Hästar ej till livsmedelsproduktion

Texaz

Trådstartare
Blir lite fundersam när jag läser om alla som skriver in i hästens pass att de ej ska gå till livsmedelsproduktion, hur långt har man tänkt framåt???
Jag menar, om jag skulle köpa en häst som har inskrivet i passet att den ej ska gå till livsmedel så borde ju priset sjunka eftersom det kommer att bli dyrare den dag hästen ska tas bort, någon som har funderat på det?
Jag har själv inga betänklighteter inför att slakta mina hästar, vill dock vara med under själva avlivningen. Äter även hästkött och tycker att det är bedrövligt att man blivit tvungen att börja importera hästkött från USA för att kunna tillverka hästkorv i Sverige.
Tycker att många tänker väldigt kortsiktigt och inte ser till helheten och vad konsekvenserna blir i slutändan.
Vad tycker ni??
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

fattar inte det heller,nu e min så proppad med medicin så det nig inte aktuellt för honom att blir mat...men men annars hade jag inte brytt mig
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Det var som en av ridlärarna på ridskolan sa: skulle du inte hellre äta din sköthäst som du vet har haft det bra och blivit ordentligt omhändertagen än en gris/ko som du inte har någon aning om hur den levt sitt liv. Kanske stått inomhus i en trång spilta med skit upp till knäna... blivit misshandlad osv...

Nu ska visserligen inte våra hästar gå till livsmedel, de har ätit en heldel butta i sina liv bla. Och även om de skulle få gå som livsmedel så skulle vi inte göra det. De ska kremeras.

Sen äter jag väl iofs inte hästkött heller även fast jag tycker att det är gott...
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Jag tycker det är fel att destruera (stavas det så?) helt friska hästar.
Verkar som om många tror att för att hästen ska bli korv, så måste den åka i en trång mörk transport med en idiot som chufför och sen att en piskas 7 timmar innan den avlivas på slakteriet.

Man behöver inte ens åka med hästen till ett slakteri (beror nog lite på vart man bor) utan det finns de som kommer ut och utför en precis likadan avlivning som om man tagit ut någon trotjänaravlivning.

Ända skillnaden är att de istället för att bränna kroppen tar till vara på allt som går. Och vad märker hästen av det? När den redan har det bra i trappalanda?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

man köper ju inte häst för att få ut pengar på slakten lixom...
point taken... men jag har svårt å tro att värdet sjunker...

jag ska se till att det står i passet att min häst inte får bli kött... min bästa vän är värd de 4-5000kr hon kostar att avliva mot att behöva ligga i en frysdisk...

tycker nog att det är mer skrämmande att säg, alla gamla galppörer å travare som med största sannolikhet har fått i sig livstids-karrens-medel kan bli kött!
finns nog de om inte säger att hästen blivit behandlad... å i å med nytt pass så "nollas" ju alla ändå...
hade det varit seriöst så hade de ju sagt att hästar födda 2006 eller senare får användas i livsmedel så vida det inte framgår att de inte får det i passet...
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Det kostar inte 4-5000:- avliva en häst. Det som kostar är om man ska ha den bortforslad till destruktion.

Lantbrukstjänst tog i mars 2006 ca 650:- inklusive momsen att komma och bulta en häst, då ingår deras körning om man kan göra det en dag då dom ändå passerar i närheten av ens gård.

Att ansöka om att få gräva ner hästen hemma kostar ett par hundralappar. ( Man behöver inte ha jättestor tomt för att få det- jag har själv gravlagt 2 ponnyer på vår gård och vi har bara ca 7000 kvadratmeter tomt).

Att få någon att komma med minigrävmmaskin/ grävmaskin att gräva och sedan skyffla igen över hästen kostar inte jättemycket heller iregel mellan 500-1000:-.

Man behöver INTE ha egen mark för att få gräva ner en häst. Man kan få tillstånd även på annans mark UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT MARKÄGAREN GER SITT TILLSTÅND!

/Kung Tulle
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Vadå måste importera för att kunna göra hästkorv ? Är hästkorv ett slags nödvändigt ont för att vi ska kunna överleva i Sverige ???

Det är ingen som är tvungen till någonting i Sverige..menas: så länge vi suktar efter en fet och fin hästkorv så självfallet finns ju marknaden. Det är ju knappast hästfolk som inte väljer att låta sina hästar ingå i livsmedelskedjan som är skyldiga till all import av hästkött. Det är ju folk som köper detta som är den största boven. Sluta gapa efter hästkött så slipper vi importen. Finns det ingen marknad så behöver vi ju inte importera.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

pmm skrev:
Jag tycker det är fel att destruera (stavas det så?) helt friska hästar.
Verkar som om många tror att för att hästen ska bli korv, så måste den åka i en trång mörk transport med en idiot som chufför och sen att en piskas 7 timmar innan den avlivas på slakteriet.

Man behöver inte ens åka med hästen till ett slakteri (beror nog lite på vart man bor) utan det finns de som kommer ut och utför en precis likadan avlivning som om man tagit ut någon trotjänaravlivning.

Ända skillnaden är att de istället för att bränna kroppen tar till vara på allt som går. Och vad märker hästen av det? När den redan har det bra i trappalanda?

Du skriver att dom kommer ut och tar bort hästen och sen kör den till slakteriet för att bli till mat !

Nu när vi är med i EU så måste all slakt ske i slakteriet ,undrar var du fått dessa uppgifter ifrån ?

Sen finns det inte så många slakterier i Sverige som tar emot hästar numer ,tydligen är det bättre att importera hästkött!?!?

Hur som helst vill inte någon eller vill att jag ska dra ner på hästens försäljningspris för att det står i passet att hästen inte skall till livsmedel ,SÅ behöver dom inte köpa min häst :rofl: :rofl: :rofl:

Jag kommer skriva in detta i alla mina hästars pass pga av Jordbruksverkets nya regler om foderföretagare tycker inte om denna storebror !
Och vill man inte köpa mina avkommor så struntar man i det för jag kommer inte dra ner priset på det utan vill någon köpa en avkomma av mig och det här skulle ställa till problem så ska dom inte ha någon av mina hästar ....:D
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

jag tror inte att mamma vill ha min häst nergrävd på tomten ;)

nej men allvarligt.. jag menade destruktionspriset...
min häst ska bli narutgas eller vad det heter :)
det blev min medryttarhäst, så hon är en lyckligt lysande glödlampa idag ;)

jag vill bara inte att hon ligger i frysdisken...
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Jag är har jobbat 1½ år som slakare, och ska börja igen till sommaren.

Vi tar inte imot hästar för att de drar ner farten otroligt på linjen för de är så svåra att flå, de jag jobbat med som tidigare jobbat b.la nere i kristianstad gillade inte att slakta hästar, de kunde bli stående i 2-3 timmar för en ägare stod och grinade i stallet med sin häst.

I gamla listorna när hästar togs imot var det inte många, 10-15 st i månaden, det är inte lönsamt att slakta dom.

Vet att i stockholm finns det slakttjänster som nödslaktar kor och svin, vid b.la benbrott osv. Och de tar reda på det som går att ta reda på. Jag menar, lägger man 3-4 kor i en "kontainer" blir ju den understa väldigt mosad.

I såna fall är det nya regler från årsskiftet. För jag vet att vi disskuterade det här innan jag slutade (januari) med passtvången på hästar och till köttproduktion eller inte.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

jag skulle inte vilja att min framtida häst går till livsmedel. dock äter jag hästkött, hur det går ihop får ni fråga någon annan om... :crazy:
min fd. häst var det aldrig aktuellt med, hon hade fått både butta och en massa annat som stängde den utvägen.

sen känns det faktiskt bättre för mig också, nu har jag en gravplats att gå till där jag vet att hon är "kvar", jag kan låtsas att hon vakar över dom andra hästarna i stallet, istället för att veta att hon blivit korv eller smörgåspålägg..
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Mynta2 skrev:
Vadå måste importera för att kunna göra hästkorv ? Är hästkorv ett slags nödvändigt ont för att vi ska kunna överleva i Sverige ??

Här kan du läsa om gustafskorven och dess historia
http://www.gustafskorv.se/

Finns det ens korvar i sverige som har en sån historia och fortfarande tillverkas på samma recept?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Är det mycket "pappersarbete" för att få göra det? Funderar nämligen på att göra det md våra den dagen de inte finns längre... Förhoppningsvis så dröjer det ett tag.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Tack för länken..men nu har ju inte jag den obeskrivliga längtan att hugga tänderna i en korv...

Då menar jag nåt med ögon och känslor...Jag vill inte bli en kanibal.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Miaa skrev:
Du skriver att dom kommer ut och tar bort hästen och sen kör den till slakteriet för att bli till mat !

Nu när vi är med i EU så måste all slakt ske i slakteriet ,undrar var du fått dessa uppgifter ifrån ?

Och jag undrar vart du får dina uppgifter.

Vi tog bort i höstas gamla fölmärrar och exakt så gjorde vi.
Dom kom och avlivade/avblodade hemma och sedan kördes dom upp till slakteriet för styckning..
Inga problem. Det enda man måste fixa är ett "rent" pass och veterinärfriskintyg, max 24 timmar gammalt.

AM
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

peter_lundin skrev:
Gick i höstas går inte nu, utom då det gäller benbrott.
PL

Och varför inte då??

Kravet är ju att hästen skall vara i "linen" en timme efter avblodning..och vi har kortare tid dit..

AM
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

För mig hade hästen kunnat gå till livsmedelsproduktion. Men i och med den här grejen med att man ska måste registrera sig som foderföretagare och hålla reda på en massa papper och att vara foderföretagare kanske kommer att ha en årsavgift (beroende på hur det går att ordna med finansieringen för jordbruksverket). Pga detta funderar jag på att låte det stå i passet att hon inte ska gå till livsmedelsproduktion.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 285
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 769
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 229
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp