Hästens namn på tävling=passnamn?

Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Har du kollat igenom passet ordentligt? Många tyska hästpass har namnet stämplat/tryckt ganska långt bak i passet. I Tyskland ger de nämligen inte hästarna officiella namn förrän de gjort något, visats eller gått unghästtester eller tävlat.

Om det inte finns något namn i passet får man namnge hästen själv, har den ett namn "med sig" är det dock ganska smart att använda det för att den kan vara tävlad/visad någonstans med det namnet och då är det lättare att koppla ihop alla resultat med rätt häst.

Om hästen har flera namn i passet är det det som är tryckt som räknas, ibland står det också att ett namnbyte gjorts, men det ska också vara tryckt eller åtminstone stämplat. Handskrivna namn är oftast såna namn som någon hästägare givit utan att registrera det eller också hästens FEI-namn (som inte behöver vara samma som originlnamn).

Ser att det var längesedan du var vänlig att svara:o

Jag har inte hittat något namn någonstans. Ska gå och titta efter en gång till dock.;)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min lilla tös heter Amazing = Fantastisk! Är riktigt nöjd med namnet (Uppfödaren som döpt henne) men det känns som att vi kommer att ha höga förväntningar på oss! :D:grin:

De flesta får till det rätt men några äldre som tappat engelska lite kör på a-MASING ungefär :p
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min unghäst heter Light my Fire:p
vi döpte honom efter den där gamla låten :come on baby Light my fire, eller hur den nu går;):D
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men speakers som har svårt att uttala namn, så brukar alltid en av mina hästar få ett rolig uttal. Han heter Cort´chize på pappret, men när de säger det i högtalarna blir det nått helt annat :D haha!
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min ponny har inte precis ett konstigt namn Grythöjdens Index... Kommer in på banan "och så har vi XX med Gröthöjdens... ursäkta... Grythöjdens Index" :)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min häst heter Pokkadis (ett sånt roligt P egentligen), men det uttala Thåkadis (engelskt th, som i the). Tror inte det kommer vara några problem på tävlingar precis, men när jag skulle förklara namnet för min fasters man, så satt han och grubblade på det.. Thåkadis .. Thåckadis .. Thaukadis .. Sen brast han ut i skratt "HAHAHAHHAHAHAHAH, det blir något helt annat på engelska. Vilka grymma uppfödare som gav ett föl ett sådant namn." Ja, det betyder ju skönhets gudinnan, så elakt kan ju diskuteras :angel: ..
Men när jag sa det till mina kompisar, blev det direkt Fuck This för dem, elaka människor :P!
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Ja du kan välja vilket du vill :)

Min holländska häst har två namn. Han heter Odin och Olivier. Odin är hans avelsnamn medans Olivier är hans tävlingsnamn. Jag valde ganska så lätt Olivier ;)

Det är inte helt sant. Beror på vad som står i passet. Om det finns stämplat i passet att hästen även heter sitt tävlingsnamn är det helt ok.

Är det t ex bara inlagt i ett FEI-pass är det inte korrekt.
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Hmm förväntningar själv har ja en Queen of the country?? tror ni de blir några förväntningar?? har inte tävla än då de bara är en 05a Hihi

men de finns många konstiga namn!!!
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Har en hög exempel jag varit med om:

Miramis - ska uttalas Miramiss. Blev ofta Miiiiiraaaaamiiiiis.
Domenica - läs bara vad som står med o inte å. Blev Dååååmenicka
Galax- Inte Gallax
Lucky-Lucky, hur svårt kan det vara? Jodå Lucy - Lucy
Action - som actonfilm inte Auktion eller Assion
Flake - som engelskans flinga (fläjk), inte försvenskat FLAKE

Avd roliga ponnynamn var han som hette Lunketuss. Men det var en pigg liten herre..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Jag undrar om hästens namn som anmäls till tävling måste överensstämma med det namn som är registrerat i passet? En dum fråga kanske, men vår häst har ett lite udda namn i sitt pass "Ugly" :crazy: och det känns inte helrätt att använda det i tävlingssammanhang. Nu börjar det närma sig tävlingspremiär. Måste man registrera ett namnbyte? Kostnad? Tacksam för svar :bow:

Jag tror att det är samma ... Vet inte säkert, men har det för mig ...
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Det dar med fula namn ar ju bara roligt! Jag tavlade en arab for ett tag sedan som heter She's Got Bette Davies' Eyes. Ja, det ar hennes namn!! Speakern hade otroligt roligt at detta: "Next up is XXX.... and She's Got Bette Davies' Eyes! XXX enters the course... Looking good in the trot... Looking good! Of course, She's Got Bette Davies' Eyes!" Man holl ju pa att trilla ur sadeln av skratt. :D
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

*KL* Jag kommer inte ihåg om jag svarat i tråden men min häst heter ju Landöras - Zvaigznite (lettisk imp). Men en gång när hon tävlade så orkade speakern bara säga "Landöras".

Men hon kallas till vardags för Landora men när hon var på tillridning så tyckte stalltjejerna att det namnet var krångligt, så därav fick hon nya smeknamnet, Doris ! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 601
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 206
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp