Bukefalos 28 år!

Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Din förmåga att leda ström avgör hur du blir träffad av blixt, järnskor leder bättre inget man kan bortse ifrån, men vid ett nedslag så spelar det eg kanske ingen roll, dock så vet jag flera oskodda hästar som klarat sig och skodda som gått åt
Förmåga att leda ström har med det inre motståndet att göra plus övergångsmotståndet. Det senare påverkas i realiteten främst av fuktigheten.
Övergångsmotståndet mellan hov-mark torde vara ungefär detsamma som mellan hov-sko-mark, ev med viss skillnad då sömmarna kan leda ström in i hoven. För blixten lär detta dock inte spela någon roll. Som jag skrev, så har den redan överbryggat flera hundra meter i luften.

Den största faktor som gör att hästar dör är att det är långt mellan benen vilket gör att de leder strömmen bra och en längre sträcka
Förstår inte din slutsats. Avståndet mellan benen kan väl inte ha något med hur bra strömmen leds genom hästkroppen?

LIA
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Om man står brett isär med benen så är det lättare för blixten att passera genom kroppen. Därför dör ofta kor och hästar då det är stort avstånd mellan deras ben.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag tar alltid in mina hästar om åskan kommer nära, är det flera kilometer till åskan eller att det bara mullrar så får de vara ute. Vi har mycket stora träd runtomkring så risken att blixten träffar något av dessa och strömmen går genom marken är ganska stor. Hellre lite för mycket i stallet än för lite och träffad av blixten.. det åskar ju inte direkt varje dag hela sommaren om man säger så :)
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Ja jag har aldrig sett en häst som blivit skadad av eld men stackars gammel hästen som vart skadad av blixten var det värsta jag sett i hela mitt liv. Förlamningen började i ansiktet och dagen efter hade det spridit sig till hela vänstersidan han blev blind och det gjorde så ont i mig när han blev rädd för mig när jag skule gå in till honom för att ta farväl. :cry:
Detta vill jag aldrig uppleva igen det var fruktansvärt, veterinärerna hade ingenaning om vad de skulle göra om det skulle gå tillbaka eller inte känns faktiskt som om veterinärer har mer kunskap om brända hästar och då kan fatta rätt beslut snabbare än vad de gjorde i detta fallet...
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Vad vill du med inlägget?

Att åskskador är så sällsynta så att veterinärerna inte vet hur de ska behandla det och därför bör man satsa på att hästarna ska bränna inne istället? Det låter lite makabert.

Jag har ingen aning om vad som är vanligast men både och är riktigt ovanligt och inget veterinärer behandlar särskilt ofta har jag inte fel för mig så är dessutom den vanligaste skadan vid blixtnedslag branskada.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Avståndet mellan benen har ingen betydelse om hästen träffas av blixten men däremot om hästen tex står nära ett träd som träffas av blixten.
PL
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Om man står brett isär med benen så är det lättare för blixten att passera genom kroppen. Därför dör ofta kor och hästar då det är stort avstånd mellan deras ben.
Förklara det där! Alltid intressant med nya rön.

LIA
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Övergångsmotståndet mellan hov-mark torde vara ungefär detsamma som mellan hov-sko-mark, ev med viss skillnad då sömmarna kan leda ström in i hoven. För blixten lär detta dock inte spela någon roll. Som jag skrev, så har den redan överbryggat flera hundra meter i luften.

LIA

Fast visst har det betydelse, med skor eller ej, uppenbarligen större än vad din slutsats är. Vid direktträff spelar det självklart ingen roll men i mitt exempel var det tydligt. Hela scenariot finns t.o.m på film, en granne stod och filmade blixtrarna när det hände. Då såg man att hästarna stod tätt ihop, inte som man trodde under olika träd.

Våra hästar går ute, även i åska, både de skodda och oskodda. :idea:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag förklarar gärna.
Vid ett nedslag i ett träd nollas hela spänningen inte ut direkt utan man får en spänningsgradient på många tusen volt per meter längs marken, ju större avstånd mellan benen dess större spänning o större ström.
PL
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

En sak jag inte fatta bara...:confused:
Vilket är bäst:

• Plan hage utan träd å kullar

• Hage med mycket träd, kullar och liknande

Plan hage utan träd och kullar - beror på om det finns högre punkter runt omkring. Annars blir en häst den högsta punkten och då är det förstås lättare hänt att just den blir träffad.

Hage med mycket träd, kullar osv beror nog också på om hagen är väldigt "nära himlen" eller om den är lägre. Om de högsta träden inte står i direkt anslutning till hagen.

Jag funderar på hur en gummiskodd häst skulle klara ett nedslag i jämförelse med en barfotad och en metallskodd...
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Bara för att de klarat att gå ute på lösdrift betyder inte de inte är lika
ömtåliga som andra hästar. Vid blixt spelar det mindre roll om din häst
är ett "skadebenäget och fruset fullblod" eller en "lurvig shettis".
Blixten slår ner och varesig man väljer att ha hästarna inne eller lämnar dom ute,
inte fan är de inte ömtåliga. Hästar kan oftast stå ute i regn&rusk&snöoväder utan problem men när det viner blixtar finns det alltid en fara. Vad man än gör/inte gör åt det så finns den. Finns minst en som har förlorat sin shettis pga
blixt här på forumet.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Tja vad jag vill??? Vad vill du???
Jag vill dela med mig av mina erfarenheter vilket Bukefalos faktiskt är till för.
Hellst av allt så vill man inte ha sin häst skadad alls och vidtar div. åtgärder för att skydda den men tydligen är det endel som inte räknar åskan till ett sådant tillfälle.
Jag anser att det är 100000 gånger bättre att ta in sin häst och sen ha stallet under uppsikt eller vara i stallet under åskoväder än att låta hästarna vara ute. Jag själv går inte ut om jag inte måste när det åskar så varför ska mina hästar göra det!?:confused:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag menade mest vad du egentligen vad du ville framföra (inte syftet med att diskutera det är rätt upenbart), jag förstod inte resonemanget och tankegången nu är det klarare.

Jag håller däremot inte med, om inte annat för att det är praktiskt omöjligt för de flesta att ta in hästarna så fort det åskar, så besvärligt (och dyrt) att det definitivt inte uppväger risken. Om det nu över huvudtaget är större risk att ha hästen ute än inne. Åskan kommer ofta plötsligt och inte sällan när merparten gått och lagt sig. Att hålla åskberedskap och fäör att kunna ta in ett stort ntal hästar med kort varsel och alltid hålla dem i hagar med nära anslutning till stall känns väldigt begränsamde.

Det finns det mer kostandseffektiva saker att göra för att minska risken för att hästarna kommer till skada. Självklart är det okej att ta in hästaran om man känner för det och har möjlighet, men det gör troligen mer nytta för oroliga mattar/hussars nerver än minskar risken för hästarna (den är väldigt låg redan från början).
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Jag tror inte risken är så låg. När åskan slog ner i vår hage hade den dödat 3 hästar på två olika ställen och 50 kor på tre olika ställen alltså kostade det ovädret 5 hästar (med de två hästarna i mitt stall inräknade) och 50 kor livet och detta enbart i två kommuner!

Däremot tror jag att det inte pratas om sådär jättemycket eftersom mig veterligen de flesta djur som blivit träffade av blixten dör och därför inte blir någon veterinär sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Risken är låg, men visst den finns. Din bevisföring för att det skulle vara vanligt säger mer om din förmåga att dra logiska slutledningar än om skaderisken.

Träffas någon (häst, människa, ko) så är det vanligen en historia som folk pratar om som kan komma i tidningar och andra medier, det har inget att göra med om det blir någon veterinärsak eller inte.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

säger mer om din förmåga att dra logiska slutledningar än om skaderisken.

Och där var den diskussionen slut! Vägrar disskutera med folk som måste gå till personangrepp för att försvara sin sak när de egentliga argumenten tar slut.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

kl
vi hade en tjur som träffades av blixten och dog, han stod tillsammmans med några andra tjurar i en hage med många höga träd runtom..

att tänka som blixten är nog inte det enklaste.

vet en "rolig" händelse, en tjej jag känner tävlade i dressyr, ett åskoväder drog in med tävlingen fortsatte, då hon red slog blixten ner i en lada intill dressyrbanan, ladan fattade eld.

då hon fick sin bedömning stod det något i stil med att hästen var stirrig och okoncentrerad :cool:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Och där var den diskussionen slut! Vägrar disskutera med folk som måste gå till personangrepp för att försvara sin sak när de egentliga argumenten tar slut.

Kanske lika bra att vi slutar men det var mer ett konstaterande. Jag ber om ursäkt att jag sårade dig, det var inte avsett som ett påhopp men fakta kvarstår, ditt resonemang och slutsatserna du drar är märkliga.

Det är ungefär som att titta på Estonia olyckan och säga att många människor dör i svenska vatten pga undermåliga bogvisir och att vi inte hört mer om liknade olyckor är för att folk dör direkt och inte behöver läkarvård.

------------------
Man behöver lite större perspektiv samt inse att olyckor ofta skapar rubriker, naturfenomen som åska och stormar garanterar nästan att det blir omtalat. Hade 5 hästar dött vid varje åskoväder hade ingen vågat låta sin häst gå ute i åskväder, liksom ingen vågat åka färja om massor av färjor gått under så fort det blåste lite.
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

kl
vi hade en tjur som träffades av blixten och dog, han stod tillsammmans med några andra tjurar i en hage med många höga träd runtom..

att tänka som blixten är nog inte det enklaste.

vet en "rolig" händelse, en tjej jag känner tävlade i dressyr, ett åskoväder drog in med tävlingen fortsatte, då hon red slog blixten ner i en lada intill dressyrbanan, ladan fattade eld.

då hon fick sin bedömning stod det något i stil med att hästen var stirrig och okoncentrerad :cool:

Vad konstigt då. De flesta hästar blir väl lite stirriga när det brinner bara en bit ifrån dem och dessutom är fult åskväder??:crazy: Eller hade domaren förväntat sig att hästen skulle fortsätta hur lugnt som helst? :angel:
 
Sv: Hästen ute vid åska? livsfarligt!?

Fast visst har det betydelse, med skor eller ej, uppenbarligen större än vad din slutsats är. Vid direktträff spelar det självklart ingen roll men i mitt exempel var det tydligt. Hela scenariot finns t.o.m på film, en granne stod och filmade blixtrarna när det hände. Då såg man att hästarna stod tätt ihop, inte som man trodde under olika träd.
Tillfälligheternas spel? En "åskkunnig" skulle kanske kunna läsa ut något intressant från filmen.
Var marken blöt?

Förmodligen var det "ytspänningen" runt nedslagsplatsen som ställde till det. Frågan är vad som skulle skilja dom skodda från dom oskodda i det sammanhanget. Kanske blir kontaktytan mot marken för den skodda hoven större, även om det inte borde vara så. Eller beror det på sömmarna? Kan magnetism spela in?
I de senare fallen så är det klart skillnad mellan skodda och oskodda hästar och i så fall måste jag revidera min uppfattning. :)

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 037
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp