Bukefalos 28 år!

Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Kl

Vi tar inte in våra, jag ser hellre att min häst dör direkt, istället för att den brinner upp. Dessutom så har vi en damm i hagen, så det slår nog ner där om det skulle slå ner någonstans.

Och jag har hört att det inte spelar någon roll om hästen har skor eller inte. Alltså är risken att det slår ner i hästen lika stor som att det slår ner i dig.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Våra hästar går ute. Fast de är varken rädda för åska eller ömtåliga (shettisar)...:cool: Men jag vet inte hur det är med lättare hästar :crazy:

Wow missade detta inlägget förra gången... Shettisar ska behandlas precis som andra hästar! Blir så ledsen på människor som tror Shettisar klarar av vad som hellst bara för att de är små och tuffa!:cry: Jag kan tala om för dig att en shettis dör precis lika bra av blixten som vilken annan häst som helst. Alla hästar (INKLUSIVE shettisar) är mycket känsliga för starkström.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag håller med er!

Shettisar kan vara lika ömtåliga som andra hästar. Även om de kanske har lite lugnare temperament. Men det kan ju vara olika från häst till häst också, så det är inget man kan lita på riktigt.

Mina pluttisar får följa med min fjording in i stallet om det åskar dom med...
Blir dom inte oroliga över åskan så blir dom det om fjordingen försvinner.

:)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

VÅRA shettisar är inte ömtåliga. De har gått ute året runt i sex år nu (förutom de som inte har levt i sex år än!), både i åska, snö å sånt (inte för att det brukar vara oväder hos) utan en enda skråma orsakad av oväder!:p
(ena shettisen hade trampat snett elr nåt så hon va halt i tre dagar, men det är den största skadan våra små pluttisar har haft!) :bow:
Dessutom är ju inte shettisar så stora så de är ABOSLUT INTE högsta punkten, så risken e ganska liten att blixten slår ned i dem, fast det KAN ju hända...:crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Kl

Och jag har hört att det inte spelar någon roll om hästen har skor eller inte. Alltså är risken att det slår ner i hästen lika stor som att det slår ner i dig.

Stämmer förmodligen, men såklart med undantag. Åskan slog ner i ett träd precis intill hagen, 5 hästar stod i en klunga under ett annat träd inne i hagen. De 3 skodda dog direkt, de 2 oskodda klarade sej. Skorna ledde strömmen bättre.
Hade det slagit direkt i hästarnas träd hade det säkert inte spelat någon roll.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

*lite kl*

Som jag har förstått det så handlar det om att strömmen drar sig till ämnen som leder ström bättre, och hästskor leder ström väldigt bra, alltså "dras" strömmen till skorna, men detta först efter att blixten redan slagit ner.

Sedan vet jag att människor får allvarliga brännskador och sådant på ställen de haft smycken eller liknande som består av ledande ämnen. Samma sak borde hända med hästarna, dvs skador i hovar och vid spännen på ev. grimma och/eller täcke.

Jag kan ha fel, men har för mig det var så de sa. Kollade på en dokumentär om blixtnedslag på Discovery Channel för något år sedan :)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Tja men HADE då blixten slagit ner i hagen så hade de varit ömtåliga vill jag lova. Slår det ner i ett träd eller liknande i närheten finns det risk för att även hästarna tar skada även om de är små.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Detta har mina föräldrar berättat: Några år innan jag föddes var det åskoväder o kossorna va ute på betet. Det slog typ ned i hagen och varenda kossa föll ihop, men sedan reste de sig upp igen som om inget hade hänt och hade inte en enda skråma! :p
Kan man ha samma tur med hästar? För vissa tycker ju att kossor inte är tåligare än hästar... Så då borde det ju inte vara så farligt med hästar...? :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag tar inte in hästen, risken är inte mindre i stallet, chansen att jag är vid stallet när det åskar är liten och alla hästarna är vana. Det är inte rimligt att säga upp sig från jobb för att kunna ta ut/in hästen efter behov. Jag unnar dessutom hästen ett svalkande åskregn.

Det är farligt att leva, även för hästar, vi kan förebygga mycket men det finns gränser. Här går definitivt min gräns.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Tja men HADE då blixten slagit ner i hagen så hade de varit ömtåliga vill jag lova. Slår det ner i ett träd eller liknande i närheten finns det risk för att även hästarna tar skada även om de är små.

Liksom de tagit skada om stallet började brinna.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag däremot har varit med om kor som dött när blixten slagit ner i en hage (det var en plan hage på en kulle med ledningar över fast vet inte om det hade nån betydelse).

Det är farligt att leva, även för hästar, vi kan förebygga mycket men det finns gränser.
:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Stämmer förmodligen, men såklart med undantag. Åskan slog ner i ett träd precis intill hagen, 5 hästar stod i en klunga under ett annat träd inne i hagen. De 3 skodda dog direkt, de 2 oskodda klarade sej. Skorna ledde strömmen bättre.
Hade det slagit direkt i hästarnas träd hade det säkert inte spelat någon roll.

Detta fenomen ser man även på hästar hur de reagerar på tråarna i hagen, de skodda brukar få betydligt värre stötar än de oskodda.

Självklart leder ju metallskor bättre än ren hov
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

jag ser helst att min häst är kvar ute. och nu under sommaren har vi inte ens något stall i närheten så då har vi inget annat alternativ än att ha dem ute.
i förra stallet vid ett tillfälle när det åskade så togs hästarna in. min häst är en sådan som snabbt blir "uttråkad" av att stå inne för mycket och blir lätt stressig, så det slutade med att vi fick ta ut hästarna för de bara stirrade upp varandra inne i stallet, och de lugnade ner sig ute sedan. och jag är nog mer rädd för att det ska slå ner i stallet när hästarna står inne, och följderna av det som kan bli, än om de står ute, för mig känn det lite "tryggare", eller vad man ska säga.(säger hon som är väldigt åskrädd.:p)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Detta fenomen ser man även på hästar hur de reagerar på tråarna i hagen, de skodda brukar få betydligt värre stötar än de oskodda.

Självklart leder ju metallskor bättre än ren hov
Går inte att jämföra elstängsel med blixtar.
Åskvädret har byggt upp en laddning/spänning som ger urladdningar i form av blixtar hundratals meter långa. Ledningsförmågan i 1 cm järnsko är försumbar. Jämför tron att bilar är säkra vid åskväder för att gummidäcken skulle isolera!

Allm. Blixtar är oberäkneliga och går ofta inte rakt mellan moln och mark. Dom kan skena olika vägar, även inomhus, varför man ska tänka sig för var man (och hästar) är och hur man placerar föremål etc.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

*KL*

Som någon annan skrev, mina hästar får vara där de är. ser helst att de är i hagen dock, faktiskt, då kan de iaf välja själva var de ska vara, ingen är rädd för åskan. 2 av hästarna är betydligt mer trygga i hage än i stallet.

Iaktar man hästar som har den minsta lilla instinkt kvar i sig så ser man att de vid åskoväder INTE står under hagens största träd, antingen står de en bit ifrån träd eller under ett mindre träd. (vid bara regn går de under det stora trädet/in i trädungen).

försöker stäng aav elagregatet.

på 23 år som "hästägare" har jag bara *peppar peppar* varit med om en olycka med blixtrar, då slog det ne ri stängslet och hästarna kom lösa.

Men vist händer det att hjästar dör av blixtrar
hästar brinne rinne i stall också
hästar bryter benen i hagen
hästar avlivas av överansträngningar av diverse olika anledningar.

vist kan man minimera endel risker, men att skydda från allt går inte och jag tror personligen att det är trygagre i hagen där det kan slå ner i allt annat runt omkring än att ha alal 6 hästarna inne i ett stall och att ajg då förlorar alla om man int ehinne rin och rädda dem.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Kl. Vet av erfarenhet att blixten kan slå ner på det mest otänkbara ställen. För ungefär 5 år sedan började det åska när vi precis släppt ut hästarna, det var ett sånt där åskväder som blir en smäll och sen inge mer. Vi har stora träd, byggnader och älven där vi bor men det slog ner i en trästolpe i hagen. Det var fruktansvärt hela marken skakade och stolpen blev kaffeved, tråden bränndes av och var alldeles svart ca. 15 meter åt bägge hållen. Är på inget vis åskrädd men fick en tankeställare att blixten inte alltid gör som den borde, slå ner i högsta punkt eller vatten. Hästarna går ute vid åska, ställer sig i en klunga mitt i hagen, vilket kanske inte är optimalt, dom går aldrig in på lösdrifen som dom har tillgång till även på sommaren.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Går inte att jämföra elstängsel med blixtar.
Åskvädret har byggt upp en laddning/spänning som ger urladdningar i form av blixtar hundratals meter långa. Ledningsförmågan i 1 cm järnsko är försumbar. Jämför tron att bilar är säkra vid åskväder för att gummidäcken skulle isolera!

Allm. Blixtar är oberäkneliga och går ofta inte rakt mellan moln och mark. Dom kan skena olika vägar, även inomhus, varför man ska tänka sig för var man (och hästar) är och hur man placerar föremål etc.

LIA

Din förmåga att leda ström avgör hur du blir träffad av blixt, järnskor leder bättre inget man kan bortse ifrån, men vid ett nedslag så spelar det eg kanske ingen roll, dock så vet jag flera oskodda hästar som klarat sig och skodda som gått åt

Den största faktor som gör att hästar dör är att det är långt mellan benen vilket gör att de leder strömmen bra och en längre sträcka
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp