Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Hur lyckas du att alltid ta in hästarna? Då måste man nästan bo i bagen och aldrig åka bort/arbeta utan avlösning.

Jobbar varierande tider och det är nästan alltid någon hemma :) de har inte varit ute i åska med flit än på 7 år iallafall. Sen har vi bara tre hästar så det är inte "jobbigt" att ta in dem, alla på en gång utan problem!
 
På en fysiklektion fick jag lära mig att blixten kan slå ner 1,5 mil bort från "startpunkt". Med andra ord ska man kunna räkna till minst 45 mellan blixt o knall för att känna sig säker ;)

Jag gör lite olika, tar in om jag vet på förhand men går inte ut om det har börjat. Stallen jag har stått i genom åren har stallägarna bott på gården, mao nån som har chans att kunna upptäcka eventuell brand i stall annars hade jag inte tagit in med motivatonen hellre dö fort av blixt än brinna upp.

Det åskar sällan här ska jag tillägga, 1-3 ggr per år.
 
Jobbar varierande tider och det är nästan alltid någon hemma :) de har inte varit ute i åska med flit än på 7 år iallafall. Sen har vi bara tre hästar så det är inte "jobbigt" att ta in dem, alla på en gång utan problem!
Intentionen förstår jag, även om jag inte gjort det valet själv, men att arrangera sitt liv så att det alltid är möjligt låter svårt.
 
Mycket är farligt och allt kan man inte skydda hästarna ifrån.
Åska är farligt men fall där hästar dör är extremt sällan.. men de händer.. men som sagt mkt sällan tack och lov.
Jag har inga möjligheter att åka 1,2 mil för att ta in hästen bara för de åskar lite.
Dels jobbar jag hela dagarna och jag anser inte att risken är så pass stor att de är värt att åka.

Har även varg i skogen runt hagarna, varg sågs i våras I hagen, men risken att vargen äter min häst är så liten. Och jag kan inte stänga in henne 24/7 eller.

Får hon blixt i huvudet och blir tagen av vargen så är de ödet anser jag.. hon fick ssiaf leva ett bra och fritt liv medans hon levde ser jag de som!=)
 
En fråga till er som tar in vid åska.. släpper ni allt på jobbet och säger till chefen att ni måste åka och ta in din häst för det åskar??
Vad säger chefen om detta?
Okej om man är hemmafru/jobbar hemma att man kan gå ut och ta in när man vill å känner för det.... men när man jobbar är min fråga hur ni löser det?
Hör ni att de kan bli åska släpper ni in hästen redan kvällen innan då?? och så vart de inge åska så åker ni och släpper ut dagen efter efter jobbet?
 
jag tar alltid in hästarna vid risk för åska.
är själv livrädd för åska sen den slog ned strax bredvid mig då jag var liten.

bor ganska öppet och ena hästen har skor. så känns säkrast att ta in hästarna.

är alltid någon hemma som kan ta in hästarna.
 
Jag låter mina hästar vara ute vid åska eftersom hagarna ligger bra till jämfört med omgivande landskap. Stallet däremot är betydligt högre beläget (även om det finns ett par träd som är ännu högre precis i närheten). Så känns som sannolikheten för blixtnedslag i hagen är relativt låg. Hade jag haft hästarna på en plan vall utan högre punkter utanför eller med höga träd i hagen så hade jag absolut tänkt annorlunda.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp