Bukefalos 28 år!

Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Nja. Att jag är "aningens" negativt inställd till defaultsvar baserade på "visa vem som bestämmer/var ledare" har många sett och jag håller fullkomligt med om detta. Men om man har problem med en häst som sticker är det bra att låta den ta de sista stegen när man jobbar med detta.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag menar inte människa och häst, utan mellan hästar i flock. Den som är lägst springer ju inte fram och retar ledaren? oj vad jag krånglar till det :crazy:

Då förstår jag bättre.

Men vad har det egentligen för praktisk betydelse i TS fall?

Jag kan springa fram till min häst men hade jag sprungit rakt på honom hade han hoppat undan och tittat väldigt konfunderat på mig. Betyder det att jag är ledaren då? Nej. Snarare att jag missbrukat mitt förtroende om att han tror jag ska söka kontakt.

Däremot motsatsen, om han springer fram till mig och springer rakt på mig då hade jag stött bort honom kraftigt, det är inget önskvärt beteende i min värld. Gör det mig till ett snäpp högre på "ledarskalan" då? Nej. Jag har bara visat var min gräns går.

Så tänker iaf jag.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

jag menade väll ingenting speciellt egentligen, det bara flög upp i huvet på mig.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Hmm, ibland undrar jag faktiskt om inte LF ägt min häst innan och baserar Mulle på henne...;)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Trådkapning........
KAN det vara så???? JAG hade fått för mig att min "gamla favvo" (RIP:cry:) var role-model. Fast han var skäck......
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*kl*
Hmm, hur ska man då tolka gammeltants beteende nu när jag kom idag...:D

Jag kallar på henne varpå hon sätter full fart ner mot mig, sen plötsligt kom hon på att vänta nu här...här är ju en jättehärlig LERPÖL! Slänger sig ner och rullar sig. Sen kom hon på, ja visst ja MATTE! Och så kom hon töltande hur glad som helst.

Hon har gjort så förr med. Jag gissar på sinne för humor, men vem vet. ;)

Haha vilken härlig häst du verkar ha! :) Min förra Haflinger var lite åt det hållet, han kunde komma i fullt rus och upptäcka en grästuva han bara MÅSTE smaka på, för att sedan komma gåendes med ett oskyldigt uttryck i ansiktet :D
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Hmm, ibland undrar jag faktiskt om inte LF ägt min häst innan och baserar Mulle på henne...;)

Nej då, Mulle går ju i våran hage. Han heter Mulle, han ser ut som Mulle, han ÄR Mulle helt enkelt. Inga som helst tvivel om saken.


(Ber om ursäkt för trådkap)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

hej
man kan tycka det är underligt men man ska inte gå fram till sin häst på en gång, på grund av deras ursprun, när dom se oss mänisker ska dom springa, pgr av att vi är rov djur, så därför gör man dom mer mänskliga och oss mäniskor mer hästiga.man måste lära sig hur man ska göra ni säger att den som är lägst i rang inte kommer till ledare,sant men kommer inte ledar hästen till oss mäniskor så får man aldrig tag i dom, man måste bli deras ledare då kommer alla hästar till dej för då ger ledar hästen en singnal att man är ok, för det måste finnas en ledare när man själv inte är där. för er som inte kan detta kan det låta onödigt men om ni skulle se en riktig nnha mäniska så skulle ni nog ändra er snappt,det är otrolligt vad man kan göra om man lärsig detta.
jobbar själv med detta så jag vet.
ha det bra
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Varför skulle en ranglåg häst inte komma fram till mig bara för att en ranghög inte för det?
Min häst är väldigt låg i rang, och den som styr i hagen är otroligt bossig. Nuförtiden kommer han ofta fram och hälsar när man kommer in i hagen, väldigt social kille. Men förr var han inte alls lätt att få in från hagen, man kunde försöka fånga honom i timmar ibland. Men min lille kille, som är "under" honom i rang följer alltig med snällt.

Om han kommer fram eller inte beror mycket på vem han går med. Den han går med nu är väldigt bossig som sagt, och då är han mer passiv. Men han kommer alltid och möter en sista metrarna.
Den han gick med innan kom alltid i full galopp, och då kom min kille hack i häl. Ibland kom han först.

Denna han går med nu gick han med innan också. Då kom han inte heller. Så att han bara skulle se mig som ledare några månader emellan när han gick med den andra hästen tror jag inte på. Även om ledarhästen han går med nu ofta kommer fram, så kommer han ändå inte förren sista biten.
Jag har inget emot det, det är bara sån han är som person. Han är väldigt stillsam av sig och gör inte mycket väsen av sig, därför tycker jag inte att det är så konstigt att han inte kommer i full fart.
När jag kommer förbi hagen och ropar på honom så tittar han alltid upp och kommer fram till staketet och hälsar. Han är inte så översvallande i sina uttryck, men känner man honom så lär man ju sig läsa av känslorna ändå.
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Ledarskap hit o ledarskap dit, o ska o ska.

Blir så less på detta tjat om "ledarskap" -inte menat som en pik mot dig, utan TJATET som skrivs överallt och varenda en som skriver har en egen teori, vilket ditt exempel visar mycket tydligt - man skriver helt tvärtemot varandra och båda hänvisar till ledarskap som grunden för sin teori.

Som Popcorn säger, kommer inte hästen så måste man hämta den, har man abdikerat som ledare då? :cool:

Ingen relation -varken mellan människor eller mellan människa och djur - mår bra av att man hela tiden är upptagen av att försvara någon sorts inbillad rangordning.

Lite sunt förnuft kommer man långt med i sin relation till sin häst, tycker jag :)

Jag håller med dig!

Min häst lyfter alltid huvudet och är uppmärksam när jag eller någon annan kommer, spetsar öronen och vänder sig mot mig, händer ofta att han mulrar eller gnäggar också. Man får gärna ta på grimman och han är enkel att leda ut/in i hagen samt till och från.
Det duger fint för mig, mer krävs inte. Han är nyfiken men inte den som rusar fram och skriker "umgås med mig!" utan håller sig på sin kant, han är sån i sin personlighet.

Ibland kommer han till mig, ibland kommer jag till honom eller så möts vi.
Helt ok för mig och helt ärligt så bryr jag mig inte så mkt. Visst är det bekvämt om hästen kommer springande så slipper man gå så långt :angel:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*kl*

Min pojke uppmärksammar när jag kommer,mullrar lite och lunkar sen med örona framåt mot mig. Han stannar ca 1 meter framför mig,och där brukar jag gå fram och hämta honom. Vat inte om det betyder ngt om ledarskap direkt,snarare våran lilla rutin:p
Är det däremot väldigt lerigt,han AVSKYR att gå i lera så brukar jag få locka och truga lite tills hovarna "lossnar" ur leran och han slaffsar fram.
I somras kom han ofta i fullt fräs flygandes till staketet...men det kan iof bero på att jag hade en hink med gott i , och ofta fickorna med morötter när jag kom:angel:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Har länge hört att det ska alltid vara hästen som ska komma fram till sin människa i hagen, det visar tecken på att den ser oss som dess ledare. Man ska inte vika sig och gå fram till hästen, det visar tecken på att det är den som fört oss och inte tvärtom.
Men så läste jag idag en artikel i en hästtidning där det stod tvärtom! Människan ska gå fram till hästen i hagen, av den anledningen att det är alltid ledaren som tar kontakten med de ranglåga i hagen. Dvs att det är aldrig hästen som får komma fram och ta kontakt, det visar att den leder människan. Det ska alltid vara tvärtom, människan ska tala om att nu kan vi gosa, nu ska vi gå in osv, på våra villkor.
Ursäktar ifall detta blev lite luddigt, men har någon nån erfarenhet/åsikt om vilket som funkar bäst? Jag har nog kört lite av båda hittills med min häst, men vad ska man göra egentligen? Skulle vara kul å höra vad andra tycker :)

(har inte läst alla inlägg).

Det är en felaktig tro att hästen inte får ta initiativ.

Så klart att hästen får komma fram till dig. Varför skulle den inte få det?
Det är ju ett tecken på att hästen vill umgås med dig.


Jag är inte bara ledaren, jag är vännen också. Och vänner kommer man till, och får komma fram till.
Att Bara vara ledare, men inte uppskattad eller sedd som vän, är inget att sträva efter för min del.

Precis som många tror att man inte får se hästen i ögonen...

Hästen får ta initiativ till att umgås, så länge den respekterar dig, på samma sätt som du respekterar den.



Sedan beror det ju på Hur hästen kommer in, kommer den aggresivt så nej, men det är en stor skillnad och den syns tydligt.

Försöker hästen knuffas och kommer burdust till dig så kan du alltid skicka iväg den för att sedan kalla in den på nytt.
Att knalla över någon är inte respektfullt.



Själva hade jag stora problem igår när jag skulle filma min unghingst, han vill så gärna vara nära mig och hälsa...
Självklart kan jag även skicka iväg honom men jag har alltid uppskattat att han är social (egen uppfödning) och det vill jag behålla. Han är inte burdus.

Det blev fina filmsnuttar när han kom till mig så fort jag var inne i hagen. Tyvär är kameran ny och jag har inte fattat hur jag får ut filmen från kameran. :mad:
Skräpsak.
Jag får ta ut bilder men inte videofilmer... User manual pratar om ett läge jag ska ställa om, som inte ens existerar i min kamera...*suck*
Kameran är från VIVIKAI (kinesisk) och user manual är översatt på lite udda engelska från kinesiska, så jag misstänker en miss i översättningen kanske.
Nå det blev lite OT. :D
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

*kl*

Min pojke uppmärksammar när jag kommer,mullrar lite och lunkar sen med örona framåt mot mig. Han stannar ca 1 meter framför mig,och där brukar jag gå fram och hämta honom. Vat inte om det betyder ngt om ledarskap direkt,snarare våran lilla rutin:p
Är det däremot väldigt lerigt,han AVSKYR att gå i lera så brukar jag få locka och truga lite tills hovarna "lossnar" ur leran och han slaffsar fram.
I somras kom han ofta i fullt fräs flygandes till staketet...men det kan iof bero på att jag hade en hink med gott i , och ofta fickorna med morötter när jag kom:angel:

Så gör min arabtant också, mullrar och kommer och sen stannar en bit ifrån. Jag har märkt faktiskt att snabbaste sättet att få henne att komma är att stanna upp och försöka ta kort på henne, då blir hon HIMLA nyfiken på vad jag håller på med - har fått många fina kort på mulen på det sättet :rofl:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

en fråga ger ni era hästar mat?
hästarna lär sig att dom får mat av vissa personer,i mitt stal gnäggar alla hästar när jag kommer men inte när någon annan kommer in.att locka sinna hästar tycker jag är fel det är att lura dom. sen finns det sociala hästar det var inte vad detta hadlade om, alla mina hästar kommer till mig också men dom kommer med huvudet sänkt och vissa mig tydligt att jag är deras ledare, allla gör som dom vill,hittar man ett sätt att få tag på sin häst så är ju det bra:)
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag gör som jag alltid gjort, hästarna kommer till mig, trär in huvudet i grimman, det är jag som bestämmer hur/när de flyttar, stannar, backar osv, Jag har ALDRIG haft problem med mitt ledarskap på någon häst och det har varit några stycken (läs många) genom åren.

Jag avgör vad som fungerar hos mig och mina djur och brukar faktiskt inte läsa just såna artiklar, de har en tendens att irritera mig ;)

Jag kan tillägga att ha kul med sin häst är många gånger viktigare än hela tiden utöva sitt ledarskap. Min häst får be mig att pussas, att klias osv och han springer inte över mig för det. Ge och ta, det är inte dumma i huvudet som inte förstår. Det gör de mer än man anar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Försöker hästen knuffas och kommer burdust till dig så kan du alltid skicka iväg den för att sedan kalla in den på nytt.
Att knalla över någon är inte respektfullt.



Själva hade jag stora problem igår när jag skulle filma min unghingst, han vill så gärna vara nära mig och hälsa...
Självklart kan jag även skicka iväg honom men jag har alltid uppskattat att han är social (egen uppfödning) och det vill jag behålla. Han är inte burdus.
Anser du att andra hästar skickar iväg andra för att de är en aning buffliga?
Nej!
Det kan räcka med ett öra bakåt eller ett låtsashugg.

Sällan skickar ngn iväg en känd flockmedlem för ngt sådant trivialt.
Har man en etablerad kontakt räcker det med ett nej o inte faen bjuds en olydig häst in igen- utan ignoreras så länge den uppför sig lika. den får allt komma med lite fjäsk eller hålla sig lite mer passiv.

Mina hästar är mkt sociala utan att vara egna uppfödningar- bra etablerad kontakt o förtroende:idea:
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Jag missuppfattar dig nog, men för mig låter det som om dina hästar kommer fram likt hundar som undrar om de ska få skäll, alltså sänkta huvuden o underkastelse.
Själv vill jag vara en helt OK kompis för mina hästar o skiter i om de ser mig som ledare eller ej. Alla hästar jag har/haft har i de allra flesta fall genom åren glatt kommit fram till mig, rangordningen saknar betydelse för vem som kommer fram först.

*KL*
Jag tycker att det borde finnas en inramad gyllene regel som skulle hänga i alla stall: "Alla hästar är unika individer. Ingen häst är den andra lik. Det finns ingen mall som passar till alla hästar. Respektera och älska hästen. Bemöt hästen på det sätt du själv vill bli bemött".
 
Sv: Hästen skall komma fram, eller tvärtom?

Funderar på att brodera en fin tavla och sätta upp i stallet med den texten..........
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp