Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

När hästägaren Linda Jennebo skulle ta in sin häst Sixten i söndags upptäckte hon att han hade långa skärskador över hela ryggen.
Nu misstänker polisen att en djurplågare rör sig i området kring Skaraborg.
– Hästen har ett tjugotal sår över hela kroppen, säger Jennebo till GT. ...

Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/hasten-sixten-brutalt-knivskuren-20-ganger/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det ena utesluter väl inte det andra? Varför ska de behöva gå i fyrkant för att de är själva?
Är alternativet att ställa "i en fyrkant" kanske det är bättre än att offra en av hästarna i en attack.
Det får väl varje ägare bestämma själv.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det blir ju lätt så om varje häst ska ha en egen hage. Mina andra marker är 500 meter bort, inte så kul att släppa in och ut där varje dag. Så ska de ha var sin hage så måste jag dela upp vinterhagen som är 2 hektar på 3, det är för mig en liten fyrkant.

Jag har dock funderat på att bygga en enklare lösdrift i ena skogshagen som är på 4 hektar, det är lite svårt att få dit mat på ett bra sätt bara. Enda stället man kommer åt kommer bli jätte lerigt om hästen står där o äter helatiden.

Hästar slåss ju generellt inte till döden, om det inte är att den ena "råkar" sparka av den andra benet eller nåt sånt, men det kan ju hända oavsett ändå, och då tror jag nog risken är större när han går med ett sto :D

Jag vet några stall som har sina hingstar ihop, och visst är det mer skador, hingstar busar ju på ett annat sätt, men mer än så är det inte.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Hingstar kan mycket väl slåss till döden (eller allvarlig skada som kan leda till avlivning) i synnerhet om de är instängda och inte kan fly. Det normala är att den äldre jagar bort unghingstarna men om det inte går så kan det bli farligt.

Vet du stall som har ston i hop med flera hingstar, det är där det störsa problemet ligger. Det är naturligt att hingstar utan flock går tillsammans i det vilda, så länge de inte har några ston att konkurera om.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu har ju jag så pass stora hagar att det inte borde vara något problem, de kan lätt vara i var sin ände utan att se varann överhuvudtaget. I skogshagen kan de vara 10 meter ifrån varann på sina ställen och fortfarande inte se varann.

Visst kan de slåss till döden, men det är ju inte det som är "målet" om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Om en häst blir inträngd i ett hörn och inte vågar/vill/kan bryta sig ut spealr hagens storlek ingen roll.

Om det är målet att döda eller inte är ointrassant, det har skett många gånger och kommer att ske igen.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Fast den situationen uppstår ju varje dag, oavsett kön på hästarna. Så isf ska ju alla hästar gå ensamma.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Du inser alltså inte att det är en stor skillnad när två hingstar slåss och två ickehingstar?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jo visst är det det. Men nu pratade vi om en situation där en häst försöker fly och hamnar i ett hörn.

Oavsett så tycker jag idag att det är värt risken, just för att hästarna är så mkt lyckligare när de får gå med sällskap. Dessutom så finns det studier som visar att hingstar kan gå med sällskap, även de som har gått ensamma under lång tid.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Så om min häst är märkbart lyckligare med sällskap och det kanske dröjer hur många år som helst innan han "flippar ur", är det inte värt risken då?

Jag tycker faktiskt det! Han är jätte social i hagen och älskar att busa runt, ska jag då stänga in honom i en liten fyrkant bara för att han en dag kanske blir aggressiv mot andra hästar? När den dagen lika gärna kan komma om 15 år?

Nej det känns inte sunt, och det känns inte det minsta sjysst mot hästen.

Det mest sjysta mot hästen är att skära den om den inte används som avelshingst.

Sådan sammansättning som du har i din hage anser jag inte vara ok faktiskt.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

"Kan" kan de väl alltid?
När jag hade shetlandsponnyn fick han gå med avelshingstar. De var ofta polare i flera månader. Dödspolare till och med.
Men sen blev ponnyn attackerad, av alla hingstar faktiskt.
Men han hade vett och storlek att springa under tråden, och rädda sig.
Men de vrål han utstötte när hingstarna hängde i hans hals var inte roliga.


Jag kan nästan jämföra hela diskussionen med att ha barn lösa i bilen.
De kanske både har det roligare och är lyckligare lösa? Men att då vissa föräldrar HAR dom lösa för att "de är ju så söta tillsammans, och jag har haft de lösa jämt och det har aldrig hänt nån olycka."
Istället för att inse att när saker händer, så händer de med besked.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jo visst är det det. Men nu pratade vi om en situation där en häst försöker fly och hamnar i ett hörn.

Oavsett så tycker jag idag att det är värt risken, just för att hästarna är så mkt lyckligare när de får gå med sällskap. Dessutom så finns det studier som visar att hingstar kan gå med sällskap, även de som har gått ensamma under lång tid.

Nej vi pratar om en situation där en hingst jagar bort en konkurent och konkurrenten har ingenstans att ta vägen.

Som sagt det är upp till dig vad du vill göra, chansingen kansek går hem eller så kansek du står med en allvarligt skadad häst eller 3 i morgon. Oavsett så anser jag dig som ansvarslös och driekt okunnig som sätter ihop en sådan grupp i hagen.

Finns det studier som visar att hingstar kan gå i sällskap med andra hingstar och ston samtidigt? Jag tvivlar på det.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu var det åter igen inte det diskussionen gällde, håll dig till sak.

Och nej, det är inte upp till mig hur jag vill göra. De andra 2 hästarna är inte mina och jag får snällt rätta mig efter hur den andra ägaren vill ha det.

CK: Jag tycker ärligt talat inte att lösa barn i bilen är ett dugg samma sak. Barnet blir inte olyckligt på heltid för att det måste ha bälte. Medans hästen kan bli olycklig av att gå ensam. Dessutom om vi ska vara såna så är det mot djurskyddslagen att låta hästar gå ensamma.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jo det var exakt det denna delen av diskussionen gällde och tråden gällde, så sluta försöka blanda bort korten och frångå ämnet. Vems hästarna är är för mig ointressant, jag hade aldrig accepterat att ha den konstellationen av hästar varken i samma hage som min häst eller i flockar jag var ansvarig för.

I mina ögon är en tvårshingst, ett sto och en vuxen hingst en helt förkastlig kombination oavsett vem som äger hästen och oavsett hagstorlek.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag har inte så mkt att välja på dock. Jag letar stallplats för fullt, men de få stall som tar emot hingstar har ofta jätte små hagar, och som mest är hästarna ute 6-7 h/dygn, och det räcker inte för mig.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det är upp till ägaren att se till att hästen har ett bra liv, för att det ska fungera kan det kräva åtgärder som kastrering. Det ger ofta ett bättre liv för hästen och om hingsten inte har något avelsvärde är det oftast det bästa.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Rom byggdes inte på en dag.

Han har avelsvärde.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu var det åter igen inte det diskussionen gällde, håll dig till sak.

Dessutom om vi ska vara såna så är det mot djurskyddslagen att låta hästar gå ensamma.


Om du vill kan jag be länsstyrelsen i ditt län att åka ut och ge lite mera ingående förklara för dig hur djurskyddslagen ska följas,,,,,

inte tolkas.

Det är ganska skrämmande att ta del av att du verkar helt avskärmad ifrån skillnaden mellan hingst, valack och sto.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Mja, det står ganska så exakt att hästens sociala behov måste tillgodoses, det innebär olika saker för olika hästar. Min häst blir olycklig av att gå ensam och har stort socialt behov.

Hur menar du att det skulle vara skrämmande? Vart har jag skrivit att det INTE är skillnad mellan de olika könen? Jag kan inte se att jag har skrivit det någonstans?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Mja, det står ganska så exakt att hästens sociala behov måste tillgodoses, det innebär olika saker för olika hästar. Min häst blir olycklig av att gå ensam och har stort socialt behov.

Hur menar du att det skulle vara skrämmande? Vart har jag skrivit att det INTE är skillnad mellan de olika könen? Jag kan inte se att jag har skrivit det någonstans?

Om din hingst har avelsvärde (godkänd?) varför vågar du riskera att det händer en tragiskt olycka?

Är det inte bättre i så fall att se till att han går med sällskap som inte utgör ett hot?

Förstår faktiskt inte hur du tänker riktigt, han kan ju få sina kulor söndersparkade och då finns det inget avelsvärde i honom
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Och vad skulle vara ofarligt sällskap?

Alla araber är godkända, så det säger inte så mkt. Men han är utställningschampion och ska tävlas i dressyr framigenom, och är mkt lovande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Jennifer Junkas kom till stallet möttes hon av en mardrömslik upptäckt – någon hade skurit ett djupt snitt i hennes häst Zarissa...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var natten till onsdag som någon tog sig in till Sophie Ställbergs hästar i hagen. På onsdagsmorgonen upptäckte hon att ett av...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk ska ha delat ut omkring 30 piskrapp på en travhäst under ett tävlingslopp på en västsvensk travbana tidigare i år. Nu har...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett flertal hästar sprang runt på riksväg 47 och länsväg 95 strax utanför Jönköping under söndagen. – Det ska handla om fyra hästar, vi...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp