Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

När hästägaren Linda Jennebo skulle ta in sin häst Sixten i söndags upptäckte hon att han hade långa skärskador över hela ryggen.
Nu misstänker polisen att en djurplågare rör sig i området kring Skaraborg.
– Hästen har ett tjugotal sår över hela kroppen, säger Jennebo till GT. ...

Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/hasten-sixten-brutalt-knivskuren-20-ganger/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Valacken Sixten har tillfogats flera rispor och sår på ryggen.

Händelsen polisanmäldes med rubriceringen djurplågeri. I dagarna har en polisman, med stor erfarenhet av hästar, besökt gården.
– Enligt denna polisman är det ett dräktigt sto och en hingst som går tillsammans med Sixten i hagen.

Källa: SLA
Länk: http://sla.se/tibro/article1524557.ece


Man förundras över vilken kunskapsnivå man som hästägare innehar när man inte ens förstår hästarnas naturliga beteende.

Att bara ens komma på tanken att blanda högdräktigt sto med hingst och valack är ju som att be om problem, utan att själv skapa problem.

Tragiskt att man börjar med att lägga skulden på människan, fast i det här fallet verkar det som att det är den mänskliga faktorn som har felat i både kunskap och djurhållning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Borde vara hyfsat lätt att kontrollera utifrån hur sårkanterna ser ut, en kniv gör rena snitt, men stackars häst hur han ser ut. :(
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Ja, plus att det känns ganska osannolikt att en människa skulle kunna knivhugga en häst i en hage 20 gånger... En eller två, på sin höjd, sen lär ju knappast människan kunna komma i närheten av hästen igen. Tycker (tyvärr) att folk verkar ha väldig lätt för att kalla alla rivsår på hästar för knivdåd, det känns väl som att det borde finnas några fler möjligheter än träd och rovdjur som orsakat det, som är mer sannolikt än människa med kniv...
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

kl
Har sett sår som ser ut som knivsår på min häst ett par gånger under åren jag haft honom, inte alls omöjligt för en annan häst att skapa dessa sår. Är det dessutom en intensiv hingst så är det inte konstigt alls. Hon har haft tur att hingsten inte tog död på den hästen. Hoppas hon inte släpper tillbaka stackarn i den hagen igen.

Men helt klart märkliga skador, men jag tror inte ett dugg på att det är en människa. Dessutom med tanke på att det var blandat sår och och dessa rivsår.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Valacken Sixten har tillfogats flera rispor och sår på ryggen.

Händelsen polisanmäldes med rubriceringen djurplågeri. I dagarna har en polisman, med stor erfarenhet av hästar, besökt gården.
– Enligt denna polisman är det ett dräktigt sto och en hingst som går tillsammans med Sixten i hagen.

:meh: :crazy:

Stum... Hur kan man ens tänka tanken att låta en hingst, ett dräktigt sto och en valack dela hage.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

De såren är garanterat gjorda av en annan häst. Samma sak hände halvblodet jag hade för några år sedan, en valack gav sig på honom i hagen och jag har bilder på eländet. Jag såg när det hände (det tog ett tag innan jag kunde sära på hästarna) annars hade jag också funderat på vad som hänt, min häst fick stå på smärtstillande i tio dagar.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Hur dum får man va? Låta hingst, sto OCH valack gå ihop :crazy: Klart som fan att hingsten ger sig på valacken! Synd att dumheten ska behöva gå ut över häststackarn...
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Hur dum får man va? Låta hingst, sto OCH valack gå ihop :crazy: Klart som fan att hingsten ger sig på valacken! Synd att dumheten ska behöva gå ut över häststackarn...
Håller med helt och hållet. Pinsamt för tjejen..
Man ska inte va allt för snabb med att gå ut i media och påstå saker ,särskilt inte eftersom störda människor kan gå igång på sånt och faktiskt börja göra det på riktigt,dvs antasta hästar.:banghead:
Hingstar skall få människor ha förresten..
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dessutom sprida bilderna på FB osv med skrik om misshandel, galna människor osv.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dessutom sprida bilderna på FB osv med skrik om misshandel, galna människor osv.
Egentligen .....om man har hingst och inte har bättre koll på sin flock så tycker jag faktiskt hästägaren borde anmäla sig själv för vanvård .
:rage:
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Ja den som utsatt hennes häst för det där är eg hon själv. Man släpper inte ihop hästar så som de gjort *skaka huvud oförstående*
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

När man läser alla kommentarer till sådana här händelser får man intrycket av att de vill att det ska vara gjort av människohand.:crazy:
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Egentligen .....om man har hingst och inte har bättre koll på sin flock så tycker jag faktiskt hästägaren borde anmäla sig själv för vanvård .
:rage:

Det va faktiskt hit jag ville komma med mitt första inlägg efter att ha tidigt misstänkt detta, sedan fått det bekräftat.

Det ironiska i hela historien är att ägaren har gjort en anmälan om djurplågeri och riskerar nu att själv ha lyckats anmäla sig själv för djurplågeri..

Hur vanligt är det att detta inträffar??? :crazy:
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag har ingen aning om hur det gått till men om ingen är hemma och en understimulerad hingst får fnatt kan det mkt väl se ut så där om hingsten fått tokspel och den rispade hästen inte kommit undan.
Ägarna kanske släpper ut och fodrar,då är allt lugnt,sen när maten är slut och hingsten vill ha sitt sto ifred så får valacken stryk.
Kanske gått utmärkt tills nu.
Nu kommer värmen hingsthormonerna vaknar,kanske andra ston som brunstar i närheten.Hingsten får tokspel? ja jag vet inte men jag vet att äldre valacker och hingstar kan få rätt stora sk Canintänder(vassa små betar mellan framtänder och kindtänder) och de kan rispa rätt bra..
Det är inte normalt att de beter sig så här men störda individer finns,har sett en sk klapphingst få sånt frispel.
Men här avlades det väl inte på en sån hoppas jag:crazy:
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Kl

När jag läste om den något udda sammansättningen av hästarna så tänker jag genast: Har hästarna haft brodd?

Tycker såren inte ser ut att vara orsakat av en kniv och har förövrigt sett bara vanliga skor utan brodd ge skumma skärsår vid en spark som nästan har kunnat se ut som en skärskada, därav min reflektion.
Hästar kan göra sig illa på de mest konstiga sätt..

Jag tror helt klart på att skadan är orsakad av att hästarna rykt ihop på något vis.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag har ett dräktigt sto tillsammans med 2 hingstar, det fungerar utmärkt. Men det kräver ju att man har så stor hage att hästarna kan vara ifred från varann med.

Man får ju dock vara lite försiktig och hålla lite koll på dem.

Men det börjar snart bli dags att sära på dem, stoet ska föla om en månad lite drygt, och jag vill inte att hon ska föla i samma hage som 2 hingstar om hon bestämmer sig för att föla på dagen.



Jag håller med er övriga som inte tror att hästen är knivskuren, såren ser precis ut som de unghingsten har över rumpan, även om de inte är lika djupa eftersom de är gjorda på bus. Men i övrigt är utseendet snarlikt.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag har ett dräktigt sto tillsammans med 2 hingstar, det fungerar utmärkt. Men det kräver ju att man har så stor hage att hästarna kan vara ifred från varann med.

Man får ju dock vara lite försiktig och hålla lite koll på dem.
Det är ju det som är problemet lite, det går inte att hålla koll på dom. Det går fruktansvärt fort när hingsten kan få för sig något, ofta inte ens några varningstecken. Det var väl också därför som det hände det som hände, har säkerligen fungerat bra för dom att ha hästarna på det sättet och det var säkert inga tecken på att hästarna var aviga mot varandra heller när hon upptcäkte skadorna.

Det går inte att hålla sån koll på dom, och även om man gör det, det går inte att gå emellan två hästar som slåss med sån intensitet som hingstar kan göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Jennifer Junkas kom till stallet möttes hon av en mardrömslik upptäckt – någon hade skurit ett djupt snitt i hennes häst Zarissa...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var natten till onsdag som någon tog sig in till Sophie Ställbergs hästar i hagen. På onsdagsmorgonen upptäckte hon att ett av...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk ska ha delat ut omkring 30 piskrapp på en travhäst under ett tävlingslopp på en västsvensk travbana tidigare i år. Nu har...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett flertal hästar sprang runt på riksväg 47 och länsväg 95 strax utanför Jönköping under söndagen. – Det ska handla om fyra hästar, vi...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp