Hästens namn på tävling=passnamn?

haha... komiskt med alla namn... tyvärr kommer man nog alltid att få stå ut med att folk uttalar saker fel.

Det "värsta" som jag varit med om är på en tävling för många år sen... Min ponny, som är en valack, heter Mistral och det uttalas inte konstigare än att man läser det rätt upp och ner.

Jag red förklassen och då var det inget konstigt, men när min medryttare startade klassen efter så presenterades de såhär:

"Nästa startande är XXX på Mistra. Mistra är en hingst.."

Hallååå... är det så svårt att läsa innantill??? Sen trodde alla på tävlingen att vi red på en hingst *haha*


de låter ungefär som på en invigning på vår klubb när några av oss tävlingsryttare skulle rida. ponnyn ja hade då heter Dartanyang och är 15 år.
de blev ... som sitter på sin D-ponny Dartagag som är en valack på 5 år...
något fel kanske :P

han är NF men har på många tvälingar blivit kallad ridponny.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

*kl*

hakar på tråden lite...

jag har en tysk import som har TVÅ namn i passet. han har ingen licens i sverige ännu... hur gör jag då? kan jag välja det jag tycker är finast? :p

ja tror du får välja men är inte säker... en i vårt stall har 4 namn :P men bara ett som gäller nu. ha kommer från tyskland. ett uppfödarnamn, ett tävlingsnamn i tyskland, ett försäljningsnamn och nu ett "svenskt" namn. de slutade med Don Chiccolino nu :P
oxå lite kul å uttala om man inte har hört de innan
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min häst uppfödare hade inte så jättebra koll på uttal när de döpte han, han heter Draumur (uttalas Dröjmurr) men har kallats för Drammer hela sitt liv :grin:
Men när jag köpte han så har han fått sitt namn rätt uttalat sen dess :p

Var även lite kul när jag & kompisen skulle bli intervjuade av lokaltidningen, trots att vi bokastaverade så stavade de alla hästarnas namn fel :cool:

Men skulle inte vilja döpa om Draumur, tycker hans namn är jättevackert med en fin betydelse också då det betyder Dröm :)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

På tal om fel uttalade namn. Sköthästen heter Renoir, inget märkvärdigt i det. Berömd fransk konstnär som varannan unge känner till och kan uttala, dock inte kommentatorn på tävlingen för några veckor sen:
"Och här kommer ***** **** på Renoiii.... ehum...Reno... nä vänta, han heter nog Renör!!"
Vi låg dubbelvikta på läktaren :rofl:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

kom på att ja måste lägga in ett namn till :D carctus...

hästen har inte tävlat så mycket än men ja tror nästan inte de har blivit rikigträtt en enda gång :crazy: kan bli caractus, caca??? katus, cartus och så klart kaktus :rofl: ganska kul men ryttaren klagar inte så ;)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Big Crazy Horse heter min och det får folk att höja på ögonbrynen. :D
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Fast poarå är ju korrekt, franskt uttal?

Ang uttal så har jag hört de flesta varianter både på Nicelyna, och Vision Enzahi. Waikele var inte så lätt som jag trodde heller.

Å andra sidan, när jag köpte nye herrn, så i stallet där fanns en häst som hette Påskharen. Tänk att tävla den ;)

Det ska inte vara franskt uttal ;)
Han är dansk och döpt efter en okänd dansk författare som var vän åt uppfödaren. Alltså Pierrå :p



Anyway, imorn ska jag tävla hästen. Säger dom hans namn fel gör dom det bra.
Bellman :D :crazy: :love:

Blir kul då ja ska ut o tävla andra hästen.
HedeBo La'Bri
brukar bli.
Hedes labbe.
Hedebo LA
Heds Laaabriii :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min häst heter Pomme Peripossa, uttalas som häxans namn.
Vissa speakers har tydligen mycket svårt för att uttala det. ^^
Brukar bli:
Pom... Pomme... Pompe... Pomperpossan. ;)
Det är svårt att läsa innantill. :P
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Om hästen inte har något namn i passet då? Imp. Tyskland...

Har du kollat igenom passet ordentligt? Många tyska hästpass har namnet stämplat/tryckt ganska långt bak i passet. I Tyskland ger de nämligen inte hästarna officiella namn förrän de gjort något, visats eller gått unghästtester eller tävlat.

Om det inte finns något namn i passet får man namnge hästen själv, har den ett namn "med sig" är det dock ganska smart att använda det för att den kan vara tävlad/visad någonstans med det namnet och då är det lättare att koppla ihop alla resultat med rätt häst.

Om hästen har flera namn i passet är det det som är tryckt som räknas, ibland står det också att ett namnbyte gjorts, men det ska också vara tryckt eller åtminstone stämplat. Handskrivna namn är oftast såna namn som någon hästägare givit utan att registrera det eller också hästens FEI-namn (som inte behöver vara samma som originlnamn).
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

kl

när jag var ute o tävlade för ett antal år sedan fanns där en häst som tävlade samma klasser....vid namn Salami Snällt?....
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

kl

Jag importerade ett sto från Estland... Gissa hur jag såg ut när jag väl frågade vad hon hette och fick till svar att hon hette SAKTA:crazy:, jodå, stavat precis som i långsam. (Jag frågade faktiskt, men det hade ingen betydelse i Estland utan var bara ett namn:grin:.)

Det var aldrig någon speaker som hade problem med uttalet men däremot brukade det oftast bli en liten förvånad paus innan de läste upp hennes namn.

Som tonåring hade en kompis ett varmblod med namnet Fire Maid... Hade varit riktigt vackert om hon inte ägt en valack:angel:.
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min häst heter Pomme Peripossa, uttalas som häxans namn.
Vissa speakers har tydligen mycket svårt för att uttala det. ^^
Brukar bli:
Pom... Pomme... Pompe... Pomperpossan. ;)
Det är svårt att läsa innantill. :P

Fasy det tycker jag inte är så konstigt. När man sitter där och pratar och samtidigt ska hålla koll på allt runtomkring så läser man vad man tror där står. Pomperipossa såklart :idea:

Vi har ett russ som heter Pyrethanna. Det tål också att fundera på.
Enkelt uttal Pyret - hanna isär. Inte ngt fint med th-ljud

Sen vet jag att ibland blr det fel på samma häst om igen just för att man tänker att det ska bli rätt :angel:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

*kl*

hakar på tråden lite...

jag har en tysk import som har TVÅ namn i passet. han har ingen licens i sverige ännu... hur gör jag då? kan jag välja det jag tycker är finast? :p

Många holländska hästar har ett avelsnamn och ett tävlingsnamn. Den första jag hade valde jag att kalla båda namnen, min nuvarande hade fått sitt avelsnamn på licensen i Sverige (inte jag som bestämde). Tror dock att du kan välja vilket du vill, men ska inte lova nåt...
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min kompis häst heter Jenka och kallas Wilma men dom anmäler ssom jenka =D
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

kl

när jag var ute o tävlade för ett antal år sedan fanns där en häst som tävlade samma klasser....vid namn Salami Snällt?....

men gud...... :rofl:
Muffin, Big Mac, MacDonald, Pudding.. lika "snällt" det :rofl: :devil:


min dam heter Honey Bird Twitter.
har bara tävlat 1 gång hittills, och de fick det faktiskt rätt :banana:
men däremot andra jag presenterat henne för har ibland lyckats få det till..;
Honny Börd Tviter
Hony
Ho..ho..ho..ÄH! HONUNG!
Hone Bird Twittan (va...? :cool:)
:rofl::rofl::rofl:
jag tycker inte att det är så svårt??
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Och dessutom uttalas Pierrot "pierrå" på franska också. "Poarå" som ni var inne på stavas poireau och betyder purjolök. Om man inte menar Hercule Poirot vars efternamn uttalas likadant.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

kl

min förra ponny hetter June's Jewel van de Zonnehoeve :D Var roligt på tävlingar, för oftast lät det såhär:

"Nästa ryttare är xxx på June's Jewel... June's jew... June's Jewel van de SANNEHAVENN!"


:rofl:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

*knapplån*

Dock lite intresserad av namn byte? vad det kostar och hur man gör det?!
Lite intresserad av att sätta in ett uppfödarnamn innan hans egna namn!

Nu för tiden får man inte göra namnbyte på häst/ponny. Inte efter att alla tävlings hästar/ponnysar ska ha pass;)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Ja du kan välja vilket du vill :)

Min holländska häst har två namn. Han heter Odin och Olivier. Odin är hans avelsnamn medans Olivier är hans tävlingsnamn. Jag valde ganska så lätt Olivier ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 601
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 207
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp