Bukefalos 28 år!

Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag missuppfattar dig nog, men för mig låter det som om dina hästar kommer fram likt hundar som undrar om de ska få skäll, alltså sänkta huvuden o underkastelse.
Själv vill jag vara en helt OK kompis för mina hästar o skiter i om de ser mig som ledare eller ej. Alla hästar jag har/haft har i de allra flesta fall genom åren glatt kommit fram till mig, rangordningen saknar betydelse för vem som kommer fram först.

*KL*
Jag tycker att det borde finnas en inramad gyllene regel som skulle hänga i alla stall: "Alla hästar är unika individer. Ingen häst är den andra lik. Det finns ingen mall som passar till alla hästar. Respektera och älska hästen. Bemöt hästen på det sätt du själv vill bli bemött".



Det är en felaktig tro att bara för att hästen sänker sitt huvud så visar den underkastelse.
Det finns inte bara av och på. Att sänka huvudet kan betyda en hel del saker. Hästen sänker även sitt huvud när den står och sover, detta betyder väll inte att den känner underkastelse när den sover?
Hästen sänker även huvudet när den är avslappnad, när den tänker, när den busar, när den vallar andra hästar osv.

Dra inte allt över en kam.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

KL
Av ren lathet skulle jag tycka att det vore käckt om min häst kom travande när jag ropade på henne. Då slapp ju jag knata igenom hagen för at hämta henne.:angel:

Nu är det inte så utan jag får snällt gå in i hagen och hämta henne. När jag väl är framme hälsar hon alltid vänligt och följer med utan knot. Tycker att vi har en bra relation med ömsesidig respekt och har inte funderat så mycket på om vem som är ranghögst. Antar att det är jag eftersom hon i princip alltid anstränger sig för att vara mig till lags i ridning och hantering.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Som jag skrev så har jag förmodligen missuppfattat Pillan, men detta var den bild som dök upp i huvudet i komnbination med resten som h*n skrivit. Men h*n kan säkert själv förklara hur h*n menade.
Så, nej, jag har faktiskt inte dragit "allt" över en kam och är väl medveten om olika positioner på huvudet. Men nu var det inte sovande eller lekande hästar tråden handlade om.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

KL

Min häst har tidigare sprungit iväg från mig en hel del. Tror det väldigt mycket handlade om bristande ledarskap, speciellt i början. Hon lade öronen bakåt, viftade på svansen när hon såg att jag var påväg mot henne, och gick gärna och gömde sig bakom en häst. Och det hände att hon kickade mot mig när jag gick runt hästen, vilket jag helt enkelt tolkar som bristande ledarskap, speciellt eftersom det var i början när jag hade köpt henne.
Sedan hade hon en period, efter det hade varit bra ett tag, när hon sprang iväg också, fast på ett helt annat sätt. Då verkade det mer som att hon ville leka, hon såg glad ut, stajlade och gömde sig inte längre, utan bara sprang iväg.
Nu har jag ganska precis fått upp henne till gymnasiet där jag går, Wången, efter att inte ha träffat henne på två månader. Hon går i en stoooor hage, men eftersom det blir mörkt ganska tidigt så tycker hon att hon ska komma in då, och står oftast vid grinden och väntar på mig när jag kommer.
Har dock börjat ge henne några bitar pellets när hon kommer till mig. Sedan jag började med det har hon blivit lite mer nyfiken på mina fickor, men jag tycker att mitt ledarskap är såpass etablerat att jag kan ta det.
Ren lathet att jag ger henne lite mat med andra ord ;) Det går knappt att hitta sin häst i den hagen, så ja. Hon kommer till mig, oftast ;D
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

mina hästar har aldrig fått så mycket som en smäll på bogen av mig, det handlar om vad man kan och inte . mina hästar springer inte med huvudet nere i marken dom kommer med huvudet vid bog partiet, dom ska inte komma med huvudet högt mot mej då kör jag i väg dom. har jobbat med detta i 10år snart vet nog vad jag pratar om. men som jag har sakt innan så gör alla som dom själva vill, men man säger aldrig att någon är elak mott sinna hästar om man inte vet det.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

jag har väl inte skrivit att du är elak mot dina hästar?:confused:



Dessutom kan en smäll faktiskt vara på sin plats ibland.:devil:


Jessie som jobbat med hästar i över 20 år och varit ägare ännu längre.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Mina kommer när jag visslar (för det mesta, ibland på sommaren är gräset bara för gott...:grin:)
Men som någon skrev så får de ju inte klampa hur som helst... Jag tar på grimskaft sen öppnar jag grinden och då står de still och väntar tills jag hängt upp handtagen. Sen så går vi när jag är redo...
Fast för det mesta får de springa in själva i stallet.. men oavsett så står de stilla tills jag är klar med grinden.
Äldre Madame kan dock ibland få för sig att det är tröttsamt att vänta på mig och då går hon, vilket gör att killen följer med "hon gick ju!"

(Om ni undrar så är det inhängnat från hagen till stallet... )

Jag kommer ihåg från nån Monty clinic "the horse should come to you, otherwise it doesnt like you and then you have to work on that"

Inte helt ordagrant, men det var något sådant
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

mina hästar har aldrig fått så mycket som en smäll på bogen av mig, det handlar om vad man kan och inte . mina hästar springer inte med huvudet nere i marken dom kommer med huvudet vid bog partiet, dom ska inte komma med huvudet högt mot mej då kör jag i väg dom. har jobbat med detta i 10år snart vet nog vad jag pratar om. men som jag har sakt innan så gör alla som dom själva vill, men man säger aldrig att någon är elak mott sinna hästar om man inte vet det.

Min förra arab kunde ibland skrika MEN HEJ ÄR DET DU från andra sidan hagen och sen komma galopperande mot mig i full fart med nosen och svansen i luften och sen tvärnita två meter framför mig och dansa runt lite. Inte minsta hotfullt, bara lyckligt.
ALDRIG hade det fallit mig in att köra iväg honom :(, jag bara njöt av att se honom så full av liv och bus och glädje. Och vacker som en sommardag var han och visste om det också. :love:

Tycker synd om hästar som blir tuktade på det där sättet du beskriver att du gör med dina. Auktoritärt så det stänker om det. :( Och då menar jag inte att jag tror att du är elak, det är bara det att i ett auktoritärt förhållande så berövar ena parten den andras förmåga och vilja till spontanitet. Lite trist.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Förmodligen var svaret till mig, dock undrar jag var du läser att det står skrivet att du är elak mot dina hästar?
Men åter till frågan. Varför måste dina hästar prompt ha huvudet i boghöjd när de kommer fram till dig? Anta att hästen är glad som en lärka, har brallat runt i hagen en vända, "jippiiii, matte kommer". Och sedan lyckligt kommer galopperande fram till dig med högburet huvud, glitter i blicken o spetsade öron. Kör du undan den då o kräver sänkt huvud? Varför då i så fall?

/solis som haft häst i snart 30 år
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

minna hästar brallar och har jätte skoj dom får komma galoperande till mig det är inte det de handlar om det handlar om att jag är deras ledare dom kan jävlas med mig med dom kan stegra sig och bitta mej, dom kan bocka och gallopera och ha skit kul jag är inte någon över man,sen har jag hållt på med hästar 30 år men jobbat med nnha i 10 år, sen dresserar jag dom dom kan hämta bollar och gå piaff, så jag tror att deras liv är ganska bra för att dom har en matte som förstår dom, och varför dom gör som dom gör.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Fast jag förstår inte ditt svar, lägga gärna in lite punkter o kommateringar så det blir lättare att få ett sammanhang i texten.
Kan du inte bara svara på det jag frågade, alltså om de nu kommer galopperande till dig, glada o ystra, kör du bort dem då? Varför?
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Fast jag förstår inte ditt svar, lägga gärna in lite punkter o kommateringar så det blir lättare att få ett sammanhang i texten.
Kan du inte bara svara på det jag frågade, alltså om de nu kommer galopperande till dig, glada o ystra, kör du bort dem då? Varför?

Jag undrar det samma. Varför får de inte komma till dig med högt huvud? Vad menar du det betyder?
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Människan ska gå fram till hästen i hagen,

Tror det kan misstolkas lite.
Inget fel att hästen kommer fram om du lockar på den, eller när den ser dig helt enkelt. Däremot skulle jag inte gilla att hästen ställer sig i min personliga sfär utan att vara inbjuden, DET är övertramp, en utmaning och det beivras.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

en fråga ger ni era hästar mat?
hästarna lär sig att dom får mat av vissa personer,i mitt stal gnäggar alla hästar när jag kommer men inte när någon annan kommer in.att locka sinna hästar tycker jag är fel det är att lura dom. sen finns det sociala hästar det var inte vad detta hadlade om, alla mina hästar kommer till mig också men dom kommer med huvudet sänkt och vissa mig tydligt att jag är deras ledare, allla gör som dom vill,hittar man ett sätt att få tag på sin häst så är ju det bra:)

Min häst får alltid nånting när han kommer in så han blir inte lurad
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Nu har jag inte läst hela tråden utan svarar bara på ursprungsinlägget.

För min egen del spelar det ingen roll om det är jag som går fram till hästen eller om hästen kommer till mig. Men lat som jag är tycker jag såklart att det är smidigast om hästen kommer till mig :D

Huvudsaken är att den inte kommer och "tränger sig på", utan att den stannar upp och "frågar" om det är ok innan den kommer ända fram. Detta gäller givetvis åt andra hållet också. Jag knallar inte rätt fram till en häst och kräver att få komma in dens "space" utan att kolla av att det är ok först. Ömsesidig respekt helt enkelt :) Vill jag inte att hästen ska komma fram till mig så ber jag den helt enkelt att hålla sig en bit ifrån mig. Om den då inte bryr sig om det utan kommer fram ändå så skulle jag nog säga att den inte ser mig som ledare utan som lägre i rang än den.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

minna hästar brallar och har jätte skoj dom får komma galoperande till mig det är inte det de handlar om det handlar om att jag är deras ledare dom kan jävlas med mig med dom kan stegra sig och bitta mej, dom kan bocka och gallopera och ha skit kul jag är inte någon över man,sen har jag hållt på med hästar 30 år men jobbat med nnha i 10 år, sen dresserar jag dom dom kan hämta bollar och gå piaff, så jag tror att deras liv är ganska bra för att dom har en matte som förstår dom, och varför dom gör som dom gör.

Men vad säger du, menar du att du låter dina hästar jävlas, stegra sig och bita dig?:eek::eek:

Du skriver så otydligt så jag har kanske missuppfattat...
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Tror det kan misstolkas lite.
Inget fel att hästen kommer fram om du lockar på den, eller när den ser dig helt enkelt. Däremot skulle jag inte gilla att hästen ställer sig i min personliga sfär utan att vara inbjuden, DET är övertramp, en utmaning och det beivras.

precis vad jag menar:laugh:,tack att det är någon som förstår sig på detta. har läs och skriv svårigheter så förlåt om du inte förstår.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp