Bukefalos 28 år!

"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Angaende The Camel och komma upp!!!

Stepstool, vill du ha ritning pa en bra, pm mig och jag sander.. Jag har precis overtalat HAN att bygga mig en.. Kommer att vara en Lifesaver har i framtiden nar jag skall upp pa min 142cm ponny. Yep, inte ens den hojden kan jag numera ta mig upp pa.... I mitt fall skyller jag pa min sjukdom (jag har MS), men egentligen ar det val baktung-heten som spokar i manga ganger.. Tank den ljuvliga tiden nar man kunde studsa upp pa de dar 170cm jobben.. ack den ljuva ungdomsaren...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Modigt att kravla tillbaka i sadeln. Att ramla av är nu för tiden det jag fasar mest för. Det får helt enkelt inte hända. För då får den sköna leva sitt liv med en matte som bara pussar och pysslar ( och ev. kör då om jag får tummen ur och genomför mitt vinterproject).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nejmen nej....det är inte därför vi gamlingar kliver upp med pall. Vi kan nog men är smarta nog att spara på hästen och sadeln;).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Javisst jag glomde jag sparar pa sadeln hahaha, lilla Madeira kommer nog att uppskatta det i alla fall.. tack och lov tranar jag henne for uppsittning fran bada sidor.. hon har da inte mer muskler pa en sida.. LOL..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nejmen nej....det är inte därför vi gamlingar kliver upp med pall. Vi kan nog men är smarta nog att spara på hästen och sadeln;).

Nej, det är absolut inte för att vi är osmidiga och stela! Som du säger, vi är bara ekonomiska och skyddar utrustningen plus att vi är rädda om djuren...

:angel:

Norrland

(Undrar om man ens skulle kunna komma upp utan pall ens om man längde lädret allt som går?)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Länger man lädret så räcker inte benet till att få upp över sadeln......har provat den varianten.....inte att rekomendera:D
Har även svårt att ta mig av pållan ibland, har lyckats med bedriften att fastna med bygeln till BH:n i knoppen på westernsadeln:o....det är inget att rekomendera det heller...;) /Lisa- tant med taxben o taxöron...:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har även svårt att ta mig av pållan ibland, har lyckats med bedriften att fastna med bygeln till BH:n i knoppen på westernsadeln:o....det är inget att rekomendera det heller...;) /Lisa- tant med taxben o taxöron...:D

Nu tror jag att jag dog lite grann! :rofl::rofl::rofl:

Tack för att du förgyllde min dag! :bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag blev vid ett tillfälle tvungen att sitta av mitt i skogen. Bajs också tänkte jag när jag insåg att det nog skulle bli lite trubbel att komma upp igen. Längde ner och stod där i typ 10 minuter och försökte få gumpen att trotsa tyngdlagen, när jag äntligen lättade från marken snurrar sadeln och hamnar helt på sidan av hästen. Min sötnos är dessvärre inte av den åsikten att då är det bara att göra om och göra bättre. Icke sa nicke, matte fick snällt gå för här skulle ingen häst stå still när hon klantade sig så dant. Om jag var ensam ? Nej givetvis inte tre spänstiga tjugoåringar väntade tålmodigt med en blick som kunde fått vem som helst att falla i gråt. Klarar sig tant hem eller ska vi rida med ?:mad:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*KL

jag passar nog också här :laugh:

Började rida som 6-åring, höll på till 16, sedan flytt, dåligt stall och lockande killar, så uppehåll blev det faktiskt ända tills dotter började fråga om hästar. Klart du får rida om du vill var ju det självklara svaret. Väl i stallet så tog min lust överhand, så jag började rida lektion jag också. Första lektionen kommer jag aldrig att glömma, fick en häst som behövde jobbas varje sekund. Jag visste ju hur det skulle vara så jag slet som ett djur, glömde dock att min kropp inte var van att använda dessa muskler, så när jag satt av vek sig benen och alla fick sig ett gott skratt när det låg en pöl vid sidan av hästen:o

Sedan fortsatt ridskola 8 år ca, varav de sista åren delade jag häst med min instruktör, en unghäst som jag hoppade och min instruktör red dressyr på. Förmånen att få hoppa in en unghäst under vägledning av en mycket duktig instruktör är guld värt. Jag lärde mig massor.

Efter denna period som avslutades igen med flyttar osv så blev det mycket av och till under några år. Började sedan rida en grannes häst, sedan blev jag med häst själv;) Hade tänkt mig en lite stabilare utbildad häst, och köper en unghäst som jag kört och ridit in:o Nu vid 50 år så känner jag att: japp så här tänker jag fortsätta, hästar kommer inte lämna mitt liv igen:d
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Länger man lädret så räcker inte benet till att få upp över sadeln......har provat den varianten.....inte att rekomendera
Har även svårt att ta mig av pållan ibland, har lyckats med bedriften att fastna med bygeln till BH:n i knoppen på westernsadeln....det är inget att rekomendera det heller... /Lisa- tant med taxben o taxöron...

herregud, så är det för mig me... Har också korta ben, är övertung och smidig som ett järnspett:o... Jag har dock inte fastnat med behån i hornet men därimot med byxorna:o och det var en rena "nära-döden-upplevelse"... linningen hade rullat ihop sig eftersom volangerna runt magen ville ha lite frihet och när då Kamel sköt ifrån med ryggen fastnade jag på hornet:eek: Var ett mindre h-vete att komma lös och Kamel förstod inte varför han var tvungen stanna efter enbart 2 meter i galopp.....:cool:


Nä, jag kliver upp från pall.... Kära maken byggde en åt mig när Kamel kom eftersom jag inte är många decimeter ovanför vattenytan och den funkar jättebra.... :banana: Det blir dock problem om man råkar ut för en ofrivillig avklivning i terräng... sist det hände krävdes ett krondike åt Kamel å stå i... två döttrar som knuffar upp sin mor samtidigt som den ene försöker styra in foten i stigbygeln och en kär väninna som höll emot sadeln från andra sidan..... INTE ATT REKOMMENDERA... TUR att Kamel är van vid sin osmidiga ryttarinna...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:D

Jag kom inte ens upp utan stol på d-ponnyn jag hade förra året.

Min ursäkt till att inte ha de obligatoriska 100 avramlingarna är att jag inte FÅR ramla av då jag inte kommer upp igen.

I början när jag hade westernsadel så fick jag panik när jag skulle hoppa av, fick inte ihop det alls och fastnade och sambon fick stå bredvid och ta emot när jag ramlade av med huvudet före.
Sen kom jag på att man kan lossa höger fot först, ta över benet och stå kvar i vänster tills man är på rätt sida, lägga sig över ryggen och hoppa av, så nu ser jag nog ganska smidig ut :cool:

Försökte göra en modell repstege för att kunna hoppa av, man vill ju kanske kunan fika nångång i skogen.
Tog ett stigläder och en westernbygel och fäste i hornet. Tänkte ha med den i en väska.
Såg nog ganska kul ut när jag skulle prova den. När jag klev i stigbygeln försvann hela benet under hästens mage :rofl: Skitsmidigt!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

En annan gång som jag önskar eller kanske inte, att man hade haft filmkamera med, var när jag och sambon red i skogen förra sommaren.
vi red längre och längre in och till slut var vi lite lätt vilse och det började dyka upp mossa och hala klippor.
Sambon sa att nu får vi hoppa av och gå en bit tills vi hittar ut.
Jag var inte superpigg på det, men blev ju illa tvungen.

Vi hoppade av och fick knata bredvid ( fast jag var mest efter) tills vi kunde hoppa upp igen.
Jag kom ju förstås inte upp, så sambon skulle hjälpa mej.
Sambon står och håller sin och min häst med mularna mot varandra.
Sen böjer han sitt knä så att jag ska kunna hoppa upp på det med vänster fot och sen svinga mej upp i sadeln.
Jag hoppar upp med vänster fot...tar tag i sadeln med höger hand.. och når inte stigbygeln, så jag hoppar även upp med höger fot på sambons ben och hänger runt halsen på honom, medans han står och håller hästarna :eek:
jag vägrar dessutom att släppa då jag håller på att kissa på mej av skratt.
Hästarna stod helt stilla och bara glodde på smidiga matte.

Till slut slänger han över mej så jag nästan trillar över på andra sidan :D

Shit, vad vi skrattade när vi red hem :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:p

Häärligt! Ja, hästarnas miner kan jag föreställa mig.

Jag tycker det är kul att försöka föreställa mig vad hästar försöker säga i vissa situationer, tja om de kunde prata förstås... :angel: (Lite wacko - varning!. Ha ha!)

Jag var ute och promenerade med stallets varmblod och arab, båda är som sjuåringar (barn) då vi är ute och promenerar. Ifall araben försöker gå före varmblodet tittar varmblodet på mig som om han säger "Men ser du inte vad hon gör!!! Gör nånting åt det då! Stoppa henne!" Han tycker nämligen att det är han som är högst i rang, gammal travare som han är så är han också lite tävlingsinriktad... Jaa, dessa bebisar. :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tant 46 år, som vartefter barnen flyttar hemifrån tar över ponnyn.

D-ponnyn köptes för 10 år sen till äldsta dottern som var 15 år, sen flyttade hon hemifrån men hade ingen möjlighet att ta häst med sig, så jag och min andra yngre dotter tog över..

Nu är den yngre dottern 20 och på väg att flytta hemifrån, och ingen ekonomisk möjlighet att ha häst.

Så, ponnydamen som numera är 15 år, blir kvar här hos mig.

Jag rider mest i skogen, både lååååååååånga och korta turer, skuttar även några små hinder i både skog och bana, och har hoppat några mindre klubbtävlingar på amatörhöjder.

Har funderingar på att ta upp Distansritten igen, men än har det inte blivit av.

14879536.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det finns även en tråd på Senior som jag kan skratta gott åt, och nu har jag skrattat gott åt vissa inlägg här.. Och inser att min ponny känns ganska bra..ca 150 hög..

Jag hade lite problem när jag stelopererat handen, och gick med gips i 8v, men kärring som man är, så hindrar inte gipset mig..

Dammade av westernsadeln, och hivade mig upp med vänsterhanden, och sen satt man där, med högerarmen rakt ut, för annars så skumpade/rörde sig armen och då gjorde det ont! Det gick bra att galoppera också med armen rakt ut..

Tack min kära häst för dina 150cm..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

IKEA har fantastiskt stabila pallar av trä, lite knepiga att sätta ihop men väl värda besväret..:angel:

CaOs som är 50+++ och har ridit hela sitt liv och även haft det som försörjning mellan varven. Just nu har rider jag western på en av mina avdankade galoppörer men till hösten ska jag försöka mig på att rida in en åring igen. Lika bra att göra det själv för ungarna nuförtiden är så sjåpiga..:devil:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

`Kanske folk som såg dej trodde att du skulle svänga höger :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 076
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 377
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 416
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp