Bukefalos 28 år!

Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

tror det inte spelar någon roll, på plan öppen yta så blir ju då eventuellt hästen den "högsta punkten" och på yta med träd som då hästen förmodligen söker skydd under vid regnet så kan ju blixten gå ner i trädet lika gärna :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Mina hästar har en ganska plan hage med bara lite enstaka träd. Däremot finns två stora vindkraftverk bredvid hagen (ja kanske 100 m till det närmaste) där det finns åskledare så risken borde ju inte vara så stor att hästarna blir träffade. De är inte skodda nu i år heller.

Men har jag möjlighet så tar jag in dem vid åska, har läst så mycket om hästar som träffats av blixten.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Det där med hästen som dog förra året när ägaren såg på lät obeskrivligt hemskt! :cry: Jag förstår in te hur hästar an dö utav åska?? hur skedde den olyckan?? :confused:

De dör inte av åska utan av blixten. Ett blixtnedslag innebär en enorm elektrisk urladdning.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

En sak jag inte fatta bara...:confused:
Vilket är bäst:

• Plan hage utan träd å kullar

• Hage med mycket träd, kullar och liknande

Det där går inte att säga riktigt, beror på hur geografin ser ut i övrigt. Är det en stor platt hage med ett träd i så slår blixten med stor sannolikhet ner i trädet. Likadant med vattendrag som gärna drar till sig blixten (man ska inte vara ute i en båt på sjön när det åskar). Blixten dras till det ställe där det lättast kan ske en urladdning.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Knapplån!!

Bor man 6 km bilväg bort från stallet så går det inte att ta in hästarna, det blir för mkt jobb för när dom väl är inne har det mest troligt slutat åska. Ingen av dem är rädda för åskan åtminstone.
O det finns ingen annan som kan ta in dem heller.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

*kl*

Jag är inte säkert på att jag kan säga vad som är värst - varje år dör hästar av blixten, men varje år dör också hästar i brinnande stall (inte alltid men ibland orsakade av just åska), då dör dessutom ofta många hästar på en gång.

Jag väljer numera att låta hästarna "bli där de är" när det åskar. Om jag ska börja i stress släppa ut/plocka in hästar i samband med åska känns som om den största risken är att man stressar upp hästarna och det blir kaos o kalabalik och det är en stor risk i sig. Jag föredrar dock att ha hästarna ute då de oftast är lugnast i hagen, och mardrömmen är att det ska börja brinna i stallet och man inte hinner få ut alla hästarna.
Hade vi haft någon häst som var väldigt rädd (vilket vi inte har) så hade jag kanske agerat annorlunda.
Jag jobbar ju dessutom så kan ju knappast garantera att jag alltid är ledig när det åskar.

Själv är jag hysteriskt åskrädd o hade väl helst egentligen kunnat ta hästarna med mig o sätta mig i bilen :p
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Vilket är bäst:

• Plan hage utan träd å kullar

• Hage med mycket träd, kullar och liknande
Hage med träd, om hästarna likt våra står en lite bit ifrån. Då går, med lite tur, blixten endast via träden.
Ett stall är inget helsäkert ställe vid åskväder. Kanske har det inte ens ordentliga åskledare?
Vid en "fullträff" av en kraftig blixt är det inte mycket som klarar sig. Säkrast är att bygga en stor plåtlåda och ställa in hästarna där.

Skodd eller inte spelar ingen roll.

LIA
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

*lånar sista*

Precis som någon skrev ovan så låter jag hästen "vara där hon är" vid åska. Att blixten skulle slå ner i just hästhagen känns osannolikt där hon står, stallet ligger högre, och på andra sidan finns det först 500 meter skog och sedan havet.

Dessutom, om man ska tänka sig det värsta, ser jag hellre att min häst dör omedelbart av ett blixtnedslag än att hon rökförgiftas i ett brinnande stall :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Hos oss är stallet och skogen högre så bli kvar ute är bästa alterntivet. Och det gillar min häst.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Båda delar! Men det absolut värsta är de med elledningar och telefonledningar!!!

För ett antal år sen slog blixten ner i en telefon i en stuga i mitt dåvarande stall när blixten sen var påväg ner till stallet i ledningen brast ledningen och där stod det tre hästar.... En dog på fläcken (låg där helt fridfullt med sin sista tugga gräs kvar mellan tänderna), en blev förlamad i halva kroppen (detta var FRUKTANSVÄRT att se) och en fick förmodligen skador på hjärtat och avlivades några år senare av dåligt hjärta och vatten i lungorna (min älskade lilla häst)
Dessa hästar gick alltså i en skog med den där jäkla telefonledningen i.

Så jag tar in mina hästar om jag kan och hinner innan åskan är här för är åskan redan här går jag inte ut.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Mina hästar e alltid ute..
Dom får hällre dö snabbt ute i hagen
än å brinna inne om de slår i stallet..
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Knapplån!!

Bor man 6 km bilväg bort från stallet så går det inte att ta in hästarna, det blir för mkt jobb för när dom väl är inne har det mest troligt slutat åska. Ingen av dem är rädda för åskan åtminstone.
O det finns ingen annan som kan ta in dem heller.

Ja eller 4 mil :crazy: . Dessutom behöver jag ta med hästtransport, köra hem en häst i taget (två). Det skulle ta fyra timmar innan jag har dem hemma :p

Men beteshagen de går i nu är avlång, med skog på båda sidor både i och utanför hagen, och lite småträd i hagen. Skulle blixten slå ner i hagen är nog risken mycket större att den slår ner i något träd. Så jag är inte alltför orolig, dessutom så gick de in under skogen när åskan kom idag.

En vanlig slät hage utan träd hade jag inte använt alls, dels pga blixt-risk samt skydd för väder och vind.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

fy vad hemskt för den halvt förlamade hästen :cry:
Stod de ute eller inne i stallet?
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Vi har hästarna ute när det åskar men på andra sidan är halva hagen tät skog, dock så hade hästarna nog varit lite rädda och sprungit omkring så min hade vrickat sig :( Men har varit där då det åskat tidigare och då hade dom inte reagerat..
Men jag vet en häst som dog förra sommaren, den blev prickad av en blixt. Det är så hemskt! Den hade iaf stått ute under natten på öppen fält..
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Alltid inne vid åska, men har också en häst som är superrädd för allt som blixtrar inklusive kamerablixtar.

Hade åsknedslag i hagen förra året, gick igenom en tall, trästaketet var i splitter och hade flugit en bra bit samt tog strömmen för flera grannar.
Hagen är delvis kuperad, träd, men omgiven av ännu högre träd, men man kan aldrig vara säker.

Egentligen grimma på inne vid åska och helst övervakning, men jag är litet nojig just när det gäller åska och blixtar.

Om elstängsel, så stäng av elen, så har i alla fall jag lärt.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag känner dels en hästägare vars häst dog i hagen vid blixtnedslag och en hund som blev riktigt illa tilltygad vid en skogsträning med blött underlag. Jag vet inte hur hagen såg ut eller hur den var belägen. Själv tog jag aldrig in min häst vid åska men där jag bor nu smäller det och blixten slår ner runt omkring så här skulle jag nog göra det om jag hade häst.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

KL

Är det någon som vet om det är säkrare/osäkrare att ha strömmen påslagen eller ej i staketet? Och om det är någon skillnad i risk ifall hästen har skor eller inte?
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Man bör stänga av elen till stängslet och koppla bort trådarna från aggregatet. Detta för att skydda aggregatet om blixten slår ner i stängslet. Lägg gärna ner dom trådarna på marken så inte blixten far in i hus etc.

Nej, det spelar ingen roll om hästen har skor eller ej.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

De var ute i hagen. Ja förlamningen måste varit hemsk för honom för det började i ansiktet så han tog sig ner till stallet för egen maskin och kallade på hjälp sen spred det sig mer och mer :( Tappra lilla häst 33 år gammal var han.:love: Han kämpade ner till stallet och upp mot skogen för att visa var min lilla häst (hans livskamrat) låg utslagen för att stallägaren skulle kunna hjälpa henne.
Min häst var då döende men det vände på ett mirakulöst sätt och hon var den enda av dom tre som överlevde som sagt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp