Bukefalos 28 år!

Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

När hästägaren Linda Jennebo skulle ta in sin häst Sixten i söndags upptäckte hon att han hade långa skärskador över hela ryggen.
Nu misstänker polisen att en djurplågare rör sig i området kring Skaraborg.
– Hästen har ett tjugotal sår över hela kroppen, säger Jennebo till GT. ...

Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/hasten-sixten-brutalt-knivskuren-20-ganger/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Den yngre är så pass ung att han inte har en tanke på att sätta sig upp mot den "stora" hingsten, så skulle den äldre bli knäpp helt plötsligt så springer lillskiten, så de skulle inte slåss i den bemärkelsen. Sen har jag ju stor hage, så de kan ju utan problem vara 500 meter ifrån varann.

Men jag skulle inte prova att ha dem ihop i en liten hage, utrymmet tror jag är väldigt viktigt.

Men snart är det dags för stoet att föla, så då kommer pojkarna få flytta till egen hage :) Som dessutom är ännu större :D
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag skulle aldrig vågat, det är liksom att be om trubbel. Ja det kan fungera men om det inte gär det så kan det mycket väl resultera i död häst. En dag kanske den äldre hingsten bestämmer sig för att lillskiten inte har där att göra, det kan komma plötlsigt.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det tvivlar jag på. Det är inte hingsten som styr flocken, stoet styr den med järnhand, och nåde den som inte gör som hon vill!

Det är inte onaturligt att unghingstarna går kvar med flocken tills de är några år. Och när dessutom stoet är dräktigt så finns det inget att försvara från unghingsten heller.
En hingst som dödar sina avkommor tycker jag nog inte ska vara hingst faktiskt.

Så fort hon börjar brunsta så kan det givetvis ändras. Men just denna hingst går med unghingstar även när han betäcker. Så han är väldigt snäll.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu kan vi liksom inte diskutera på individnivå utan får hålla oss generellt och generellt är det en dålig ide att ha flera hingstar med ett sto, föl jovisst, men när de unga börjar bli könsmogna så får de inte stanna kvar i en vildhästflock - de blir bortjagade.

Jag är övertygad om att ägaren/den ansvariga för hästarna tänkte precis som du, att det omöjligt skulle kunna hända något just utifrån just dessa hästars egenskaper.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Omöjligt säger jag inte, men just precis nu händer det inte. Men vi kommer inom kort att ta bort stoet från dem så att det bara är grabbarna.

Man märker att båda börjar leka våldsammare nu på våren, så det är ju ganska tydligt att risken ökar nu.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu kan vi liksom inte diskutera på individnivå utan får hålla oss generellt och generellt är det en dålig ide att ha flera hingstar med ett sto, föl jovisst, men när de unga börjar bli könsmogna så får de inte stanna kvar i en vildhästflock - de blir bortjagade.

Jag är övertygad om att ägaren/den ansvariga för hästarna tänkte precis som du, att det omöjligt skulle kunna hända något just utifrån just dessa hästars egenskaper.


Håller helt med dig, hingstar ska man ha respekt för.

Vet klart mera erfarna hästmänniskor som fått lära sig den hårda vägen när en hingst som varit som ett lamm plötsligt uppvisat sitt rätta naturliga beteende.

Att blanda hingstar med både ston och valacker är bara att erkänna sina brister och framför allt respektlöst.

Som sagt den dagen det händer något för förr eller senare inträffar det och då är det bara hästägaren själv som blir åtalsskyldig för djurplågeri.

Vissa saker är det bättre att hålla tyst om i stället för att basunera ut sina brister.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det ser ut som betäckningsskador.
Från en hingst med vassa kanter på hovarna.
En overkad barfotahov med flisor som står åt alla håll kan vara mycket vass.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Respektlöst mot vem? Stoägaren är fri att ta bort både sitt sto och sin unghingst ur hagen om hon vill det. Jag sa redan för en månad sen att det kanske var dags att sära på dem, men hon vill inte det så då ligger det på hennes ansvar.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Respektlöst mot vem? Stoägaren är fri att ta bort både sitt sto och sin unghingst ur hagen om hon vill det. Jag sa redan för en månad sen att det kanske var dags att sära på dem, men hon vill inte det så då ligger det på hennes ansvar.
'

Det är framförallt respektlöst mot hästarna som riskerar att bli skadade. Om stallägaren, hingstägaren eller stoägaren är ansvarig beror på kontraktet, men jag skulle inte chansa varken om det var min hingst, min hage eller mitt sto. Risken förutom skador är att unghästen blir ihjälslagen eller skadad för livet är att det blir en tvist om ansvarsbiten.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Den yngre är så pass ung att han inte har en tanke på att sätta sig upp mot den "stora" hingsten, så skulle den äldre bli knäpp helt plötsligt så springer lillskiten, så de skulle inte slåss i den bemärkelsen. Sen har jag ju stor hage, så de kan ju utan problem vara 500 meter ifrån varann.

Men jag skulle inte prova att ha dem ihop i en liten hage, utrymmet tror jag är väldigt viktigt.

Men snart är det dags för stoet att föla, så då kommer pojkarna få flytta till egen hage :) Som dessutom är ännu större :D

Hur gammal är unghästen? Är den under året så hade jag nog kunnat tycka det kan vara okej om det är en stark valack. Annars så är det alldeles för riskabelt och då hjälper inga avstånd. Då är delade hagar ett måste. Hade en hingst i hagen som gick med en valackflock och som var strax under 2 år som över en natt blev totalt rabiat. Han blev rent av farlig även mot den ranghögsta av valackarna. Ingen gav sig och den lille unghästen brydde sig inte ett dugg om sitt underläge. Den fick vi ta ut tillslut. Var väl stona i hagen en bit bort som satte igång den.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nån valack i hagen har jag inte.

2 hingstar och ett sto. Ena hingsten är 5 och den andra blir 2 i juli.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det ser ut som betäckningsskador.
Från en hingst med vassa kanter på hovarna.
En overkad barfotahov med flisor som står åt alla håll kan vara mycket vass.

Det har jag också försökt säga på diverse forum. Dessutom har vissa på ett rovdjursforum sagt att det till en viss del liknar skador som björn kan tillfoga en häst. Det liknar inte alls skador efter varg eller lo.

Så min gissning är A/ betäckningsskador och b/ mycket eventuellt en björn.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det har jag också försökt säga på diverse forum. Dessutom har vissa på ett rovdjursforum sagt att det till en viss del liknar skador som björn kan tillfoga en häst. Det liknar inte alls skador efter varg eller lo.

Så min gissning är A/ betäckningsskador och b/ mycket eventuellt en björn.

Finns ingen björn i Tibro annat än när kompisen som heter Björn är på besök....
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Hur vet man det då?

Jag ifrågasatte också på fb att en människa skulle gjort dessa rivsår, men folk verkar vilja att det är en "galen hänsynslös djurplågare" som lyckats skära hästen 20 gånger utan att bli ihjälsparkad.


Nån som vet om det kommit fram mer om saken?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dessutom. Blir så TRÖTT på att folk inte kan lära sig av andras misstag angående att ha hingstar ihop.
Jag tror att folk vill vara duktiga och visa att miiiina häääästar är såååå snällaaaa.

Man märker INTE i förväg när det är på väg att slå över.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Så om min häst är märkbart lyckligare med sällskap och det kanske dröjer hur många år som helst innan han "flippar ur", är det inte värt risken då?

Jag tycker faktiskt det! Han är jätte social i hagen och älskar att busa runt, ska jag då stänga in honom i en liten fyrkant bara för att han en dag kanske blir aggressiv mot andra hästar? När den dagen lika gärna kan komma om 15 år?

Nej det känns inte sunt, och det känns inte det minsta sjysst mot hästen.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Ja om du tycker det är värt risken och sunt och schyss med svårt skadade hästar eller kanske till och med dödade så visst, jag tycker det inte.

Vem har talat om att stänga in hästen i en liten fyrkant? Ställ honom med antingen stoet eller unghingsten (med den andra på behörigt avstånd) så minskar du risken kraftigt.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu var det inte det jag kommenterade, utan CK:s inlägg om att hingstar tydligen inte ska gå med sällskap alls.

Han kommer säras från stoet inom kort, hon har beräknat fölningsdatum om 25 dagar, och jag vill inte att hon fölar i hagen med 2 pojkar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Jennifer Junkas kom till stallet möttes hon av en mardrömslik upptäckt – någon hade skurit ett djupt snitt i hennes häst Zarissa...
Svar
7
· Visningar
609
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var natten till onsdag som någon tog sig in till Sophie Ställbergs hästar i hagen. På onsdagsmorgonen upptäckte hon att ett av...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk ska ha delat ut omkring 30 piskrapp på en travhäst under ett tävlingslopp på en västsvensk travbana tidigare i år. Nu har...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett flertal hästar sprang runt på riksväg 47 och länsväg 95 strax utanför Jönköping under söndagen. – Det ska handla om fyra hästar, vi...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp