Bukefalos 28 år!

Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Men vad säger du, menar du att du låter dina hästar jävlas, stegra sig och bita dig?:eek::eek:

Du skriver så otydligt så jag har kanske missuppfattat...

nej det får dom inte, men folk tror ju att mina hästar har jätte tråkigt.
mina är ju hästar dom också så dom kan jävlas dom med.:crazy:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Fast om mina hästar hade stegrat sig mot mig och bitit mig så hade jag ansett det som ett riktigt riktigt allvarligt problem och inget man löser genom att kräva att huvudet alltid ska vara i boghöjd. En häst är mycket sällan eller aldrig "elak" utan att vara provocerad först.

Varför kan du inte svara på min fråga angående varför du alltid kör iväg dem om dem glada kommer emot dig med högburet huvud? Är det så att du tror att de ska ge sig på dig om de inte har huvudet lågt?
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

nej det får dom inte, men folk tror ju att mina hästar har jätte tråkigt.
mina är ju hästar dom också så dom kan jävlas dom med.:crazy:

jävlas får dom göra med varandra, inte med dig :eek::eek:

jag börjar ärligt talat fundera om du har några hästar alls, du skriver så okonsekvent. ena stunden ska dom komma till dig med sänkt huvud för att du är ledaren annars kör du bort dom, nästa stund bits dom och stegrar sig :eek:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

jävlas får dom göra med varandra, inte med dig :eek::eek:


Håller med!

Hästar är inte så korkade att de inte kan hålla isär olika individer hos såväl häst som människa, och de lär sig fort vad det är som gäller.
Jag har noll tolerans för bus, exempelvis busar jag aldrig upp min unghingst, just av den orsaken att de har svårt att sätta stopp, gärna går överstyr, och jag lär ju förlora fighten med en 500 kilos häst, även om det bara är bus.

Ett nej är ett nej.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

jävlas får dom göra med varandra, inte med dig :eek::eek:

jag börjar ärligt talat fundera om du har några hästar alls, du skriver så okonsekvent. ena stunden ska dom komma till dig med sänkt huvud för att du är ledaren annars kör du bort dom, nästa stund bits dom och stegrar sig :eek:

:bow:

Min skulle aldrig få för sig att stegra mot mig för att jävlas, möjligen om jag trängde honom både fysiskt och psykiskt på nåt sätt ( som jag inte vet just nu),. Då skulle han ha rätt att stegra :devil:.
Jag vill att min ska komma med gott självförtroende, glad och villig. Och det gör han.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

KL

Personligen så uppskattar jag och njuter av att mina pållar är och visar sina individualiteter... Jag vill ha en häst/hund/katt med personlighet...inte lobotomerade zombies:eek:

Självklart är jag ledaren.... och jag har tydliga gränser, men jag kräver inte total underkastelse... Jag vill ha ett samarbete och en "conection" till mina djur.. och jag vill se det unika och individuella i alla individer...

Att hämta i hagen kan se olika ut från gång till gång... ibland kommer Kamel glatt och nyfiket med iver i stegen och ibland vill han leka lite kurragömma innan... han vet att jag är ledare... men han är en individ, och ibland så är det bus som står i hans agenda.... därimot, så skulle jag ALDRIG acceptera att han är hotfull, aggressiv eller elak...
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

därimot, så skulle jag ALDRIG acceptera att han är hotfull, aggressiv eller elak...

Då får du läsa vad du själv har skrivit. Du skrev faktiskt såhär:

dom kan jävlas med mig med dom kan stegra sig och bitta mej

Är inte att jävlas med, stegra sig mot och bita en människa hotfullt och aggressivt tycker du??

För det tycker jag.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

min häst kommer alltid när jag ropar, men han brukar stanna ganska exakt en meter från mig. så jag får gå den sista metern.

kanske har det något med det här att göra? jag vet inte, är inte mkt för att dominera djur för sakens skuld så är inte direkt nåt jag funderar över.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Äsch varför göra allt så komplicerat?
Min häst kommer till mig i hagen ibland, när han känner för det. Andra gånger får jag gå och hämta honom. Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Då får du läsa vad du själv har skrivit. Du skrev faktiskt såhär:



Är inte att jävlas med, stegra sig mot och bita en människa hotfullt och aggressivt tycker du??

För det tycker jag.

Alltså...jag tror du quotade fel person...:crazy: Jag har bara skrivit ETT inlägg och det är detta:

KL

Personligen så uppskattar jag och njuter av att mina pållar är och visar sina individualiteter... Jag vill ha en häst/hund/katt med personlighet...inte lobotomerade zombies

Självklart är jag ledaren.... och jag har tydliga gränser, men jag kräver inte total underkastelse... Jag vill ha ett samarbete och en "conection" till mina djur.. och jag vill se det unika och individuella i alla individer...

Att hämta i hagen kan se olika ut från gång till gång... ibland kommer Kamel glatt och nyfiket med iver i stegen och ibland vill han leka lite kurragömma innan... han vet att jag är ledare... men han är en individ, och ibland så är det bus som står i hans agenda.... därimot, så skulle jag ALDRIG acceptera att han är hotfull, aggressiv eller elak...
2009-11-25 12:24
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Äsch varför göra allt så komplicerat?
Min häst kommer till mig i hagen ibland, när han känner för det. Andra gånger får jag gå och hämta honom. Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll.

Eller hur? Ibland undrar jag om inte en del människor håller på att NH:a bort allt sunt förnuft. Att vara lugn, trygg och konsekvent brukar vara det som funkar i längden.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag uppskattar när hästen kommer när jag ropar, för jag tycker det visar på intresse från hästens sida att undra nyfiket vad jag vill. (Åtminstone möter mig halvvägs)
Jag gillar inte såna som springer åt andra hållet o visar ovilja att träffa den som kommer. Sen kan ju såna beteenden ha sin förklaring i dålig hästhållning så den lärt sig att akta sig. (det gillar jag ännu mindre)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Ledarskap hit o ledarskap dit, o ska o ska.

Blir så less på detta tjat om "ledarskap" -inte menat som en pik mot dig, utan TJATET som skrivs överallt och varenda en som skriver har en egen teori, vilket ditt exempel visar mycket tydligt - man skriver helt tvärtemot varandra och båda hänvisar till ledarskap som grunden för sin teori.

Som Popcorn säger, kommer inte hästen så måste man hämta den, har man abdikerat som ledare då? :cool:

Ingen relation -varken mellan människor eller mellan människa och djur - mår bra av att man hela tiden är upptagen av att försvara någon sorts inbillad rangordning.

Lite sunt förnuft kommer man långt med i sin relation till sin häst, tycker jag :)

Tycker detsamma! :bow:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Eller hur? Ibland undrar jag om inte en del människor håller på att NH:a bort allt sunt förnuft. Att vara lugn, trygg och konsekvent brukar vara det som funkar i längden.

Ja jag tror också det. En del människor har så mycket teorier om hur hästen måste bete sig och hur människan ska bete sig och hur relationen ska se ut, hur ledarskapet ska vara, rangordning bla bla bla. Vad finns kvar då? när de måste springa runt med stora regelboken för att inte råka göra fel någongång?
Helt sjukt.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag har funderat skitmycket på det där. Min pålla köptes i juli 2009 som problemhäst, inte helt galen, men svår och tuff. NH var det som funkat hittills men det har är inte min grej alls så jag körde på som vanligt, efter tre veckor var de mest akuta grejena lösa. Typ att inte frysa fast när man skulle leda henne, inte rusa ut ur boxen så snart dörren öppnades, lyfta fötter utan att krångla och en del andra basic-grejer. Har funderat på vad jag gjorde till skillnad från henns förra ägare - och jag vet inte säkert. Jag tänker inte ledare gällande min häst utan kompis, jag vill få henne att vilja göra som jag vill och för att nå dit att jag försökt förstå varför hon gör som hon gör i olika situationer.
Det jag har kommit fram till som nog kan vara skillnaden är att jag är ganska bra på att läsa in varför pålle gör som den gör. Kanske behöver vissa den ledningen mer än andra? Att se varför hästen gör som den gör och att hitta lösningar som passar just den hästen?
Jag har kanske inte alls rätt, men den är en tanke i alla fall.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

:bow:Tack för den.

Det är jäkligt lätt att ta saker för givna o man har ingen förståelse för hästens tidigare liv- det som har format den.
N
Ägaren innan kanske har haft ett onaturligt signalsystem o hästen förstår nu nada eller var förvirrad tidigare.
Ge hästen tid o hantera den på ett naturligt sätt, så kommer hästen att lära sig att man är ganska bra att ha med sig.
Umgås med den, ge den motion som den behöver för att må bra- så löser det mesta sig.

Om den nästan bara få gå i hage med nya kompisar är det lätt att den bara vill vara där o blir "besvärlig".
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Mina hästar kommer alltid fram för att nosa på en när man går in i hagen. Dom är extremt sociala och vill alltid att man ska börja klia och prata med dom. Ska man ta ett varv i hagen och kolla staket så följer dom troget med för att se på och hålla en sällskap. Ledarskap har vi aldrig haft problem med här hemma så det tar jag som en nypa salt om det är bra eller ej att dom kommer fram.:p
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Våra hästar var lite lustiga i höstas när vi började ta in dem på kvällen.

De gick då i sommarhagen som är en lång hage på ca 1,5 km. i mitten är det en skogsdunge och bakom den en äng. I början av sommaren går de bara i den första delen av hagen som är mer kuperad och har mindre gräs. I mitten av sommaren öppnar vi upp till ängen.

Självklart gillar de att stå längst bort på ängen då det finns gräs där.
Så då blev det att vi gick på grusvägen bort till ängen och tog dem via det utsläppet.
Se när vi började ta in dem varje kväll, så slog det aldrig fel. När vi gick till stallet och hämtade grimmor så stod de vid det närmsta insläppet vid badkaret. Under tiden vi var i stallet så var de puts väck. Då hade de gått över till ängen, så det var bara att knata iväg och hämta dem längst bort.
I början funderade vi på om de inte ville bli hämtade , men sen förstod vi att eftersom vi börjat hämta dem vid utsläppet längst bort, så var det dit de gick för att bli hämtade. :)
Så ibland när vi kom i mörkret, hörde vi hästarna gå på led längs med hela hagen för att bli hämtade 1,5 km bort istället för att stå kvar och ha 100 meter till stallet.

Nu i vinterhagen brukar de reagera när nån kommer, men eftersom vi har 2 hästar och delar hage med grannen och deras 2 hästar så brukar de kolla vem som kommer innan de går fram.
Jag bryr mej inte om hästen stannar 5 meter framför mej och jag får gå fram, huvudsaken är att den inte springer iväg eller krånglar när jag väl går till den.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 569
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp