Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

M

metallicaccident

Hej! Nu har jag haft egen häst sedan ett år tillbaka och nu har det
börjat komma in en del åskskurar dagligen här i mina trakter, min
första åsk period som hästägare så jag skulle vilja ha lite "tips" eller åsikter.

Min häst sover ute tillsammans med en annan häst på nätterna
och står inne i stallet de fem, sex varmaste timmarna om dygnet.
Det funkar jättebra för mig o min häst, och min pålle tycker det
är superskönt att få komma in i svala stallet om dagarna eftersom
det inte finns varken träd eller vind/solskydd i hagen.

Men igår eftermiddag åskade det, hästen stod inne redan när
åskan kom, och när det klarnat upp efteråt så fick hon gå ut
igen i ca tre timmar innan jag tog in henne igen för natten.
Eftersom det skulle åska igen på kvällen.

Imorgon bitti ska det åska igen. Och jag vill verkligen inte ha henne
ute när det åskar, det är farligt, hon är skodd också.
Men jag vill ju inte behöva ha henne inne för mycket, vill att hon ska
få vara ute o bara vara häst hela dagarna egentligen. Men så fort det
är risk för åska åker hon in i stallet igen. Dock vistas hon aldrig mindre
än 8-9 timmar om dygnet i hagen men ändå. Det känns fel.. :confused:
Men visst är det väl farligt att ha hästen ute när det åskar???
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Ja det är farligt men man får också tänka på hur hagen ligger och hur stor risk det är att det slår ner i hästen eller i träd som de kan stå under. Man får också se hur hästen reagerar, min förra häst var livrädd för åska och rusade i vild panik så henne var jag tvungen att ta in för det. I stallet var hon lugn.

Om jag har hästarna i en av hagarna som består av en kulle så tar jag in dem men har jag dem i hagen där det är höga byggnader runt omkring så tar jag inte in dem. Om jag har dem på mossen där det är skog en bit ifrån och hagen ligger i en svacka så tar jag inte in dem. Mina nuvarande hästar blir inte rädda så dem behöver jag inte ta in för den skull.

Är det ett riktigt oväder med åska nära så tar jag in dem i vilket fall. Man får helt enkelt bedöma från fall till fall.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

okej du gör så du, det låter ju bra. Men våra hagar är bara öppna fält, inga träd, byggnader, kullar eller dylikt. det är liksom bara plan
markyta. Men det känns dumt att hästen ska få sova ena dagen inne på natten, nästa två nätter ute o in igen pga åskrisk natten därpå osv. ..
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Våra hästar går ute. Fast de är varken rädda för åska eller ömtåliga (shettisar)...:cool: Men jag vet inte hur det är med lättare hästar :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

ja det är farligt. dör flera hästar varje år pga blixten!

jag tar alltid in mina, dessutom är jag i stallet vid kraftigt åskväder pga brandrisk och att min ena häst blir väldigt rädd.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

åskan kan slå ner i hagen och kan slå ner i stallet så det är enligt mig lika "illa" hur man än gör
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Okej, vad bra hehe. Min häst är ett fullblod ( dock inga fullblodsnerver alls;) )
Och jag vet inte om hon är rädd för åskan, men kan tänka mig att om det
är mörkt ute, det öser ner regn, himlen lyses upp i omgångar av blixtar och
det enormt kraftiga mullret på köpet.. då kan jag tänka mig att hon blir rädd..
Men det jag oroar mig för är att åskan ska slå ner och hästarna ska .. jaa du förstår..

De har dessutom skor på hovarna :crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

att vara i stallet kan vara en bra idé. Dock jobbar jag på dagarna och sover såklart på nätterna så jag har inte så stor chans att vara ute i stallet liksom ..
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

nja en skodd häst i en plan hage med elstängsel är rena magneten för blixten.... betydligt tryggare i stallet.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

nja en skodd häst i en plan hage med elstängsel är rena magneten för blixten.... betydligt tryggare i stallet.

Precis vad jag tänkt. Så jag kollar alltid väderprognoser, klart.se och smhi.se flera gånger om dagen för att se till att hästen inte hamnar ute vid åskrisk för det är verkligen inte vad jag vill ska hända!!! Men det är det att hästen blir då ofta inne i stallet lite för mkt enligt mig.. då det är runt 32 grader varmt i hagen utan solskydd så måste hon även få stå inne de fem varmaste timmarna på dygnet..
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Om ni har vattenledningar i stallet är detta INGEN bra plats att vara när det åskar, men har ni vattenhinkar i stället för för koppar går det bra, har jag lärt mej i alla fall...:crazy:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Om hästen inte är åskrädd är det största risken att det blir strömlöst i stängslet och hästen kommer ut och skadar sig eller blir överkörd .
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Hade jag som du, enbart plana hagar utan träd, kullar eller annat högt, skulle jag ta in.

Jag upplever att de flesta hästar är lugnast ute om de befinner sig i en trygg flock. Känns rätt naturligt med ett flyktdjur att de är lugnast på större ytor där de har möjlighet att ha kontroll. Sen finns alltid undantagen men den där typen av gener är ju inget vi direkt avlat på att få bort. ;)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Mina hästar står också inne när det åskar. De går i en hage med mkt träd och kullar. Jag tycker det känns bäst att ha dom inne iaf.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Om ni har vattenledningar i stallet är detta INGEN bra plats att vara när det åskar, men har ni vattenhinkar i stället för för koppar går det bra, har jag lärt mej i alla fall...:crazy:

ja vi har vatten ledningar i vårt stall. Men i min stallgång dricker ingen utav hästarna ur sina vattenkoppar bara för att de är så kinkiga så de föredrar hellre hink, självklart får de som de vill och vi fyller deras hinkar varje dag så vattenkopparna är ju helt snus torra. Men detta kanske inte spelar någon roll eller? Lika farligt ändå? :S
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

min häst spränger inte staketet även om det är stömlöst eller ej, hon håller sig där det är staket, innanför staketen alltså.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Har du möjlighet så ta in hästen när det åskar. Här dog två hästar av blixten förra sommaren. Det var riktigt hemskt, tjejen som ägde den ena hästen satt i bilen och såg när det hände, hon skulle precis ta in dem :cry:

Om hästen har lite hö eller halm att tugga på kan den stå inne många timmar utan att det är något problem och så himla många gånger om året åskar det ju inte.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

vad bra, ja det tycker jag också att det gör! ^^
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

En sak jag inte fatta bara...:confused:
Vilket är bäst:

• Plan hage utan träd å kullar

• Hage med mycket träd, kullar och liknande
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Har du möjlighet så ta in hästen när det åskar. Här dog två hästar av blixten förra sommaren. Det var riktigt hemskt, tjejen som ägde den ena hästen satt i bilen och såg när det hände, hon skulle precis ta in dem :cry:

Om hästen har lite hö eller halm att tugga på kan den stå inne många timmar utan att det är något problem och så himla många gånger om året åskar det ju inte.

Jag kommer att ta in min vid åskvarning och åskrisker. Känns bäst så, hon står aldrig ensam i stallet, altid en häst i en box nära, vi har alltid våra hästar minst två och två oavsett om de är i stallet eller ute i hagen. Min häst står på spånbädd då jag är allergisk mot halm men strör alltid några tussar halm per dag för hästens skull ;)

Det där med hästen som dog förra året när ägaren såg på lät obeskrivligt hemskt! :cry: Jag förstår in te hur hästar an dö utav åska?? hur skedde den olyckan?? :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp