Hästägare och småbarnsförälder.

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sputte

Hinner som småbarnsförälder bara rida min häst ca 2 dagar i veckan. Övriga dagar rider medryttaren.
Har insett att så kommer det att vara ett par år framöver.
Sambon har oxå en hobby som han behöver få hålla på med ett par dagar i veckan och man vill ju kunna hitta på saker tillsammans oxå.

Hade ni tyckt att det vore värt att betala flera tusen i månaden för något du inte längre hinner använda? Eller hade ni sålt hästen? Vet inte om jag fixar det, men kan ju lika gärna bli medryttare och bara betala ca 500:- i månaden och ändå få rida lika mkt.

Hur har ni som är hästägare löst det för att samtidigt hinna med familjen? Barnen är ju bara små en gång...
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Jag har just köpt häst och har två barn, 2 och 5 år. Jag kommer att ha hästen hemma (ska inreda stall nu) annars hade jag inte kunnat ha häst. Jag ser det som det enda att göra om jag ska ha tid för bägge delarna. Innan var jag halvfodervärd eller medryttare och hade hand om hästen 3gg/v och det var nog..
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Hade jag bara haft tid att rida min häst 2 dar i veckan så skulle jag fundera på att sälja. Jag vill träna och tävla och tycker inte att det är tillräckligt att rida så sällan. Det beror alldeles på vad man vill ha ut av ridningen. Har man en betalande medryttare och nöjer sig med att rida 2 dar i veckan själv så kan man ju ha hästen kvar. Som tur är så har min man ingen tidskrävande hobby utan är med barnen när jag är i stallet. Jag rider 5 dar i veckan.
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Beror på. Hade det varit ridningen som var mitt största "intresse" hade jag tyckt det fungerat lika bra att vara medryttare. Som det är i mitt fal så är det hästägandet som intresserar mig mest och jag är alldeles för fäst vid mina hästar för att kunna sälja dem. Så mina pållar får nog vackert stå ut med att ha en "slö-slappar-period" med oregelbunden ridning/körning de närmsta åren. (oj oj oj vad de lata små kräken kommer att lida... *not*)

Jenny
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Jag ska ha i september, och jag sålde min vackre pojk igår :cry: Fast på ett sätt kändes det skönt samtidigt, det bekymret var borta ifrån mitt huvud och jag hittade ett jättebra hem. Men ledsen blir man ändå, vi två hade gått igenom så mycket sjukdomar och allt ihop.
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

oh fy sälja sin bästa vän....nej aldrig har man tagit ¨på sig ansvaret som hästägare kan man ju inte bara sälja sin vän för att man råkar bli me barn...javisst de är säkert skitjobbigt kanske flera år men de e ju de ansvaret man tagit påsig när man köpte en häst....folk tror alltför lätt att man bara kan sälja hästar hit o dit o tyvärr KAN man ju det.=(
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Kan väl bara berätta hur jag löst det. Min dotter är två år nu och jag hade häst när jag blev gravid. I slutet av grav lämnade jag ut hästen på foder och det var meningen att jag skulle ta hem den igen när bebisen var född. Det blev inte så utan jag sålde hästen och köpte en ny :o Hittade av en slump en häst som passade mig mycket bättre. Nu rider jag tre dagar i veckan och har två tjejer som hjälper mig två dagar vardera. Bra att ha en backup. Sambon har som tur var ingen egen hobby förrutom gräsklippning :) Jag försöker ofta komma iväg till stallet tidigt på mornarna (på helgerna), eller sent på kvällarna (vardagarna). På det sättet hinner jag umgås mycket med dottern, mindre med sambon.

Eftersom sambon inte är hästintresserad så är det självklart lite gnäll men nu när vi båda jobbat heltid igen så har vi iallfall inte samma ekonomiska bekymmer som när en av oss var föräldrarledig. Det gör mycket för husfriden :)

Nu längtar jag bara till dottern blir såpass stor att vi kan skaffa henne en egen ponny ;)
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Jag tycker det visar att det är hennes bästa vän om hon beslutar sig för att sälja, om nu Sputte känner att hon inte har tid för hästen så mår hästen bättre att få vara hos någon som har tid med den.Det finns flera seriösa hästägare eller blivande hästägare i vårat land ,det man får ta ansvar för är att se till att hästen kommer på ett bra ställe
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Gullan86 skrev:
oh fy sälja sin bästa vän....nej aldrig har man tagit ¨på sig ansvaret som hästägare kan man ju inte bara sälja sin vän för att man råkar bli me barn...javisst de är säkert skitjobbigt kanske flera år men de e ju de ansvaret man tagit påsig när man köpte en häst....folk tror alltför lätt att man bara kan sälja hästar hit o dit o tyvärr KAN man ju det.=(

Så du menar att du är den enda ansvarsfulla människan som finns i hela Sverige? Med ditt inlägg så tycker jag dessutom att du förmänskligar hästen...

Jag tycker faktiskt det är mer ansvarsfullt att sälja sin häst om man inte har tid till den än att behålla den och inte ha tillräcklig tid för den.
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Jag har den underbara lyckan att ha mina hästar hos mina föräldrar och de älskar att vara barnvakter, sonen är dessutom väldigt "lättpassad" så han följer oftast med dit, ibland är han med mig ute i stallet tills jag ska rida iväg och springer då in, eller så kommer han ut när jag kommer tillbaka osv, lite beroende på.
Hans pappa tar honom ju också förståss, men mormor och morfar blir SÅ besvikna om han inte är med.
Rider också "bara" varannan dag under veckodagarna om knappt det (tränar inte för tränare och tävlar inte ute har bara "skogshästar") utan försöker hinna med mer på helger då.
Och sen är jag så hemsk att jag på mina kvällsveckor så jag slutar 01 har honom på dagis under fm (främst för att få sova på morgonen) och då passar jag på att vara i stallet när han är där. :)
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

För vissa fungerar det tyvärr inte tidmässigt samt ekonomiskt..och fastän han var min bästa vän förändrade det inte läget. Han fick ett jättebra hem och jag fick förstahands rätt att köpa om han ska säljas, så jag tyckte det var rätt bra ordnat. Hade det inte varit värre att låta honom gå och skrota i en hage när han är i sina bästa år när han istället kan få jobba som han älskar att göra? :confused:
Om jag hade vetat att hästen hade kunnat förstå att jag inte hade tid och motionerat sig själv över alla hinder och gått dressyrpassen hade jag gärna behållt honom men nu är han som sagt inte människa..:(
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

Jag älskar min häst verkligen men ibland funderar jag på om hon inte skulle få det bättre hos någon som har lika mkt tid för henne som jag hade innan jag fick barn.

Av ditt inlägg att dömma så är du inte speciellt gammal och jag bad INTE om råd ifrån barn utan ifrån andra vuxna!
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

sputte skrev:
Jag älskar min häst verkligen men ibland funderar jag på om hon inte skulle få det bättre hos någon som har lika mkt tid för henne som jag hade innan jag fick barn.

Det tror jag beror på vad du har för slags häst. Tror många förmänskligar sina hästar genom att tro att dom MÅSTE ut och jobba för annars mår hästen inte bra. (visst, vissa hästar är så, men långt ifrån alla)

Mina hästar har stora hagar, gott sällskap och får vara ute massor. Dom bryr sig inte så hårt om dom får stå en vecka eller två, så jag tror inte att jag får några problem. Dessutom är en av hästarna sambons, så jag har obetalbar hjälp där... :D

Jenny
 
Sv: Hästägare och småbarnsförälder.

öh va? vadå inte särskilt gammal...nej jag har inte barn nej men de har ju inte "Vendelay" heller(ska få väl?)....men jag e trots det lika mkt barn som henne alltså 19år om du kallar det "barn".....

otroligt bra svar av "jamtland"....det beror ju aldeles på VAD det är för häst och VAD man vill få fram av sin ridning/hästens liv....är man mitt uppe i träningen av en hopphäst som kanske kommer gå mkt längre än de flesta då förstår jag om man vill sälja till någon som fortsätter dens karriär men de tycker jag e helt annorlunda för då har man ju planerat ett liv för hästen o de kallar jag att förmänskiga....att inte bli hysterisk om hästen får vara häst o gå o beta i sin hage en vecka lr nåt det är att låta hästen få vara just häst.....tycker jag låter väldigt dumt att säga att man förmänskligar hästen då. lr har jag fel igen? jag e ju bara ett barn så jag vet ju inget!

allt beror på vad man vill med sin häst....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 471
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
691
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 854
Senast: lizzie
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 375
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp