Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

När hästägaren Linda Jennebo skulle ta in sin häst Sixten i söndags upptäckte hon att han hade långa skärskador över hela ryggen.
Nu misstänker polisen att en djurplågare rör sig i området kring Skaraborg.
– Hästen har ett tjugotal sår över hela kroppen, säger Jennebo till GT. ...

Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/hasten-sixten-brutalt-knivskuren-20-ganger/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Alla araber är godkända, så det säger inte så mkt.

Jag tycker det säger det mesta om alla hingstar av en ras med automatik även är godkända avelshingstar.

Nu när det framgår att det Araber, ändrar jag mig och tycker det är helt ok hur du tänker och sköter din hästhållning.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag tycker det säger det mesta om alla hingstar av en ras med automatik även är godkända avelshingstar.

Nu när det framgår att det Araber, ändrar jag mig och tycker det är helt ok hur du tänker och sköter din hästhållning.

Eh.... ok???? Nu förstår jag ingenting??

Visst är det tråkigt att alla är godkända, det finns inte ens någon premiering som vi kan visa dem på så att man får några poäng att gå på. Man får lita på andra kunniga hästmänniskor och sin egen magkänsla.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Nu när det framgår att det Araber, ändrar jag mig och tycker det är helt ok hur du tänker och sköter din hästhållning.

Jag är också lite intresserad av hur du tänker där?

Personligen är jag också emot att ha hingstar tillsammans med andra hingstar eller valacker om det finns ston i närheten att konkurrera om. Det kan slå över från ena minuten till den andra. Det som i förmiddags var en from lammunge kan i eftermiddag vara eldsprutande drake, speciellt nu när vi är i vår- och brunsttider.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Och vad skulle vara ofarligt sällskap?

Alla araber är godkända, så det säger inte så mkt. Men han är utställningschampion och ska tävlas i dressyr framigenom, och är mkt lovande.

http://www.arab.se/

Här står det i vart fall att de både måste vara testade och att det finns en certifiering. Man måste även lösa licens för hingsten.

Så helt fria tyglar är det inte
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

De måste vara DNA testade för vissa sjukdomar, ja. Men resultatet spelar ingen som helst roll. Certifieringen är ny, och frivillig, och görs av utställningsdomare, inte SH-domare.
Licensen är bara att betala in, en veterinärbesiktning behövs med. Resultatet tittar de inte på.

Så JO! Alla arabhingstar är godkända! Det finns inget som heter ej godkänd, man får avla på allt med kulor.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Att ha hingstar ihop är andra hästar är varje hästägares val.

Men man ska helt klart veta att det plötsligt kan gå väldigt illa.

Värsta fallet jag har sett var hingst och valack som gått ihop sedan de var små helt plötsligt slog det slint i hingsten (ca 4år då) valacken var så illa tilltygad så hans liv gick inte att rädda. (det som var värst var att tarmarna var spräckta)
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Så JO! Alla arabhingstar är godkända! Det finns inget som heter ej godkänd, man får avla på allt med kulor.

Och av den anledningen ser jag det inte som en förlust utan snarare en ren vinst ju flera hingst slags mål som leder till färre kulor.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag tycker faktiskt det är lite spännande detta. Jag vet många hingstägare häromkring som har haft sina hingstar med sällskap hela hingstarnas liv, utan minsta problem. Och då pratar vi vuxna hingstar som går i avel.

Hingstar är inte hästätande monster, de är hästar med samma behov som alla andra hästar, jag skulle faktiskt tillomed säga att de hingstar jag har stött på har haft större socialt behov än ston och valacker.

Att du inte klarar av att vara trevlig förvånar mig inte.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Har du fortfarande inte greppat att problemet inte primärt är 2 hingstar tillsammans utan att det är stoet tillsammans med hingstaran som ställer till bekymmer? Gång på gång drar du upp att andra har hingstar tillsammans utan problem och gång på gång ignorerar du faktumet att de du blir kritiserad för inte är hingst+ hingst + sto och inte hingst+ hingst.

Hur många har du hört talas om som med framgång har 2 hingstar med ett sto?
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Har du fortfarande inte greppat att det inte är det jag diskuterar?

Många verkar inte tycka att hingstar ska gå med sällskap alls, det är det jag motsätter mig.

Men ska vi vara såna så vet jag iaf 4 fall där hingst har gått med sto och valack/hingst där det har fungerat alldeles utmärkt.

För mig har det funkat i nästan ett års tid. Nu är de dock särade eftersom det inte är så långt kvar till en ev fölning. Men 2 vuxna hingstar skulle det nog inte fungera med, det håller jag med om, men nu är det inte 2 vuxna hingstar det handlar om.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Många verkar inte tycka att hingstar ska gå med sällskap alls, det är det jag motsätter mig.

Men ska vi vara såna så vet jag iaf 4 fall där hingst har gått med sto och valack/hingst där det har fungerat alldeles utmärkt.
Fast, jag tror dom flesta tycker och anser att hingstar ska ha sällskap precis som alla andra hästar. Dock är det så att det är få stall där det fungerar att ha två hingstar pga att stallet ofta också har ston i närheten. Ibland räcker det att stona står inom synhåll för att sätta igång hingstarna.
Men 2 vuxna hingstar skulle det nog inte fungera med, det håller jag med om, men nu är det inte 2 vuxna hingstar det handlar om.
Just den åldern 2 år tycker jag är otroligt riskabel, det är då hingstarna ofta börjar fatta vad dom är, börjar utmana dom äldre osv.

Hingstar är väldigt oförutsägbara, det går aldrig att komma ifrån, dom skiftar snabbt som attan i humör.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det beror väl kanske på vad man har för 2 åring. Han är ju född i juli och vet inte om att han är hingst än. Han föltuggar både till sin mor och far fortfarande.

Visst kan han komma på det över dagen, men hans far är än så länge dubbelt så stor, och står betydligt stadigare på jorden, så jag tivlar inte för en sekund på att han kan sätta den lille på plats om det skulle behövas. När han blir grinig så använder han en väldigt effektiv metod, han går helt enkelt över lillskiten eftersom han är så mkt starkare.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Det beror väl kanske på vad man har för 2 åring. Han är ju född i juli och vet inte om att han är hingst än. Han föltuggar både till sin mor och far fortfarande.
Grejen är ju lite den att det går inte att veta när det slår om. Det kan gå otroligt fort och att man inte blandar in ston i den åldern har ju lite med andras erfarenheter av det att göra. Och ju för att det är så oförutsägbart så blandar man inte ston med hingstarna. Hade det gått att förutse händelserna så hade det ju inte varit några problem men faktum är den att det är mer eller mindre omöjligt att veta när det slår till.
Visst kan han komma på det över dagen, men hans far är än så länge dubbelt så stor, och står betydligt stadigare på jorden, så jag tivlar inte för en sekund på att han kan sätta den lille på plats om det skulle behövas. När han blir grinig så använder han en väldigt effektiv metod, han går helt enkelt över lillskiten eftersom han är så mkt starkare.
Det farliga i situationen är ju lite att den lille hingsten inte ett dugg bryr sig om sin storlek alls. Kan mycket väl vara så att den stora tvingas skada den lille ganska rejält innan den lille ger sig, det räcker ofta inte som i vanliga hagar i flockar att den som bestämmer kör bort den andra och den andra ger sig. Inte alltid hingstar har vett att veta när det är dags att ge sig då deras instinkt faktiskt driver dom att "ta över" ston och flock.

Jag hade nog inte tvivlat heller på att den äldre hade vunnit dock, men frågan är hur hel den lille är när kampen är över.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag tycker faktiskt det är lite spännande detta. Jag vet många hingstägare häromkring som har haft sina hingstar med sällskap hela hingstarnas liv, utan minsta problem. Och då pratar vi vuxna hingstar som går i avel.

Hingstar är inte hästätande monster, de är hästar med samma behov som alla andra hästar, jag skulle faktiskt tillomed säga att de hingstar jag har stött på har haft större socialt behov än ston och valacker.

Att du inte klarar av att vara trevlig förvånar mig inte.

Det är ju inte sällskap som är problemet, jag har ju två hingstar tillsammans och hade jag släppt in ett sto så hade jag haft enorma problem.

Man får ju se till gruppen inte bara det att han skall ha sällskap.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Har du fortfarande inte greppat att det inte är det jag diskuterar?

Många verkar inte tycka att hingstar ska gå med sällskap alls, det är det jag motsätter mig.

Men ska vi vara såna så vet jag iaf 4 fall där hingst har gått med sto och valack/hingst där det har fungerat alldeles utmärkt.

För mig har det funkat i nästan ett års tid. Nu är de dock särade eftersom det inte är så långt kvar till en ev fölning. Men 2 vuxna hingstar skulle det nog inte fungera med, det håller jag med om, men nu är det inte 2 vuxna hingstar det handlar om.
Det är möjligt att du inte förstår, men för mig tycks det mest som du inte vill förstå, så svårt är inte budskapet. Släpp inte flera hingstar tillsammans med ett eller flera ston, är det svårt att fatta? En hingst på 1,5 år är mer vuxen än föl, den är med stor sannolikhet könsmogen och redo att bli pappa. Jag har inte med ett ord nämnt att hingsten ska gå själv och likväl upprepar du det i svar efter svar som ett mantra.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Men sluta svara på mina knappar om det är en diskussion med dig själv du vill ha.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Dessutom sprida bilderna på FB osv med skrik om misshandel, galna människor osv.

Och jag med flera skrev flera ggr på fb att det där har inte en människa gjort. Men ändå hävdades det hela tiden.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Men snälla nån, vill du inte diskutera med mig så sätt mig på ignore men att komma och säga att jag inte håller mig till trådämnet, flockkonstealltioner som är farliga för hästarna, eller inte svarar på det du skriver är mest patetiskt. Problemt här är att jag svarar på dina inlägg och på vad du skriver men att du inte gillar svaret. Hade du verkligen väntat dig applåder och medhåll?

Jag är ledsen att du känner dig trängd i ett hörn, men här gör jag det för hästarnas skull så att inte lillkillen blir en trasig eller död lillkille. Nu har du särat på dem och lyckligtvi innnan bomben brisserade. Jag hoppas för hästarnas skull att du i forsättningen har din hingst tillsammans med enbart andra hingstar/valackar eller enbart ston möjligen kan små fölisar av båda könen vara med tills det är dags att vänja av de.
 
Sv: Hästen Sixten brutalt knivskuren 20 gånger

Jag har aldrig skrivit att du inte höll dig till trådämnet, så vad får du det ifrån. Jag förklarade bara för dig om och om igen att vi inte diskuterade samma sak. Jag hade och har inget intresse i att diskutera flockar där det är flera hingstar och ston, sjukt svårt att förstå verkar det som. Och kära Lobelia, jag känner mig inte inträngd i ett hörn överhuvudtaget, det krävs betydligt mer för det.

Det var som sagt inte mitt beslut att låta hästarna gå ihop såhär länge, jag hade ingen talan i det hela och ändå så är det jag som gör fel tydligen.


Och åter igen, jag kan inte bestämma vad andra människor gör med deras hästar, jag kan bara bestämma vad jag gör med min.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Jennifer Junkas kom till stallet möttes hon av en mardrömslik upptäckt – någon hade skurit ett djupt snitt i hennes häst Zarissa...
Svar
7
· Visningar
594
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var natten till onsdag som någon tog sig in till Sophie Ställbergs hästar i hagen. På onsdagsmorgonen upptäckte hon att ett av...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En travkusk ska ha delat ut omkring 30 piskrapp på en travhäst under ett tävlingslopp på en västsvensk travbana tidigare i år. Nu har...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett flertal hästar sprang runt på riksväg 47 och länsväg 95 strax utanför Jönköping under söndagen. – Det ska handla om fyra hästar, vi...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp