Hästbajs t valp - probiotika?

Parasiter från harbajs övergår inte till hund. Hunden måste äta haren för att få parasiterna.
Jag vet att dom inte går över till hund, men dom går genom tarmsystemet oavsett. Mini hade fullt av coccidier och mask från annat djur via proverna och även om det inte är farligt så fanns dom ändå där - det var det enda jag skrev ;)
 
Orkar inte läsa igenom mer i denna tråd men kan putta in att vi har provat hästbajs till hund med dålig mage. Mest för att få slut på en diskussion med uppfödaren och få hen att inse att brister i avelsarbetet inte går att bota med kost.

Schäfern hade ren stressmage. Ge hästbajs sa uppfödaren då blir dom bra direkt! Så vi gick ut och hämtade bajs och....... *trumvirvel*.........
Det blev ingen skillnad.

Om bajset vi använde var från fel hästras, var för färskt/gammalt eller om det bara fungerar på specifika diarré sjukdomar låter jag vara osagt men oavsett så uteblev resultatet helt

(Det va sådana här svar TS efterfrågade va?)
 
Kaninmage ska vara super för dåliga magar har jag hört. Vet dock inte mycket mer om det. Halvt OT sådär.
 
Orkar inte läsa igenom mer i denna tråd men kan putta in att vi har provat hästbajs till hund med dålig mage. Mest för att få slut på en diskussion med uppfödaren och få hen att inse att brister i avelsarbetet inte går att bota med kost.

Schäfern hade ren stressmage. Ge hästbajs sa uppfödaren då blir dom bra direkt! Så vi gick ut och hämtade bajs och....... *trumvirvel*.........
Det blev ingen skillnad.

Om bajset vi använde var från fel hästras, var för färskt/gammalt eller om det bara fungerar på specifika diarré sjukdomar låter jag vara osagt men oavsett så uteblev resultatet helt

(Det va sådana här svar TS efterfrågade va?)

Blir beklämd att en så stor uppfödare av rasen förnekar problem på detta vis och rekommenderar hokus pokus :(:mad:
 
Blir beklämd att en så stor uppfödare av rasen förnekar problem på detta vis och rekommenderar hokus pokus :(:mad:
Obs inte min tik som hade problem mage utan en hanne vi hade men helt riktigt en Väldigt stor uppfödare inom rasen. Och ja det är beklämmande,
 
Obs inte min tik som hade problem mage utan en hanne vi hade men helt riktigt en Väldigt stor uppfödare inom rasen. Och ja det är beklämmande,

Fick nys om en annan (eller kanske var det samma) nu i veckan och med tanken på mängden hundar som produceras... ryser av tanken på hur mycket av den Svenska aveln som kan förstöras av en enda uppfödare om den är stor :rage:
 
När i "modern tid" skulle huskys och spetsar ha parats med vargar. Och gärna en trovärdig källa denna gången tack.

Mådde dina hundar sämre innan de började äta marsvinsskit eller hur har du kommit fram till att de mår bra av det?
Googla på Peter Savolainen, lektor i evolutionär genetik på KTHs skola för Bioteknologi. Han forskar om hundens ursprung och genetiska utveckling från vargen. Det finns ett flertal artiklar om honom och hans forskning och även filmer där han föreläser.

Ja, de mådde bättre av marsvinsskit. Synd att svinen inte lever längre.
 
Googla på Peter Savolainen, lektor i evolutionär genetik på KTHs skola för Bioteknologi. Han forskar om hundens ursprung och genetiska utveckling från vargen. Det finns ett flertal artiklar om honom och hans forskning och även filmer där han föreläser.

Ja, de mådde bättre av marsvinsskit. Synd att svinen inte lever längre.
De flesta hundkunniga här inne vet nog vem Peter Savolainen är, skulle inte falla mig in att googla på honom. Har du något att komma med får du länka, så svårt kan det inte vara.
 
"Hunden var en varg, och de två är så genetiskt lika att man skulle kunna kalla vargen för en hundras bland andra", säger Peter Savolainen, lektor i evolutionär genetik på KTHs skola för Bioteknologi. Savolainen forskar om hundens ursprung och genetiska utveckling från vargen.

Hundraser har inte funnits så lång tid. Den första svenska hundrasen blev erkänd 1907.
https://www.skk.se/globalassets/dokument/hundrasguiden/svenska-raser.pdf
 
Googla på Peter Savolainen, lektor i evolutionär genetik på KTHs skola för Bioteknologi. Han forskar om hundens ursprung och genetiska utveckling från vargen. Det finns ett flertal artiklar om honom och hans forskning och även filmer där han föreläser.

Ja, de mådde bättre av marsvinsskit. Synd att svinen inte lever längre.

Då måste jag fråga dig vad du anser vara modern tid för Husky har haft stamböcker sen 1800-talets slut :confused:

Kan du inte specificera på vilket sätt dina hundar mår bättre? Vad felades innan? Kan du utesluta alla andra eventuella faktorer så du till 100% vet att denna eventuella förbättring beror på marsvinsskiten?

Btw, idag uppmärksammades det att hunden varit domesticerad i 27 000 år....
Lite långt från vargen.
 
"Hunden var en varg, och de två är så genetiskt lika att man skulle kunna kalla vargen för en hundras bland andra", säger Peter Savolainen, lektor i evolutionär genetik på KTHs skola för Bioteknologi. Savolainen forskar om hundens ursprung och genetiska utveckling från vargen.

Hundraser har inte funnits så lång tid. Den första svenska hundrasen blev erkänd 1907.
https://www.skk.se/globalassets/dokument/hundrasguiden/svenska-raser.pdf
Och citatet kommer ifrån...?
 
"Hunden var en varg, och de två är så genetiskt lika att man skulle kunna kalla vargen för en hundras bland andra", säger Peter Savolainen, lektor i evolutionär genetik på KTHs skola för Bioteknologi. Savolainen forskar om hundens ursprung och genetiska utveckling från vargen.

Hundraser har inte funnits så lång tid. Den första svenska hundrasen blev erkänd 1907.
https://www.skk.se/globalassets/dokument/hundrasguiden/svenska-raser.pdf

Blev nyfiken... Den enda träffen jag får på "citatet" är från en artikel i allt om vetenskap från 2005. Savolainen finns omnämnd senare i artikeln men "citatet" (som alltså inte är citat alls, i denna artikel i alla fall) handlar om en annan forskares (Robert Wayne) slutsats att hunden kommer från vargen (och inte schakal etc) och kan ha delats redan för 140 000 år sen.
Inom Dna -analyser har ju väldigt mycket hänt sen dess, så vet inte om siffran fortfarande stämmer mtp att den skiljer sig från arkeologin.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vargen-som-blev-var-basta-van

Samma artikel tar dock upp en möjlig anledning till att vargar äter skit: när de började följa människan anpassade de sig till att vara mer orädda, klara sig på våra rester och skräp.

@Voff en senare notis på samma tidnings sida säger att Savolainen hittat inkorsning av varg i svenska raser för 500-3000 år sen. Har inte sökt vidare efter källan utan ramlade bara över det.
 
Blev nyfiken... Den enda träffen jag får på "citatet" är från en artikel i allt om vetenskap från 2005. Savolainen finns omnämnd senare i artikeln men "citatet" (som alltså inte är citat alls, i denna artikel i alla fall) handlar om en annan forskares (Robert Wayne) slutsats att hunden kommer från vargen (och inte schakal etc) och kan ha delats redan för 140 000 år sen.
Inom Dna -analyser har ju väldigt mycket hänt sen dess, så vet inte om siffran fortfarande stämmer mtp att den skiljer sig från arkeologin.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vargen-som-blev-var-basta-van

Samma artikel tar dock upp en möjlig anledning till att vargar äter skit: när de började följa människan anpassade de sig till att vara mer orädda, klara sig på våra rester och skräp.

@Voff en senare notis på samma tidnings sida säger att Savolainen hittat inkorsning av varg i svenska raser för 500-3000 år sen. Har inte sökt vidare efter källan utan ramlade bara över det.
Lite senare än 1800-talet mao :up:
 
Jag är inte din betjänt! Du har hela natten på dig! Godnatt!
På Bukefalos hör det till god ton att den som påstår saker också kommer med källor till sina påståenden o eftersom det är du som startat tråden får du vara egen dräng o sluta bete dig oförskämt mot bl. a. mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp