag hinner inte med i farten (A) men nu är det förhoppningsvis slut på allt tjaffs, hoppas bara inte man möter dom när man är ute och rider, nya stallet ligger bara 4 km från mobbnings stallet.. Kanske borde hota dom med att om dom kommer nära så ska jag smitta deras häst med avdankad travar syndromet ;) det verkar vara en väldigt farlig sjukdom ;)
 
Sv: Häst

Hoppas du får det bättre nu då. Jag hade en kompis med ridtravare när jag köpte min isis men aldrig fick vi några såna kommentarer som du fått. I ett isis-stall för övrigt, vi var imponerade av hur fint hon red. Han t.o.m töltade så han låg ju på plus då :angel:. Sen flyttade vi två udda raser till ett halvblodsstall men inget skitsnack där heller.
Så det finns hopp.:)
 
Sv: Häst

Tur det löser sig för dig! Det är anledningen till att jag inte umgås med häst folk eller hundfolk heller för den delen.De jag mött tror sig vara världs bäst och är inte sena med sina kommentarer.Sådana människor är helt klart osäkra och måste låta detta gå ut över andra.Tycker synd om dom bara.Lycka till med din nya plats!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 586
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 042
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 368
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp