Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

När hästägaren Linda Jennebo skulle ta in sin häst Sixten i söndags upptäckte hon att han hade långa skärskador över hela ryggen.
Nu misstänker polisen att en djurplågare rör sig i området kring Skaraborg.
– Hästen har ett tjugotal sår över hela kroppen, säger Jennebo till GT. ...

Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/hasten-sixten-brutalt-knivskuren-20-ganger/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Minns du inte vad du skrivit? Du har påpekat det flera gånger att jag ska hålla mig till ämnet.

Menar du att folk tvingar dig att ha din hingst tillsammans med ett sto och en unghingst. Jag hade definitivt flyttat eller om jag inte kunde hittat ett bra ställe för en hingst kastrerat den. Jag antar att de hindrar dig från att kastrera också och flytta därifrån. Givetvis är det ditt beslut vad du gör med din häst.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

De hindrar mig rätt så bra från att flytta härifrån eftersom min mor skulle gå i konkurs om jag gjorde det. Det är nämligen hon som äger gården och jag betalar hyra till henne. Flyttar jag så tror jag knappt hon kommer prata med mig igen.

Kastrera finns inte på kartan, då avlivar jag hellre.

Ordet "trådämnet" har jag aldrig nämnt, det var det du som använde.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Då är det verkligen dags att flytta. Dags för dig att växa upp och din mamma att fixa sin egen ekonomi. Hade mina föräldrar ställt sådana krav för att ens tala med mig hade jag flytt illa kvickt. Ha din hingst med sto x och unghingst y annars bryter jag tvärt med dig och talar aldrig mer med dig. En bra och sund realition.... Tror inte det. Och kan du inte ge din häst en bra tillvaro så är det förvisso dags att avliva även om det låter väl drastiskt.

Ojdå, var det så noga med ordvalet du har upprepade gånger i någon mening bett mig att hålla mig till ämnet. Exakta vad du skrev gitter jag inte ta reda på, det var andemeningen jag tänkte på. Har du hört talas om synonymer?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Synonymer ja, men eftersom jag inte diskuterade trådämnet så får det helt olika innebörd.

Det är ju jävligt lätt för dig att säga, hur länge tror du att jag har letat stallplats? Hur lätt tror du det är att hitta lägenhet? Jag kan tala om att det är fruktansvärt svårt.

De få stall som tar emot hingstar har dem oftast ute som mest 6 h/dygn, och det funkar inte för min häst. Ett annat ställe som verkade super tyckte att jag skulle ha min hingst tillsammans med 5 andra valacker i en liten fyrkant :crazy: Det är ju som att be om problem! Dessutom var det bara en tråd mellan dem och stona...

Vet du något BRA stall som tar emot hingstar i min närhet så säg gärna till. Jag hittar inga och har letat i lite över ett år.

Och du, växa upp har inget med saken att göra.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Men nyss kunde du inte flytta, hur ska du ha det? Jag har ingen hingst och kommer heller inte att skaffa det, en av anledningarna är just svårigheten med stallplats. Sånt tänker man lämpligen igenom så fort man skaffar sig en hingst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Han föddes hingst, inte mkt att göra åt.

Hittar jag nåt som känns rätt så flyttar jag. Men för något som känns "kanske" kommer jag inte göra mig osams med min mor om.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Varför kan du inte kastrera? Tillför hästen såpass mycket till aveln att han är ett måste att behålla som hingst?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dels för att jag har ingen vidare lust att lägga 10 000 på en kastrering, med alla risker som en liggande kastration innebär. Och dels så ja, han tillför aveln väldigt mkt. Och dels så är han lite harig av sig, jag har hört att kasterar man hingstar sent som är lite hariga så blir de värre, och det har jag verkligen inte tålamod med.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Varför kan du inte kastrera? Tillför hästen såpass mycket till aveln att han är ett måste att behålla som hingst?

Det gäller väl de flesta sto och hingst ägare, att de tror att just deras häst är den ända inom miltals radie som är värd att avla på. Sedan om hästen inte kan visa egna resultat, är opremierad eller inavlad bryr de sig inte om.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dels för att jag har ingen vidare lust att lägga 10 000 på en kastrering, med alla risker som en liggande kastration innebär. Och dels så ja, han tillför aveln väldigt mkt. Och dels så är han lite harig av sig, jag har hört att kasterar man hingstar sent som är lite hariga så blir de värre, och det har jag verkligen inte tålamod med.

Men ärligt om han är lite harig så är det väl en dålig egenskap att avla på!? Sedan kostar det inte så mkt att kastrera
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu är ju saken sådan att han var inte sån när han föddes. Det blev han när han fick gå på lösdrift, för det skulle ju vara så jävla nyttigt sa alla, och han skulle mogna så himla mkt och bli en sån himla fin individ.

Han var bra innan, tillbaks fick jag en nervös häst som blev rädd för allt. Nu är han väldigt mkt bättre, och mina tränare tycker att jag överdriver rejält, men jag är perfektionist och vill inte att mina hästar så mkt som ens ska vrida på huvudet åt saker och ting, än mindre kasta sig.

Jag släpper aldrig en häst på lösdrift som inte är min egen igen kan jag säga.

Kan ju säga att han nedärver sin oräddhet han hade som föl och åring.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Han föddes hingst, inte mkt att göra åt.

Hittar jag nåt som känns rätt så flyttar jag. Men för något som känns "kanske" kommer jag inte göra mig osams med min mor om.

Och du har behållit hästen som hingst, ditt ansvar.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Ja ja ja, du har bara bestämt dig för att jag är sämsta hästägaren ever och att min häst är sjukt olycklig. Fortsätt tro det du, det gör mig inget, jag har facit här hemma :)
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dels för att jag har ingen vidare lust att lägga 10 000 på en kastrering, med alla risker som en liggande kastration innebär. Och dels så ja, han tillför aveln väldigt mkt. Och dels så är han lite harig av sig, jag har hört att kasterar man hingstar sent som är lite hariga så blir de värre, och det har jag verkligen inte tålamod med.
Men det kostar ju lika mycket att ta bort en häst om inte mera nästan än vad det kostar att kastrera. Och om du ändå hellre tar bort hästen så gör det ju inte så mycket om operationen skulle gå fel.

Och om hästen inte var harig och nervös som liten så är det också något som går att jobba bort, jag har aldrig hört faktiskt att hästar skulle bli nervösa av att bli kastrerade. Däremot har jag hört att väldigt nervösa och ängsliga hundar och då hundar som varit det sen födseln, alltså har det psyket kan bli värre vid kastrering.

Alltså om du nu hamnar i situationen då hästen faktiskt kanske inte kan få något sällskap pga att den är hingst. Med tanke på att hästen inte är så gammal än så är det ju inte försent.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Ja ja ja, du har bara bestämt dig för att jag är sämsta hästägaren ever och att min häst är sjukt olycklig. Fortsätt tro det du, det gör mig inget, jag har facit här hemma :)
Var annat än i din fantasi står det något sådant?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Gentemot hästen.

Respekt är något man förtjänar.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu när det framgår att det Araber, ändrar jag mig och tycker det är helt ok hur du tänker och sköter din hästhållning

Och av den anledningen ser jag det inte som en förlust utan snarare en ren vinst ju flera hingst slags mål som leder till färre kulor.

Det här tycker jag visar brist på empatisk förmåga. Att bara för att det råkar vara arabiska fullblod som inte har några speciella krav för att bli avelshingstar så är det helt plötsligt okej att ha dem tillsammans så de eventuellt åsamkar varandra så mycket skada så att de blir tvungna att kastreras?

Du får gärna förtydliga om du menade något annat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Jennifer Junkas kom till stallet möttes hon av en mardrömslik upptäckt – någon hade skurit ett djupt snitt i hennes häst Zarissa...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var natten till onsdag som någon tog sig in till Sophie Ställbergs hästar i hagen. På onsdagsmorgonen upptäckte hon att ett av...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk ska ha delat ut omkring 30 piskrapp på en travhäst under ett tävlingslopp på en västsvensk travbana tidigare i år. Nu har...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett flertal hästar sprang runt på riksväg 47 och länsväg 95 strax utanför Jönköping under söndagen. – Det ska handla om fyra hästar, vi...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp