Bukefalos 28 år!

Hästbajs t valp - probiotika?

Alltså precis det jag skrev tidigare - kaninbajs innehåller fibrer, bakterier och enzymer. Fibrer innehåller fibrer.
Smältbara fibrer från t ex växtätares avföring innehåller B-vitaminer, kolhydrater och matsmältningsenzymer (tillhör proteiner)
 
Verkligen! Det tar lite bort poängen med referenser om man refererar till sig själv :rofl:
Det är inte så svårt att räkna ut varför man refererar till en mer utförlig föreläsning, som ger läsaren en större förståelse för den korta artkeltexten. Läsaren kan vilja veta mer, få höra fler argument. En del människor föredrar muntlig information. Skribenten vill nå en större publik etc
Det finns som sagt fler källor. Har inte tid att läsa dem nu. Gissningsvis har ingen i tråden läst dem än.
 
Kan du verkligen inte komma på något hälsosamt sätt att utfodra valpar utan att använda avföring? :banghead:
Ha, ha, jodå :d Några harpluttar tror jag dock inte är fel.

Evolutionen har lärt oss att ett beteende som främjar en arts överlevnad är positivt för arten.

Vilda hunddjur har ätit växtätares avföring och maginnehåll i tusentals år. Evolutionen säger oss att det har gynnat artens överlevnadsförmåga. De hunddjur som gjorde så och lärde sin avkomma att äta växtätarnas avföring, fick valpar med starkare immunförsvar, vilka kunde överleva till vuxen ålder och fortplanta sig.

De hunddjur som inte åt detta, hade inte denna överlevnadsfördel och kunde alltså inte fortplanta sig i samma utsträckning.

Våra hundar har fortfarande mycket gemensamt med de vilda hunddjuren.
 
Evolutionen har lärt oss att ett beteende som främjar en arts överlevnad är positivt för arten.

Då tror jag verkligen du missförstått något, om du får det till att förekomsten av koprofagi är bevis för hälsofördelarna med koprofagi! Evolutionen är inte "intelligent", den är inte optimerande, och den är inte planerande. Inte heller är den vare sig linjär eller, strängt taget, någon kommentar om nutida miljö... Jag tror faktiskt du behöver fundera några varv till på vad "evolutionen har lärt oss".
 
Då tror jag verkligen du missförstått något, om du får det till att förekomsten av koprofagi är bevis för hälsofördelarna med koprofagi! Evolutionen är inte "intelligent", den är inte optimerande, och den är inte planerande. Inte heller är den vare sig linjär eller, strängt taget, någon kommentar om nutida miljö... Jag tror faktiskt du behöver fundera några varv till på vad "evolutionen har lärt oss".
Evolutionen är ett samspel mellan egenskaperna och miljön och om det leder till stor eller liten fortplantning. Du kanske inte tror på evolutionsteorin ö h t? Du tolkar alltså den heliga skriften (Bibeln eller Koranen) bokstavligt? Ok, då befinner vi oss ljusår ifrån varandra. Det är omöjligt att diskutera med bokstavstroende.
 
Evolutionen är ett samspel mellan egenskaperna och miljön och om det leder till stor eller liten fortplantning. Du kanske inte tror på evolutionsteorin ö h t? Du tolkar alltså den heliga skriften (Bibeln eller Koranen) bokstavligt? Ok, då befinner vi oss ljusår ifrån varandra. Det är omöjligt att diskutera med bokstavstroende.
Bara ge upp :idea:
 
Evolutionen är ett samspel mellan egenskaperna och miljön och om det leder till stor eller liten fortplantning. Du kanske inte tror på evolutionsteorin ö h t? Du tolkar alltså den heliga skriften (Bibeln eller Koranen) bokstavligt? Ok, då befinner vi oss ljusår ifrån varandra. Det är omöjligt att diskutera med bokstavstroende.

:laugh::laugh::laugh:
Ja så måste det vara! Jag tror inte på evolutionen, det var precis vad jag sa... Nu är du faktiskt utomordentligt fånig. :laugh:
Jag har nog hyfsad - men definitivt inte perfekt! - koll på evolution, vad jag ifrågasätter är inte evolutionsteori utan dina kunskaper i ämnet. Du tillämpar det helt galet i din tolkning, nämligen. Du kan inte bryta ut ett beteende och påstå att det är något som främjar arten pga *magiskt pulver* evolutiooooooooonen, wooooooo.... :eek:
 
eusa_boohoo.gif
 
Med din retorik är nagelbitning bra för människor - jättemånga människor biter på naglarna, redan som små barn. Det beteendet måste ju ha kommit till genom evolutionen och främjar alltså arten :idea:

Varför sitter du ens och argumenterar med allt du har för att man ska utfodra sina valpar med hästbajs? Är det en hjärtefråga för dig?
 
Jag tror inte på ätning av annat än skit från växtätare som också äter hö. Vinterharars skit tror jag mindre på. De måste äta hö. Hellre kaniner och marsvin som man har hemma och hästar och kor som man vet är friska och inte medicineras.
Uppfödare ger ofta A-fil till valparna för probiotikans skull. Laktos och mjölkproteiner är inte bra för hundar, även om valpar i regel tål det. Marsvinspluttar är helt klart att föredra!
Ett tips till uppfödare kan vara att skaffa marsvin eller kaniner för daglig leverans av naturlig probiotika.
Marsvinspluttar känns väldigt fräscha; torra att plocka, små och luktfria. Jag skulle kunna tänka mig att äta en om dagen. Troligen bra mot gallbesvär. Jag tar Proviva varje dag och känner inte av gallan längre. Proviva innehåller socker. Marsvinspluttar är säkert nyttigare. Vi har inte kvar marsvin längre, men om vi hade så skulle jag testa.

Marsvin skiter MASSOR, så man får probiotika för flera valpkullar och till hela familjen tvåbeningar och fyrbeningar färskt levererat varje dag om man vill.
Alltså, probiotika är bakterier. Vad som är bra bakterier i en arts tarmsystem måste inte(men kan vara) bra i en annan arts tarmsystem. Probiotika är inte ett speciellt medel, inte heller är det säkert att de överlever om de tillförs via matsmältningsystemet. Förklara gärna vad du menar med "naturlig probiotika"?
 
Ha, ha, jodå :d Några harpluttar tror jag dock inte är fel.

Evolutionen har lärt oss att ett beteende som främjar en arts överlevnad är positivt för arten.

Vilda hunddjur har ätit växtätares avföring och maginnehåll i tusentals år. Evolutionen säger oss att det har gynnat artens överlevnadsförmåga. De hunddjur som gjorde så och lärde sin avkomma att äta växtätarnas avföring, fick valpar med starkare immunförsvar, vilka kunde överleva till vuxen ålder och fortplanta sig.

De hunddjur som inte åt detta, hade inte denna överlevnadsfördel och kunde alltså inte fortplanta sig i samma utsträckning.

Våra hundar har fortfarande mycket gemensamt med de vilda hunddjuren.
Jag råutfodrar med whole prey. Hundarna äter INTE maginnehållet. De är väldigt noga med att skaka rent både magsäck och tarmar innan de tuggar i sig det.
 
Med din retorik är nagelbitning bra för människor - jättemånga människor biter på naglarna, redan som små barn. Det beteendet måste ju ha kommit till genom evolutionen och främjar alltså arten :idea:

Varför sitter du ens och argumenterar med allt du har för att man ska utfodra sina valpar med hästbajs? Är det en hjärtefråga för dig?
Och vilken nytta har nagelbitning fört med sig? På vilket sätt har det fört med sig större och livskraftigare avkomma hos homininer? Allt beteende främjar inte en art. Nagelbitning är ett egalt beteende.

En studie visar att idisslare kan representera en reservoar av nya aktinomyceter, vilka kan användas till framtida probiotika och läkemedel.
"Ruminants may represent an underexplored reservoir of novel actinomycetes of potential interest for probiotics and drug discovery."

PMID: 24142428 DOI: 10,1007 / s11274-013-1529-4


World J Microbiol Biotechnol. 2014 Mar;30(3):1093-100. doi: 10.1007/s11274-013-1529-4. Epub 2013 Oct 19.

Ruminant feces harbor diverse uncultured symbiotic actinobacteria.

Tan H1, Deng Q, Cao L.
 
Till skillnad från dyr probiotika som du köper på apoteket så kommer naturlig probiotika från livsmedel eller varför inte harbajs i skogen.

Probiotika som tex Prokolin brukar man ge vid tillfälliga magproblem eller när hunden äter antibiotika.
Naturlig probiotika kan hunden äta varje dag.

Prokolin kostar 130 kr för 30 ml och räcker i några få dagar. Det är bra, men inte nödvändigtvis bättre. Det ska förvaras rätt och användas så fort som möjligt.

Probiotika i torrfoder som upphettats vad ger det? Troligtvis inget alls - alla bakterier är döda, men vi betalar extra om det står att fodret innehåller probiotika.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp