Bukefalos 28 år!

Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

V

Vicksan

Har länge hört att det ska alltid vara hästen som ska komma fram till sin människa i hagen, det visar tecken på att den ser oss som dess ledare. Man ska inte vika sig och gå fram till hästen, det visar tecken på att det är den som fört oss och inte tvärtom.
Men så läste jag idag en artikel i en hästtidning där det stod tvärtom! Människan ska gå fram till hästen i hagen, av den anledningen att det är alltid ledaren som tar kontakten med de ranglåga i hagen. Dvs att det är aldrig hästen som får komma fram och ta kontakt, det visar att den leder människan. Det ska alltid vara tvärtom, människan ska tala om att nu kan vi gosa, nu ska vi gå in osv, på våra villkor.
Ursäktar ifall detta blev lite luddigt, men har någon nån erfarenhet/åsikt om vilket som funkar bäst? Jag har nog kört lite av båda hittills med min häst, men vad ska man göra egentligen? Skulle vara kul å höra vad andra tycker :)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Mina kommer när jag ropar på dom. Jag har hästarna hemma så det skulle verka lite stört om de kom varje gång de så mig.
Samtidig tycker jag om att gå och se till hästarna när de går och betar. Då vill jag ju inte heller att de ska komma.
Det är ju oftast enklare att hämta en häst, än att alla kommer springandes.
Har man sin häst inackorderat, ska man ju oftast använda hästen varje gång man kommer, då lär hästen sig ju att komma varje gång den ser en. Det ser jag inget fel i. Jag ser ingen anledning till att ändra på det, det verkar ju praktisk att den gör så.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag skulle nog säga att det är ganska orelevant vad gäller ledarskap. Visst är det så i flocken att ranghög bestämmer, men å andra sidan så försöker ranglåga också kontakt när de känner för det (De blir ju ivägfösta om den ranghöga inte vill)..
Det är ju knappast så att det BARA är den ranghöga som tar kontakt :confused:

Att hästen kommer fram till människan ser jag som något trevligt och socialt - det behöver ju inte betyda att den tänker börja bestämma.
Det är ju om den "går på" människan eller inte viker undan som den kanske kommer snäppet över i "rangen".

Med mina hästar har det varit lite olika. Min förra gick ibland undan (hon var svårfångad i början), ibland kom hon springandes mot en.
Min nuvarande är likadan, fast mest får jag gå och hämta henne.
Gammelhästen står där hon står (!!), låtsas att hon inte ser och rör sig inte en millimeter mot en hur mkt man än försöker :D
Och unghästen brukar söka kontakt (fast hon är dum i hagen också så där visar det väl på det beteendet du skrev).

Jag tycker man ska göra som man själv känner och vad som funkar bäst med resp. häst och stall :)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*kl*

Det är nog individuellt vad man och hästen föredrar tror jag. Gammeltant kan göra allt från komma i full fläng när hon får syn på mig till att låtsas om att hon inte AAAALLS ser att jag kommer. Detta fenomen inträffar oftast när hon står vid ensilagebalen:angel:

Men oftast så möter hon mig på vägen och det tycker jag är ganska mysigt.
Däremot är det ett ungsto på lösdriften som jag inte låter komma till mig. Hon är enormt bossig och kan komma och försöka sparka iväg gammeltant när jag står där osv. Inte så smidig utan kan gärna försöka gå över folk.
Men hon försökte sparka Frigg en gång när jag stod hos henne (och Frigg blev ju rädd och gick iväg) och hon fick sig en rejäl utskällning. (verbal alltså) Nu går hon aldrig fram till mig utan enda gången vi 'ses' är om jag går fram till henne.

Gammelman kunde komma som en liten ängel och stoppa in huvudet i grimman och följa efter. Sen när man kom till grinden och skulle öppna så sa det bara tjoff och så stack han iväg till andra änden av hagen glatt bockandes...Och sen stod han i andra änden och gnäggade glatt och undrade varför jag var så långsam...Så gjorde han ganska ofta, men det var en del av hans personlighet. Kommer aldrig få en sån underbar häst igen. :love: (fast man tyckte inte alltid det var så underbart när det hällregnade och stormade och hästskrället drog iväg hur långt som helst...)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*KL*

Jag säger som dom flesta att det där med ledarskap ska man ta med en nypa salt. Jag menar, kommer inte hästen till en så MÅSTE man ju gå och hämta den? :angel:

Min lilla pålle kommer glatt emot mej, småhummande.:love: Gamelmannen däremot får man allt gå och hämta. Vill ni nåt får NI komma, JAG står här. Står så bra så.:grin:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Ledarskap hit o ledarskap dit, o ska o ska.

Blir så less på detta tjat om "ledarskap" -inte menat som en pik mot dig, utan TJATET som skrivs överallt och varenda en som skriver har en egen teori, vilket ditt exempel visar mycket tydligt - man skriver helt tvärtemot varandra och båda hänvisar till ledarskap som grunden för sin teori.

Som Popcorn säger, kommer inte hästen så måste man hämta den, har man abdikerat som ledare då? :cool:

Ingen relation -varken mellan människor eller mellan människa och djur - mår bra av att man hela tiden är upptagen av att försvara någon sorts inbillad rangordning.

Lite sunt förnuft kommer man långt med i sin relation till sin häst, tycker jag :)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

den som är lägst i rang brukar ju inte springa fram till flockledaren precis..? :p
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Håller med Tussinussen.
Ska o ska:crazy:

däremot SKA de inte klampa in på en. Den sista metern är ens zon. (Vet man att de sköter sig så OK.)
Där ska vi gå in i deras zon o respektera dem- vara varsamma o ödmjuka.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Mina hästar kommer alltid fram till grinden när de ser mig...men när det är lerigt vid grinden som denna årstid så kommer de inte..jag får då gå i LERAN 2 meter och sätta på grimskaftet då följer de med mig...är det dåligt ledarskap...jag tror inte det...för hade jag stått i grinden och väntat hade de hoppat dit för att slippa leran men går jag till hästarna så..jaja jag ska väl gå..det konstiga är att går jag med grimskaft hoppar de inte men är de lösa så hoppar de..
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Har länge hört att det ska alltid vara hästen som ska komma fram till sin människa i hagen, det visar tecken på att den ser oss som dess ledare. Man ska inte vika sig och gå fram till hästen, det visar tecken på att det är den som fört oss och inte tvärtom.
Men så läste jag idag en artikel i en hästtidning där det stod tvärtom! Människan ska gå fram till hästen i hagen, av den anledningen att det är alltid ledaren som tar kontakten med de ranglåga i hagen. Dvs att det är aldrig hästen som får komma fram och ta kontakt, det visar att den leder människan. Det ska alltid vara tvärtom, människan ska tala om att nu kan vi gosa, nu ska vi gå in osv, på våra villkor.
Ursäktar ifall detta blev lite luddigt, men har någon nån erfarenhet/åsikt om vilket som funkar bäst? Jag har nog kört lite av båda hittills med min häst, men vad ska man göra egentligen? Skulle vara kul å höra vad andra tycker :)


Detta var nor något av det mest irrelevanta jag läst. Vem funderar öht om sådant?!?!

Inget ont om dig, du frågar ju, utan snarare om vad du läst.

Spelar det någon som helst roll om vem som kommer fram och söker kontakt? Är det inte ett samspel och en tvåvägskommunikation vi vill åt med våra hästar? Vad tjänar man på att i punkt efter punkt visa för hästen att den har mindre att säga till om? Om man vill ha en lobotomerad slav möjligtvis men vilken icke-djurplågare vill ha det :mad:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Mina hästar kommer alltid fram till grinden när de ser mig...men när det är lerigt vid grinden som denna årstid så kommer de inte..jag får då gå i LERAN 2 meter och sätta på grimskaftet då följer de med mig...är det dåligt ledarskap...jag tror inte det...för hade jag stått i grinden och väntat hade de hoppat dit för att slippa leran men går jag till hästarna så..jaja jag ska väl gå..det konstiga är att går jag med grimskaft hoppar de inte men är de lösa så hoppar de..

Enda punkten det är "dåligt ledarskap" är väl att du inte gör något åt leran när dina hästar till och med så tydligt visar att de inte vill gå i den? Men det är väl snarare en form av "dåligt handhavande av häst" och har ju inget med hur vida du har bra kontakt med dina hästar eller inte att göra.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Ledarskap hit o ledarskap dit, o ska o ska.

Blir så less på detta tjat om "ledarskap" -inte menat som en pik mot dig, utan TJATET som skrivs överallt och varenda en som skriver har en egen teori, vilket ditt exempel visar mycket tydligt - man skriver helt tvärtemot varandra och båda hänvisar till ledarskap som grunden för sin teori.

Som Popcorn säger, kommer inte hästen så måste man hämta den, har man abdikerat som ledare då? :cool:

Ingen relation -varken mellan människor eller mellan människa och djur - mår bra av att man hela tiden är upptagen av att försvara någon sorts inbillad rangordning.

Lite sunt förnuft kommer man långt med i sin relation till sin häst, tycker jag :)

Sunt svar :bow:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag tycker inte heller att det är så viktigt vem som kommer fram till vem i hagen, det viktigaste är ju att häst och människa respekterar varandras gränser.
Tog upp det här bara för att jag undrar hur alla tycker och tänker om sådana här grejer. Vissa jag känner är helt fixerade vid det här ledarskapet och vissa skiter i vilket. Jag tycker det är viktigt att hästen känner till min personliga gräns och tvärtom, sedan är det nog oviktigt vem som vill komma fram först och hälsa :D
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*kl*
Hmm, hur ska man då tolka gammeltants beteende nu när jag kom idag...:D

Jag kallar på henne varpå hon sätter full fart ner mot mig, sen plötsligt kom hon på att vänta nu här...här är ju en jättehärlig LERPÖL! Slänger sig ner och rullar sig. Sen kom hon på, ja visst ja MATTE! Och så kom hon töltande hur glad som helst.

Hon har gjort så förr med. Jag gissar på sinne för humor, men vem vet. ;)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*frustar till* Åh vilken härlig story!!!! Ser det framför mig - skulle kunna vara en serie-strip av Lena Furberg! :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp